Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

För min del handlar det mest om konsumentupplysning.

Och det tycker jag du gör bra.

Och jag har heller inget emot diskussionen runt galoppen, eller stången eller teknik. Och jag håller med dig i allt.

Och du och Jegra har ju hög trovärdighet i frågan.
Också eftersom ni inte sysslar med rabiat avprogrammering. Utan har sakliga argument om varför ni gick vidare.


Då tror jag man kan så mer frön, än om man försöker omvända de nyfrälsta.


Nu är jag nyfiken på både dig och Jegra vad var det som gjorde att ni kände att det inte räckte.

Min egen resa inom AR var mest som åskådare på clinics samt en liten uppvisning på Skokloster ( :angel: )

Jag lockades av av Marknadsföringen - lite Dressyr "für alle". Det mjukare.
Sedan är man dum - man tror på allt som sägs och skrivs. Och marknadsföringen var enorm i början.
Nu var man "hemma" - nu hade man hamnat rätt. ;)

Sedan har jag känt mig hemma så många ggr och reviderat världsbilden så många ggr att jag inte tror mig vara "hemma" mer - möjligen på väg hemåt :crazy:

jag måste tänka mer - men ser fram emot svar på frågan av dig och Jegra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag pratar inte specifikt tävlingsryttare, jag pratar om ridning i allmänhet. Men även tävlingsryttare som går för fort fram och börjar sätta tryck i en häst som inte är "färdig" och det blir bara spänt. Många hästar (och ryttare) på tävling är spända. Det är skillnad på anspänning och spändhet. Jag gör också skillnad i inlägget på ryttare som rejsar med hästarna i 190 och ryttare som har kommit lite längre men ändå av okunskap/dåligt med tålamod sätter tryck i hästen som genererar spänning som inte gagnar eller gynnar hästen och dess fortbildning.

En häst som är jättespänd och stressad, tex många ridtravare (som jag oftast ser är väldigt spända och rejsar runt med ryttare som inte har koll) kanske är det bästa att börja med "luffs" för att komma ned i varv..för att börja andas och kanske kommunicera? Kanske ryttarna inte klarar det bättre än att luffsa?

Jag vill poängtera att jag inte tycker om varken "luffs" eller spring i 190 utan jobbar min häst med varierad form, tempo och krav på mer eller mindre samling.

Men vi är alla barn i början och då kanske luffs är att föredra än okontrollerat rejsande där både ryttare och häst är obalans? Då tycker jag AR verkar vara ett bra alternativ för de som inte fixar ridningen på "traditionellt" sätt.


Jag håller med Lusidor stilpoäng till dig :bow:


Jag tycker att hela Dressyrsporten är en sådan snårskog av tränare och åsikter om hur det skall vara ( och inte :o ) att det är lätt att inte se skogen för alla trän...

Vid första anblicken så tycks det nog vara ett vägskäl 190 eller luffs, men det finns ju flera vägar - det tar bara tid att hitta dem.


Man bör ju hellst befinna sig mellan ytterligheterna luffs och spänning.

Å andra sidan så kan det lufsas i spänning ( ej genom ryggen)
Och spännas med lufs ( bakbenen som släpar i spånet)

Svammel:angel:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Tack för det! :)

De flesta vill väl mot samma mål (om man inte bara lullar i skogen utan att bry sig om form och fason - vilket är helt ok om det är det man vill) men vägen ser så olika ut beroende på ryttarens kunskap, kroppsmedvetenhet och hästens förutsättningar och brister.

Det är lixom HUR man tar sig dit som skiljer sig, även om de flesta är med på utbildningsskalan så finns det så mycket olika sätt inom detta(tänker inte på AR skalan just nu, för den kan jag inte)

Jag har ridit för en hel del olika tränare (inte meningen att det skulle bli så) och de har verkligen olika sätt och filosofier, men alla vill de till samma mål.

Men det är också därför det är så kul att diskutera (och läsa diskussioner) för det finns alltid andra infallsvinklar
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

KL

Jag tror nog att en bra grund för att skapa sig en trygg bild av vad man vill utföra för ridning, är att lära sig förstå hela fenomenet med rörelse, samspel, fysiska lagar och kroppens möjligheter.
Om jag vet ganska väl, genom inlevelse, ingående funderingar och inkännande av hästen, vad som orsakar problemen i ridningen, då kan jag ju välja och vraka mellan de olika tekniker, filosofier och metoder som erbjuds i surret av information.

Känner jag hästen och mig själv, kan jag sortera ut den mest passande vägen för att nå mer harmoni, bättre fysik och mer glädje i de stunder vi tränar ihop, och även gott samvete och hälsa tiden vi är på varsitt håll.

För HUR många tränare säger inte olika och har massor av olika ideer hur man löser ett specifikt problem. kanske min och/eller hästens verklighet och omständigheter gör att en väg känns mer rätt än den andra.

Här sägs ofta, hitta en bra tränare!
men vad är då en bra tränare, då man här har en massa olika syn på hur problem ska lösas, och öht vad ÄR vårt största problem just nu??

Där den ena ser något hiskeligt negativt ser den andra en ljusning på något som varit ett större problem innan.
varje ryttare vet väl kanske oavsett hur det ser ut idag för ögonblicket, vad man har i bagaget och kan behöva för att gå framåt till något mer helt och positivt!?

Mitt största ridproblem på svarten just nu kan nu kanske lösas med... lite kalk.. Då hästen är fullt ut fungerande, DÅ kan det vara meningsfullt att släpa iväg honom tio-tjugo mil för lite seriös träning!!

Det är en stor sak med ridning, tycker att vi ofta ser oss som allena inverkande på hur hästen rör sig, men hur skickliga vi är blir måste ju hästen kunna spegla det vi ger ut.
Svara på fina signaler och ha egen energi och glädje för att det ska bli vackert.
Tycker att ju mindre egot blir, desto finare blir dressyren. och det är en utmaning att komma dit!:o:)
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det finns folk i alla ridinriktningar, som ändrar regelboken efter eget huvud. Men det innefattar inte alla i alla ridinriktningar, som det alltid ser ut som att folk anser på Klassisk Ridkonst.


Jag har uppfattat det som så att det inom AR är mer allmännt att komma med egna sanningar än inom tävlingsdressyren.
Har jag fel?

Och nu diskuteras ju AR/ tävlingsdressyr, ingen ide att dra in hoppningen också.
Den som gör det blir antagligen skyldig till att tråden låses och vem vill det?;)
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag har uppfattat det som så att det inom AR är mer allmännt att komma med egna sanningar än inom tävlingsdressyren.

Vad grundar du det på?

Jag har hållit på med hästar och hästsport, främst inom ridskole- och tävlingsdressyr, samt annan tävlingsridning till och från i 35 år och jag har definitivt hittat många egna sanningar där också, som flera här på olika bukefalosforum också har gett exempel på, samt många här på klassisk ridkonst både de som är överens med "mig" och de som är mer eller mindre mot "mig" och mitt typ av tänk.

Så du får nog förtydliga och specificera dig lite mer.

Men det jag kan tänka mig att du missförstått, med att det är mer allmänt känt inom AR, är att AR fortfarande är en så "ny företeelse" att den fortfarande är "liten" jämfört med annan ridning och då ser det genast ut, som att det är "mest allmänt känt".

Men jag kanske har missförstått...

Mvh

IngelaH
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Visst är det så att man kan dra vissa paralleller till religioner men även en massa annat "i världen". Nyfrälsta vill frälsa andra och rädda de från helvetet, allting ska vara så som det alltid varit.

Jag tänker att det alltid gäller att vara öppen och ödmjuk för olika sätt att lösa olika problem på. Även om det man har nu är bra, vem har sagt att det inte kan bli bättre? Det gäller att våga pröva lite eller i alla fall vara öppen i sinnet och acceptera att alla inte tycker likadant.

För mig är bra ridning alltid bra ridning oavsett om den som rider säger att hon/han rider AR, vanlig dressyr eller klassisk dressyr till exempel. Målet för de flesta ryttare är ju detsamma. Det som skiljer är vägen dit men frågan är ifall vägen verkligen är så annorlunda om man pratar bra ridning? Är det inte så att alla bra ryttare oavsett "inriktning" inom dressyren har samma tankesätt, de är öppna, vågar pröva nytt men har samtidigt en stadig och bra bas att stå på så att allt inte är helt taget ur luften och går åt pipsvängen? För mig känns det rätt logiskt iaf. Nu är de flesta här visserligen inte några toppryttare men det betyder ju inte att man inte kan annamma en del av deras tänkande, om de nu tänker så.

En sak som jag tror är väldigt viktig är att alla är ödmjuka och trevliga. Om det är någon som ställer en fråga eller har ett problem och vill ha synpunkter eller om det är en diskussion så känns det som att det ofta är "en sida" som börjar med att attackera den "andra sidan". Antingen är det de/en del av dem som svarar som attackerar eller den som skrev tråden. Det gäller att vara trevliga i tonen, då tror jag att det kommer bli betydligt mer konstruktiva diskussioner av det hela. (Hoppas någon förstod vad jag ville ha sagt... :p )

Blev bara massa flum och upprepning av saker som folk redan sagt men det var ett bra intiativ att starta tråden.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men ska ridskolans ridning automatiskt läggas under tävlingsdressyr?
Immer antydde även det.
Tävlingsdressyr, är inte det något en del väljer när man fortsätter sin ridning och då en del av oss gör ett val?
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag hoppas verkligen att det inte kommer tävlingar inom AR.
Och OM man rider bra (oavsett om man rider AR eller annan dressyr) ska det inte vara någon "större svårighet" att ta sig ut på en dressyrbana och tävla om man masar sig över msv strecket.
Sen får ni tolka det som ni vill.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag skriver ridskoledressyr O C H tävlingsdressyr. Likställer DET med att jag säger att det är samma sak, det är det DU som gör.

Tyvärr så var många av de tävlingsryttare "jag jobbade med" mest skogslufsare, som fräste runt i skogen med sina hästar. "H*n måste få bättre kondition och muskler" och sen trodde att de skulle prestera på topp, på främst hoppbanorna, men också dressyrbanor.

De flesta upptäckte tack och lov, att det inte var så lätt. Bland annat en hoppryttare, som det tog ett halvår innan jag fick rida hennes hästar själv. Jag red ut under ordnade förhållanden, med mkt taktövergångar, tempoväxlingar och annat lydnadsarbete och på ridbana med mer dressyrarbete. När hennes prishylla blev större och större, insåg hon att det kanske var idé att fundera mer på dressyrarbetet, vad - hur - varför.

Men tyvärr, var det flera hästar i olika stall, som fick sätta livet till, pga mycket skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Men ska ridskolans ridning automatiskt läggas under tävlingsdressyr?
Immer antydde även det.
Tävlingsdressyr, är inte det något en del väljer när man fortsätter sin ridning och då en del av oss gör ett val?

Jag har inte sagt att det automatiskt ska vara så.
Men i det exempel jag gav var Nisse inne på sin tredje termin och tyckte att dressyr var roligare än hoppning. Medan Lisa på hopplektionen tyckte att hoppning var roligast.
Jag förutsatte därför att Nisse var en blivande dressyrtävlingsryttare.

Immer
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Nu är jag nyfiken på både dig och Jegra vad var det som gjorde att ni kände att det inte räckte.

Jadu, det här blir långt och jag ska försöka att beskriva det så ärligt och rättfram som möjligt, jag vill be er alla att inte se detta som ett påhopp mot AR utan som en förklaring till vad som fick mig att gå en annan väg.

Det var en kombination av saker, men en stor bidragande faktor var att jag kom - som så många andra - till piaffarbetet, galoppombyten och piruetter och sen tog det stopp. Det var inte det att hästen inte klarade mer utan att dialogen slutade fungera på något vis. Det var som att Bent inte kunde ge mig de pusselbitar som saknades för att fortsätta därifrån.

En annan faktor var att jag hade en förhoppning av att ridderskapet skulle ge mig en djupare dialog med den som satt på kunskapen men jag upplevde inte att det var någon som helst förändring i dialogen. Om något kändes det som att det gick åt fel håll. Det här behöver inte alls bero på någon illvilja eller så, det kan helt enkelt vara så att vi inte nådde fram till varandra. Jag är inte samma typ av person som Bent och många av de som rör sig i ridderskapet, kanske var det en större bidragande faktor än något annat.

En tredje faktor var att jag fick möjlighet att rida för en annan instruktör, och även om jag inte var mogen för det han hade att ge första gången förstod jag att här fanns något jag hade letat efter. När jag andra gången red för honom fick jag på en och samma helg mer pusselbitar att sätta på plats i mitt pussel än jag fått på det senaste årets kurser för Bent.

Förutom biten med dialogen - som nog ingen enskild kan belastas för utan var ett gemensamt problem - var den röda tråden ett par pusselbitar som jag valt att beteckna "energi" och "flöde". Båda är egentligen sådant som finns med i Bents böcker (hästen med cirkelflöden inritade), men på något vis hade det fallit bort ur undervisningen under den tid jag behövde den som bäst. Hur det ser ut idag vet jag inte.

Och det här kanske kan tyckas vara oväsentligt, men det var en mycket stark faktor för varför jag tog beslutet att gå en ny väg:

Första kursen för med den nya instruktören fick jag jobba grundarbete, serpentiner, övergångar, energin och flödet; där skänkeln skapar energin i bakbenen som regleras genom handen. Jag minns hur han i en av pauserna fångade mig och tog med mig till en whiteboard så att han kunde rita och förklara vad han menade med det. Den bilden var i stort sett den pusselbit jag saknat.

Tränaren red min Samurai på den där andra kursen, och jag sa att bytesserier och piaff var det jag kört fast på. Efter en halvtimmes uppmjukning och förberedelse såg jag så Samurai göra de bästa piaffsteg jag någonsin sett honom göra och han avslutar med en bytesserie i vart fjärde på diagonalen.

Dagen efter fick jag ett ridpass som hette duga och det passet har jag med mig i minnet än idag som inspiration för att fortsätta arbeta med grunden, övergångarna, energin och mjukheten.

Jag tänkte från början rida för båda två, men ekonomin satte stopp och i valet mellan de två kände jag att de pusselbitar jag behövde fanns hos den nya tränaren. Min tanke var då att jag skulle återvända till den akademiska ridkonsten med tiden, för det finns mycket som tilltalar mig där ändå. Men jag upplevde samtidigt att AR (som helhet, jag tänker inte på enskilda individer) började distansiera sig från den breda dalgång som består av alla dessa olika dressyrinriktingar och idag snarare försöker gräva sig en egen fåra separerad från övriga. Det rimmar inte med hur jag ser på min ridning och dressyr.

Som avslutning på detta gigantiska inlägg vill jag poängtera att jag än idag använder element från AR i min träning och undervisning, den mjukhet och avslappning som ett ordentligt grundarbete enligt AR kan ge är enormt mycket värt. Men jag kombinerar den idag redan på tidigt stadium med mer "traditionellt" arbete - tempoväxlingar, skänkelvikningar, kontakt mellan hand och skänkel etc.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Som avslutning på detta gigantiska inlägg vill jag poängtera att jag än idag använder element från AR i min träning och undervisning, den mjukhet och avslappning som ett ordentligt grundarbete enligt AR kan ge är enormt mycket värt. Men jag kombinerar den idag redan på tidigt stadium med mer "traditionellt" arbete - tempoväxlingar, skänkelvikningar, kontakt mellan hand och skänkel etc.


Det här stycket kan ju jag använda... Eftersom jag nästan "gör tvärtom".

Jag har inte tillgång till AR-tränare mer än 4-5 gånger om året. Nu har vi fått kontakt med en stallägare med ridhus och kan eventuellt därmed få upp våran tränare ett par gånger till, även under vinterhalvåret. AR-träningen har gett mig nycklar till uppmjukning och avslappning med ett ordentlgit grundarbete. Däremot, rycker jag in på "vanliga lektioner", samt handikapplektioner och tar mycket hjälp av bekanta i närheten som får sitta upp på min "speciella dam" och känna igenom, vad jag behöver jobba mer med, mer traditionellt för att bygga vidare.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Tack för intressant berättelse:bow:

En tanke slog mig.
Det finns lite olika läror- kalla de tyska om ni vill.

Jag har ju ridit för Tinne o andra Lussanelever. De har faktiskt en helt annan filosofi. Jag har ju berättat tidigare att jag har fått böja/ överböja halsen i sidled för dessa- för att få loss dem o även kunna komma åt dem med skänkeln- att få böjningen i bålen på rätt sätt.

Det har aldrig varit tal om att då hålla i yttertygeln- samtidigt= bara lösgörande o mjuk ridning. Påminner detta om något:confused::angel:

Fast med en väl arbetande häst då:grin:

Dessa tränare har ju haft en gemensam faktor- metoden kommer från den nu avlidne Christensen*stavning* Som har varit den mjuka ridningen personifierad som då passade Lussan o Co.

Efter det så har de inte haft ngn guru o inte kommit vidare- tolka mig rätt här nu:angel:. men sen några år har Tinne hittat en ny som kunnat hjälpa henne med det lilla extra- utan att det sker på bekostnad av den "tysta ridningen"

Jag har ju ridit för elitryttare som har kört den andra metoden o då bråkat med dessa o inte ridit fler av de redan betalade lektionerna,för att jag ansåg att allt mitt tidigare jobb för att få en lyhörd häst som kan ridas för små hjälper mm -då är bortkastat.
Jag vill inte vara PÅ min häst hela tiden, utan använda sparkstöttingen o ge hästen en chans att kunna svara rätt på en hjälp innan jag använder nästa.

Men jag har ju ngt att jämföra med- vad jag anser är en god ridning som kan uppnå samma,men på ett mkt trevligare sätt.

Hade jag inte haft det- är det mkt möjligt att jag testat AR.

Så att blanda AR- vilket i grunden inte är ett eget koncept- med andra tårtbitar är en bra väg i mina ögon:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Hann inte redigera:cool:

Det har aldrig varit tal om att då hålla i yttertygeln- samtidigt
menar nu inte att helt släppa ytter- så att bettet åker ut:grin:, utan att inte var hård på ytter.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Så att blanda AR- vilket i grunden inte är ett eget koncept- med andra tårtbitar är en bra väg i mina ögon:bow:

Exakt, så är det ju! :bump:

Även blinda hönor hittar ett o annat korn.

Tyvärr, är det lite värre för alla enögda hönor, som också finns... de har svårare att hitta korn, eftersom de alltid måste vända sig, så det ögat de ser med, för att hitta bästa födan.

Blinda hönor, har ju inget att jämföra med utan tar åt sig av det de hittar och spottar ut det som inte är gott.

127-åring IngelaH, som haltar fram efter ridläraren som igår vrålade om att trampa ner hälarna, du måste länga lädren ett hål och vad det nu var... Jag gjorde det, satt och studsade ovanpå sadeln halva lektionen med fötterna fladdrande i stigbyglarna, halkade och for och har idag kramp i höfter och ljumskar. :( Men det ÄR en av mina favoritridskoleinstruktörer, så hon ska få slita och dra i mina ben, nästa gång jag rider för henne... Hon har gått handikappledarutbildning och för två år sen gick jag på ridläger för henen och den veckan var SUPER!
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Nu blev det verkligen intressant!
ÄÄlskar långa innehållsrika inlägg som berättar, om den egna erfarenheterna!

jegra:
Det där med flöde, det där är något som jag tror att jag saknade oxå. Att hitta flödet tidigt i det man gör och inte dela upp saker in absurdum och rida övningar utan att känna flowet och energiströmningarna. Upplevde inget flow under kurserna även om jag inte hann komma så långt uppför trappan. men tycker nog att även det basala ska kunna kännas rätt, rejält och med flyt.
-kan en piaff tränas in utan energiströmmning, blir det inte garanti på fult resultat om man går in i såna övningar utan flow?

Den känslan är väl eg konsten med ridning, att lyckas få fram den och behålla den. Harmoni och energiströmning, rida på vågen.
försöker att hitta den där strömningen och så använda så lite som möjligt av hjälper då den finns där, för att överlåta arbetet till hästen och inte köra över glädjen i rörelsen med för hårda tag.
fast ibland krävs det ju ett uppvaknande för hästen för att öht försöka hitta sitt flow och skapa energin.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Tack för ett mycket givande inlägg!:bow::bow:

Men jag upplevde samtidigt att AR (som helhet, jag tänker inte på enskilda individer) började distansiera sig från den breda dalgång som består av alla dessa olika dressyrinriktingar och idag snarare försöker gräva sig en egen fåra separerad från övriga. Det rimmar inte med hur jag ser på min ridning och dressyr.

Det här var ett av mina syften med tråden, att visa att det är samma "dalgång", men att man ibland kan uppfatta, och då anser jag att det är främst från dem som är väldigt frälsta och eventuellt nyfrälsta på AR, att man vill vidga skillnaderna och hävda helt annan fåra, som har väldigt lite med den breda dalgången att göra.
Det var denna syn jag ville ha diskussion runt, eftersom jag anser att det egentligen skulle finnas en så bra grund för breda intressanta dressyrdiskussioner under rubriken "klassisk dressyr":idea:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Och ännu ett klokt inlägg att :bow::bow: för (Och det finns fler, men kan ju inte fylla tråden med bow-inlägg blir lite tröttsamt:o)

Finns inte mycket att tillägga i tråden, egentligen nu när så mycket klokt är sagt:bow::bow:


Instämmer även med detta.

Tyvärr, är det lite värre för alla enögda hönor, som också finns... de har svårare att hitta korn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jo:cool:
Att min kontenta är att det inte är AR som har patent på god ridning eller via böjning.

det fanns innan med- om man letade:angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 712
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 449
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 168
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp