Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet?
Enligt stallägaren måste alla hästar ha täcke för att inte frysa på vintern.

Hästen är ett kallblod i gott hull och god päls. Har tillgång till skydd i hagen och inne nattetid. Behöver absolut inte täcke.
Har då och då råkat ut för samma sak, fast då tvärtom.:crazy:
Hästar behöver inga täcken, så därför la inte dåvarande stallägare på några täcken, fast det ingick i stallhyran.:mad:
Och jag hade en häst som frös, fast han hade mkt päls mm
 
Har då och då råkat ut för samma sak, fast då tvärtom.:crazy:
Hästar behöver inga täcken, så därför la inte dåvarande stallägare på några täcken, fast det ingick i stallhyran.:mad:
Och jag hade en häst som frös, fast han hade mkt päls mm
Som sagt det känns inte som vanligt utan snarare oerhört ovanligt att en stallägare tar egna beslut på det sättet .
 
Som sagt det känns inte som vanligt utan snarare oerhört ovanligt att en stallägare tar egna beslut på det sättet .

Jag har faktiskt oxå råkat ut för liknande. Blev mer eller mindre uppsagd om jag skulle ha täcke på min unghäst. Unghästar ska tydligen inte ha täcke.. Till saken hör att nämnda häst hade ett sår i benet som blivit infekterat och hästen hade feber och stod och skakade. Stallägaren tyckte att det var väl jätte bra om hästen då blev lite nerkyld iom febern.. Hästen fick behandling mot skadan, febern gick ner och jag flyttade..

På annat ställe så hade stallägaren ett otroligt kontrollbehov så jag fick inte vara varken först eller sist i stället.. Dom skulle alltid vara dom som släckte eller tände.. En gång skulle min dåvarande häst magnetröntgas och skulle vara på kliniken senast kl 8.00. Vi hade ca två timmar resväg så jag var tvungen att vara i stället vid 5.30 istället för kl 7.00 som annars var tidigaste jag fick komma. Blev ett himla liv över det kan jag säga.. Erbjöd mig naturligtvis att ge dom andra hästarna mat etc men icke.. När jag kom på morgonen så var dom redan där, sura som ättickor..

Ett annat stall jag stod i så fick min hingst stå inne för att stallägaren prompt skulle ha hans hage. Fanns andra hagar men dom var tydligen så leriga så då fick min stå inne för att stallägarens hästar skulle slippa leran.. Dom andra hagarna var inte hingstsäkra så gick inte att släppa honom där. Jag förklarade naturligtvis att det absolut inte var ok så mig veterligen hände det bara en gång..
 
Jag har faktiskt oxå råkat ut för liknande. Blev mer eller mindre uppsagd om jag skulle ha täcke på min unghäst. Unghästar ska tydligen inte ha täcke.. Till saken hör att nämnda häst hade ett sår i benet som blivit infekterat och hästen hade feber och stod och skakade. Stallägaren tyckte att det var väl jätte bra om hästen då blev lite nerkyld iom febern.. Hästen fick behandling mot skadan, febern gick ner och jag flyttade..

På annat ställe så hade stallägaren ett otroligt kontrollbehov så jag fick inte vara varken först eller sist i stället.. Dom skulle alltid vara dom som släckte eller tände.. En gång skulle min dåvarande häst magnetröntgas och skulle vara på kliniken senast kl 8.00. Vi hade ca två timmar resväg så jag var tvungen att vara i stället vid 5.30 istället för kl 7.00 som annars var tidigaste jag fick komma. Blev ett himla liv över det kan jag säga.. Erbjöd mig naturligtvis att ge dom andra hästarna mat etc men icke.. När jag kom på morgonen så var dom redan där, sura som ättickor..

Ett annat stall jag stod i så fick min hingst stå inne för att stallägaren prompt skulle ha hans hage. Fanns andra hagar men dom var tydligen så leriga så då fick min stå inne för att stallägarens hästar skulle slippa leran.. Dom andra hagarna var inte hingstsäkra så gick inte att släppa honom där. Jag förklarade naturligtvis att det absolut inte var ok så mig veterligen hände det bara en gång..
Min häst fick hösilage fast han inte tålde det
 
Som sagt det känns inte som vanligt utan snarare oerhört ovanligt att en stallägare tar egna beslut på det sättet .
Jag tycker man läser om stallägare som tar egna initiativ både när det gäller skötsel och utfodring av andras hästar rätt ofta här på Buke. Det här också hänt ett par bekanta till mig, framförallt det här med foder verkar en del inte kunna låta bli att lägga sig i.
 
Aldrig varit med om att stallägare lägger sig i på den nivån. Bara sagt till någon vars häst varit så övertäckad att den stått i boxen och svettats, rullat sig och försökt klia av sig täcket...
 
Jag har för min del slutat ha inackorderingar för att det så lätt blir den här typen av diskussioner. Hästägaren vill med all rätt bestämma över sin häst och jag vill med all rätt bestämma över mitt stall ....
Allt är inte möjligt att reglera i avtal och en del saker som kan uppstå diskussion kring inser man inte förrän diskussionen uppstår. Det finns hur många åsikter som helst om hästhållning utan att det finns något rätt eller fel.
Om jag hade bett ngn lägga täcke på sin häst för att det är min uppfattning att hästen behöver det och hästägaren hade tryckt upp en diskussion från Buke under näsa på mig så hade jag vänligt men bestämt konstaterat att det nog är bäst hästen flyttas och sagt upp avtalet.
 
Jag tycker man läser om stallägare som tar egna initiativ både när det gäller skötsel och utfodring av andras hästar rätt ofta här på Buke. Det här också hänt ett par bekanta till mig, framförallt det här med foder verkar en del inte kunna låta bli att lägga sig i.
Så är det säkert, men efter ett antal år med inackorderingar och beteshästar så kan jag konstatera att det finns två sidor av myntet. Jag har fått sköta om sår, ta ut hovslagare och till och med veterinär då hästägarna faktiskt struntat i sina hästar och haft en mina ögon helt oacceptabel syn på vad som är ok. En inackordering borstade inte sin häst på flera månader och tyckte sig inte råd med maskmedel ...
Till och med en så enkel sak som att mocka efter sig i ett ridhus tycks vissa tycka är stallägarens ansvar ....
 
Om jag hade bett ngn lägga täcke på sin häst för att det är min uppfattning att hästen behöver det och hästägaren hade tryckt upp en diskussion från Buke under näsa på mig så hade jag vänligt men bestämt konstaterat att det nog är bäst hästen flyttas och sagt upp avtalet.

Men varför tror stallägare att de har rätt att beordra något sådant? Att kunna ge input, om ägaren vill ha det, det är något helt annat.

Vet en vän som hade en fullpälsad islänning som fick höra att om hon inte la täcke på sin häst så kommer stallägaren inte släppa ut den. Helt absurt, hästen hade inte haft täcke på sig hela sitt liv, var endast smått klippt vid halsen, skydd i hagen samt ute om natten. I skåne, där vi inte direkt haft mycket minus att skryta med ens. Hon tog sin häst och flyttade ganska omgående när hon märkte hur stallägaren ville styra och ställa med sina hyresgäster.
 
Men varför tror stallägare att de har rätt att beordra något sådant? Att kunna ge input, om ägaren vill ha det, det är något helt annat.

Vet en vän som hade en fullpälsad islänning som fick höra att om hon inte la täcke på sin häst så kommer stallägaren inte släppa ut den. Helt absurt, hästen hade inte haft täcke på sig hela sitt liv, var endast smått klippt vid halsen, skydd i hagen samt ute om natten. I skåne, där vi inte direkt haft mycket minus att skryta med ens. Hon tog sin häst och flyttade ganska omgående när hon märkte hur stallägaren ville styra och ställa med sina hyresgäster.
Just i Skåne med blåst, regn och temperatur runt nollan kan faktiskt den mest robusta häst behöva ett täcke om det inte finns ordentligt skydd i hagen.

Som jag ser det så om man har olika syn på hästhållning gentemot stallägaren så bör man inte stå i ett privat stall. Då blir det tjafs. Jag har haft inackorderingar där all har varit hur enkelt som helst eftersom vi har haft samma syn och kunnat reda ut de situationer där vi sett olika på saker på ett sätt som båda acceptera. Men jag har också sagt upp inackorderingar där det blivit tjafsigt. Jag vill inte komma ut i mitt eget stall och mötas av sura miner och ifrågasättande. Att visa upp en diskussion med tyckande från Buke om täcke av eller på skulle få mig tämligen sur.
Vill man påverka och diskutera regler får man stå i ett kollektivstall eller på en ridskola som drivs av en förening. Mitt privata stall är ingen demokrati utan där gäller mina regler.
 
Jag har stått i ett sånt stall där stallägaren lägger sig i för mycket. Endel/mycket saker var harmlösa men tillslut gick det inte.

Så om det inte ger med sig när man sagt själv hur något ska skötas så hade jag letat ny stallplats.
Och själv har jag faktiskt en gång varit en sådan jobbig stallägare fast åt andra hållet ... jag hade en inackordering som hade total täckesmani på en frisk och robust häst, så där fick jag övertala ägaren om att den inte behövde regntäcke vid uppehåll och plus 15 grader. Jag motiverade med forskning och att jag i hjärtat tyckte synd om hästen som var svettig under täcket vid insläpp, och hon köpte det som tur var. Lite spinnoff...
TS, jag hade i ditt fall tackat för omtanken och berättat varför du väljer som du väljer.
Lycka till😊
 
Och själv har jag faktiskt en gång varit en sådan jobbig stallägare fast åt andra hållet ... jag hade en inackordering som hade total täckesmani på en frisk och robust häst, så där fick jag övertala ägaren om att den inte behövde regntäcke vid uppehåll och plus 15 grader. Jag motiverade med forskning och att jag i hjärtat tyckte synd om hästen som var svettig under täcket vid insläpp, och hon köpte det som tur var. Lite spinnoff...
TS, jag hade i ditt fall tackat för omtanken och berättat varför du väljer som du väljer.
Lycka till😊
Tycker du verkar ha löst det hela på ett sympatiskt sätt med bra resultat.
För min del hade jag dock helt sonika inte lagt på täcke på morgonen om jag inte lagt på mina egna ... Men så sköter jag själv alla in och utsläpp oxå.
 
Vill man påverka och diskutera regler får man stå i ett kollektivstall eller på en ridskola som drivs av en förening. Mitt privata stall är ingen demokrati utan där gäller mina regler.

Jag tycker en sak är regler som är allmänna, men den enskilde bör väl fortfarande få bestämma över sin egen häst i frågor som bara påverkar den?

Jag hade inte velat ha en stallägare bestämt över min häst i såna frågor som täcke eller foder
 
Jag tycker en sak är regler som är allmänna, men den enskilde bör väl fortfarande få bestämma över sin egen häst i frågor som bara påverkar den?

Jag hade inte velat ha en stallägare bestämt över min häst i såna frågor som täcke eller foder
Det har jag förståelse och respekt för, men då måste du även ta ansvar för att hitta en stallplats där stallägaren antingen inte bryr sig eller där ni har samma syn på hästhållning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 384
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp