Sommartid?

Jag upplever samma sak även om jag tycker att själva omställningen är lättare på hösten så för mig har det inget med själva omställningen att göra utan vetskapen om det närmaste halvåret blir att leva i en mörk säck utan några ljusglimtar alls

Jag förstår hur du menar, men i mitt fall har du fel. Jag studsar ur sängen när det blir sommartid. Jag är SÅ lycklig över att vi får ljusare kvällar.
Nja, alltså menar mer att det är rimligt att bli påverkad när det helt plötsligt blir mörkare en timme tidigare än man är van. Hade det gått successivt tror jag inte att man hade upplevt det som en ”smäll” i slutet på oktober, för man får en invänjningsperiod.
 
Alltså, egentligen är "lagom" bäst för mig. Jag hade gärna sluppit det extrema åt båda hållen. Det vill säga, om det - hela året - hade blivit ljust vid 6/7-tiden på morgonen och mörkt vid kl 19/20 hade jag gärna haft det så.... :)
Så trivs jag också bäst. Livet runt ekvatorn är optimalt! :D Ser inte poängen med att det ska vara ljust efter klockan 20, då är det ju kväll. Eller vara mörkt före klockan 19 heller, för den delen. Värdelösa påhitt båda två. :p
 
Jag har inget emot omställandet i sig, men jag älskar den extra ljustimmen på kvällen under sommartiden. Den extra timmen på morgonen under vintern är helt värdelös, är jag ledig sover jag och är jag på jobbet jobbar jag.

Som kvällsmänniska ligger jag hela tiden lite efter i min dygnsrytm (jag tror min kropp skulle älska om dygnet var 26 timmar istället för 24) och att då försöka ligga lite före övriga samhället blir svårt. Man skulle, teoretiskt sett, kunna försöka få hela samhället att ändra sina rutiner så att t. ex. myndigheter och liknande börjar kl 07, men det känns enklare att bara behålla sommartiden.
 
vet inte hur länge jag fulgarvat åt denna :rofl:

6BAC56E3-C872-43EC-961C-80CF170020DE.png
 
Jag märker ingen skillnad alls 😁
Men ska vi ha en tid vill jag ha sommartid 😍
Mornarna på vintern är ju mörka i vilket fall, en timme mer mörker gör det samma. Men ljusa kvällar ❤️
Med exakt samma logik är även kvällarna mörka på vintern, det gör inte heller nån större skillnad.
 
Även detta

"Viktig ljuspuls​

När hjärnan får ljuspulsen på morgonen blir vi pigga, kan prestera, och vi får energi. Kroppen håller sig vaken tills det är dags att börja bli trött igen fram till kvällen. Med sommartid på vintern skulle det istället vara en timme ljusare på eftermiddagen.

– Den ljusa eftermiddagstimmen ger inte alls samma biologiska effekt, säger han."

Klipp från
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/morgonljuset-ar-viktigt-pa-vintern
Det är för mig en helt underbar känsla att stiga upp på vintermorgnarna och se att ljuset börjar komma ute. Att sedan gå hemifrån när det ljusnar mer och mer. *Att sitta på tåget och se solen stiga. En underbar härlig varm och glad känsla sprider sig.
Nu har man ställt fram klockan. Betyder det att det är mörkt som fan i morgon igen när jag ska stiga upp för jobb? Att jag inte kommer se det ljusna? Att solen inte har orkat upp innan jag kommer till jobbet? Fucking deprimerande i så fall!

Ja trevligt med en timmes ljusar eftermiddag för de som jobbar heltid osv, men för min del känns det inte alls som någon förbättring, ens om jag hade jobbat hela dagen och kommit ut från byggnaden till mörker. Det är ljuset på morgonen som är ett lyckopiller för mig. Och jag kan inte ens förklara varför!
 
Det är för mig en helt underbar känsla att stiga upp på vintermorgnarna och se att ljuset börjar komma ute. Att sedan gå hemifrån när det ljusnar mer och mer. *Att sitta på tåget och se solen stiga. En underbar härlig varm och glad känsla sprider sig.
Nu har man ställt fram klockan. Betyder det att det är mörkt som fan i morgon igen när jag ska stiga upp för jobb? Att jag inte kommer se det ljusna? Att solen inte har orkat upp innan jag kommer till jobbet? Fucking deprimerande i så fall!

Ja trevligt med en timmes ljusar eftermiddag för de som jobbar heltid osv, men för min del känns det inte alls som någon förbättring, ens om jag hade jobbat hela dagen och kommit ut från byggnaden till mörker. Det är ljuset på morgonen som är ett lyckopiller för mig. Och jag kan inte ens förklara varför!
Nu vet inte jag var i Sverige du bor eller när du går upp men i Stockholm går solen upp kl. 6.22 imorgon, vilket enligt mig är tillräckligt tidigt. Att solen ska gå upp vid 5 tiden i i slutet av mars, vilken den gjorde i förrgår innan tidsomställning, är för min del "onödigt" då jag i princip aldrig är vaken då.
 
Med exakt samma logik är även kvällarna mörka på vintern, det gör inte heller nån större skillnad.
Nej det blir det inte. Som det är nu så går solen upp efter att jobbet börjar om man grovräknar 8-16 från mitten av November till början på februari. Ner går den som tidigast kl 14.59. Skulle det vara sommartid året runt så skulle man alltså åtminstone få ana dagsljuset efter jobbet varje dag året runt.
Edit: och att jag nämner just 8-16 så beror det på att det varit de klockslagen som varit tvingande när jag jobbat med flextid
 
Senast ändrad:
Nu vet inte jag var i Sverige du bor eller när du går upp men i Stockholm går solen upp kl. 6.22 imorgon, vilket enligt mig är tillräckligt tidigt. Att solen ska gå upp vid 5 tiden i i slutet av mars, vilken den gjorde i förrgår innan tidsomställning, är för min del "onödigt" då jag i princip aldrig är vaken då.
Jag går till bussen kl 7. Tre dagar i veckan går jag upp kl 5 för att väcka ena sonen som ska i väg kl 6, två dagar går jag upp kl 6.
Det är otroligt skönt att följa ljuset och märka att det blir ljusare och ljusare varje morgon, jag hatar att stiga upp, det är en plåga utan dess lika när det är mörkt ute. Jag är kvällsmänniska. Jag sover som bäst mellan ca kl 3 och kl 9 om jag får sova ostört, och då helt utan att ha rummet mörklagt. Jag vaknar ofta kl 5, standarstid oavsett hur lång eller kort tid jag sovit, och att då se soluppgången tycker jag om. Solen gör det lättare att stå ut med mina sömnproblem och sömnbristen. När det är mörkt som ett as är det bara deprimerande.

Det var med glädje jag insåg en dag för en tid sedan " nu är det ljust strax innan 8 när jag kommit till jobbet", sedan såg jag solen på tåget och tänkte "inte långt kvar till att se den hemma innan jag går" osv.
 
Nej det blir det inte. Som det är nu så går solen upp efter att jobbet börjar om man grovräknar 8-16 från mitten av November till början på februari. Ner går den som tidigast kl 14.59. Skulle det vara sommartid året runt så skulle man alltså åtminstone få ana dagsljuset efter jobbet varje dag året runt.
Edit: och att jag nämner just 8-16 så beror det på att det varit de klockslagen som varit tvingande när jag
Nej det blir det inte. Som det är nu så går solen upp efter att jobbet börjar om man grovräknar 8-16 från mitten av November till början på februari. Ner går den som tidigast kl 14.59. Skulle det vara sommartid året runt så skulle man alltså åtminstone få ana dagsljuset efter jobbet varje dag året runt.
Edit: och att jag nämner just 8-16 så beror det på att det varit de klockslagen som varit tvingande när jag jobbat med flextid
Det skulle bli 2-3 månader extra utan att få ana dags ljus innan arbetet och rent fysiologiskt det ljuset betydligt viktigare. I alla fall enligt den forskning som kommit fram de senaste årtiondena.
 
För mig som är ute dagtid gör det skillnad 😁
Mornar sover jag hellre 🙄
Det är just det där jag inte begriper. Om du gillar att sova på morgonen varför vill du bli lurad att stiga upp tidigare? Vad klockan står på bör ju inte ha nån betydelse för när du kropp eller hjärna tycker att det är lagom att gå upp
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 909
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Entourage
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Squie
·
Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 791
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp