Bukefalos 28 år!

stall eller lösdrift?? Hjälp!!

D

Dezz

Usch nu vet jag varken ut eller in. Har min isis i ett jättefint stall med lösdrift. Det är verkligen ett kanon ställe med bra personal och jättefina ridvägar, det enda som är ett minus med detta ställe är att det tar ca 25 min att åka dit.. alltså ca 1 timmes resväg varje gång man vill till stallet.:(

iaf så har jag börjat fundera på att flytta honom närmare mig problemet är dock att han aldrig har stått uppstallad och jag kan inte hitta något ställe i närheten av mig som har lösdrift. Tror nog att han skulle klara av att bli uppstallad men jag har sådan beslutsångest..

Hur hade ni gjort??
Stannat kvar eller försökt flytta honom närmare??

Finns säkert ställen med lösdrift i närheten men jag känner inte så många med häst så jag får förlita mig på annonser och tyvärr finns det inte så gott om sådana heller..

Snälla ge mig lite perspektiv o era tankar på saken..
 
Sv: stall eller lösdrift?? Hjälp!!

Jag skulle haft kvar honom på lösdriften. Dels för att jag anser att lösdrift är bättre än att ha hästen uppstallad, dels för att du trivs och 1 timme tycker inte jag är nånting. Men det kan ju bero på att jag är van, då jag pendlar 2 mil varje dag, om nått år blir det ca 7 att pendla. Så 1 timme är inte någon speciellt lång tid för mig.. Dock kostar det ju, så har du inte råd så måste du ju kanske flytta honom.
 
Sv: stall eller lösdrift?? Hjälp!!

Jag tycker också att du ska ha kvar honom. min häst går på lösdrift och har aldrig haft det bättre:idea: Det är skönt för dom att gå in och ut ur ligghallen när de vill, ialla fall min. han älskar att vara ute å gå.:rofl: blodcirkulationen blir bättre än att dom ska gå inne och trampa runt i en box:crazy: de får frisk luft hela tiden.:bump: Men det finns ju också vissa hästar som tycker om att vara inne. Jag skulle haft kvar honom, han är ju van med lösdrift?
 
Sv: stall eller lösdrift?? Hjälp!!

Jag är i samma situation. Har också 25 minuter till lösdriften. Men jag anser att har man häst så har man ansvar för att ge dem de dem behöver. Och enligt mig är lösdrift det mest ultimata för min, och de flesta andra hästar. Efter som att det går så väljer jag att ha honom kvar, trots att det innebär att det kanske blir mindre bekvämt för mig, och jag ibland får stå över ridningen. Det är ändå bara några timmar om dagen. Hans hem är något som han får leva med de övriga 20 timmmarna av dygnet.

Inte alls något svårt val för mig.
 
Sv: stall eller lösdrift?? Hjälp!!

Jag själv hade nog valt att stå kvar. Om jag vill ha hästen på lösdrift och allt är bra (som du beskriver) så tycker jag 25 min resa kan vara värt det.

Men för hästens skull tror jag inte du behöver vara orolig att den inte grejar stå på box. Det är ju väldigt olika på individer, men de hästar jag har haft har fungerat både uppstallade och på lösdrift. Som alltid gör ju en flytt att de kan vara lite oroliga i början, men det där med boxstallning skulle jag inte oroa mig så mkt för. Om man tycker att det är okej att den står på box.
 
Sv: stall eller lösdrift?? Hjälp!!

Jag skulle tycka det var jobbigt med 25 minuter till stallet, men om du bor i Södra Sverige så är det kanske inte så ovanligt? Själv har man tio minuters promenad till stallet och ca 1-2 min med bil. :D

Men huvudsaken är ju att hästen trivs i stallet, hoppas du hittar en lösning ni båda är nöjda med.
Sen skadar det ju aldrig att kolla runt, finns kanske ett jättefint lösdriftsstall nära om du har tur?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 146
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 210
Senast: Cambrie
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 660
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag byter stall nästa lördag för första gången, hittills har hästen stått där han stod när jag köpte honom så jag har noll erfarenhet...
2
Svar
33
· Visningar
2 783
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp