Bukefalos 28 år!

Spöa unghäst?

Sv: Spöa unghäst?

Mycket intressant. Jag tvekar inte en sekund på att det finns duktiga, kunniga ridlärare och bra ridskolor, har själv gått på en som var suverän! Men de jag pratade med på Flyinge hade inget som helst begrepp om inlärningsteori och gick enbart på "tradition" eller vad man ska kalla det. Man skulle göra si eller så "för att", det fanns ingenting bakomliggande i det man gjorde. Ogenomtänkt.


Jag kan inte svara för dem du talade med på Flyinge... men stora stall måste vanligen ha väldigt tydliga regler för att allting ska fungera. Det finns oftast ganska uppenbara orsaker till dessa regler - men givetvis ska eleverna förstå varför. Inte bara utföra. Även om själva utförandet liksom är steg ett - det är vad som får stallen att fungera.


Jag har haft ridlärare som har uppmuntrat att man daskar hästen med spö i tid och otid, men jag har också haft ridlärare som inte tillät den typen av ridning utan istället såg till just inlärning och ryttarens förmåga att kommunicera sitt budskap till hästen.

Samma här. Med skillanden att läraren som uppmuntrade till generöst med pisk fick sparken. Har aldrig haft en lärare som sagt till mig att använda spö för någonslags korrigeringsridning av lektionshästar, att använda det ofta (eller hårt). Om hästarna inte ville vara med längre och "stängde av" så lånades de ut. Ingen idé att ha lektionshästar som kämpar emot ryttaren, eller måste drivas varenda steg.


Som sagt, jag har ingenting alls emot ridlärare och ridskolor. Jag tycker bara att etologin borde komma fram mer inom all hästhantering. På många håll brister det. Samarbete!
Så för guds skull, allesammans! Tagga ner. Lägg inte ord i mun på andra, och försök vara lite mer öppna för "nya" vetenskaper.


Vet inte riktigt vad du menar med att jag (vi) ska vara öppna för "nya" vetenskaper... vilka vetenskaper då? Etologin? Den är väl knappast ny, och är en del i utbildningen på ridskolorna (upplever jag). Hästens instinkter som flyktdjur är väl det första nybörjarna får lära sig. Men visst kan det säkert inkluderas mer teori om folk inte vill läsa själva.

Att ridning är samarbete mellan två individer är också rätt grundläggande - att hästen är ett levande djur som har egna tankar och känslor. Det är ju där utmaningen ligger! :) Att få dem "med sig". Var de hundraprocentigt säkra slavmaskiner som aldrig gjorde något självständigt kunde man ju lika gärna köra moped.

Känner mig för övrigt rätt nedtaggad. Vet var jag även vid första inlägget. :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 911
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp