Spara pengar

Jag förstår inte riktigt, kan du utveckla? Min upplevelse av alla jämförelsetrådar är att gruppen som är "bättre" än något slags genomsnitt snabbt blir överrepresenterade bland svaren. Det är roligare att berätta att ens resultat på (en del av) högskoleprovet är bättre än medel så just i Buke-tråden har folk minst 1.30, det är roligare att berätta att ens aktier har gått upp så snittpersonen slår index. O.s.v.

Jag tycker ändå att trådarna kan ha ett syfte i form av inspiration. Sen ska inte jag heller låtsas vara genomsnittlig i mitt sparande - dels satsar jag på det väldigt medvetet nuförtiden och dels har jag genomsnittlig lön men inte genomsnittligt antal barn, bilar etc.
Jag ska försöka.
Nu är väl ändå den här tråden mer representativ för befolkningen i stort (tror jag) än vad en liknande tråd i fb gruppen Economista är. Bara en känsla jag har.
Men min uppfattning är att ofta i den här typen av trådar svarar de personer som ofta har ett gediget sparande som inte innebär ett par tusen i månaden. Vilket jag TROR skapar en frustration hos många och en känsla av att man inte är duktig nog.

Sparande ses ju som något bra, man vill alltid prenta in barnen att det är fint att spara och fult att slösa.

Men min uppfattning är också att på buke hänger många djurintresserade, personer med familj, studerande osv osv. Med andra ord många personer som kanske inte har 10.000:- över varje månad till att spendera på nöje (tänker att djuren inte är ett nöje utan en livsstil :D) sparande osv.

Jag vet inte om jag fick fram vad jag menade riktigt… mer än att man ofta får ta svar i den här typen av trådar med en nypa salt och inte tro att det är ”alla” som sparar mycket utom jag. Typ.
 
Jag har vid ett tillfälle tömt allt mitt sparande på fonder för att jag behövde alla pengar jag hade. Så jag är inte alls främmande för att det kan vara så. Det är fortfarande mest troligt en mycket bra affär att spara i fonder.

Jag tänker att det är så det är ibland för de flesta. Och det är ju himla bra att man kan ha ett sparande som man kan rädda situationer med.
 
Alltså jag håller med att sparande på ett sparkonto till nollränta eller nära nog nollränta är en ”dålig affär”. Men att spara på andra sätt förutsätter att man inte behöver pengarna en viss tid. Du kunde vara utan pengarna när börsen kraschade, det är inte alla som kan det. Du kan låtsas som att du inte har pengarna, men för många människor är det avgörande att de kommer åt pengarna vid ett särskilt tillfälle, då är sparkonto ett bättre alternativ. Tycker det är rätt trist att såga det alternativet när man inte vet hur andras ekonomiska situation ser ut eller deras behov av trygghet.


personligen har jag alldeles för mycket pengar på sparkontot och borde placera dem på något av mina isk, men jag har svårt att ta tag i det eftersom det är flera steg. Dessutom har jag oftast pengarna som något typ av ”fuck-off”-kapital, typ som nu när jag inte trivdes på jobbet och bestämde mig för att ta sommarlov istället. Annars har jag sparat till pensionen, vissa resor, inköp av bostad. Men jag är rätt bra på att spara utan att ens ha någon plan för sparandet. Men eftersom jag inte har någon plan så ligger gärna pengarna för länge på sparkontot.

Eh va? Jag skriver både att jag inte lägger mig i hur andra gör Och att jag delvis har sparat i sk vanliga bankkonton. Alltså sågar jag inget och ingen. Vad folk gör med sina pengar är upp till dem. Det kanske är bättre att ha ett delsparande med ränteavkastning, om man har en liten summa att utgå från. Rentav. Men som sagt, folk gör som de vill och tar den risk de själva vill.
Det enda jag sågar vid fotknölarna, och kommer göra varje dag jag påminns om det, är en inställning om att det är lite "fult" att tjäna pengar på ränta. På samma sätt som jag sågar den trista inställningen att man ska ha dåligt samvete för att man satt sig i en bra situation. Jag har pluggat och valt en bransch med bra lön, jag kan ha ett sparande som "jag inte låtsas om att jag har" trots djur, och jag har medvetet låga boendekostnader och jag tänker inte be om ursäkt för det för jag vet att jag inte trampat på nån annan för att komma dithän. Alltså finns det inget fult i det alls. Det jag tjänar på ränta är inte pengar jag knyckt av någon annan heller.
 
@_Taggis_
Jag har några hundra tusen på ”vanligt sparkonto” med låg ränta. Hur hade du investerat dessa? Har idag ett ISK-spar där jag sparar ett par tusen i månaden (tänker långsiktigt typ pensionsspar).
Bor i lägenhet, kök och badrum är nyrenoverade inga större grejer hänger över mig på det sättet. Dock kanske jag vill köpa ngt större och behöver då lägga in till detta
 
@_Taggis_
Jag har några hundra tusen på ”vanligt sparkonto” med låg ränta. Hur hade du investerat dessa? Har idag ett ISK-spar där jag sparar ett par tusen i månaden (tänker långsiktigt typ pensionsspar).
Bor i lägenhet, kök och badrum är nyrenoverade inga större grejer hänger över mig på det sättet. Dock kanske jag vill köpa ngt större och behöver då lägga in till detta

Jag är i samma situation så jag är fel person att uttala mig ;) Jag kan verkligen inte mkt om detta. Men jag snappar upp saker i min omgivning. Jag har ISK i form av Handelsbankens alternativ med 100% aktier, det är ett sparande på sikt men inte till pension. Jag har sedan ett rent pensionssparande i samma bank med 80% aktier, en risknivå som ändras till lägre ju närmare pension jag kommer.

Generellt säger man ju att placera i fast egendom tex fastigheter (bostad för oss vanliga dödliga alltså), råvaror tex mark. Men det beror ju helt på vad man är villig att binda upp. Jag funderar som sagt på samma saker själv. Jag vill ha tillgång till pengarna men vill samtidigt inte få nollränta. Jag funderar på att placera en mindre del av dem i aktier, vilket är en risktagning. Men det jag vill garanterat ha kvar insatsen av vetetusan vad det blir av.

Inte vad jag har läst mig till, har du källa på detta? Har läst om föreslagna brytpunkter så låga som 100k

Jag med.
 
Inget mer spar än i madrassen eller på vanliga kontot. Ska jag spara på annat sätt blir det i guld och ädelstenar 💎
 
Jag har tidigare sparat för att kunna köpa lägenhet. Nu har jag lägenhet, och fått en hel del över efter att alla nya möbler osv är köpta, men jag fortsätter att samla på hög.

Jag sparar för att jag vill ha mycket pengar på mitt konto. Då känner jag mig trygg.
Noll organisation utan det går in i ett konto utan ränta och ligger där typ. 🙈 Planerar att ta tag i det någon gång.
Mitt mål med pengar på kontot är typ att inte behöva jobba tills jag är 104 år, att kunna resa då och då (typ var 5e år), att veta att om något skiter sig finns pengar och jag kan vara lugn ett tag. Om katten blir sjuk vill jag utan att bry mig bara kunna kasta pengar på veterinären :o
Så jag antar att pengarna jag sparar både är trygghet och för kul saker - jag växte upp fattigt och känner obehag inför att hamna där igen och är livrädd för hemlöshet osv.

Har hela mitt liv känt obehag inför pengar. Att stå helt utan är ett mardrömsscenario, likaså att gå plus minus noll. Det är så himla abstrakt och det här med hur man ska spara sina pengar hit och dit gör att det knyter sig i magen.
Jag vet ju rent logiskt att det vore bra om jag sätter mig in i sparande, så jag kan spara på något vettigare sätt än bara hysta in dem i en stor hög på ett konto, men obehagskänslan över att inte fatta och inte kunna hänga med exakt på hur det funkar är stor.
Obehagskänslan har definitivt minskat sedan jag köpte lägenheten dock, så snart ska jag ta tjuren vid hornen och faktiskt lära mig något om privatekonomi :angel:

Hur jag sparar är enkelt, jag har inga stora löpande kostnader, håller min konsumption på miniminivå (ok, inte senaste månaden då jag köpt möbler och nya grejer till lägenheten).
Är vansinnigt försiktig och köper inget förrän jag tänkt över det ordentligt. Det gäller allt från "ska jag köpa frysta ärtor? kommer jag äta dem? är de värda priset?" till "ska jag köpa sprillans ny skitstor tv? fördelar/nackdelar? kommer jag använda den? hur många år kommer jag att använda den? är den värd priset". Kan bli halvjobbigt när man bara ska handla mat i affären men det innebär ju att jag får pengar kvar på lönen som läggs på min fina lilla hög
 
När anser ni att man har ett bra sparande? Hur mkt pengar ska man ha sparat ihop?
Det beror på! Äger man ett hus är det nog bra att ha minst 100k tillgängligt. Äger man en häst, minst 50k (beroende på försäkringar och hur mycket vård du är beredd att "utsätta" djuret för). Bor du i lägenhet och inte har bil eller djur.. 2-3 månadslöner?

Vill du ha ett "fuck-off-kapital", kanske 150-250k?
 
När anser ni att man har ett bra sparande? Hur mkt pengar ska man ha sparat ihop?

De beror på vad en har för behov tänker jag. Vad har en som kan bli oväntat dyrt? Hund, häst, hus, familj som behöver försörjas i händelse av kris? För mig som är ensam i en billig BR är det ju lägre krav än om jag haft barn, hus osv. Jag har hund och häst men det är ju också allt jag har ansvar över.
 
@Hoarfrost Du kan ju alltid börja med att sätta undan en liten summa per månad och vänja dig vid sparandet. Banken hjälper dig att lägga upp en sån plan. Om du har bostadslån borde de ju redan ha gjort det? Många banker kräver ju ett sorts sparande för att få bolån.
 
När anser ni att man har ett bra sparande? Hur mkt pengar ska man ha sparat ihop?
Det här med hur mycket pengar man "ska" ha är ju lite svårt att sätta en siffra på, allt beror ju på vad man har för förutsättningar i grunden. Rent generellt är väl rekommendationen att försöka spara 5-10% av sin bruttolön (lön före skatt) per månad och ha en liggande buffert på 1-3 månadslöner för att klara sig iaf en tid om något oväntat inträffar.
 
Det här med hur mycket pengar man "ska" ha är ju lite svårt att sätta en siffra på, allt beror ju på vad man har för förutsättningar i grunden. Rent generellt är väl rekommendationen att försöka spara 5-10% av sin bruttolön (lön före skatt) per månad och ha en liggande buffert på 1-3 månadslöner för att klara sig iaf en tid om något oväntat inträffar.
Frågan är till just för att se vad olika människor tycker. Finns inget rätt eller fel. Jag tycker att det är intressant.
 
Det beror på! Äger man ett hus är det nog bra att ha minst 100k tillgängligt. Äger man en häst, minst 50k (beroende på försäkringar och hur mycket vård du är beredd att "utsätta" djuret för). Bor du i lägenhet och inte har bil eller djur.. 2-3 månadslöner?

Vill du ha ett "fuck-off-kapital", kanske 150-250k?

Går inte fucka off så mkt med typ 200k? Gjorde en snabb överslagsräkning.
Köpa en enkel resa till Havanna, ta in på Hotell Park Central och dricka mojitos i ett år kanske? Sen…? 😅🌴
 
Går inte fucka off så mkt med typ 200k? Gjorde en snabb överslagsräkning.
Köpa en enkel resa till Havanna, ta in på Hotell Park Central och dricka mojitos i ett år kanske? Sen…? 😅🌴
Jag tolkar inte uttrycket som Jönssonligan drar till Mallorca-fuck off utan mer att man har möjlighet att ta sig ur en situation där man mår dåligt. Till exempel säga upp sig från ett jobb där man vantrivs utan att ha ett nytt som hakar i direkt efter, eller att separera och ha råd med ett nytt okej boende.
 
Sparar framförallt till buffert och till renoveringar, men även resor och större inköp går från ena sparkontot (när det finns pengar över sas).

Buffert tex för veterinärvård, utebliven inkomst, saker som går sönder till huset osv. Har både eget och ihop med sambon.

Utöver det mer långsiktiga sparanden till pension och till barnen.

För över till sparande första dagarna lönen kommer in, samtidigt som jag fixar räkningarna.
Har en budget på var pengarna går varje månad. Spar- summan är liknande varje månad med viss variation för räkningar som betalas mer sällan, beroende på hur mycket vabb som är avdraget osv.
 
@Hoarfrost Du kan ju alltid börja med att sätta undan en liten summa per månad och vänja dig vid sparandet. Banken hjälper dig att lägga upp en sån plan. Om du har bostadslån borde de ju redan ha gjort det? Många banker kräver ju ett sorts sparande för att få bolån.
Nej utan bankens råd var att jag skulle köpa lägenhet först och sen boka in en tid för sparplaner osv.
Vilket är vad jag vill göra, men vill gärna läsa på först och inte gå till banken och inte ha någon koll alls. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 656
Senast: VLMF
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 802
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 320
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp