Stallägaren har djurförbud.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Mocka hagarna behöver alla göra oavsett djurslag om det är hårt tryck på dem och/eller man inte tar hand om glödslen på annat vis. Vanligen så finfördelar man säkert skiten om hagen är normalt belastad, är den hårt belastad är det lämpligat att plocka bort skiten, har du hört talas om spade, krata och grep någon gång?

Givetvis kan en ko lägga sig på en gren och dö (eller på vad som helst den har tillgång till) det kan en människa också, jag förstår inte din poängen eller syftet med din fråga. Alla kan dö (både plötslig och pga sjukdom) och dör man så stannar man kvar där man befinner sig.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Men om det fanns hästar med oskötta hovar spelar det väl ingen roll ifall hovslagaren står i stallet med en annan häst? Hovarna hade ju hunnit bli för långa = missskötsel.

Jag tror verkligen att stallägaren berättar sin version av historien. Har svårt att tro att den historien är helt sann.

OMG, skrev jag verkligen misskötsel med 3 (tre) s?:o
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Det kan mkt väl vara så, men tex så har hästarnas hovar alltid varit verkade och skötta(så vitt jag vet då) men ngt måste väl vara fel om hovslagaren står i stallet med en häst och länsstyrelsen står i hagen och säger "långa hovar"? och får det på papper sedan att hästarna hade långa hovar men inte att hovslagaren stod i stallet med en häst?? Hänvisar till em-pirres uttalandeVarför tar då Länsstyrelsen upp en "massa små skit" istället för att ta upp det väsentliga då? För att länsstyrelsen ska kontrollera att lagstiftningen uppfyll, från lilla spiken som sticker ut ur väggen till hästen som inte får veterinärvård.

Varför kan dom inte ge djurägaren råd och tips/hjälp? För att länsstyrelsen inte är rådgivare. De ska tala om vad som brister i djurhållningen. Om man inte vet att t ex långa fötter på en häst kräver verkning oftare eller att en sjuk häst ska kontrolleras av veterinär, så vete tusan om man är en lämplig djurägare. För lågt i tak i stallet, dålig ventilation, trasiga stängsel, dvs andra vanliga brister, behöver man inte heller vara Einstein för att räkna ut hur man ska lösa det.

Och varför ska djurägaren anklagas för att ha "hållit sig undan" vid en icke tidsbestämd kontroll när hon jobbar? Länsstyrelsen ringer normalt även upp vederbörande om de står på gårdsplanen. Oftast kommer man överens om en bättre tid inom ett par timmar eller någon dag. Kommer djurägaren då och vill skjuta upp besöket gång efter annan så kan man ju misstänka att det är något lurt på gång (säger inte att det är så i det här fallet, men det är mycket vanligt)
Och dessutom så går det ALDRIG att få tag på dem!(har även jag märkt) Man ringer på alla möjliga nr och det enda nr som funkar är deras växel.
Men väl där så funkar inte det heller!
Man ber om att få lämna ett meddelande om att dom sa ringa upp sedan, vilket aldrig sker.

hur kan det komma sig?Det är för att de är ute på inspektioner förstås, och däremellan måste de sitta och skriva protokoll för rättssäkerhetens skull. Jag kan lova att de ringer upp när de hinner. De sitter verkligen inte och slöar på kontoret

Kanske har väl jag fått en fel syn på det hela eller så finns det kanske problem inom LS.
Eller har LS bara fått för lite stöd? Länsstyrelsen har fått alldeles för lite resurser för att kunna hinna göra det jobb de är ålagda att göra.
MEN vad jag har fått höra så är det ett flertal inom LS som har varit till problem förr för andra. Som överallt så finns det några personer som kanske skulle jobba med annat än uppstressade/rädda/arga djurägare.Men jag kanske har fått det om bakfoten också.

Fick höra av en bonde(som var gammal och överlät alla djuren till LS och erkände att han inte tagit hand om djuren som han borde) att det fanns två saker som LS hade sagt som han hade funderat över; hur kan en ko lägga sig på en gren och dö? Och varför ska man som mjölkbonde mocka i hagarna? hur ska det gå till i så fall?

Jag är inte så pass dum att jag tror att LS är guds perfekta skapelser, men det är inte vi vanliga människor heller. så varför får man alltid höra felen på djurägarens sida? varför finner man inget material till att LS har gjort fel? eller kan dom inte göra fel?Det finns domar som gått länsstyrelserna emot = länsstyrelserna har gjort juridiskt fel. De domarna kan man få ta del av om man ringer till förvaltningsrätten t ex.
Att behöva ta djur från någon är inget nöje och det är alltid en sista utväg(om man tar dem direkt eller om kravet ställs på djurägaren att inom en viss tid flytta/göra sig av med djuren, beror helt och hållet på hur djuren mår, eller om det finns risk för att djurägaren gömmer undan djur etc).
Det var en klok gammal bonde som insåg när han inte orkade ta hand om korna längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Vi har gjort träck och fått foderstaten beräknad, ponnyn är rund som en tunna och vet vill sätta honom i bantning. Länsstyrelsen vill att vi ska ge honom mer foder :/ Vad ska jag göra?

?

Här ändrar du dig, först skrev du att de hade sagt att han behövde "sätta mer muskler" och nu att länsstyrelsen vill att du ska ge honom mer foder.

En ettårig hingst som är rund som en tunna står inte i motsatsförhållande till att man önskar mer muskler. Snarare tvärtom.:crazy:
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Ja det låter som en fet muskelfattig ponny. Har den kompisar? Hur ser hagen ut? Ett foto skulle vara intressant. Jag är också lite skeptisk till hur man lyckas få en 1-åring fet som en tunna. I den åldern behöver växande busfrön som leker konstant med sina kompisar gott om mat, och unghästar behöver (liksom barn) lekkamrater för att utvecklas bra.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Ponnyn går i en skogshage med andra hästar och ponnyer för tillfället, han ska snart flytta till grannen som har en fånghäst som behöver sällskap så där blir det mer terräng i hagen.
Inte vet väl jag vad dom menar?? Dom föreslog mer kraftfoder för att få upp muskulaturen. hur nu det funkar.. Jag har aldrig hört talas om att det ens skulle gå. Visst att det hjälper till viss del, men jag är fundersam.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Alltså, ni/du? har en 1-årig shettis som inte har några jämnåriga att leka med (och kanske inte någon i lämplig storlek). Du har inte ens hört talas om att hästar kan behöva kraftfoder för att bygga muskler och tänker skicka iväg stackaren som sällskapsponny till en fånghäst? Gör hästen en tjänst och leta efter ett lämpligt bete för unghingstar, ett ställe där han kan tillbringa 1-3 år och växa och busa sig stark.

Hästen behöver bra mat och roliga kompisar och det får den inte som sällskap till grannens fånghäst. De hästarna har så långt ifrån man kan komma i behov av mat.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

En ett åring är ju knappast en lämplig sällskapshäst till en fånghäst, en ettåring behöver kraftigt bete och massor av bus o lek med jämnårig kompis för att stärka sin kropp oavsett hur liten den är, hade aldrig satt en sådan i lämplig hage för fånghäst det är helt fel hage för den så där får du nog tänka om speciellt när det uppenbarligen redan är problem med foderintag/muskler. En unghäst behöver massor av protein, protein är det som går åt både för att växa och för att bygga muskler. Energi blir de feta av. Så vid felaktig foderstat till växande unghäst så blir de bukiga om magen men tunna på muskler i överlinjen. Ett kraftigt bete ligger rätt i proteinförhållande till växande unghästar = högt i protein i förhållande till energi. Ett magert bete innehåller lågt protein i förhållande till energi = hel fel till växande unghästar och de blir runda om magen men tunna muskulärt vilket man ju kan gissa är det som din är.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

Sist jag hade unga shettishingstar så krävde bägge tillskott förutom grovfoder. Den minste hade som ung extremt höga behov och fick både fri tillgång på lusern och nästan två kilo kraftfoder för att hålla figuren nödhjälpligt som ettåring. Den andre klarade sig på fritillgång av grovfoder (vilket bägge hade) ett kilo lusernpellets och ett halvt kilo havre. Så visst kan även små shettisar behöva kraftfoder för växa och utvecklas. Kan tillägga att idag när de är både vuxna och valacker så blir bägge feta av att nästan bara titta fodret. Men när de växer och speciellt om de är hingstar så så kräver som betydligt mycket mer än bara gräs/hö.
 
Sv: Stallägaren har djurförbud.

KL
Då TS har fått sitt svar och bestämt sig och tråden mynnat ut i annat ämne som säkert finns ett otal trådar om eller om inte starta en ny tråd.

Nu låses tråden

mvh
moderator
mysko
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 204
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 627
Senast: Skye
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: tanten
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 163
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp