Ständigt grinig

Jag är mer eller mindre på dåligt humör jämt. Min to-do-lista känns som en kravlista. Jag känner mig som en human doing i stället för en human being. Katterna frestar på mitt tålamod också. Varje gång jag går till köket för att mata vedspisen så gnäller de.

Nyss fick jag påminnelse på mobilen att jag skulle vara på verkstan om tio minuter. Jag har alltså glömt det och inte satt i motorvärmarkabeln. Går ut ändå, men får inte upp någon bildörr fram. Den har frusit och jag har dragit sönder handtaget. Klockan tickar. 4 minuter kvar till jag ska vara på verkstan. Det tar 10 minuter att köra till verkstan så jag är sen. Då ringer telefonen. Det är psykiatrin. Jag får ett utbrott för jag har verkligen inte tid att prata med psykiatrin, samtidigt som det är kris och panik för jag har ingen kvällsmedicin kvar.

Varför ska allt hända samtidigt?

Jag kommer i alla fall överens med psykiatrin om att de ska ringa tillbaka om en halvtimme. Går sen in och avbokar tiden hos verkstan.

Jag är så jävla grinig och har så nära till utbrott precis hela tiden. Hur fan ska jag orka?
 

Jag är rädd att jag inte har tagit tillräckligt med medicin. Samtidigt är jag rädd att ta mer.
 
Jag såg ett intressant klipp på TV4 idag. Att det kanske kan funka att bryta en begynnande ångestattack genom att äta något väldigt surt eller salt. Har ingen aning om ifall det funkar, men läkaren som svarar i klippet verkar positiv.
https://www.tv4.se/artikel/2nIVI6Fm..._medium=shared_link&utm_campaign=Nyhetsmorgon
Det har jag också hört. Allt handlar väl om att chocka kroppen ur tillståndet - varmt, kallt, sött, starkt eller surt kan funka. :)
 
Det förstår jag, det var ju obekant... men samtidigt var du ju väldigt oroad över att det inte skulle fungera så snabbt som du vill, och nu visade det sig att det fungerar snabbare än din andra medicin. Precis som det skulle!
Jag blev rädd att den bara skulle verka fysiskt, men att jag skulle ha lika mycket panik ändå. Så som atarax funkar för mig. Vidrig medicin.

Har fortfarande ångest.
 
Jag blev rädd att den bara skulle verka fysiskt, men att jag skulle ha lika mycket panik ändå. Så som atarax funkar för mig. Vidrig medicin.

Har fortfarande ångest.
Men du är med oss i alla fall. :) Jag skulle försöka landa innan jag tog en till tablett så att det inte är ångesten som "ljuger" om vad kroppen behöver så att säga. Du var ju oroad redan innan du tog första.

Med det sagt skadar förstås inte tablett nummer två, men det vore ju trist att vakna tröttare än du behöver också.
 
Men du är med oss i alla fall. :) Jag skulle försöka landa innan jag tog en till tablett så att det inte är ångesten som "ljuger" om vad kroppen behöver så att säga. Du var ju oroad redan innan du tog första.

Med det sagt skadar förstås inte tablett nummer två, men det vore ju trist att vakna tröttare än du behöver också.
Jag är hellre trött än har panik. Men är så rädd för att ta en till tablett.
 
Jag är hellre trött än har panik. Men är så rädd för att ta en till tablett.

Det är mest troligt den rädslan som slog igenom förut, men det är ändå "bara" antihistamin. Inget farligt kan hända och jag skulle tro att den rädslan för lergigan (pga det är en för dig ny medicin) ger med sig när du tagit den några gånger och inte är halvt i panik inför tanken på att ta den.
 
Jag är hellre trött än har panik. Men är så rädd för att ta en till tablett.
Det är i slutänden bara du som kan välja, men oavsett om du tar en till eller inte kommer ingenting jättehemskt att hända. Som flera andra skrivit är medicinen av samma typ som tidigare, och eventuell ångest kommer förmodligen innifrån, inte från tabletten.
Känner du att du vill ta en till så gör det. Känns det otäckt kan du avvakta.
 
Jag har nog inget val så jag lär ta lergigan i kväll också.

Igår skickade jag ett meddelande till psykiatrin men jag har inte fått svar.
Jag har fått svar som bara säger att jag har fått information om lergigan.

Jahopp. Jag vet ändå inte hur jag ska överleva det här. De fattar inte rädslan.
 
Jag har fått svar som bara säger att jag har fått information om lergigan.

Jahopp. Jag vet ändå inte hur jag ska överleva det här. De fattar inte rädslan.

Det har ju -baserar på vad du skrivit tidigare- varit likadant varje gång en ny medicin sätts in och efter en tid släpper ju rädslan för just den nya medicinen.

Egentligen är enda skillnaden mellan förra antihistaminet och nya antihistaminet att lergigan ger snabbare effekt, vilket är vad du ville ha.
 
Jag har fått svar som bara säger att jag har fått information om lergigan.

Jahopp. Jag vet ändå inte hur jag ska överleva det här. De fattar inte rädslan.
Det där känns ytterst tveksamt. Enligt patientlagen ska all vård vara förståelig för patienten, vilket denna inte verkar vara för dig i form av att du inte vet vad du ska förvänta dig vid insättning av ny medicin. Det spelar ingen roll om informationen behöver anpassas eller förtydligas utöver vårdens grundprocedur. Det är lagstadgat både att du ska förstå och vara delaktig i din vård (vilket inte är samma som att få bestämma själv såklart men det förstår vi väl alla).

Enkel info om patientlagen på 1177

Därför skulle du kunna söka enhetschefen och hänvisa till din rättighet till förståelig vård samt be om möjlighet att räta ut dina frågetecken och därmed få redskap att hantera din oro.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 699
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i åratal längtat efter läget "bara vara", men hur kommer man dit? Allt är så inriktat på att "göra saker" och man är...
Svar
17
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp