Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Jag brukar inte ha svårt att hitta lösningar, men med inackorderingar har jag faktiskt varit med om låsningar i hur man ser på hästhållning. När man då ska leva med detta på daglig basis ( det är jag som fodrar, släpper ut och tar in och faktiskt ser mer av hästen än hästägaren) och man då upplever att hästägaren inte ser till hästens behov fullt ut så blir det svårt. Då har jag valt att säga upp stallplatsen för att jag faktiskt förfogar över den möjligheten. Nu har inte detta handlat om täcke på eller av , men väl om hur ofta en häst ska t ex verkas eller få sina tänder kollade.
 
Jag brukar inte ha svårt att hitta lösningar, men med inackorderingar har jag faktiskt varit med om låsningar i hur man ser på hästhållning. När man då ska leva med detta på daglig basis ( det är jag som fodrar, släpper ut och tar in och faktiskt ser mer av hästen än hästägaren) och man då upplever att hästägaren inte ser till hästens behov fullt ut så blir det svårt. Då har jag valt att säga upp stallplatsen för att jag faktiskt förfogar över den möjligheten. Nu har inte detta handlat om täcke på eller av , men väl om hur ofta en häst ska t ex verkas eller få sina tänder kollade.

Jag förstår helt din motivering . Jag har dock väldigt goda erf av att ha egna inackar att är man oerhört tydlig med vad som gäller och upplägget ( skriftligt på papper utöver vad som kommuniceras muntligt innan avtal ) så räcker det väldigt långt ifråga om att få in ”rätt” hyresgäster i stallet 👍😄

Jag har självklart ändå ett fåtal gånger rent procentuellt ändå som du, fått inackorderingar som trots det ändå inte riktigt passar. Det händer alla vad jag anser - samma som när man som arbetsgivare felrekrytetar emellanåt .

Då kan man som sagt som stallägare säga upp inackorderingen .
 
Jag förstår helt din motivering . Jag har dock väldigt goda erf av att ha egna inackar att är man oerhört tydlig med vad som gäller och upplägget ( skriftligt på papper utöver vad som kommuniceras muntligt innan avtal ) så räcker det väldigt långt ifråga om att få in ”rätt” hyresgäster i stallet 👍😄
Du har i grunden rätt. De gånger det inte har fungerat har det antingen varit beteshästar som ägts av kompisars kompisar eller när jag tagit in ngn trots att min magkänsla sagt nej ...
 
Jag ser det som att man måste hitta ett stall där jämkningen av hur stallägaren vill ha det och hur man själv vill ha det fungerar.

Därför flyttade jag t ex från ett stall då de inte accepterade att min häst behövde begränsat med hö av hälsoskäl (eller att en annan häst behövde boxvila efter op). I stallet jag står nu så är det ”good enough” rörande det som är viktigt. T ex jag vill att hästen har täcke ute. Idealiskt vill jag att det ändras täcke om vädret slår om och att hon inte står med täcke i boxen (hon blir lätt för varm). Stallägaren å sin sida vill (förståeligt) inte läsa lappar och bedöma väder. Utan täcket överst på hängaren tas på på morgonen. Hästägaren ansvarar för att hänga fram det täcke hen vill hästen ska ha.
Stallägaren tar in men tar inte av täcke om det inte är blött eller ägaren redan varit där. Dvs min häst får oftast stå med täcke på ett par timmar efter insläpp tills jag kommer.
Good enough helt enkelt.

Det är viktigt hästen får den mängd mat jag bestämt. Stallägaren väger givor och fodrar och ger mängd som står på tavlan. Fodret väga med mekanisk våg och inte på grammet. Dvs står det 2 kg på tavlan kan det blir 2.3-2.4 kg i ”verkligheten” då mekaniska vågen inte är så precis. Jag har löst det genom att dra ner ett kilo en fodring - dygnstotalen blir då exakt det jag vill.
Good enough

På våren när normal täckessäsong slutar läggs inga täcken på. Är vädret skit enligt stallägaren får de som brukar ha täcken på sig sitt tunnaste täcke på. Jag skulle kanske velat ha regntäcke på fler dagar - men vet att hon får täcke på om det är ruskväder.
Good enough det med.

Det är helt enkelt inte värt tjafsa med en stallägare som är mil ifrån ens egen uppfattning - och inte heller värt försöka hitta ett stall där allt är exakt precis på pricken som man själv skulle göra.

Osv
 
Lite nyfiken - Hur ser ni på följande:
Det är sommar och hästarna går på bete enligt avtal ( dvs ingen uppstallning). Det är gott om bitande insekter. Vissa dagar så illa att hästarna springer sig svettiga för att komma undan. Jag lägger flugtäcken på mina hästar medan en inackordering vägrar med motiveringen att hästen ska härdas och att den vänjer sig. Hästen är då periodvis orolig och springer och drar även med sig mina hästar. Har jag rätt att lägga mig i hästägarens beslut?
Jag ser det som så att du har all rätt i världen att påpeka angående flugtäcken men har inte rätt att kräva att någon ska sätta på ett. Jag har både haft och inte haft flugtäcke på, är flygfäna för illa så sätter jag på men är det för varmt så har jag hellre av. Jag låter även hellre mina stå inne dagtid och gå ut kvällstid. Vi alla kan tycka och tänka olika och mycket är en bedömningsfråga men om du har rätt till att bestämma över ägaren så är det nej!
 
Jag har efter alla år som inackorderad hästägare insett att det i princip finns två sorters stallägare..

En sort är lite slarvig och ofta kan det missas lite här och var. Man kan tex inte räkna med att lysrör byts inom rimlig tid eller att stopp i avlopp etc fixas så fort. Det är ofta lite rörigt på gården och i sadelkammaren. Det är lite manjana manjana helt enkelt. Fördelen med denna stallägare är att det å andra sidan sällan gnälls över småsaker och stallägaren lägger sig oxå sällan i.

Den andra sorten är pedant och allt sköts prickfritt. Här blir lampor, trasiga grepar och skottkärror lagade/bytta omgående. Alla rutiner runt hästarna sker oxå minutiöst. Men denna typ av stallägare är ganska gnällig och piper om en grep hänger på fel krok, sopborsten står åt fel håll etc. Katastrofen är total om man någon gång har glömt att sopa efter sig..

Jag skulle gärna se att det fanns ett mellanting men det har tyvärr aldrig slagit fel.. Alla stallägare jag stått hos har fallit under någon av kategorierna. Sedan finns det ju naturligtvis dom som är mer extrema än andra åt båda hållen. Framförallt dom med små stall brukar hamna mer åt ytterligheter än dom med stora stall.
 
Jag tycker att stallägare inte ska lägga sig i i förebyggande syfte.

Men, de ska lägga sig i;
* Utfodring ifall hästen har "obra" hull
*verkningar om ovårdade hovar
*täcke ifall hästen fryser/svettas
*mockning ifall utförs för dåligt (här är jag fascist)
*att kalla ut veterinär om behovet finns.

Att lägga sig i annat är i mina ögon ett osunt kontrollbehov.

Jag kan ha glömt något, men nu kommer jag på dessa exempel.
 
Jag tycker att stallägare inte ska lägga sig i i förebyggande syfte.

Men, de ska lägga sig i;
* Utfodring ifall hästen har "obra" hull
*verkningar om ovårdade hovar
*täcke ifall hästen fryser/svettas
*mockning ifall utförs för dåligt (här är jag fascist)
*att kalla ut veterinär om behovet finns.

Att lägga sig i annat är i mina ögon ett osunt kontrollbehov.

Jag kan ha glömt något, men nu kommer jag på dessa exempel.
Problemet är väl då att vad som bedöms som obra hull eller dålig mocking inte alltid ses så objektivt.
 
Problemet är väl då att vad som bedöms som obra hull eller dålig mocking inte alltid ses så objektivt.
Gällande hull så finns det ju vetenskapliga skalor att förhålla sig till, går säkert att hitta studier om hur man ska mocka också 😊. (men ja, jag håller med om att folk ofta har olika uppfattning om hur en fet/mager jäst ser ut)
 
Jag har efter alla år som inackorderad hästägare insett att det i princip finns två sorters stallägare..

En sort är lite slarvig och ofta kan det missas lite här och var. Man kan tex inte räkna med att lysrör byts inom rimlig tid eller att stopp i avlopp etc fixas så fort. Det är ofta lite rörigt på gården och i sadelkammaren. Det är lite manjana manjana helt enkelt. Fördelen med denna stallägare är att det å andra sidan sällan gnälls över småsaker och stallägaren lägger sig oxå sällan i.

Den andra sorten är pedant och allt sköts prickfritt. Här blir lampor, trasiga grepar och skottkärror lagade/bytta omgående. Alla rutiner runt hästarna sker oxå minutiöst. Men denna typ av stallägare är ganska gnällig och piper om en grep hänger på fel krok, sopborsten står åt fel håll etc. Katastrofen är total om man någon gång har glömt att sopa efter sig..

Jag skulle gärna se att det fanns ett mellanting men det har tyvärr aldrig slagit fel.. Alla stallägare jag stått hos har fallit under någon av kategorierna. Sedan finns det ju naturligtvis dom som är mer extrema än andra åt båda hållen. Framförallt dom med små stall brukar hamna mer åt ytterligheter än dom med stora stall.
Dom flesta jag träffat har inte varit varken eller utan helt vettiga trevliga människor , dessutom med bra social kompetens kanske haft tur :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Mycket handlar väl om hur stallägaren lägger fram saker? Det är en sak att säga, jag tycker du borde lägga på hästen ett täcke för att nu när det regnar/är kallt så står hästen och spänner sig i hagen då den fryser. Och att jag tycker att hästen ska ha täcke bara för jag tycker det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 384
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp