Sopsortering (utbruten från Det stora bukevalet till riksdagen 2026)

Bukefalos 30 år!

Fjordfrälst

Trådstartare
Det är lag på att sortera förpackningar. Jag tänker att vi diskuterar lagliga beteenden?
Och oavsett, betalar du dessutom för återvinning när du köper grejer.

I teorin är bussresor inkluderade, men i praktiken subventionerar det bilåkande väldigt mycket mer.

Lag jo men till alldeles nyligen hade vi soptunnor utan sopsortering....!

Jag fattar ändå inte 🤣 Det är ju jag som säger att det är olagligt.

Ja, du påtala om att bara prata om lagliga saker. Icke sortering vid hushåll (tog jag första givet...) av förpackningar är inte olagligt än. Eftersom LadyCovergirl sa att kostnaden för renhållning är oavsett om sopsortering görs eller ej. Det var bara det jag svarade på. Olagligt är det inte ännu.

Jo, det är det.
Läs avfallsförordningen.

Från januari 2027 ja, då måste alla kunna sortera hemma eftersom ju inte annat än återvinningsstation erbjuds. Iaf där jag bor har uppsamlingstationer börjat försvinna och återvinningsstation har då inte öppet dagligen. Så är ju tacksamt att det funnits tid att ordna för sådan sortering hemma (hyresvärden).

Från januari 2027 ja, då måste alla kunna sortera hemma eftersom ju inte annat än återvinningsstation erbjuds. Iaf där jag bor har uppsamlingstationer börjat försvinna och återvinningsstation har då inte öppet dagligen. Så är ju tacksamt att det funnits tid att ordna för sådan sortering hemma (hyresvärden).
Men herregud. Läs lagen. Hushållsnära insamling gör det lättare att följa redan nu gällande lag:

2 § /Upphör att gälla U:2028-01-01/ Den som har avfall ska sortera ut åtminstone följande avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall:
1. bioavfall, i enlighet med 7 §,
2. förpackningsavfall, i enlighet med 8-14 §§,
3. skrymmande kommunalt avfall,
4. textilavfall, med undantag för det avfall som anges i 16 §,
5. returpapper,
6. avfall som utgörs av elektrisk och elektronisk utrustning, i enlighet med 18 §,
7. förbrukade batterier,
8. bygg- och rivningsavfall, i enlighet med 19 §,
9. farligt avfall,
10. läkemedelsavfall, i enlighet med 20 §,
11. uttjänta fiskeredskap, i enlighet med 21 §,
12. spillolja, i enlighet med 22 §,
13. uttjänta bilar, i enlighet med 23 §,
14. uttjänta däck, i enlighet med 24 §,
15. restavfall, och
16. deponiavfall.”

5 § Ett hushåll som producerar avfall ska lämna det utsorterade avfallet till ett insamlingssystem som tillhandahålls av
1. en kommun, om kommunen ansvarar för avfallet, eller
2. någon som är skyldig att ta emot avfallet på grund av producentansvar.”

Men herregud. Läs lagen. Hushållsnära insamling gör det lättare att följa redan nu gällande lag:

2 § /Upphör att gälla U:2028-01-01/ Den som har avfall ska sortera ut åtminstone följande avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall:
1. bioavfall, i enlighet med 7 §,
2. förpackningsavfall, i enlighet med 8-14 §§,
3. skrymmande kommunalt avfall,
4. textilavfall, med undantag för det avfall som anges i 16 §,
5. returpapper,
6. avfall som utgörs av elektrisk och elektronisk utrustning, i enlighet med 18 §,
7. förbrukade batterier,
8. bygg- och rivningsavfall, i enlighet med 19 §,
9. farligt avfall,
10. läkemedelsavfall, i enlighet med 20 §,
11. uttjänta fiskeredskap, i enlighet med 21 §,
12. spillolja, i enlighet med 22 §,
13. uttjänta bilar, i enlighet med 23 §,
14. uttjänta däck, i enlighet med 24 §,
15. restavfall, och
16. deponiavfall.”

Ja men snälla du det där vet jag med och sorterar och kastar därefter. Eller tror du jag slänger skiten på en väl vald plats i naturen som de gjorde på gårdarna förr???

Det är lag på att sortera förpackningar. Jag tänker att vi diskuterar lagliga beteenden?
Och oavsett, betalar du dessutom för återvinning när du köper grejer.

I teorin är bussresor inkluderade, men i praktiken subventionerar det bilåkande väldigt mycket mer.

Återigen, kostnaden är densamma. Åtminstone har jag inte hört om någon privatperson som dömts för att inte ha sorterat sina sopor rätt hemma.
Dock tycker jag att det borde vara så att hushållssopor vägs och man betalar för hur mycket som slängs där. Alltså att det är dyrare ju fler kilo som slängs i restavfall.

I teorin? Alltså fakta.

Återigen, kostnaden är densamma. Åtminstone har jag inte hört om någon privatperson som dömts för att inte ha sorterat sina sopor rätt hemma.
Dock tycker jag att det borde vara så att hushållssopor vägs och man betalar för hur mycket som slängs där. Alltså att det är dyrare ju fler kilo som slängs i restavfall.

I teorin? Alltså fakta.
Det är fortfarande inte gratis. Även om du bryter lagen och inte återvinner dina egna förpackningar så betalar du för systemet.

Dvs. den som är med och bidrar till avfallet är den som betalar för att den ska återvinnas, på ett eller annat sätt.

Det är, till skillnad från rabatt på fossila bränslen, ett system som är uppbyggt för att ta hand om sina egna avtryck. Rimligt tycker jag.

Och ja, det hade varit ännu bättre om man betalade för det avfall man faktiskt producerar. Precis som man borde få betala för den faktiska kostnaden för fossila bränslen. Tyvärr är det nog svårt rent praktiskt. Risk för mycket dumpning och felsortering osv.

Det är fortfarande inte gratis. Även om du bryter lagen och inte återvinner dina egna förpackningar så betalar du för systemet.

Dvs. den som är med och bidrar till avfallet är den som betalar för att den ska återvinnas, på ett eller annat sätt.

Det är, till skillnad från rabatt på fossila bränslen, ett system som är uppbyggt för att ta hand om sina egna avtryck. Rimligt tycker jag.

Och ja, det hade varit ännu bättre om man betalade för det avfall man faktiskt producerar. Precis som man borde få betala för den faktiska kostnaden för fossila bränslen. Tyvärr är det nog svårt rent praktiskt. Risk för mycket dumpning och felsortering osv.

Då tar vi det igen. Kostnaden är densamma. Logiken borde vara att den som slänger mer restavfall får betala mer än den som sopsorterar bättre.
Om man är ett singelhushåll som sopsorterar ordentligt betalar du fortfarande lika mycket som ett hushåll med sju personer och utan sortering.
Precis som att den som nöjeskör sin motorcykel får noll i reseavdrag medan den som kör sin motorcykel till och från jobbet kan få reseavdrag. (Om än ett futtigt sådant.)

Då tar vi det igen. Kostnaden är densamma. Logiken borde vara att den som slänger mer restavfall får betala mer än den som sopsorterar bättre.
Om man är ett singelhushåll som sopsorterar ordentligt betalar du fortfarande lika mycket som ett hushåll med sju personer och utan sortering.
Precis som att den som nöjeskör sin motorcykel får noll i reseavdrag medan den som kör sin motorcykel till och från jobbet kan få reseavdrag. (Om än ett futtigt sådant.)
Jag håller inte med om den beskrivningen. Absolut att det är trubbigt och man hade velat ha större variationer. Men hur ska du lösa det praktiskt?

Jag betalar ex. mindre eftersom jag har kompost. Och är man sju personer i hushållet som inte sorterar finns det inte en chans att man klarar sig med ordinarie kärl här utan då behöver man extrakärl och får betala för det. Men kommunerna gör ju olika.

Skillnaden är ju att den som kör motorcykel inte betalar vad drivmedlet kostar utan det rabatteras med skattemedel. Renhållning gör inte det, det är de som använder systemet som betalar för det, inklusive de som satt förpackningarna på marknaden.

Det är vitt skilda logiker.

I teorin? Alltså fakta.

Bor du alltså i en kommun där avfallstaxan är helt enhetlig oavsett hur mycket avfall som hämtas hos dig? Det måste vara en ganska unik kommun i så fall.

Jag har hämtning av restavfall, i minsta möjliga tunna, var fjärde vecka, 13 ggr per år.
Om jag istället valde att ha hämtning av restavfall 52 ggr per år, så skulle min rörliga avgift bli nästan 6 gånger högre.
Skulle jag dessutom välja en större tunna skulle avgiften bli nästan 8 gånger högre än jag har idag.

Sen absolut är det ingen som har skickat mig böter om det ligger plastförpackningar eller matrester i mitt restavfall. Men i praktiken så vore det 100 % omöjligt att få plats med allt avfall i den tunnan vi har idag. Vilket givetvis är vad kommunen räknar med. Dvs avsikten och konsekvensen är att det blir billigare om man återvinner sitt avfall.

Jag håller inte med om den beskrivningen. Absolut att det är trubbigt och man hade velat ha större variationer. Men hur ska du lösa det praktiskt?

Jag betalar ex. mindre eftersom jag har kompost. Och är man sju personer i hushållet som inte sorterar finns det inte en chans att man klarar sig med ordinarie kärl här utan då behöver man extrakärl och får betala för det. Men kommunerna gör ju olika.

Skillnaden är ju att den som kör motorcykel inte betalar vad drivmedlet kostar utan det rabatteras med skattemedel. Renhållning gör inte det, det är de som använder systemet som betalar för det, inklusive de som satt förpackningarna på marknaden.

Det är vitt skilda logiker.

Alla soptunnor har mig veterligen koder. Då scannas och vägs restavfallstunnan vid tömning och vikten registreras. Jag vet att vissa kommuner har det så.
I min kommun får man inte välja. Jag hade önskat endast rest- och matavfall. Varför? Enkelt, jag har en återvinningsstation inom synhåll från huset.
Jag måste ändå gå dit eftersom soptunnornas inredning är heltokigt dimensionerad och tömningsintervallet tokigt. (Det som fylls först hos mig är kartong och plast. Därefter papper. Färgat glas, genomskinligt glas och metall är oftast bara lite på botten. Papper, plast och kartong får sällan plats när det på vintern är tömning varannan vecka så det måste jag ändå lämna på återvinningsstationen.)
Förut kunde man välja mellan olika sorters storlek och jag och min granne delade på minsta storleken. Nu ska vi alla ha två jättetunnor. (Skitfult och dessutom är radhusens yttre givetvis inte byggt för detta.)
Rätt säker på att det inte är billigare med egen kompost heller. Minns jag rätt har jag dessutom läst om folk, inte i min kommun utan på andra ställen, som trots egen kompost varit tvungna att ha matavfall och sen fått bannor när det aldrig slängts något i den.

Kom ihåg, den som sorterar noga betalar lika mycket som den som inte sorterar alls. Där är jämförbarheten i det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka