Bukefalos 28 år!

Stängsla på vintern

Iddefixen

Trådstartare
Ok, jag vet att man normalt inte stängslar på vintern...men det är lite panik och jag måste ordna hagar :crazy:

Planen var inte att det skulle bli tjäle och så kallt hela vintern. Men iaf så blev det ju så. Och jag måste ordna två hagar (behöver inte vara så stora) till våra hästar som kommer att flytta hem om tre veckor. Planen var att de skulle vara kvar där de står nu, men det fungerar inte av olika anledningar.

Så hur sjutton sätter man stolp på vintern (det är lite tjäle, kanske 20-40 cm)? Alla tips är varmt välkomna :)
 
Sv: Stängsla på vintern

jag har aldrig stängslat hela hagar på vintern, det låter som ett enormt jobb. :o men om några stolpar knäckt så har jag tagit kokande vatten där jag vill ha stolpen. använder såna med metallspets, något annat kan man glömma att få ner.
 
Sv: Stängsla på vintern

Med grävmaskin som gräver hål till stolparna som man sedan får fylla med något lämpligt. Tror det är enda chansen om man vill ha en ordentlig hage.
 
Sv: Stängsla på vintern

Hinderstöd har jag sett några använda då det varit panik. Finns det träd där hagen ska vara ?
 
Sv: Stängsla på vintern

Har du plast stolp eller nån annan typ av stolpe med stålspets nertill, kan du borra ett hål, sätt i stolpen och häll på lite vatten så att stolpen fyser fast!

Det är ju ingen långsiktig lösning, men då borde du klara dig till tjälen släpper!:)
 
Sv: Stängsla på vintern

Våran bonde gjorde stolpar med kryss i botten och däck på som tyngd.
 
Sv: Stängsla på vintern

En sån där isborr som pimpelfiskare brukar använda kanske funkar, det borde bli ungefär lagom stora hål.
 
Sv: Stängsla på vintern

En sån där isborr som pimpelfiskare brukar använda kanske funkar, det borde bli ungefär lagom stora hål.

Inte troligt, det är så min stängselborr ser ut, som den nedan. Den fungerar utmärkt i lera, men inte då det är fruset. Jag skulle nog använda plaststolp och en vanlig skruvdragare med borr. I hörnen skulle jag spänna upp det hela med "tältpinnar" och vanliga snören.

1172030.jpg
 
Sv: Stängsla på vintern

När vi behöver stängsla vintertid använder vi gråsuggor med hål på toppen. Kolla vänstra hörnet på den här bilden så har jag en sådan i grinden som en av mina gullungar lyckades krascha. Mycket bra även i hörnor eftersom dom är så tunga. Vet dock ej var man får tag på dom eftersom vi haft våra i en herrans massa år.

Rayabraya.jpg
 
Sv: Stängsla på vintern

När vi var tvugna att sätta stolp mitt i vintern fick vi göra så att vi tryckte ner ett spett med traktor först, inte så djupt dock, jag var ju tvungen att ta upp stolpen igen. Sen tryckte vi ner tjocka staketstolpar i trä. Eftersom vi hade tryckt ett hål med spettet först, bröts inte stolparna av. När tjälen släppte jag slog jag ner dem ytterligare.

Men det är ju såklart inte alla som kan ta en traktor/ grävare till hjälp :(

Hemma har jag vid något tillfälle lyckats pressa ner plaststolp trots hårt i backen samt använd alla träd jag kan hitta som hjälp.
 
Sv: Stängsla på vintern

Vi stängslade en av mina rasthagar i slutet av februari -06, då det va 1 dm snö med stenhård skare (gjorde projektet svårjobbat för fotfolket) och vissa dagar -15graderC (rejäl tjäle).

Vi använde en specialbyggd borrannordning till traktorn som min "granne" (bor 1,5 mil bort) äger. Den är guld och sparar massor med tid och arbete! Tar alltid hjälp av den då vi ska stängsla något större.

(lite OT)
Att låna traktor+borr+arbetskraften+bensin som tillhörde (2 starka karlar) kostade 1000 kr+ middag (snällt kompispris). Att sätta stolparna tog ca 1½h (exkl lunch- och fikapaus)... Ingen aning om hur många stolp det var men två "paket" :grin: (150-200st?). Önskar jag kunde visa bild på borren, men måste tyvärr skylla på slaktad dator.

Om du får tag i en borr så är det absolut värt att lägga lite pengar på att hyra en sådan (även på sommaren; mindre risk att stolpen byts av som den gör ibland då man trycker mer den med hjälp av traktorskopa). Hör med bönder som har mycket hagar/stängslat om dom har något liknande..?


Vi har mycket sten i våra hagar, så ibland går det inte ens att sätta vita plaststolp. Då använder jag en variant av gråsugga+stolpe (sorbisens inlägg): två däck med fälg staplade på varandra (tillräckligt stora hål i mitten på fälgen)+ en stolpe i hålet. Däcken har jag fått köpa på bilskroten/verkstaden för en mycket billig peng. Blir mycket mer stabilt än plaststolp, och man behöver inte göra hål i marken. Enda nackdelarna är att det är lite pyssligt att flytta runt på om man ska göra en större hage/sätta stolp med däck långt bort i hagen där det inte går att köra nära med bil +att lägsta tråden blir 2 däckhöjder (för högt för småponnyer och föl som gärna kryper under).



Hur stor hage ska du göra?
 
Sv: Stängsla på vintern

Smart med däcken! Bara att ragga däck :D
 
Sv: Stängsla på vintern

Dom är ovärderliga men man måste ha tillgång till traktor för dom väger ju en hel del. På våra är det en ögla som man kan fästa spännband eller lina i vilket gör att dom är väldigt lättflyttade.

Tycker också att hinkar som man gjuter fast en stolpe i är bra men dom välter ganska lätt, dock är dom ju lite mer lättarbetade om man inte har tillgång till traktor.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 543
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp