Somnade på jobbet

Igår när jag körde till jobbet hade jag svårt att hålla ögonen öppna. Det har jag ofta. Sen tog jag jobb-bilen och åkte ut till ett jobb. När jag parkerat och skulle ut ur bilen så orkade jag inte det. Jag nickade till i stället. Flera gånger. Så trött. Trots att jag sovit 8 timmar.
 

Enda sättet att ta sig till och från jobbet är med bil. Och jobba måste jag.
Fast du måste också låta bli att köra om du inte är i skick att vara på vägen. Är du på gränsen till att somna så är det ju mer än vara en gnutta morgontrött e.dyl. Så den typen av argumentation håller faktiskt inte.

Oavsett hur du kommer fram till att du ska hantera en besvärlig situation så kan du inte hävda att att "måste jobba" smäller högre än " måste vara körduglig" för att ge dina beslut legitimitet.
 
Enda sättet att ta sig till och från jobbet är med bil. Och jobba måste jag.
Hur länge till räcker det här säsongsjobbet?

När man är sådär trött, så är man en trafikfara, både för sig själv och andra och jag tycker nog att mitt och andras liv är viktigare än jobb, så du bör nog ändå försöka komma dig iväg för provtagning.

Embla och lugnande på plats en lagom stund före provtagningen, ligga ner, blunda och öht inte titta på armen samt ha med stödpersonen som moraliskt stöd kan väl vara värt att seeiöst fundera på.
 
Om du ger kvällsmaten tidigare så borde det kompenseras av att du ger frukosten tidigare. Om det nu öht spelar någon roll. Kan de inte ha fri tillgång på torrfoder?

Du har ju fritid. Om du börjar jobba 6.30 och jobbar vanlig heltid så borde det innebära att du slutar 15-15.30-tiden. Då har du sisådär fem timmar fritid, om du ska lägga dig vid 20.
Jag kan förstå att @Wille är trött efter jobbet. Hon har egentligen inte fått tid att fasas in efter sjukskrivning. Och nytt jobb gör de flesta trött. @Wille dock har du varit trött så länge. Det är otroligt olyckligt att du inte klarar av att ta prover. Tänker också på din ålder, det du beskriver är vanligt i klimakteriet.

Jag är jättetrött efter jobbet...tillåter mig mysa i soffan varann dag.

Tyvärr går det inte vila sig pigg....
 
Klart vi har pratat om det. Jag fick prova emdr i vintras. Gick inte bra. Nu har jag fått en remiss skickad och blivit beviljad terapi inom LOV.

Katterna behöver någorlunda rutiner. Vill inte ge sista måltiden för tidigt. Och hur jävla kul är det att inte ha någon fritid?

Jag har aldrig behövt kliva upp vid fem förut.
Behöver du gå upp vid fem så låter det absolut inte konstigt om du är trött om du går och lägger dig vid nio. Vi är många som behöver ligga bra mycket längre i sängen än åtta timmar trots att vi inte återhämtar oss efter en sjukskrivning. Jag sover runt nio-tio timmar för att inte gå runt som en zombie och sambon som inte kan sova lika länge som jag på nätterna tar dagliga eftermiddagslurar.
 
Behöver du gå upp vid fem så låter det absolut inte konstigt om du är trött om du går och lägger dig vid nio. Vi är många som behöver ligga bra mycket längre i sängen än åtta timmar trots att vi inte återhämtar oss efter en sjukskrivning. Jag sover runt nio-tio timmar för att inte gå runt som en zombie och sambon som inte kan sova lika länge som jag på nätterna tar dagliga eftermiddagslurar.

Det är ingefär den dygnrytmen jag har. Kl. 5-21 är jag vaken. Det är för mig helt nödvändigt att gå och lägga mig kl. 21 de allra flesta dagar om jag orka med.
 
Jag kan förstå att @Wille är trött efter jobbet. Hon har egentligen inte fått tid att fasas in efter sjukskrivning. Och nytt jobb gör de flesta trött. @Wille dock har du varit trött så länge. Det är otroligt olyckligt att du inte klarar av att ta prover. Tänker också på din ålder, det du beskriver är vanligt i klimakteriet.

Jag är jättetrött efter jobbet...tillåter mig mysa i soffan varann dag.

Tyvärr går det inte vila sig pigg....

Ditt svar har väl inte så mycket med det jag skrev att göra? :confused:
 
Fast du måste också låta bli att köra om du inte är i skick att vara på vägen. Är du på gränsen till att somna så är det ju mer än vara en gnutta morgontrött e.dyl. Så den typen av argumentation håller faktiskt inte.

Oavsett hur du kommer fram till att du ska hantera en besvärlig situation så kan du inte hävda att att "måste jobba" smäller högre än " måste vara körduglig" för att ge dina beslut legitimitet.
Men jag har ju inget val. Man får inte sjukpenning för att man inte kan köra bil till jobbet. Och möjligheten att åka kommunalt är obefintlig. Då skulle jag komma över en timme för sent på morgonen och så skulle det ta fyra timmar att åka hem efter jobbet. Det är inte görbart.
Hur länge till räcker det här säsongsjobbet?

När man är sådär trött, så är man en trafikfara, både för sig själv och andra och jag tycker nog att mitt och andras liv är viktigare än jobb, så du bör nog ändå försöka komma dig iväg för provtagning.

Embla och lugnande på plats en lagom stund före provtagningen, ligga ner, blunda och öht inte titta på armen samt ha med stödpersonen som moraliskt stöd kan väl vara värt att seeiöst fundera på.
Jobbet räcker till sista september.

Jag klarar knappt en vaccination under de förutsättningar du nämner. En provtagning är omöjlig. Skulle behöva sövas. Och få lugnande efteråt. Får ångest av att ha blivit stucken.
Jag kan förstå att @Wille är trött efter jobbet. Hon har egentligen inte fått tid att fasas in efter sjukskrivning. Och nytt jobb gör de flesta trött. @Wille dock har du varit trött så länge. Det är otroligt olyckligt att du inte klarar av att ta prover. Tänker också på din ålder, det du beskriver är vanligt i klimakteriet.

Jag är jättetrött efter jobbet...tillåter mig mysa i soffan varann dag.

Tyvärr går det inte vila sig pigg....
Jag ligger mest i soffan efter jobbet. Så jag vilar ju fast jag inte sover då.
 
Jag klarar knappt en vaccination under de förutsättningar du nämner. En provtagning är omöjlig. Skulle behöva sövas. Och få lugnande efteråt. Får ångest av att ha blivit stucken.

Poängen är att du klarade av vaccinationerna fastän du inte trodde det - det finns alltså förutsättningar för att klara av även en provtagning och rent krasst, ångest efteråt är nog ändå bättre än att orsaka en olycka och kanske bli illa skadad/skada andra.

Leder provtagningen dessutom till att det går att hitta en orsak till den abnorma tröttheten du dras med och att medicinering/vitaminer etc kan sättas in och få dig piggare så är det väl ändå värt den stundens pina?
 
Poängen är att du klarade av vaccinationerna fastän du inte trodde det - det finns alltså förutsättningar för att klara av även en provtagning och rent krasst, ångest efteråt är nog ändå bättre än att orsaka en olycka och kanske bli illa skadad/skada andra.

Leder provtagningen dessutom till att det går att hitta en orsak till den abnorma tröttheten du dras med och att medicinering/vitaminer etc kan sättas in och få dig piggare så är det väl ändå värt den stundens pina?
Jag tror att jag läst att @Wille har blodfobi. Om det stämmer ska man ha extra resurser runt om. Det hanteras helt annorlunda än de flesta andra fobier.
 
@Wille katterna klarar sig om de får sista målet tidigare. Att försöka få bukt med den trötthet eller I alla fall få lite mer svar kring den är viktigare än att katterna får mat efter klockan 19.

Och som nu när du är så trött som du beskriver och kör bil är risken enorm för en trafikolycka. Så bara av den anledningen borde du verkligen försöka se om det är sömnbrist eller annat. Sen kan man faktiskt få hjälp med resor av FK om alt är att man måste vara sjukskriven. Haken är dock att på vägen dit ingår sannolikt blodprov. Har du talat med vården om att bli sövd?

Fritid vill alla ha. Men när man är trött så kan man tyvärr få nagga fritid till sömn. Hur länge och mycket beror ju på varför man är trött. Jag har varit sjukligt trött i 2 år nu och läste precis att 90% av alla med postcovid fått ge upp meningsfull fritid pga just tröttheten. Och det suger, men ibland måste man. Sen blir det ju lättare med tex en deltidssjukskrivning. Så är det lättare få plats med både och. Men då är vi tillbaka till blodprovet. Så om du inte gjort det - prata med vården och se om det finna någon väg som skulle kunna fungera för dig och innebär blodprov.
 
@Wille katterna klarar sig om de får sista målet tidigare. Att försöka få bukt med den trötthet eller I alla fall få lite mer svar kring den är viktigare än att katterna får mat efter klockan 19.

Och som nu när du är så trött som du beskriver och kör bil är risken enorm för en trafikolycka. Så bara av den anledningen borde du verkligen försöka se om det är sömnbrist eller annat. Sen kan man faktiskt få hjälp med resor av FK om alt är att man måste vara sjukskriven. Haken är dock att på vägen dit ingår sannolikt blodprov. Har du talat med vården om att bli sövd?

Fritid vill alla ha. Men när man är trött så kan man tyvärr få nagga fritid till sömn. Hur länge och mycket beror ju på varför man är trött. Jag har varit sjukligt trött i 2 år nu och läste precis att 90% av alla med postcovid fått ge upp meningsfull fritid pga just tröttheten. Och det suger, men ibland måste man. Sen blir det ju lättare med tex en deltidssjukskrivning. Så är det lättare få plats med både och. Men då är vi tillbaka till blodprovet. Så om du inte gjort det - prata med vården och se om det finna någon väg som skulle kunna fungera för dig och innebär blodprov.
Även om man sover är det fritid
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Även om man sover är det fritid

Strikt sett ja. Men jag förstod att det inte var så @Wille menade, utan likt de flesta av oss menades arbetsledig vaken tid där man själv kan välja vad man vill/ska göra. Dvs man kan absolut välja att sova då, men då av fri vilja och inte för man är tvungen för man är så trött.

De allra flesta av oss behöver och vill ha arbetsledig vaken tid både för att ta hand om hem och en själv, men också för ren förströelse. Få människor vill bara sova, ev äta samt arbeta.
 
Poängen är att du klarade av vaccinationerna fastän du inte trodde det - det finns alltså förutsättningar för att klara av även en provtagning och rent krasst, ångest efteråt är nog ändå bättre än att orsaka en olycka och kanske bli illa skadad/skada andra.

Leder provtagningen dessutom till att det går att hitta en orsak till den abnorma tröttheten du dras med och att medicinering/vitaminer etc kan sättas in och få dig piggare så är det väl ändå värt den stundens pina?
Nej, det är inte värt den pinan. Du anar inte vad vidrig den fullständiga paniken är samtidigt som omvärlden försvinner när man svimmar. Det är ren och skär dödsångest.

Jag tror att jag läst att @Wille har blodfobi. Om det stämmer ska man ha extra resurser runt om. Det hanteras helt annorlunda än de flesta andra fobier.
Ja, det stämmer att det är en sådan fobi jag har. Jag klarar inte ens av att se röd sylt.

@Wille katterna klarar sig om de får sista målet tidigare. Att försöka få bukt med den trötthet eller I alla fall få lite mer svar kring den är viktigare än att katterna får mat efter klockan 19.

Och som nu när du är så trött som du beskriver och kör bil är risken enorm för en trafikolycka. Så bara av den anledningen borde du verkligen försöka se om det är sömnbrist eller annat. Sen kan man faktiskt få hjälp med resor av FK om alt är att man måste vara sjukskriven. Haken är dock att på vägen dit ingår sannolikt blodprov. Har du talat med vården om att bli sövd?

Fritid vill alla ha. Men när man är trött så kan man tyvärr få nagga fritid till sömn. Hur länge och mycket beror ju på varför man är trött. Jag har varit sjukligt trött i 2 år nu och läste precis att 90% av alla med postcovid fått ge upp meningsfull fritid pga just tröttheten. Och det suger, men ibland måste man. Sen blir det ju lättare med tex en deltidssjukskrivning. Så är det lättare få plats med både och. Men då är vi tillbaka till blodprovet. Så om du inte gjort det - prata med vården och se om det finna någon väg som skulle kunna fungera för dig och innebär blodprov.
Katterna får mat tre gånger om dagen. En gång klockan 5, en gång när jag kommer hem från jobbet vid 17. Och så försöker jag ge det sista målet så sent som möjligt.

Jag har inte pratat med vården om att bli sövd. Tror helt enkelt inte det är möjligt. Ska de söva en så vill de sätta en grej i handen och det får de inte göra.

Även om man sover är det fritid
Jag kämpar med livslusten. Att sova och jobba bort livet ger inte mitt liv någon mening. Jag vill ha anledning att leva och jag känner inte att jag får det om jag ska sova jämt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 485
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 526
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp