Bukefalos 28 år!

Spåra importerad häst

Sv: Spåra importerad häst

Det är alltså en ponny? Har missat det faktumet. Då måste brännmärket stämma överens med Oldenburgarnas ponnymärke och inte det för häst. Gör det det?
Det är faktiskt väldigt märkligt, jag vet inte varför hon är registrerad i asrp, för hon är inte ponny.

Men jag har bestämt mig för att raka henne och se ifall det syns tydligare då.
 
Sv: Spåra importerad häst

Om det är oldenburgmärket hon har, vet du vart man kan vända sig för att få information då? Du verkar ha bra koll..... :)

Och helst någonstans där man kan kommunicera på engelska, för tyska är jag urusel på :D
 
Sv: Spåra importerad häst

Min Lusitano är märkt med nummer på vänster sida av mankammen, samt stuterimärkning på höger "lår". Din har inget stuterimärke alltså?

Såhär står det på Lusitanosällskapets hemsida;
"För att en häst ska betraktas som renrasig Lusitano behöver den dessutom vara inskriven hos den portugisiska Lusitanoföreningen Associação Portuguesa do Cavalo Puro Sangue Lusitano (APSL)."
"Se till att den häst du köper eller importerar är inskriven antingen i Livro de Nascimentos eller i Livro de Adultos. Som bevis på detta bör du få med ett hästpass med rasen Lusitano angiven".

Har den bara ett Holländskt pass skulle jag tippa på att det inte är en renrasig Lusitano, det är dyra hästar och de flesta brukar hålla ordning på papprena på sådana. Har ni kollat om den har något chip utöver det holländska?

APSL har även en funktion där du kan skriva in hästen namn och så får du upp den om den finns inskriven där, är den född 2004 tror jag de ska ha ett namn som börjar på Y eller Z (iaf om den är född i Portugal).

Men det är ju svårt att spåra importerade hästar, särskilt om de kommit omvägar som din har gjort och kanske inte har sitt korrekta pass.
 
Sv: Spåra importerad häst

Åh, det är ju super!
Vilken tur jag har med så hjälpsamma medmänniskor :bow: Det gäller er alla som hjälpt mig!

Jag återkommer gärna i pm om det blir aktuellt, om det är okej?
 
Sv: Spåra importerad häst

Kicki, eller någon annan. Var kan man knappa in siffrorna för en Oldenburger Springpferd från Tyskland?
 
Sv: Spåra importerad häst

Det är faktiskt väldigt märkligt, jag vet inte varför hon är registrerad i asrp, för hon är inte ponny.

Men jag har bestämt mig för att raka henne och se ifall det syns tydligare då.

När reggades hon? Finns många hästar med okänd stam som reggats som ridponnyer förut. Vet också ett flertal som är över ponnymått som är reggade inom ASRP.
 
Sv: Spåra importerad häst

Jag har förr mig att registratorn sa att hon hade en signalementsbeskrivning på henne från när hon var nio år gammal. Så det borde ju vara då hon reggades och det är ju då nio år sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: MiniLi
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 531
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp