Bor du alltså i en kommun där avfallstaxan är helt enhetlig oavsett hur mycket avfall som hämtas hos dig? Det måste vara en ganska unik kommun i så fall.
Jag har hämtning av restavfall, i minsta möjliga tunna, var fjärde vecka, 13 ggr per år.
Om jag istället valde att ha hämtning av restavfall 52 ggr per år, så skulle min rörliga avgift bli nästan 6 gånger högre.
Skulle jag dessutom välja en större tunna skulle avgiften bli nästan 8 gånger högre än jag har idag.
Sen absolut är det ingen som har skickat mig böter om det ligger plastförpackningar eller matrester i mitt restavfall. Men i praktiken så vore det 100 % omöjligt att få plats med allt avfall i den tunnan vi har idag. Vilket givetvis är vad kommunen räknar med. Dvs avsikten och konsekvensen är att det blir billigare om man återvinner sitt avfall.
Svar ja.
Såhär ser taxan ut i år:
TYP AV KÄRL ÅRSAVGIFT: 3 759 kr / år
2 fyrfackskärl, 370 liter 33 tömningar (kärl 1) och 13 tömningar (kärl 2) ingår per år.
Det finns alltså inga val. Inte på intervall, inte på storlek, inte på antal kärl. För ett par år sedan fanns det flera val men sen något år tillbaka får man inga val. Det innebär att det vid mitt radhusområde nu står en väldig massa jättetunnor som är i vägen vid allas ingångar. Det finns plats för en tunna men inte för två. Eller jo, om jag då bygger om eller vill ha tunnorna som utsikt.
Om jag minns rätt är kärl 1 matavfall, restavfall, papper och färgat glas. Kärl 2 metallförpackningar, kartong, plastförpackningar och genomskinligt glas. Helt ologiskt utifrån vilka saker som fylls först.