Bukefalos 28 år!

Spöa unghäst?

Sv: Spöa unghäst?

Jag kan inte heller förstå att folk slår sina hästar..

En häst i stallet smet från hagen när en annan häst gick ut, eller om de smet ifrån människan som höll i den, minns inte.. Efter några minuter fick dom äntligen tag på han. Vad gjorde dom då, jo dom dänger hästen. Piskar på den ordentligt med spöet. Denna häst var vid denna ålder 2 eller 3 år.

Bestraffning i efterhand, hur den än ser ut funkar ABSOLUT inte. Ska man bestraffa hästen så ska det ske i sekunden, dock ALDRIG slå eller använda våld.

Jag var så arg, men jag sa inget.. Ångrar det nu men inte mycket man kan göra åt det i efterhand. Trött på människor om tar till våld så fort dom inte vet vad dom ska göra eller hur de ska handskas med problemet. Folk till och med vände och gick in i stallet för att ingen ville se hur illa de behandlade sin häst..
 
Sv: Spöa unghäst?

Tycker det var bra att du sa ifrån.!!

Dock en sak jag inte förstår , jag hade själv aldrig i mitt liv lämnat över tyglarna till en vilt främmande person, varför i hela friden gav ryttaren dig hästen, låter rätt osanolikt i mina öron..!!
 
Sv: Spöa unghäst?

Varför spöar man skiten ur hästar överhuvudtaget!? :confused::cry:

Det finns ingen anledning överhuvudtaget att spöa hästen! För vi har alltid skapat problemen själva, som vi sen bestraffar hästarna för.

Hört hur många som helst säga klaga över att deras hästar bits. Och beskylla den utan att överhuvudtaget tänka över vad de har gjort för att föda detta problem.

Hemskt att folk har mage att behandla sina hästar som du berättar... :cry:

...och samtidigt underbart att veta att det finns folk som verkligen säger ifrån! :bow:
 
Sv: Spöa unghäst?

Trött på människor om tar till våld så fort dom inte vet vad dom ska göra eller hur de ska handskas med problemet.

:bow::bow::bow:
SÅ sant! Varför lär vi oss inte allihopa equus och pratar med hästarna om problemen istället för att slå dem? :idea: Tänk vilken hästhållning det hade blivit!
 
Sv: Spöa unghäst?

Kl

Jag kan förstå grejjen med att dänga till hästen med pisken om den vägrar, MEN! Då måste för det första hindret vara så lågt att hästen har en chans att hoppa det från stillastående utan allt för mkt besvär. För det är ju gå framåt man ber om om man piskar hästen.

Men att piska hästen framför ett hinder som den ändå inte kan hoppa så innebär ju bara att hästen stannar iaf, och när man då vänder bort så har ju hästen fått en klockren seger, och har man otur så kopplar den tillomed hindret med att det blev bråk.

Är hästen så rädd för hindret att den inte vågar så får man ju börja om, sänka och bygga upp förtroendet. "jävlas" hästen så är det ju ledarskapsproblem, och de tycker iaf jag är lättast att lösa genom att hoppa av och träna på marken.
Sedan har vi ju det typiska vid problem vid hoppning, sadeln eller kotledsinflamationer... Så vägrar hästen mer än någon enstaka gång så skulle jag åka in till klinik ganska omgående. Framförallt om den har hoppat bra innan.

Att bara piska hästen sådär har inget syfte för 5 öre.
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag har själv varit med om en händelse där en häst for illa. Jag praoade i ett travstall och fick i uppgift att hämta en av unghästarna i hagen. Dock ville hästen inte infångas och efter en halvtimme fick jag gå tillbaka och be om hjälp. Då tar tränaren med sig ett spö och går ut i hagen och ger hästen det värsta kok stryk jag någonsin sett. Jag mådde så dåligt efter detta och kände det som att det var mitt fel, men jag visste inte att det var så han tänkte hjälpa mig att fånga hästen.
 
Sv: Spöa unghäst?

Hur piskar man en häst ute i en hage? Den sticker väl bara... Eller fångade han den först och slog den sedan?
 
Sv: Spöa unghäst?

Jaadu, det är antagligen ridskolornas fel att hästar misshandlas här i världen...herregud säger jag bara!
 
Sv: Spöa unghäst?

Säger samma sak här, fast egentligen finner jag inga passande ord...

Skönt att du fått nåt att skylla på, ridskolorna är ju lätta att hacka på eftersom ingen behöver försvara sig?
 
Sv: Spöa unghäst?

Jo, här har någon startat en tråd som handlar om att hon blev vittne till när en ryttare spöade på sin unghäst. Och då kommer helt plötsligt svar där man säger att ridskolorna lär ut att man ska spöa hästarna till höger och vänster. Och det låter så fruktansvärt okunnigt i mina öron, ungefär som att om ridskolor inte fanns så skulle inga hästar råka illa ut.
 
Sv: Spöa unghäst?

Det är faktiskt inte helt utan grund. När jag gick på ridskola som liten uppmuntrades barnen att ifall ponnyerna sparkade bakut när man smällde dem i baken med spöet skulle man slå dem mellan öronen istället.

Om man tittar på hur framförallt ungar rider om de bara ridit på ridskola är det inte ovanligt med ponnysparkande med benen och slag till höger och vänster med ett spö om ponnyn inte rör sig fort nog eller åt rätt håll. Detta framförallt om föräldrarna inte kan något om hästar.

Enligt min egen erfarenhet rider barn med hästkunniga föräldrar bättre än barn vars enda erfarenhet av hästar är hämtad från ridskolan. Undantag finns så klart. Men vad jag sett är det så, barn med hästkunniga föräldrar rider i större utsträckning på ett bättre sätt (mindre sparkar och spörapp) än barn som inte har hästvana föräldrar.
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag har aldrig sagt att det inte finns ridskolor som lär ut så, och går inte i tron att så är fallet heller. Men det finns privatpersoner/tränare/föräldrar som gör sig skyldiga till dålig utbildning också, tro mig.

Men bara för att man själv har dålig erfarenhet av enstaka ridskolor behöver man inte slänga alla i sjön.

Lägger till, som svar på ditt sista stycke, att jag håller inte med dig. Jag är med våra "ponnybarn" när de är och tävlar i dressyr ibland och på framridningen är det barnen med sina "instruerande" föräldrar bredvid banan som rider sämst. Sämst sitsar, sämst känsla/teknik och mest gnällande över hästarna ("han vill inte" "han är dum" osv)/sparkar/dragande i tyglarna/sporrningar och spörapp. Det är, som tur är, inte så vanligt, men de barn som beter sig så har ofta en förälder utanför staketet. Och så rider INTE våra elever.
 
Senast ändrad:
Sv: Spöa unghäst?

Kan bara hålla med. Jag har oerhört positiv erfarenhet av ridskolor, efter att ha ridit och engagerat mig i fyra stora klubbar under årens gång. På dessa har ridlärare och stallchefer visat stor respekt emot hästarna - vilket också är vad som lärts ut i både ridning och hantering. Aldrig att jag blivit tillsagd att slå, sparka, rycka i bett, eller rappa någon häst.

Sedan att sådant kan ske för att nybörjare gör fel, för att en elev misslyckas och tappat tålamodet, eller liknande är inte samma sak som att det lärs ut. Tvärtom får du en ordentlig reprimand. En nyanställd ridlärare på min nuvarande klubb blev raskt avskedad efter att ha uppmuntrat eleverna att piska lektionshästarna.

Jag tror säkert att det finns sämre ridskolor ute i landet, och då ska dessa anmälas. Men att beskylla ridskolorna on mass för att lära ut en massa dumheter är väldigt grovt.
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag har aldrig påstått att ridskolorna lär ut att man ska slå djuren.
Däremot hävdar jag att kunskapen om inlärningsteori är begränsad. Jag tycker man ska ha mer av etologi i alla djurutbildningar, vetenskapligt grundad etologi.

Jag har sett ryttare på Flyinge som daskat till hästarna på bogen framför hinder oavsett om hästen hoppar eller ej, utan någon egentlig anledning. Vad är syftet? Ingen där kunde svara på det.
Vad lär det hästen? Knappast att det är roligt att hoppa.
 
Sv: Spöa unghäst?

Usch ja, ibland önskar man att ridskolor (det är trots allt där många börjar) och instruktörutbildningar hade mer av "oss".. Inte konstigt folk får problem med sina djur när de går helt stick i stäv med allt vad inlärningsteori heter! Men, för att citera en bukefalist, inlärning och såna tricks har man ingen nytta av när man tränar dressyr..
/Sthu, före detta EoD-are


... och jag upplever att ridskolorna och instruktörsutbildningarna till majoritet lär ut mycket hästvänliga och enkla träningsmetoder, etologiskt grundade med respekt för hästen som samarbetspartner. Absolut inte att de går helt stick i stäv med allt vad inlärningsteori heter

Sedan finns det idioter till människor, och säkerligen en del dåliga klubbar/utbildningar också. Men som sagt. Då ska dessa anmälas.
 
Sv: Spöa unghäst?

man önskar att man kunde fråga tjejen:
- kan du göra det där igen så jag får med det på film,
men det kan man ju inte för då blir den stackars hästen slagen igen.


Jag gissar att hästägaren visste gott och väl att det inte var ok hantering av situationen. Det var (igen, gissningsvis) därför hon först blev defensiv, sedan lämnade över tyglarna och stack. Tror inte att hon hade piskat på beskrivet sätt om det fanns bildbevis för eftervärlden. :devil:
 
Sv: Spöa unghäst?

Jag säger som du - var hittar folk alla dessa hemska ridskolor? Jag tror att det i många fall är missförstånd eller okunskap som leder till att många unga misstolkar ridlärarens ord och gör en egen mer smaskig tolkning.

Generellt tycker jag att svenska ridskolor håller väldigt hög klass, och vi ska vara stolta över att vi har dem så att ridning är en sport som alla kan hålla på med!
 
Sv: Spöa unghäst?

Precis så menar jag, alla dessa människor som har så hemska bilder av ridskolorna, var har de hållit till egentligen?! Har hänt mycket på Sveriges ridskolor sen 80-talet. Vissa är säkert kvar där, men de allra flesta har nog lämnat det stadiet.
 
Sv: Spöa unghäst?

Mycket intressant. Jag tvekar inte en sekund på att det finns duktiga, kunniga ridlärare och bra ridskolor, har själv gått på en som var suverän! Men de jag pratade med på Flyinge hade inget som helst begrepp om inlärningsteori och gick enbart på "tradition" eller vad man ska kalla det. Man skulle göra si eller så "för att", det fanns ingenting bakomliggande i det man gjorde. Ogenomtänkt.

Jag har haft ridlärare som har uppmuntrat att man daskar hästen med spö i tid och otid, men jag har också haft ridlärare som inte tillät den typen av ridning utan istället såg till just inlärning och ryttarens förmåga att kommunicera sitt budskap till hästen.

Som sagt, jag har ingenting alls emot ridlärare och ridskolor. Jag tycker bara att etologin borde komma fram mer inom all hästhantering. På många håll brister det. Samarbete!
Så för guds skull, allesammans! Tagga ner. Lägg inte ord i mun på andra, och försök vara lite mer öppna för "nya" vetenskaper.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 911
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp