Specifikt ljudkommando för galopp

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Vad har ni för specifikt ljudkommando för att hästen ska fatta galopp? Eller har ni något förslag på något ljud man kan ha?

Jag har två unga shettisar, där den som jag haft längst förstår de flesta ljudkommandona jag använder väldigt bra. Ptro för att sakta av/stanna, smackning för att börja gå eller gå/springa snabbare, och sssss för trav. Men, jag känner att jag saknar ett specifikt ljud som gör att hon förstår att det handlar om att fatta galopp och galoppera, och inte bara öka traven.

En inridare som jag hade en tidigare häst hos använde ett pussljud, men jag har svårt att få till så att det blir högt och tydligt. Dvs inte så bra signal, eftersom jag har svårt att göra det ljudet på ett bra sätt. Nu har jag mest sagt ordet galopp, men tycker kanske inte det blir så tydligt som ssss blir för trav.

Vad har ni för specifikt ljudkommando för att hästen ska fatta galopp? Eller har ni något förslag på något ljud man kan ha?

Jag har två unga shettisar, där den som jag haft längst förstår de flesta ljudkommandona jag använder väldigt bra. Ptro för att sakta av/stanna, smackning för att börja gå eller gå/springa snabbare, och sssss för trav. Men, jag känner att jag saknar ett specifikt ljud som gör att hon förstår att det handlar om att fatta galopp och galoppera, och inte bara öka traven.

En inridare som jag hade en tidigare häst hos använde ett pussljud, men jag har svårt att få till så att det blir högt och tydligt. Dvs inte så bra signal, eftersom jag har svårt att göra det ljudet på ett bra sätt. Nu har jag mest sagt ordet galopp, men tycker kanske inte det blir så tydligt som ssss blir för trav.
tchi tchi (klick klick, med främre delen av tungan bakom tänderna med halvöppen mun, vad heter det) var väl för galopp när jag var liten (eller gaaaloppp) medan smack smack (läpparna mot varandra) var för trav. Tänker ev enkelt om det är samma som "alla" använder, om nu alla gör så längre eller om jag inte uppfattade fel. (pussljud tror jag inte fanns -truta med läpparna, utan bara smack, breda läppar. -om det inte är så att smacket är det som kallas pussljud nu.)
Sedan finns ju ljudet där hela tungan liksom sugs mot gommen och böjer sig ned klack klack/kluck kluck, som användes till ngt, minns ej vad. Komma?

tchi tchi (klick klick, med främre delen av tungan bakom tänderna med halvöppen mun, vad heter det) var väl för galopp när jag var liten (eller gaaaloppp) medan smack smack (läpparna mot varandra) var för trav. Tänker ev enkelt om det är samma som "alla" använder, om nu alla gör så längre eller om jag inte uppfattade fel. (pussljud tror jag inte fanns -truta med läpparna, utan bara smack, breda läppar. -om det inte är så att smacket är det som kallas pussljud nu.)
Sedan finns ju ljudet där hela tungan liksom sugs mot gommen och böjer sig ned klack klack/kluck kluck, som användes till ngt, minns ej vad. Komma?

Hittade inte på svenska.

Typ men inte helt, den andra är kluck ljudet som jag inte minns vad det användes till.

Det sista påminner mycket om tsk/tchi, klick ljudet med tungan på åsen bakom tänderna.

Smackning med läppar var inte med.

Jag säger ga-lopp. Där ga är utdraget och lopp kort. Min ponny som verkligen älskar att galoppera i vagn räcker det numera med att jag säger gaaaaa. ;)

Tycker också att pussljudet funkar dåligt, även på hästar som är inlärda med det ljudet. Men jag kanske pussas för sällan.

Jag klickar två gånger för galopp. Enkelt att uttala och alla jag tränat in på det har funkat bra. Flera klick, i takten jag önskar, för trav. Ett klick för skritt. I körningen har jag nog använt skritt, trav och galopp, för respektive gångart, men då spelar exakt takt mindre roll också.

Pussljud för trav, ”gaaalopp” för galopp och om det behöver förstärkas så använder jag smack för galopp.
Whoo/mmm för att sakta av/lugna dig och proo för halt.
Klickljud med tungan för att sätta igång i skritt från halt.
Och brukar även använda shyyy för att ta i lite till utan att ändra gångart.

Tycker det fungerar väldigt bra på mina 😊

Gaaa-lopp, långt ga, kort lopp för galopp.
Långt Traavaaa för avsaktning till trav, kort Trava för att gå upp i trav från skritt lr halt, likadant med Skriiittaaa/Skritta. Halt för halt.

Mjukt långt Wooaa/Hooo ljud för tempo sänkingar, smackningar för tempo ökningar inom gångart.

Kanske lite onödigt komplicerat med dubbla gångarts kommandon men det är det som faller sig naturligt för mig. 🙈

Ptroo ljudet är dock lite av ett skräpkomando som har HAFT betydelse innan men som min hjärna typ gärna häver ur sig i tid o otid för både halt o sänka tempo men jag jobbar på att bli bättre på att sluta använda det. 😅

Pussljud funkar bäst för mig. Dom har bra hörsel, behöver inte vara högt.

Jag har vanligt "klicksmack" för skritt, sss för trav, whoa för sakta ner, ptroo för hård halt. Enda rörelsen jag har ett riktigt ord för är "backa".

Jag lär också in "stanna" med ordet.

Jag har vanligt "klicksmack" för skritt, sss för trav, whoa för sakta ner, ptroo för hård halt. Enda rörelsen jag har ett riktigt ord för är "backa".

Hade jag ridit hade nog pussljud kunnat fungera, men som det är nu, där jag är flera meter bort, eller t.ex. flåsig om jag själv springer, tycker jag inte det blir så tydligt (eftersom jag har svårt för att göra det ljudet högt/tydligt - vilket också märktes på hästen som varit hos inridaren, och inridaren försökte få mig att göra ljudet högre, vilket inte lyckades)

På min nuvarande häst behöver jag bara tänka galopp och så fattar han direkt :D På min gamla körde jag ”ja” med kort a som någon ovan skrev, mest när det skulle gå snabbare på uteritt/på fältet. Även när jag busar med hunden säger jag så haha. Vet att inom western kör man med puss-ljudet. Man får hitta något som faller naturligt för en själv tror jag.

På min nuvarande häst behöver jag bara tänka galopp och så fattar han direkt :D På min gamla körde jag ”ja” med kort a som någon ovan skrev, mest när det skulle gå snabbare på uteritt/på fältet. Även när jag busar med hunden säger jag så haha. Vet att inom western kör man med puss-ljudet. Man får hitta något som faller naturligt för en själv tror jag.
Jag tror inte det är lika lätt att få hästen att galoppera när man tänker galopp, när man själv inte sitter på hästryggen utan är några meter bort istället ;) Framförallt inte med en shettis som nog föredrar lite långsammare trav framför galopp ;)

Jag kör bara ”gaaa-lopp” när jag jobbar avsuttet.
I ridning, när jag jobbar för hand i träns eller tömkör formar jag hästen för galopp först. Jag formar dem som de rör sig i galopp. Då brukar de själva ställa frågan ”ska vi galoppera?” och då blir det alltid galopp och inget annat när man då genom hjälp(röst eller fysiskt) säger ”ja, varsågod”.
Sen kan man ju i början kombinera ljudet med att tex höja och sänka bakre armen/armbågen då man longerar. De lär sig ju ofta såna signaler snabbare än ord. Men med kombinationen blir det tydligt och snabbare inlärning av ljudet/orden.

Jag använder exakt samma kommandon. Vi hade dessa som körkommandon på naturbruksskolan och där lärde de ut dem som vedertagna vid körning. Eller, inte Whoa, vill jag minnas, men de andra. Backa var "back".
Edit. Rättade stavfel...

Jag använder ord. Köpte en f d ridskolehäst som kunde trava, galopp och sakt av. Löslongerade alla hennes föl ihop med henne och då lärde de sig också.
Så det blir ga-lopp vilket funkar klockrent. Saakt av är bästa kommandot, alla hästar har växlat ner en gångart på det, funkar både när man är på och en bit ifrån.

Jag har också alltid använt själva ordet vid fattning när jag kör. Galopp helt enkelt! Eventuella pussljud betyder mer "öka farten/engagera dig". :)
Klicksmack för skritt och ssss för trav.
Vill också alltid skilja på att sakta av/dämpa farten och göra halt, jag skulle inte välja att använda samma kommando för båda.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka