Bukefalos 28 år!

Somna in själv

amandacarlsson

Trådstartare
Vet inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga in detta i men det får bli här!

Jag har funderat på det här med att somna in själv, gör hästar det? Har nämligen aldrig hört någon sådan historia att ''när jag kom nu på morgonen hade hon somnat in själv'' ungefär så, ni fattar!
Vet ju att hästar avlivas av ålderdom tillexempel, en häst på en ridskola i närheten var runt 27-28 har jag för mig och han fick dom avliva till sist för att han knappt hade några tänder kvar så han fick sörpla i sig mat och det blev väl inte hållbart. Avlivas alla hästar när dom blir gamla eller kan dom ensamma somna in? Och som sagt av ålder alltså.
Så intresserad av att höra om någon vet nåt om detta!
 
Sjalvklart kan dom gora det. Daremot ar det ju i princip nastan aldrig djurskyddsmassigt ok att lata ett djur sjalvdo.

Det ar dock lite skillnad om den faller knall fall i hagen. Vilket ju kan handa gamla hastar. Ena stunden galopp i andra dod.
 
Vet en häst som dog på natten, antagligen hjärtat som la ner. Han var väl typ 28 år gammal när det inträffade. Hade varit pigg och kry kvällen innan.
 
Min förra häst dog "av sig själv". Förmodligen hjärtat som stannade. Hästen var pigg och glad och reds som vanligt kvällen innan, jag hittade honom liggandes i hagen på förmiddagen efter och han var borta inom 10 minuter. Blev 16 år gammal.
 
Hört några där man hittat hästen död i hagen eller boxen några har det varit hjärtat på och några som fått kolik under natten.
Där jag jobbade för många år sedan trillade en häst ihop när den togs in från hagen.
 
Hjärtat, oupptäckt värre kolik eller olycka under natten brukar vara orsaken.

I övrigt lever nog de flesta äldre hästar egentligen "på övertid" när man måste ta beslutet iom att de får vård av oss som gör att de kan fortsätta leva genom att få föda tex. I det vilda hade dessa dukat under för längesen.

Pga det är nog orsaken till att det inte är så vanligt att de somnar in av sig självt utan man brukar ta bort dem när det börjar vara "kört" för hästens hälsa utan att specialvård flera gånger per dygn
 
Vet inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga in detta i men det får bli här!

Jag har funderat på det här med att somna in själv, gör hästar det? Har nämligen aldrig hört någon sådan historia att ''när jag kom nu på morgonen hade hon somnat in själv'' ungefär så, ni fattar!
Vet ju att hästar avlivas av ålderdom tillexempel, en häst på en ridskola i närheten var runt 27-28 har jag för mig och han fick dom avliva till sist för att han knappt hade några tänder kvar så han fick sörpla i sig mat och det blev väl inte hållbart. Avlivas alla hästar när dom blir gamla eller kan dom ensamma somna in? Och som sagt av ålder alltså.
Så intresserad av att höra om någon vet nåt om detta!

För ett antal år sedan tog jag över en fjording i stället för slakt. Skälet till att hon snabbt behövde flytta var att kompisen dog. Ägaren hade kommit ut till stallet och hittat den död. Den hästen blev 32 år gammal så den dog rimligen av ålderdom.
 
Jag vet en häst som dog knall fall.

Jag flyttade till ett nytt stall. Installerade min häst i hennes box och åkte sen hem i två timmar. När jag kom tillbaka så hade ett par hästar busat och galopperat runt i en hage. Och en av hästarna bara stupade i marken från galoppen och dog. Trodde ju knappt på det men där låg han död i hagen. Han blev 15 år gammal. Stämningen var inte speciellt rolig när jag kom tillbaka till stallet...
 
Vet inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga in detta i men det får bli här!

Jag har funderat på det här med att somna in själv, gör hästar det? Har nämligen aldrig hört någon sådan historia att ''när jag kom nu på morgonen hade hon somnat in själv'' ungefär så, ni fattar!
Vet ju att hästar avlivas av ålderdom tillexempel, en häst på en ridskola i närheten var runt 27-28 har jag för mig och han fick dom avliva till sist för att han knappt hade några tänder kvar så han fick sörpla i sig mat och det blev väl inte hållbart. Avlivas alla hästar när dom blir gamla eller kan dom ensamma somna in? Och som sagt av ålder alltså.
Så intresserad av att höra om någon vet nåt om detta!
Mest dramatiskt och som skapat rubriker under åren är ju när en häst dör knall och fall under prestation, var ju en hopphäst för något år sedan som dog under hoppningen, lite nu och då som man läser om travare som störtat under lopp eller någon terränghäst som dött under terrängmomentet. Var en som dog på VM-90 i Sthlm, fick förstasidesrubriker på alla blaskor. Tror den hette October?
 
På ett stuteri här i närheten (känner ägarna till stuteriet) hade de för några år sedan ett ponnysto som de hittade död i boxen en morgon. Troligtvis hade hon fått något fel på hjärtat. En fin ponny i bra form, tyvärr dog hon dräktig och skulle ha fölat sisådär 2 månader senare.. Hon blev 18 år gammal.
 
Mest dramatiskt och som skapat rubriker under åren är ju när en häst dör knall och fall under prestation, var ju en hopphäst för något år sedan som dog under hoppningen, lite nu och då som man läser om travare som störtat under lopp eller någon terränghäst som dött under terrängmomentet. Var en som dog på VM-90 i Sthlm, fick förstasidesrubriker på alla blaskor. Tror den hette October?


Ja de har man ju hört och läst om men de jag tänkte på va ålderdom. :)
 
Vi hade en häst på ridskolan som dog knall fall på en lektion, vet inte hur gammal han var men 18 kanske? Det var nått med hjärtat. Han bara ramlade ihop mitt under lektionen :(
 
Har funderat på denna tråd och det är få meniskor som jag känt som dött av ålderdom så även där är största anledningen sjukdom eller olycka.
 
Har funderat på denna tråd och det är få meniskor som jag känt som dött av ålderdom så även där är största anledningen sjukdom eller olycka.

Man dör väl inte av ålderdom?!
Man dör av att hjärtat inte orkar mer, av att immunförsvaret inte längre är tillräckligt starkt, ett man "hunnit" få cancer etc.

OnT så hade jag en häst som dog när avlivningspatrullen var på väg... Dunsen som hördes lär jag aldrig glömma. :cry:
 
Min morfars gamla arbetshäst dog mellan skaklarna när min mamma körde, mamma var väl runt 12. Det här var lääänge sen, på den tiden det var katastrof att förlora ett så viktigt djur. Mamma körde hästen till grannen, morfar gick nere på sjön och vittjade saxar. Helt plötsligt stannade hästen i en backe, mamma smackade och hon gick några steg och stannade igen. Tredje gången hon stannade föll hon död ner, och mamma ropade på morfar som kom springande, och bad henne springa och låna grannens största kniv. Sen snittade han upp halspulsådern på den nyss döda hästen, så köttet kunde tillvaratas, när slaktbilen kom lite senare så var det perfekt gjort, och de fick pengar för köttet. Det var fattigt på den tiden. Kniven kunde granntanten aldrig mera använda. Grålla hette hästen, och var jättesnäll berättade mamma.
 
Min kompis hittade sin gamla fjording död under ett träd i sommarhagen. Dom hade märkt att han blivit tröttare dom sista dagarna men inte direkt sjuk och till sist så tog det slut.

Ponnyn föll omkull efter en uteritt (hade 10-20 meter kvar till stallet) Han var pigg och glad och dog inom en halv minut.
Antagligen brast kroppspulsådern men ponnyn var gammal och hade tävlat hög nivå i både hoppning och dressyr i sina glansdagar.
Jag anser att den brast för att den blivit försvagad pga ålderdom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 459
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 527
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp