Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Du har väl lagt ut några filmer om jag inte minns fel :confused:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag vet att minst 10 st kommer skrika i högan sky nu för "NEEEJ, vi har verkligen koll på bakben och bogar och allt - hur sjutton kan du säga något så oförskämt?" Jag har tyvärr inte sett det bland de AR ekipage som finns i min närhet - deras ridning går oftast ut på att det som är enkelt är bra.:confused:

Men nu är du inne på att jämföra bra och dålig ridning. Det har ingenting med träningsinriktningen att göra. Finns ju bra och dåliga ryttare inom alla områden. Det kommer vi aldrig ifrån.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Hellre avslappnad och luffs än spänd och flyger omkring i 190. Om vi nu ska prata om ytterligheter.


Jag har inte sett allt och såklart inte tillräckligt, men faktiskt aldrig en tävlingsryttare som fräser runt okontrollerat i 190 knyck.

Att man rider fram i ett friskt tempo, med bibehållen och rätt takt, ser jag som ett måste, iaf regelbundet emellanåt, den spänning som kan uppstå av det får man försöka hantera på bästa sätt genom lösgörande arbete.

Sedan är en del hästar lite mer spända än andra i sig själva, som vissa som ligger högt i blod. Att luffsa runt för att slippa spänning, då kommer man ju inte till arbete.
Jag tror mer på att lösgöra spänning som uppkommer vid arbete än att luffsa runt och inte be eller kräva mer arbete för man är rädd och inte vill ha spänning.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Inte med "regelboken" som måttstock. En öppna kan ju vara bra för en häst ur träningssynpunkt, men inte korrekt enligt boken. Jag tycker egentligen det är tvärtom mot vad du skrev. "reglerna" gör att många inte tänker på hur de ska träna för hästens bästa utan har en korrekt öppna/sluta för ögonen hela tiden.


Är det fel att ha regelboken som slutmål?

Det tycker inte jag, felet blir när man i sitt eget huvud ändrar regelboken så att det man gör blir korrekt, och man inte för sig själv erkänner att det antingen är fel eller ett delmål.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag har inte sett allt och såklart inte tillräckligt, men faktiskt aldrig en tävlingsryttare som fräser runt okontrollerat i 190 knyck.

Att man rider fram i ett friskt tempo, med bibehållen och rätt takt, ser jag som ett måste, iaf regelbundet emellanåt, den spänning som kan uppstå av det får man försöka hantera på bästa sätt genom lösgörande arbete.

Sedan är en del hästar lite mer spända än andra i sig själva, som vissa som ligger högt i blod. Att luffsa runt för att slippa spänning, då kommer man ju inte till arbete.
Jag tror mer på att lösgöra spänning som uppkommer vid arbete än att luffsa runt och inte be eller kräva mer arbete för man är rädd och inte vill ha spänning.

Jag pratar inte specifikt tävlingsryttare, jag pratar om ridning i allmänhet. Men även tävlingsryttare som går för fort fram och börjar sätta tryck i en häst som inte är "färdig" och det blir bara spänt. Många hästar (och ryttare) på tävling är spända. Det är skillnad på anspänning och spändhet. Jag gör också skillnad i inlägget på ryttare som rejsar med hästarna i 190 och ryttare som har kommit lite längre men ändå av okunskap/dåligt med tålamod sätter tryck i hästen som genererar spänning som inte gagnar eller gynnar hästen och dess fortbildning.

En häst som är jättespänd och stressad, tex många ridtravare (som jag oftast ser är väldigt spända och rejsar runt med ryttare som inte har koll) kanske är det bästa att börja med "luffs" för att komma ned i varv..för att börja andas och kanske kommunicera? Kanske ryttarna inte klarar det bättre än att luffsa?

Jag vill poängtera att jag inte tycker om varken "luffs" eller spring i 190 utan jobbar min häst med varierad form, tempo och krav på mer eller mindre samling.

Men vi är alla barn i början och då kanske luffs är att föredra än okontrollerat rejsande där både ryttare och häst är obalans? Då tycker jag AR verkar vara ett bra alternativ för de som inte fixar ridningen på "traditionellt" sätt.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men vi är alla barn i början och då kanske luffs är att föredra än okontrollerat rejsande där både ryttare och häst är obalans? Då tycker jag AR verkar vara ett bra alternativ för de som inte fixar ridningen på "traditionellt" sätt.


Jag kan hålla med om biten av dina åsikter om travare och AR.Du har även skrivit förut.
Det är ju faktiskt hästar som många gånger kommer från banan eller tränig. Vad nu än travfolket säger så är många stressade.
De har för det mesta extriöra oförutsättningar att ridas och tränas som ridhästar.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Är det fel att ha regelboken som slutmål?

Det tycker inte jag, felet blir när man i sitt eget huvud ändrar regelboken så att det man gör blir korrekt, och man inte för sig själv erkänner att det antingen är fel eller ett delmål.

Nej, det är inte fel. Men det är fel, att det anses att AR inte anses rida enligt den "regelbok" som tydligen inte enbart är TR, utan någon "egen måttstocksregelbok".

Jag personligen anser att all ridning, där man i sitt eget huvud ändrar regelboken så att det man gör blir korrekt, och man inte för sig själv erkänner att det antingen är fel eller ett delmål är helfel.

AR är inte specifikt grundad för att enbart visa på dålig ridning.

Ingen ridinriktning är specifikt grundad för att enbart visa på dålig ridning.

Om det nu börjar bli dåligt med argument, så kan jag stänga tråden.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Är det fel att ha regelboken som slutmål?

Det tycker inte jag, felet blir när man i sitt eget huvud ändrar regelboken så att det man gör blir korrekt, och man inte för sig själv erkänner att det antingen är fel eller ett delmål.

Nej det behöver inte alls vara fel att ha det som slutmål. Jag menar bara att på vägen dit kan man behöva ta små steg. Bygga och träna rörelser på olika sätt för att till sist komma dit. Många hoppar över den fasen och tränar med bara den korrekta skolan för ögonen. "Allt annat är fel"
Det blir liksom att de försöker gå direkt på målet. Vissa har lätt för sig och rörelserna nästan finns där direkt. Andra har en mycket längre väg att gå.
Man ská inte ändra slutmålet, men det finns mycket som är rätt och korrekt på vägen dit. Korrekt för hästen just där den är i utvecklingen.
Den slutgiltiga korrekta rörelsen är inte så intressant för många AR ryttare. Det är hästens utveckling till en starkare och mera gymnasiserad individ som är intressant.

Men varför ska det bli tjafs om vilken inriktning som är bäst? (nu igen) Det är så onödigt. Ingen är bättre än någon annan. Vi måste hitta vad vi som ryttare trivs med och ta hänsyn till våra hästar. Vi vill alla att vi ska utvecklas och att våra hästar ska vara friska och starka. Och vi ska inte glömma bort att ha roligt på vägen.

Det är intressant att diskutera med ryttare från andra inriktningar som jag inte har så stor inblick i. Alltid lär man sig något. men det verkar vara väldigt svårt att hålla diskussionen på en bra nivå, utan att det blir pajkastning och en massa generaliserande.
Kan vi inte alla försöka hålla oss på en saklig nivå? svara ärligt och rakt på frågor och öppna vår egen värld för dem som inte varit där? Med ett öppnare klimat skulle vi säkert lära oss mera och fördomarna kanske till och med minskar.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag kan hålla med om biten av dina åsikter om travare och AR.Du har även skrivit förut.
Det är ju faktiskt hästar som många gånger kommer från banan eller tränig. Vad nu än travfolket säger så är många stressade.
De har för det mesta extriöra oförutsättningar att ridas och tränas som ridhästar.


ok, då är vi överrens där :) Sen är vi nog överrens om det andra också tror jag.. men kanske har jag sett andra ekipage än du - iom att jag även ser halvblod som pressas rätt bra och blir stressade då ryttaren har bristande kunskap/tajming. Det tar tid att utbilda hästar och även att bygga upp styrka (i avslappning och harmoni) innan man kan sätta riktigt tryck i hästen.

Det finns inga genvägar - inte för mig iaf som är väldigt basic i kunskap.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

KL

Ang skolor
Sist jag red öppna på träning så sa tränaren med eftertryck: Du ska inte bara göra en öppna, du ska RIDA den.

Vilken skillnad det blev - men det var mer bekvämt att bara åka med :angel:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

För de som VILL så ska möjligheten finnas tycker jag..
Vill amn inte tävla så skit it:grin: men för de som vill tävla finns ju inte ens möjligheten!:crazy:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det är ju bara att masa sig ut på dressyrtävlingar eller working equitation.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

:o Nu blev jag osäker...visst finns det tävlingar i det, men finns det i Sverige?
Finns ju en världsmästare i det så tävlingar måste det finnas (eller tänker jag på fel sak...fast det tror jag inte).

Har för mig att det pratats bland folk om att man kan tävla i det i Sverige också.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det finns som sagt redan tävlingsdressyr. Bakgrundsmannen till AR heter Bent Branderup och han har inget till övers för tävlingsridning. Det sa han bland annat på den otroligt inspirerande föreläsning om AR, som jag var på tidigare i våras på Örebro Universitet.

Så tävlingsdressyr, får du ta på annat håll, eller ta ett snack med Bent Branderup och fråga varför, när du går på en föreläsning, eller kurs med honom. :idea: Han var väldigt öppen, trevlig och tog sig tid att svar på frågor.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag förstod inte dina svar alls, utom det sista då förståss.


Blir det tydligare så här?

Jag personligen anser att all ridning, där man i sitt eget huvud ändrar regelboken så att det man gör blir korrekt, och man inte för sig själv erkänner att det antingen är fel eller ett delmål är helfel.

Det finns folk i alla ridinriktningar, som ändrar regelboken efter eget huvud. Men det innefattar inte alla i alla ridinriktningar, som det alltid ser ut som att folk anser på Klassisk Ridkonst.

Man kan skriva;

  • Detta tycker jag är skitbra med tävlingsdressyr och detta tycker jag är mindre bra med tävlingsdressyr, på grund av att...
  • Detta tycker jag är skitbra med Klassisk dressyr och detta tycker jag är mindre bra med Klassisk dressyr, på grund av att...
  • Detta tycker jag är skitbra med Akademisk Ridkonst och detta tycker jag är mindre bra med Akademisk Ridkonst, på grund av att...

Det kallas för konstruktiv kritik. Ni säger ju alltid själva att - Määääh, vi menar ju inte allt. OK, men förklara då VAD ni menar, så kanske vi också förstår och inte missuppfattar allt ni säger.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

:o Nu blev jag osäker...visst finns det tävlingar i det, men finns det i Sverige?
Finns ju en världsmästare i det så tävlingar måste det finnas (eller tänker jag på fel sak...fast det tror jag inte).

Har för mig att det pratats bland folk om att man kan tävla i det i Sverige också.

Jo det finns det men ekipagen är inte så särskilt bra ännu.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Fast de går ju inte.. om jag vill hoppas så varför tävla dressyr?P
Jag vill tävla i AK och inte vanlig dressyr..
Förresten får man ine rida i spansk sadel eller komma me portugisiskt träns på en vanlig dressyrtävling..

Sedan är de ju som dag och natt ak ridning och vanlig dressyr.

Hade jag velat tävla vanlig dressyr hade jag ju gjort de:grin:

Man får väl helt enkelt annordna små egna AK tävlingar:bump::banana:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

AK kan du säkert arrangera tävlingar i, vad det nu är... AK vad jag vet är förkortning av Automat Karbin och det har inget med ridning att göra...

Men AR, som betyder Akademisk Ridkonst, är en filosofi och med det ett ridsätt, som grundats av Bent Branderup och han har inte grundat det, med tanke på tävlande. Så AR är ingen tävlingsgren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 712
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 449
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 168
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp