Bukefalos 28 år!

Spöa unghäst?

KasperTim

Trådstartare
Jag var och kollade på när en vän red i helgen, samtidigt så red en annan ryttare sin unghäst som är 4 år, väldigt trevlig. Dock så chockades jag något fruktansvärt!
Hon hade ställt upp ett räcke på 90-1m hon hoppade några små skutt över ett 50cm hinder och hästen tyckte det var skit kul!
Sen styr hon mot räcket och hästen vägrar, tjejen spöar på hästen så sjukt mycket, inte ett rapp utan flera slag under en period av 15 sekunder. Jag stog bara och gapade och fattade inte alls varför hon gjorde som hon gjorde!
När hon väl slutade klappade hon hästen på halsen och red in på en 10m volt och red faktiskt riktigt bra, sen styrde hon mot hindret igen när hästen kommit över chocken, hästen vägrar då igen och hon gör samma sak igen. Tålamodet höll dock inte på mig så jag gormade över hela ridbanan en hel ramsa som kanske inte borde nämnas här. Hon hoppade av hästen gav den i handen på mig och sa till mig "gör det bättre själv" sen vände hon på klacken och gick, jag tog av hästen sadeln och gick med den längs ridbanan som avskrittning. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men det är inte första gången jag ser det här.

Varför spöar man skiten ur sin unghäst när den vägrar? :S
Jag förstår inte varför? :cry:
 
Sv: Spöa unghäst?

Vänta nu här, så du var med din kompis och kollade när hon red. Samtidigt red en total främling där också, och när du blir arg på henne för att hon slår sin häst, så hoppar hon av och ger sin häst till dig och går därifrån? :confused:

Ursäkta mig men jag har lite svårt att tänka mig att någon skulle lämna över sin häst till en total främling hur som helst och gå därifrån..

Nåja, om det nu är sant så var det iaf fel av henne att göra så mot hästen, helt klart.
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag förstår inte varför man spöar skiten av nån häst oavsett ålder.. Men bra att du reagerade o bra att tjejen i alla fall hade vett att sitta av till sist när hon inte kunde behärska sig.
 
Sv: Spöa unghäst?

tjejen och jag har träffats tidigare då min kompis häst står uppstallad på ett privatstall. Så hon visste vem jag var. så främlingar var vi väl inte helt och hållet. Dock har vi väldigt olika syn på hästhantering. Sen kan man kalla henne snobb, alla gör allt åt henne, hur man nu ska förklara det.
 
Sv: Spöa unghäst?

jag vart bara så chokad och arg och jag har funderat på detta enda sen i lördags, jag kan inte få det ur huvudet varför man gör så?
 
Sv: Spöa unghäst?

tyvärr så lär vissa ridskolor ut att när hästen vägrar så ska man ställa hästen mot hindret och spöa,:confused:
nu förstår jag inte varför man gör det, men på min tid på ridskolan så sågade man för fullt hade hemsk sits, och när hästen inte gick framåt så spöade man den.

att göra så på en unghäst är inte acceptabelt, ett rapp kanske och ev medhjälpare sänker lite och hoppade med mycket beröm och sen ta det direkt igen på 1m hade varit helt ok, men att spöa skiten av hästen och göra den rädd och osäker är inte okej, en 4 åring ska ju få så mycket positiva erfarenheter av hinder att den ska tycka att det är världens roligaste att bli riden och bli trygg med att lita helt på att ryttaren tar hand om en.
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag hade med all säkerhet sagt till redan första gången, och sedan anmält händelsen till länsstyrelsen. Det är inte tillåtet att slå sin häst "upprepade gånger" enligt lag. (vad som nu menas med upprepade är lite oklart, men håller man på oavbrutet i 15 sekunder så är det nog att beteckna som upprepade slag). MVH Bella, etolog och utbildad djurskyddsinspektör.
 
Sv: Spöa unghäst?

Hon hoppade av hästen gav den i handen på mig och sa till mig "gör det bättre själv" sen vände hon på klacken och gick, jag tog av hästen sadeln och gick med den längs ridbanan som avskrittning. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men det är inte första gången jag ser det här.

Eeeeeh??
Vilken fullkomlig blådåre, och oh my så omogen! ELOGE till dig som sa ifrån.

Hade jag varit som du, hade jag försökt ta upp ämnet någon gång då hon verkar avspänd. För att förklara varför du reagerade som gjorde. Kanske kan hon då ta till sig av vad du säger.

Jag har ingen aning om varför hoppryttare så ofta börjar piska på hästar som vägrar, men det är ju inte helt ovanligt tyvärr.
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag hade gjort precis likadant, bra gjort. Många har åsikter, men få vågar göra något då dom ser att djur far illa el. behandlas orättvist.
Skulle aldrig kunna stå & titta på när någon gör så mot något djur ! Ewa
 
Sv: Spöa unghäst?

jag vart bara så chokad och arg och jag har funderat på detta enda sen i lördags, jag kan inte få det ur huvudet varför man gör så?

Jag har varit med om skräckexempel vad folk gör mot sina hästar med. Jag antar att hon gjorde det för att så småningom få en häst som går på all - oavsett vad som står framför henne.
Sen kan jag tycka att det är helt åt helvete om man uppnår "hoppa allt" genom att göra hästen rädd för att få stryk.
Men ibland verkar inte folk ha tid att låta hästarna utvecklas alls. De bara ska klara allt från början.
Hemskt
 
Sv: Spöa unghäst?

Usch ja, ibland önskar man att ridskolor (det är trots allt där många börjar) och instruktörutbildningar hade mer av "oss".. Inte konstigt folk får problem med sina djur när de går helt stick i stäv med allt vad inlärningsteori heter! Men, för att citera en bukefalist, inlärning och såna tricks har man ingen nytta av när man tränar dressyr..
/Sthu, före detta EoD-are
 
Sv: Spöa unghäst?

En gång för många år sedan var jag med om en liknande händelse. Det var dock inte hoppning den stackars unghästen skulle tvingas till, utan någon dressyrövning.

Jag var vid det tillfället alldeles för oerfaren själv för att våga säga ifrån (det var en ganska flitigt anlitad tränare som även hade läger för ungdomar). Jag kände dock i hela kroppen att det var så fel! Det är inte så man ger unghästar förtroende för människor! Jag kan än i dag bli så ledsen när jag tänker på den stackars lilla hästen som fick så mycket stryk och som var så rädd!! :cry:

En jättestor eloge till dig KasperTim som vågade säga ifrån!! Önskar att fler skulle göra som du! :bow::bow::bow:
 
Sv: Spöa unghäst?

hon har ridit på ridskola i 13 år sen fick hon denna unghäst av sin pappa som belöning när hon klarade en klubbtävling, Jag agerade bara med instinkt, men behandlar inte ett djur på det viset hon gjorde. Jag vart bara så arg och chockad att jag knappt minns vad som flög ur mig. Kan ju meddela att hennes pappa ringde upp mig och skällde ut mig efter noter för att jag förstört träningen och kastat av henne från hästen och sen själv ridit denne. Jag förklarade lugnt och sansat för honom hur det gick till men han blev ännu argare och påstod att jag ljög. Ni vet den där bubblande känslan som kommer i magen när man är riktigt arg och man vet att man måste hålla isg i skinnet? Den känslan hade jag och jag är inte jätte bra på att hantera den så till sist skällde jag ut honom efter noter och frågade hur han kunde vara så dum och köpa en unghäst åt sin dotter. Han vart helt tyst och frågade om jag inte kunde tänka mig att hjälpa dom med hästen, jag svarade dock nej men tipsade om en superbra tränare ist. Så vad jag vet så ska hon väl börja träna för denne. Tur för henne själv och för hästen!

Sen har jag även fått reda på att hon inte få så mycket uppmärksamhet av föräldrarna, utan de ger henne allt de hon pekar på för att hon ska tänka på annat, så hon mår säkerligen väldigt dåligt och kanske därför hon är så snobbig och ettrig?
 
Sv: Spöa unghäst?

Då låter det ju som om det kommer lösa sig, ryttaren får (förhoppningvis) en bra tränare som håller koll och ger tips, och hästen behöver inte utsättas för sin ägares frustration och ilska. Kudos till dig som vågade stå på dig!
 
Sv: Spöa unghäst?

:bow:

Inte alla som vågar säga ifrån!!! Det skall du ha cred för!

Jag lever ju inte i hoppvärlden men en gång tittade jag på ponnyhopptävling, där var flera småskitar som spöade sina ponnyer ett antal rapp när den vägrade. Är detta kutym? Det var bara en tjej som blev diskad för beteendet....

Är det så att en del helt enkelt lär sig från barnsben att det är så man gör när en häst vägrar? Och sedan inte kan omvända detta när de växer upp?
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag är på en hel del tävlingar och jag ser inte det våldsamma beteendet i någon särskilt utsträckning. Kan på rak arm nämna en tävling de senaste två åren då en häst fick flera rapp med pisk.

Ser inte heller detta på ridskolor... alls. Inte någon av de fyra stora klubbarna här lär (eller lärde, när jag var där) ut att ryttaren ska rappa sin häst ett flertal gånger - under någon omständighet över huvudtaget. Det var något om privatryttare hittade på själva om det skedde på klubbarna, och ridlärarna reagerade direkt om de såg något sådant. Vad som sker ute i bushen vet jag däremot inte.
 
Sv: Spöa unghäst?

Visst händer det lite här och där men jag inbillar mig att folk har börjat tänka till. De värsta fall jag sett är barn som inte kunnat styra besvikelse och ilska över att inte få hästen att göra det dom vill...och någon enstaka vuxen som uppenbart inte kunnat se sin egen del i problemet:grin:.

Jag tänker lite på det som hände på Bökeberg i samband med VM i Reining. Det filmades och lades ut och folk reagerar och tänker till även om det fortfarande finns de som inte ser behandlingen som ett problem.

Det är väldigt lovande att man idag ser flera enskilda individer som törs ta bladet från munnen och säga ifrån även om det är en s.k. "stor" person som inte följer regelverket ;)

Jag vet ju att många hänvisar till att det förekommer massor av fulheter "hemma på gårdarna" runt om. Jo, det gör det...MEN, även där har man ju fått hejda sig lite eftersom det förekommit att det filmats av utomstående (barreringsärendena för några år sen t.ex.).

Det är en pågående process men det jag sett hittills är ju att fler börjar tänka till och sakta förändras inställningen till djuren och till aktuell tävlingsgren och träningsmetod. Tror det finns hopp för människan ;)
 
Sv: Spöa unghäst?

Man får hoppas det! :)

Det är också viss skillnad på att säga att sådant händer, respektive att sådant aktivt lärs ut av ridlärare/tränare. De senare alternativet har jag aldrig upplevt... och hoppas verkligen att jag slipper uppleva.

Fulridning ser jag lite nu och då, dra ned näsan på hästen med "rörlig hand"/sparka till den med "aktiv skänkel"/obalanserade ryttare som hänger och skumpar - men jag ser inte misshandel a la flera piskrapp, eller ryck i tygeln.
 
Sv: Spöa unghäst?

man önskar att man kunde fråga tjejen:
- kan du göra det där igen så jag får med det på film,
men det kan man ju inte för då blir den stackars hästen slagen igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 936
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp