Stallägaren har djurförbud.

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossy

Jag har en fråga, jag ska snart flytta min foderhäst till ett stall närmare mig. men stallägaren i fråga har djurförbud på alla djurslag. H*n har inget med hästarna att göra i stallet och man får köpa allt själv (hö,spån etc.) så h*n håller ju inte med något. Den enda gången man ser h*n i stallet är när stallhyran ska betalas. Stallet ligger inte på ägarens gård heller. det är säkerligen en halv kilometer i mellan.

Får h*n hyra ut boxar då eller?

vill ju inte flytta dit och sen en vecka senare kommer det någon som säger alla måste flytta för stallet stängs ner.:crazy:

[flytta gärna tråden om jag lagt fel]
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Lite svårt att säga helt hundra bara med de uppgifter som du lämnar. Men om du hur boxen med kallhyra och själv sköter hästen och köper allt till den. Då bör det inte vara några problem. För då hyr du en "förvaringsplats" av stallägaren och sköter själv hästen. Så om alla som har häst där har samma avtal så att stallägaren med djurförbud aldrig har något med hästarna att göra så ska det vara OK.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Om stallägaren har djurförbud så beror det sannolikt på att det är en person som inte har vett i skallen och inte ser djurens behov och heller inte har omdöme. Jag skulle inte ha mina djur i närheten av ett pucko! Stallägaren kan ju närsom helst besluta sig för att gå till "sitt" stall och "ta hand om" lite hästar.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Jag skulle också resonera som kenneth gör, men om du ändå vill ha din häst i stallet tycker jag att du ska kolla vad som gäller angående djurförbudet med Länsstyrelsen så att du får korrekta juridiska uppgifter. Jag skulle även kolla med hästens ägare att det är ok för denn* att du stallar upp foderhästen där.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Från länsstyrelsens hemsida:
När ska jag ha ha tillstånd för verksamhet med djur?
Du behöver alltid ha tillstånd om du har en yrkesmässig verksamhet med hästar, sällskapsdjur eller pälsdjur.

Om din verksamhet inte är yrkesmässig krävs ändå tillstånd om den är i större omfattning. Här nedanför kan du läsa om vad som anses vara större omfattning.
Hästar
•hyr ut fyra eller fler hästar per år
•föder upp fyra eller fler hästar per år
•säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar
•har ridskoleverksamhet
•ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder

Så hur stort är stallet? Fler än fyra hästar så ska alltså personen ha tillstånd för sin verksamhet. Ring din länsstyrelse och kolla om personen har tillstånd för sin boxuthyrning.

Själv skulle jag nog inte hyra box av en person med djurförbud oavsett om personen ifråga inte rör min häst eller inte.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Jag hade absolut kollat detta med Länsstyrelsen INNAN inflyttning.

Tillägg: jag hade absolut inte varit intresserad av att ha mitt djur inhyst i närheten av någon som har djurförbud. Det är inget man får lättvindigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Jag hade inte heller vågat ha min häst där. Usch, låter inte så trevligt alls faktiskt.
Och är det inte så att om man har djurförbud så får man inte ha djur på sina ägor? Inhyrda eller inte...

Och sen kan man ju fundera på över om man verkligen vill stoppa pengar i fickan på en idiot som har misskött sina djur så till den grad att personen har fått djurförbud. Ingen människa jag hade velat stödja på något sätt...
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Och sen kan man ju fundera på över om man verkligen vill stoppa pengar i fickan på en idiot som har misskött sina djur så till den grad att personen har fått djurförbud. Ingen människa jag hade velat stödja på något sätt...

:bow::bow::bow:

För att få djurförbud så krävs det ganska allvarliga brister! Vet en som fick djurförbud där kreaturen stog och självdog,men dom fick trots allt ha en hund! (sällskapsdjur) :eek:
Så för att få på ALLA djurslag så bör det ha gått rejält långt!

Jag skulle ALDRIG stödja en sån människa! :mad:

Plus att om det händer hästarna något under dom 20-22 timmarna per dygn jag inte är där,då vill jag vara säker på att stallägaren ringer mig,vilket antagligen inte kommer att hända hos denna person eftersom hon verkar ointresserad,plus bor en bra bit ifrån stallet,och verkar inte ha koll på hur djur ska skötas öht! :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Om stallägaren har djurförbud så beror det sannolikt på att det är en person som inte har vett i skallen och inte ser djurens behov och heller inte har omdöme. Jag skulle inte ha mina djur i närheten av ett pucko! Stallägaren kan ju närsom helst besluta sig för att gå till "sitt" stall och "ta hand om" lite hästar.

...och vad har det att göra med mig :confused:
Jag har inte några hästar hos någon med djurförbud.....
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

*KNAPPLÅN eftersom det är så himla petigt med att någon kan ta åt sig annars*

Som stallägare är man ju ytterst ansvarig ÄVEN för inhyrningar, även om tyvärr alla stallägare/hyresvärdar inte har förstått det.. Det måste ju i så fall skrivas väldigt tydligt att hästägarna - typ arrenderar stall och bete och hela köret, eftersom det annars ändå är stallägaren, som i det här fallet har djurförbud som är ytterst ansvarig om något händer.

Så som flera har sagt, jag skulle nog höra mig för med Länsstyrelsen först, innan jag överhuvud taget ställde min häst där. Annars finns ju risken att man åker ut fortare än kvickt.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Har för mig att dom kan omhänderta din häst om det visar sig att hästen står på h*n egendom..

Fick höra om en kvinna som hade djurförbud på häst pga att hon inte hade skor på dem.
Hon skulle åka hem till sin son (som var iväg över helgen) och utfodra dem. Varav ngn gör en anmälan att hon har befunnit sig där och Länsstyrelsen omhändertar ALLA HANS hästar! Han ringer och vill ha tillbaka sina djur och får svaret "detta är inte ditt ärende att ta upp".
Vilket innebär att hans mor fick slåss i rätten för att få tillbaka djur som inte var hennes.
Hästarna såldes utan pass innan domen ens var lagd för att dom inte skulle återgå i hennes ägo.

Sonen hade dessutom uppvisat alla papper på att han var ägare!

Jag VET INTE om detta är sant men man har ju fått höra en hel del om Länsstyrelsen..

jag skulle inte våga ha en häst där iallafall.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

"Ursprungligen postat av schnork
Och sen kan man ju fundera på över om man verkligen vill stoppa pengar i fickan på en idiot som har misskött sina djur så till den grad att personen har fått djurförbud. Ingen människa jag hade velat stödja på något sätt..."


man kan få djurförbud om stallet inte är "perfekt" hästen behöver inte vara vanvårdad eller misskött på ngt vis.

Jag fick skit av Länsstyrelsen för att mitt "halvblod var mager" problemet var att det var ett fullblot som kommit direkt från banan två dagar tidigare. grejjen var att jag ahde inte ens träffat människorna, utan fick bara ett brev på posten! DET VAR ETT HELVETE att övertala dom om att det var ett fullblod! fick bara ett bitskt svar på andra änden av telefonen att "Jag vet väl hur ett fullblod ser ut! Jag har jobbat i ett galoppstall!" :/

Kan ju säga att min tilit till Länsstyrelsen är totalt bortblåst!
Jag hade ju t.o.m vet.papper på att hästen var frisk när jag hämta hem honom!
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

jag vet inte längre, men det finns rötägg inom alla områden som kan bäst själv.
Har faktiskt träffat ett par som har varit toppen! :)
Tycker bara att logiken är lite wered ibland bara. Tex. en man som vanvårdat ett flertal av sina hästar till den grad att en fick avlivas på plats. han fick behålla två som inte var vanvårdade vid omhändertagandet.. :/
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Jag skulle aldrig någonsin stå i ett stall hos någon som har djurförbud. Det krävs som sagt en hel del för att man ska få det, få en varning kan man betydligt lättare men det är inte lika allvarligt. Jag känner bara en kvinna med hästförbud, och hon sket totalt i sina hästar - ingen skoning, ingen verkning, ingen veterinär/vaccination, sällan vatten i lösdriften. Jag hade hand om en av hennes hästar och det var den enda hästen som var fin i hullet eftersom den matades som den skulle, den stod i ett annat stall än de andra. Någon hovslagare hade vi inte sett skymten av om jag inte hade tagit ut en för verkning i hemlighet... Hon betalade inte stallhyror eller mat som hon skulle, ingenting, och under det året som jag hade och red in hennes häst hörde jag inte av henne en enda gång. Hade skulder i hela området och flyttade sina hästar ofta. Hur denna kvinna kunde ha djur? Åh, hon skrev ju bara över sina typ 15 halvvilda hästar på sina barn... :grin:

Jag vill verkligen understryka två saker som redan har sagts:
1. När du hyr stallplats så har stallägaren, oavsett om denne har ett smack med stallet att göra, det absolut yttersta ansvaret för alla hästar som står där. Händer det något så är det stallägarens ansvar. En stallägare som då har misskött sina djur så till den milda grad att hen har fått djurförbud skulle jag ALDRIG vilja låta ha ansvar för min häst. Aldrig.
2. Jag kommer aldrig mer att stödja någon med djurförbud. Aldrig. Djurplågare ska inte ha med djur att göra överhuvudtaget och de ska verkligen inte tjäna pengar på verksamheter som innefattar djur. Usch.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

KL
Gör en förtydling.
En person som har djurförbud får inte ha med djur att göra. Men det finns inget som hindrar att den personen hyr ut en lokal/stall till andra som har djur där.
Se i Kung Tulles tråd om vem som har ansvar för staket och djur på bete. Allt hänger på avtalet man har. För man kan hyra marken och själv sköta både djur och staket. I det fallet så är det djurägaren som har hela ansvaret och inte markägaren. Det blir samma när det gäller ett stall. Hyr man själva byggnaden är det samma sak.
Därför måste man veta riktigt hur det här avtalet ser ut. Enklast att vara helt säker är att hyra/arrendera hela byggnaden av ägaren och sedan själv ha hästar där.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Men du fick väl ändå inte djurförbud av den anmälan? Det krävs rätt grava anmärkningar och dessutom upprepat för att djurförbud skall utdelas.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Okej tack allihopa. ska nog inte stå där iallafall nu när jag läst era svar och tänker efter. hehe;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 204
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 627
Senast: Skye
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: tanten
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 163
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp