Sorgenfri=sorglös

Det finns campingplatser.

De har ofta mycket högre standard än bara rinnande vatten och toaletter av bajamajatyp och priser därefter. Jag kollade snabbt vad det skulle kosta att ställa upp en husvagn en månad på en camping i Malmöområdet och även om man klämmer in sig sju personer i husvagnen kommer man inte under en tusenlapp per person.
 
Inte gratis dock så

Vem har sagt att det ska vara gratis? Jag tror nog att EU-migranterna är nöjda även utan sandstrand, minigolfbana, kiosk, bastu och massa annat som gör att priserna för att ställa upp en husvagn på en vanlig campingplats är dyrare än en hyreslägenhet.
 
De har ofta mycket högre standard än bara rinnande vatten och toaletter av bajamajatyp och priser därefter. Jag kollade snabbt vad det skulle kosta att ställa upp en husvagn en månad på en camping i Malmöområdet och även om man klämmer in sig sju personer i husvagnen kommer man inte under en tusenlapp per person.

Du tycker alltså att det är rimligt att fixa specialanpassat boende för icke-svenska medborgare de tre månader som de har rätt att vara här utan arbete?
 
Du tycker alltså att det är rimligt att fixa specialanpassat boende för icke-svenska medborgare de tre månader som de har rätt att vara här utan arbete?

Alternativet är att ständigt avhysa dem från illegala läger, för de kommer inte att försvinna. Inte förrän situationen i deras hemländer nått den nivån att de har bättre framtid där än i tältläger i Sverige. Jag är övertygad om att det blir billigare att försöka ordna platser de kan bo till självkostnadspris dit de faktiskt kan hänvisas än att tro att en avhysning gör att dessa personer inte längre söker sig hit.
 
Vem har sagt att det ska vara gratis? Jag tror nog att EU-migranterna är nöjda även utan sandstrand, minigolfbana, kiosk, bastu och massa annat som gör att priserna för att ställa upp en husvagn på en vanlig campingplats är dyrare än en hyreslägenhet.

:eek: Var hittar du dom nånstans 2015? Jo i naturen nära vatten och med skog inpå husknuten mil från
stadskärnorna. Du får förlåta men jag tror inte de är så intresserade av ½-1 timmes bilresa t.or centrum för att tigga vid ICA.
 
Alternativet är att ständigt avhysa dem från illegala läger, för de kommer inte att försvinna. Inte förrän situationen i deras hemländer nått den nivån att de har bättre framtid där än i tältläger i Sverige. Jag är övertygad om att det blir billigare att försöka ordna platser de kan bo till självkostnadspris dit de faktiskt kan hänvisas än att tro att en avhysning gör att dessa personer inte längre söker sig hit.

Det är klart dom kommer att försvinna, vad fick dig att tro det?
Om polisen använder de resurser de har enligt lag och att Svea Rikes Lag tillämpas så försvinner dom inom 3 månader.
 
Haha åh suck. Nu är det du som trilskas med logiken.
Jag tror att en absolut majoritet i den här tråden tycker att utsatta människor ska få stöd och hjälp. Punkt.
Men det är väl inte det som diskuteras här? Det som diskuteras är utsatta människor som samtidigt utför brott.

Och emellanåt, med den lilla tvisten att brottet inte utförs hos någon annan, utan hos en själv - och den eventuella skillnad som folk då kan uppleva i vad de själva tycker om två likartade händelser.

Menar du att din analys inte sträcker sig längre än så? Du ser inte att man givetvis kan vara sur, arg eller ledsen över att ett brott drabbar just en själv, utan att den känslan överhuvudtaget påverkar ens politiska och etiska sätt att se på situationen i stort?

Då underskattar du gravt @sjobergas kapacitet. Inte konstigt att du inte begriper hens inlägg.
 
Alternativet är att ständigt avhysa dem från illegala läger, för de kommer inte att försvinna. Inte förrän situationen i deras hemländer nått den nivån att de har bättre framtid där än i tältläger i Sverige. Jag är övertygad om att det blir billigare att försöka ordna platser de kan bo till självkostnadspris dit de faktiskt kan hänvisas än att tro att en avhysning gör att dessa personer inte längre söker sig hit.

Så med det tankesättet kan vi sluta lagföra folk som stjäl eftersom de kommer fortsätta efter straffet? Strunta i att döma narkotikabrottslingar eftersom det ändå inte kommer innebära att de slutar med narkotikabrott?
För mig är det ett ytterst märkligt sätt att resonera. Finns det lagar så är det lämpligt att de som inte följer dessa också får ta konsekvenserna av det.
 
Det är klart dom kommer att försvinna, vad fick dig att tro det?
Om polisen använder de resurser de har enligt lag och att Svea Rikes Lag tillämpas så försvinner dom inom 3 månader.

Då måste vi för det första börja med gränskontroll igen, annars vet vi inte hur länge folk varit här. Sedan har kanske polisen lagliga resurser men om du menar att de ska börja kontrollera om folk inte stannar längre än tre månader utan att registrera sig krävs en helt annan typ av resurser.

Sedan skulle det naturligtvis fortsätta finnas folk här, tre månader i taget och sedan så länge de klarar sig undan kontroll för att sedan komma tillbaka så fort det går.

Det känns både mer ekonomiskt och humant att hitta en annan lösning.
 
De har ofta mycket högre standard än bara rinnande vatten och toaletter av bajamajatyp och priser därefter. Jag kollade snabbt vad det skulle kosta att ställa upp en husvagn en månad på en camping i Malmöområdet och även om man klämmer in sig sju personer i husvagnen kommer man inte under en tusenlapp per person.
Letade och det första jag hittade var 3900 kr för 30 dagar utan ström eller 4800 med ström.
 
Så med det tankesättet kan vi sluta lagföra folk som stjäl eftersom de kommer fortsätta efter straffet? Strunta i att döma narkotikabrottslingar eftersom det ändå inte kommer innebära att de slutar med narkotikabrott?
För mig är det ett ytterst märkligt sätt att resonera. Finns det lagar så är det lämpligt att de som inte följer dessa också får ta konsekvenserna av det.

Det handlar inte bara om att det är en bättre lösning för dem utan en bättre lösning för oss.
 
Menar du att din analys inte sträcker sig längre än så? Du ser inte att man givetvis kan vara sur, arg eller ledsen över att ett brott drabbar just en själv, utan att den känslan överhuvudtaget påverkar ens politiska och etiska sätt att se på situationen i stort?

Då underskattar du gravt @sjobergas kapacitet. Inte konstigt att du inte begriper hens inlägg.
Citerade du verkligen rätt inlägg nu?
 
Hur är det en bättre lösning för oss? Vilka nu oss är? Att möjliggöra för EU-migranter att leva som en andra klassens medborgare är inget jag anser att vi ska supporta.

Jag håller egentligen med men alternativet att de lever som tredje klassens medborgare känns ännu sämre, vilket de blir om de bara drivs runt av polisen.
 
Jag håller egentligen med men alternativet att de lever som tredje klassens medborgare känns ännu sämre, vilket de blir om de bara drivs runt av polisen.

Det är en anledning till att jag alltmer funderar på om gränskontroller kanske ska bli nödvändigt igen. Det vore tråkigt men kanske är det ett sätt. (Förutom det självklara att EU måste sätta press på Rumänien och Bulgarien att de pengar som går till länderna inte ska gå till korrupta statstjäntemän!)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 145
Senast: Masqueradee
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 488
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp