Städning, särskilt ni med husdjur.

daymint

Trådstartare
Hur ofta behöver ni städa hemma?

Jag håller på att bli galen har två hundar och en katt,städar man så är det skitigt efter ett par dagar igen, hundarna sitter alltid i ett speciellt rum i källaren och torkar upp en stund efter promenad.Katten är det svårare med då han är utekatt och går in och ut när helst han känner för det.
Och dammningen är nog det värsta, verkar som man borde gå en rond med dammtrasan varje dag för att det ska se skapligt ut, fast vem fasiken orkar det??Varifrån kommer allt damm??
Och är man glad för att man städat fint hemma så är det dags att antingen bädda rent, plocka disk eller ngt annat skoj, hur orkar ni??

Har ni några bra och effektiva tips??Känns som att det alltid är ett dammigt grusigt kaos här hemma,orkar inte :eek:
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Jag är begåvad med en mycket korthårig hund och en sambo med städmani.

Jag dammsuger en gång i veckan medan sambon dammar, städar badrum och kök (han t.o.m torkar av ovanpå köksskåpen!) en gång i veckan. Uppe på det så springer sambon omkring varje dag med torrmopp och handdammsugare, samt skakar mattor några gånger i veckan.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Jag har också 2 hundar, hade 3 innan och det blir 3 igen inom ganska snar framtid. Jag har dessutom en jämthund och de som har en sådan vet hur de fäller. Dammsugar jag inte varje dag ligger det stora drivor med jämthundshår över allt. Grus dras det också in, men tycker inte det är det stora problemet. Min bror har en självgående dammsugare och jag och sambon har stora funderingar på att köpa en och framförallt ha i hall och kök (öppen planlösning). Kan tillägga att jag inte är överdrivet petig med damning utan gör det när jag har tid, ca 1ggr i veckan. Städar av köket gör jag varje dag och toaletten 1 ggr/veckan om vi inte ska ha eller har haft många gäster, då blir det en extra gång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Flertalet inlägg om lata sambos som inte drar sitt strå till stacken får mig att fundera över om han inte skulle starta någon form av kursverksamhet. :D

Men skämt å sido så kan detta överdrivna städande ibland (men bara ibland) driva mig till vansinne. Moppandet är helt OK, men handdammsugaren avskyr jag. Den låter förfärligt! Till min stora förskräckelse så har han dessutom börjat tala lyriskt om att införskaffa en större sladdlös dammsugare (Ergo...något heter den) som finns i diverse glada färger.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Jag är begåvad med en mycket korthårig hund och en sambo med städmani.

Jag dammsuger en gång i veckan medan sambon dammar, städar badrum och kök (han t.o.m torkar av ovanpå köksskåpen!) en gång i veckan. Uppe på det så springer sambon omkring varje dag med torrmopp och handdammsugare, samt skakar mattor några gånger i veckan.

Vad skönt att ha en sådan sambo:), jag och min sambo är rätt likvärdiga när det gäller städningen så jag ska inte klaga, han hjälper till mycket, fast ingen av oss är någon person med städmani och det skulle nog behövas tror jag.Vi får liksom säga till varandra om att nu måste vi ta tag i detta kaos.Mina hundar hårar i och för sig inte (en trim och en klippras) men den lilla är så förbenat långhårig och drar in massor med grus och sand.Sen har vi en baby på väg och jag fasar för hur man ska orka då, plus att det känns än så viktigare att ha ordning och rent då.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Haha har väl inga direkta tips, har hund, katt och två marsvin och det känns som jag har grus hår och hö i hela lägenheten..
Men jag städstrejkar just nu för att dammsugaren vi har är så jävla seg och det blir stopp i den på 5 minuter. Sen får sen helt plötsligt lust att inte suga tillräckligt så då får du kämpa på samma ställe i 10 minuter.. Gah jag har starka aggressioner mot den där dammsugaren just nu:devil::D.
Men nu har jag införskaffat nya filter till den och fungerar den inte bättre då.. Då ska den ut!

Men annars så dammsuger jag hela lägenheten ca 1 gång i veckan, vissa ställen blir oftare beroende på hur mycket tid och ork jag har. Toaletten städar jag också en gång i veckan för katten skvätter ut så mycket sand.
Men det blir mest att torka av synliga ytor och bord några ggr i veckan och försöka hålla saker på sin plats..
Hundens tassar torkas av vid leriga och regniga dagar så han smutsar inte ner så mycket om han inte lyckas smita in ändå och skutta upp i soffan innan vi hinner torka av tassarna.

Men det bästa är väl att försöka hålla efter så mycket man orkar, mer på utsatta ställen :p Haha känns som jag kommer orka städa jättemycket om jag får en bättre dammsugare :D.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Inga tips.

Har en hund och en amazonpapegoja. Den senare skräpar betydligt mer (fröskal, dun, damm, fruktklet) än hunden som är en liten kh chihuahua.
Dammsuger varje dag och moppar kanske 2 ggr/vecka. Dammtorkar typ aldrig mer än att jag sveper över fönsterbrädan då jag vattnar, tycker inte det blir så dammigt ovanpå grejer, mest bara golvet som blir smutsigt och väggarna vid fågelburen.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Vi städar alldeles för sällan:angel:

Efter att vi har en långhårig hund som drar med sig halva skogen in efter varje promend så har vi gett upp. Vi dammsuger ett par gånger i veckan o dammar när det behövs:)
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

(han t.o.m torkar av ovanpå köksskåpen!) en gång i veckan. Uppe på det så springer sambon omkring varje dag med torrmopp och handdammsugare, samt skakar mattor några gånger i veckan.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att sådan städmani låter som en bra eller en dålig egenskap på en sambo (oavsett kön, faktiskt).

Ingen i mitt hem påminner ens avlägset om din sambo vad gäller städning, och förutom katthår i smöret (och på alla andra upptänkliga ställen) hittade jag häromdagen hästhår (inte tagel, utan ett vinterpälsstrå) på spisen!

Hur gick det till?

Brukar din sambo dammsuga er spis, eller har han andra fyndiga tips att komma med?

Hästen har aldrig varit inne i köket.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att sådan städmani låter som en bra eller en dålig egenskap på en sambo (oavsett kön, faktiskt).

Jag måste säga samma sak - jag kan inte bestämma mig för om det är en bra eller dålig egenskap. Vissa dagar tackar jag gudarna för städeriet. Det är underbart när jag är i väg i jobbstaden och har fullt upp och får ett SMS att han har dammsugit åt mig. Andra dagar kan det driva mig till vansinne när han springer omkring i lägenheten med handdammsugaren i högsta hugg på jakt efter några smulor eller ett dammkorn.


Brukar din sambo dammsuga er spis, eller har han andra fyndiga tips att komma med?

Vad jag vet så har spisen inte utsatts för dammsugaren. Han brukar spraya en blandning av såpa och vatten i spisen och låta det verka i varm ugn ett ögonblick, för att sedan torka rent.

Varje vecka, givetvis. ;)
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Jag bor med min sambo i en liten 2:a på 52 kvm med vår jack russel terrier. Tycker inte att hon smutsar ner speciellt, inte sambon heller faktiskt :D Jag dammar ca 3 dgr i veckan, min sambo sköter dammsugan och det blir ca 2 dgr i veckan. Toaletten tycker jag är viktig, så den görs rent varannan dag, likaså kök, köksluckor och så. Allt känns lätt så kladdigt annars (läs: jag inbillar mig att).
Det viktigaste måste ju vara att trivas i tillvaron, städa när du tycker det behövs. Mitt sätt att leva passar liksom mig och mitt behov... :)
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Vad jag vet så har spisen inte utsatts för dammsugaren. Han brukar spraya en blandning av såpa och vatten i spisen och låta det verka i varm ugn ett ögonblick, för att sedan torka rent.

Varje vecka, givetvis. ;)

Självklart! Vem rengör inte ugnen invändigt minst en gång i veckan?? :eek: Det är ju sådant som går av sig självt sedan man väl fått in rutinen. :D

Eller inte.

Jag kan stolt meddela att jag inte hittat några hästhår i ugnen (ännu), utan fyndet gjordes ovanpå själva hällen.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Har bott på 35kvm med två goldens och två katter. Mitt bästa tips, bada djuren lite då och då. Det lossnar massor med hår och de blir fina i pälsen. Värt besväret med ett dyngblött badrum några gånger om året (brukar tajma in badet före badrumsstädning). Sommartid doppar jag hundarna (men nu har jag bara en kvar) i sjön med jämna mellanrum.

Borsta av hundar och katter regelbundet - utomhus. ;)

Dra för alla gardiner så inte en gnutta avslöjande vårsol tittar in och skamlöst belyser minsta dammkorn.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Här är det helt hopplöst. 140kvm. Jag jobbar heltid med hästar och har oftast någon på gården som hjälper mig med heltid på samma sätt. Sedan en "långhårig" mellanstor hund och 4katter som kommer och går som de vill.
Behöver jag säga att det aldrig blir helt rent?
Är dessutom egen företagare så jag hinner sällan städa så mycket som det hade behövts.
Försöker hinna med att ta det stora två gånger per vecka, utan det så är det nästan så jag inte står ut.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

vi städar här varje dag,dammsuger alltihop(menar då-allt-även möbler) o våttorkar fler a ggr/vecka.
båd emin äldsta hund o jag är kvalsterallergiker,jag är överkänslig mot hund(läkarna säger allergisk,menfan trot)

sängklädre byter jag 2 ggr7vecka odäremellan så vädras de alltdi utomhus länge eller torktumlas.
På dte här viset kan jag hålla rel många hundar o ändå vara ok besvärsfri(astmamedicin,allergitabetter o konstant på cortisontabletter gör väl sitt till)

det jag kan rekommender aför skitiga hundar är dels att lägga en -lång-strip med Astroturf(vet ej vad det heter på svenska) vid dörrarna,det tar av det mesta skiten redan där.

Även att ha en slang o spola av dem vid skitigt väder gör jättemycket.
handduk direkt innaför dörren o så får de vila på dörrmattan en timme,då hard et mest halkat av.
INTE ha dem i sängen(har inte jag,bara den gamla hunden o så får unghundarna sova lunch med mig ..ehrrm..)

när dte gäller damm så lägg krutet runt elektriska apparater o i sovrummet eftersom du tillbringar så mkt tid där,det måste vara rent.
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Haha, bor själv i en etta med två kaniner. Dammsuger ett par gånger i veckan (varje dag vid tentatider :angel:) för att hålla efter päls, halm/ hö och sånt. Dammar nån gång i veckan, har mörka möbler så syns ju rätt fort, men tjaa- man vänjer sig. Är sällan hemma före åtta, nio på kvällarna, orka larva runt med dammtrasa då liksom, så jag satsar på dämpad belysning istället. Och rejäl storstädning om man ska ha gäster, så klart. ;)
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Det dammas och torkas av 1 gång/v,det mesta gås då igenom!
Dammsuger ca varannan dag,och tvättar golvet minst 1g/v,hänger lite på vädret!

När det är lerigt ute,som idag,så brukar vovven få torka i köket 1-2tim,för även om hon blir avspolad,så finns det grus kvar långt in i pälsen..
 
Sv: Städning, särskilt ni med husdjur.

Jag har alltid minst 3 hundar, oftast 4-5 hemma. Just nu 11, tack vare en valpkull, så nu blir det ju otroligt mycket mer städning än normalt.

Med endast vuxna hundar så städar jag 2 gånger om dagen, alltid.
Morgon (oftast): Bäddar sängen, slänger gårdagens kläder i tvätten, sätter ut ev. disk, tvättar ur badkaret (badar alltid precis innan läggdags och plockar upp saker som ev. ligger på golvet. Våttorkar samtliga golv, ev undantaget vardagsrummet. Tar runt 15 min för alltihop.

Borstar hundarna med karda ute i skogen dagligen för att få bort päls, badar 1 gång per vecka. Torkar aldrig tassarna.

Eftermiddag/kväll: Plockar undan från golven igen, våttorkar golv. Diskar alltid upp den disk som jag har direkt den är använd och städar köket medan jag lagar mat (skurar bänkar och bord, torkar av skåp, spis, kyl o s v). Försöker också hålla efter så gott jag kan och inte stöka till för mycket (vilket jag är expert på).

Dammar saker som TV, skrivbord, bokhyllor vid behov, kanske 1-2 gånger i veckan. Försöker ha de flesta sakerna i stängda skåp för att städningen ska gå fortare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 182
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 790
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp