Bukefalos 28 år!

Sprängticka - chaga

Däremot verkar det konstaterat att den har en immunförsvarshöjande effekt (ungefär som ingefära) och innehåller mycket antioxidanter som är bra eftersom det motverkar fria radikaler, lösspringande elektroner som har samband med diverse sjukdomstillstånd exempelvis inflammatorisk tarmsjukdom som jag ju lider av. Det finns forskning på antioxidanter och fria radikaler men inte kopplat just till sprängticka vad jag vet.

Inte längre en lika självklar sanning att antioxidanter är bra att få i sig i stora mängder. Länk.
 
Inte längre en lika självklar sanning att antioxidanter är bra att få i sig i stora mängder. Länk.
Fast där kommenterade de själva att resultaten gäller tillskott, då de har tittat på just det och att antioxidanter via kosten fortfarande är viktigt. Kommentaren från dem var att det antagligen är så att de antioxidanter som fås via kosten innehåller mer än just de här två ämnena och att kombinationen är viktig, men vi vet fortfarande inte allt om det. Men har man lungcancer ska man inte köpa tillskott och ta.
 
Fast där kommenterade de själva att resultaten gäller tillskott, då de har tittat på just det och att antioxidanter via kosten fortfarande är viktigt. Kommentaren från dem var att det antagligen är så att de antioxidanter som fås via kosten innehåller mer än just de här två ämnena och att kombinationen är viktig, men vi vet fortfarande inte allt om det. Men har man lungcancer ska man inte köpa tillskott och ta.

Jag är medveten om det, det var därför jag använde formuleringen "inte längre lika självklart". :)

Jag har dock svårt att se att chaga skulle vara en del av kosten och inte ett tillskott?
 
Jag är medveten om det, det var därför jag använde formuleringen "inte längre lika självklart". :)

Jag har dock svårt att se att chaga skulle vara en del av kosten och inte ett tillskott?
det är en svamp och innehåller mer än ett "konstgjort" tillskott som endast innehåller en eller två ämnen. Andra teer innehåller också antioxidanter tex.
 
det är en svamp och innehåller mer än ett "konstgjort" tillskott som endast innehåller en eller två ämnen. Andra teer innehåller också antioxidanter tex.

Syntetiskt eller ej har jag över huvud taget inte nämnt, och anser väl heller inte att det gör någon skillnad...

Och nu handlar det ju inte om att äta svamp som en del av sin normala diet, utan om att regelbundet få i sig ett avkok av en svamp just pga dess påstådda medicinska egenskaper. För min del kan jag då inte se det som något annat än ett tillskott.

I grund och botten finns så vitt jag vet (?) inga bevisade positiva effekter av att äta extra antioxidanter, men däremot forskning som visar på eventuella risker med det. Jag ser det då som viktigt att föra fram detta när just antioxidanter framhålls som något odelat positivt, som gjordes i den text jag citerade och svarade på.

För övrigt kan jag väl uttala mig mer allmänt om just trådens ämne också. Jag tycker det är jättebra om @Lejonelle mår bättre, och om det "bara" är placebo är det till och med suveränt - placeboeffekt är inte fy skam! Men jag vill upprepa @Migo s sansade varningsord, att har något en effekt så har det även bieffekter. Vissa saker kan dröja innan de visar sig (kanske gör man då heller inte kopplingen), och sålänge något inte är vetenskapligt studerat (och för all del även därefter!) finns anledning att vara försiktig. Vi är vuxna människor och var och en gör och tror som den vill, men jag hoppas folk åtminstone funderar ett par extra varv på sådant som @Migo och @tanten tagit upp i tråden så de fattar beslut på mer än bara hopp och tro.
 
Mannen jag satt invid plockade och kokade i 20 timmar! Sedan la ha bitarna i sprit dessutom. Kokvattnet användes och späddes med vatten. Spriten användes också.

Själv funderar jag på vad som de facto finns i detta. Vedaska ska man ju tex använda sparsamt i växtodling eftersom ett träd tar upp många många års nedfall av gifter och tungmetaller. Sprängtickan lever på trädet (tills den tar död på det)
Vad innehåller en sprängticka och hur påverkar det kroppen? Vilka organ belastas?
Problemet med vedaskan är ju att den är koncentrerad därmed blir även koncentrationen av tungmetaller hög. Alla växter tar upp tungmetaller, de som växer vilt tar upp mer tungmetaller än de som odlas iom att de i det vilda växer långsammare. Olika växter och arter tar upp olika mängder och olika ämnen.
De flesta svampar lever på förmultnat material och tar upp tungmetaller så sprängticka har nog inte högre innehåll av tungmetaller än någon annan svamp du kan hitta i skogen. Sprängtickan dödar däremot inte trädet men det försvagar stammen där den sitter och gör att trädet går av, många gånger kan trädet fortsätta leva nedanför brottet men det ser ju inte så kul ut så därför brukar man ta bort trädet helt och hållet. (Nördar loss lite här)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 363
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 329
Senast: skiesabove
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 346
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp