Stall - värde?

C

Cia

Har tänkt bjuda på ett stall som vi ev. ska köpa.
Men vad är det värt?

Det är en gammal barack som är ombyggd till stall med två boxar. Båda boxarna har gummigolv. Sen finns det en större sadelkammare och en shettis spilta som man bara behöver slänga upp en vägg till så är det en box.

Sen är det en hölada också som man får in ca 4 ton hö i.

Vad kan detta vara värt? Detta stall är för avflyttning, alltså måste man flytta den från tomten och detta tycker ju jag sänker priset rejält då det kostar att flytta den.

Det finns ganska mycket renoveringsarbete på stallet.

Vad kostar det att bygga ett stall idag??

Tacksam för snabba svar! :bow:
 
Hej
Jag har en lada bed boxar, men förlågt till taket. Jag var tvungen bygga ett nytt stall. Vi har gjort det billigaste tänkbara. Gjutit golv 10m *6m. Det har blivit 3 stora boxar 12 kvadrat st. och en spol box, kan göra en box till där.
Köpte färdig inredning, billigaste, Jag har inte fått upp vattenkoppar ännu . Skall ha inn vatten först. Min sadel kammare ligger i ladan som vi kan gå till från stallet. Men den är inte klar ännu.Allt kostar pengar Med allt grävning , snickare ,leveranser mm kostnad 230000-
Sedan skall det målas inne och ute . Glömde 6 st stallfönster. Ett litet stall blev mycket pengar. Ändå billigaste inredning mm
 
Fick ett ganska bra prisförslag från Holma stallar.Jag minns inte kostanden på rak arm...men det var ett bra pris för ett stall med 4 boxar och en liten sadelkamare och ett litet foderförråd.Ja gjuta platta kommer ju till förstås.

Det beror ju på vad man har för hästar förstås.En bekant med islänningar köpte en stor manskapsbod som var 6 m gånger 2,60 i bredd och gjorde 2 engelska boxar av detta genom att sätta upp en mellanvägg i mitten av byggnaden samt att sätta dit två delbara boxdörrar.Begagnad utan inredning kostade manskapsboden 6000 kr.

Tibro har väl hyfsade priser på sina uteboxar också...hm...som sagt beror ju på vad man har för hästar och behovet av storleken på boxarna förstås.I regel ofta billigare med uteboxar.
 
Ja det beror aldeles på vad man har för hästar.
Det är ju vissa lagar att följa när man bygger nytt.
Man mäter takhöjden, Vi har gjort 3 m till våra halvblod.
Box storlek 12 kvadrat meter st. Jag skulle bara ha till två hästar, men det blev till 4. Kollade på olika stall.
Priset sprang fort iväg. Inredning enkel.Det blev 30000 för 4 boxar med vipp krubbor. Hela mellan väggar. Jag valde ju på att bygga det i ladugården, där de befintliga boxarna fanns. Höja taket kostade en del. Det hade nog kostat lika mycket. Nu har jag sadelkammaren kvar att bygga. Målning i stallet och ute. Roligt med nytt.
 
Finns lagar..japp!Men där finns också kryphål...

Hon som köpte den här manskapsboden tex...hon fick förstärka golvet så att hon kunde sätta byggnaden på bärande plintar.För då räknades stallet inte som "permanent byggnad".Klurigt va!?!

Vi skulle behöva ett större stall...vad gör man och vilket är bäst?Det gamla stallet är av det dumma måttet 25x5 meter...vilket betyder att man knappt får någon stallgång och att man inte heller kan ha 2 rader med boxar...suck...sedan är detta en väldigt gammal ladugård...den är uppdelad med flera mindre bärande sektioner...dvs blir ett himla jobb om man ska ändra och det är inget man kan göra på egen hand om man ska få det säkert...gamla byggnader har en stor förmåga på att flytta sej.Vi tog bara bort bräderna till höloftet så att det är öppet upp till nocken...bara borttagningen av detta har fått ladugården att rubba sej lite grann.Det blir nog till att bygga nytt när man väl ska fixa till det en gång för alla... :crazy: ;)
 
I i vårat planerade utestall består golvet av betongblock som ligger på lecablock. Räknas inte det som permanent byggnad? Alltså ingen förprövning? Om miljö hävdar att det är permanentstall då?
mkt tacksam för svar. :rofl:
 
Men vad kan man bjuda för stallet? Boxarna ska vara till stora hästar. Det är inget "lyx"stall med vippkrubbor och spolspilta eller så utan bara ett ihopslängt stall skulle jag nog säga.

Alla åsikter välkomna!
 
Det hänger ihop med att byggnaden är flyttbar.Hade hon ställt den rakt på marken hade det krävts bygglov...eftersom den är större än 10 m2.Men med uppställning på plintar så räknades den inte som permanent...ja det är konstiga regler ibland. ;)
 
Man behöver se hur det ser ut för att kunna värdesätta det... ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 127
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 248
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp