Stallägaren säger att hästen måste ha täcke?

Lite nyfiken - Hur ser ni på följande:
Det är sommar och hästarna går på bete enligt avtal ( dvs ingen uppstallning). Det är gott om bitande insekter. Vissa dagar så illa att hästarna springer sig svettiga för att komma undan. Jag lägger flugtäcken på mina hästar medan en inackordering vägrar med motiveringen att hästen ska härdas och att den vänjer sig. Hästen är då periodvis orolig och springer och drar även med sig mina hästar. Har jag rätt att lägga mig i hästägarens beslut?
 
Lite nyfiken - Hur ser ni på följande:
Det är sommar och hästarna går på bete enligt avtal ( dvs ingen uppstallning). Det är gott om bitande insekter. Vissa dagar så illa att hästarna springer sig svettiga för att komma undan. Jag lägger flugtäcken på mina hästar medan en inackordering vägrar med motiveringen att hästen ska härdas och att den vänjer sig. Hästen är då periodvis orolig och springer och drar även med sig mina hästar. Har jag rätt att lägga mig i hästägarens beslut?

Det är bara elakt tycker jag om hästarna lider av insekterna att en häst ska få "härdas" så ja självklart tycker jag att du har rätt i det.
 
Jag tycker en sak är regler som är allmänna, men den enskilde bör väl fortfarande få bestämma över sin egen häst i frågor som bara påverkar den?

Jag hade inte velat ha en stallägare bestämt över min häst i såna frågor som täcke eller foder

Håller helt med. Man har regler och bestämmelser i avtal, allt därutöver är tyckande. Sen om man tycker att hästen inte hanteras enligt ens egna tycke så är det att anmäla djurplågeriet (vilket är skillnad från "såhär tycker jag hästar ska ha det") om ägaren inte vill ta åt sig.

Om man har schismer så kan man självklart diskutera att skiljas åt för harmonins skull men att stallägaren ska slänga av och på täcke efter tyckande efter att man uttryckt att det inte är ok är ju absurt.
 
Håller helt med. Man har regler och bestämmelser i avtal, allt därutöver är tyckande. Sen om man tycker att hästen inte hanteras enligt ens egna tycke så är det att anmäla djurplågeriet (vilket är skillnad från "såhär tycker jag hästar ska ha det") om ägaren inte vill ta åt sig.


Om man har schismer så kan man självklart diskutera att skiljas åt för harmonins skull men att stallägaren ska slänga av och på täcke efter tyckande efter att man uttryckt att det inte är ok är ju absurt.

Vänta lite ... Jag kan inte som stallägare nöja med mig att anmäla djurplågeri om jag anser att sådant förekommer på min gård. Jag är faktiskt ansvarig för att se till att det inte förekommer alls. Nu ska det väl mkt till om täcke av eller på ska bli djurplågeri, men om en hästägare inte tar ut vet till en sjuk häst är jag skyldig som stallägare att agera. Jag kan faktiskt till och med bli skyldig att betala veterinären jag ringt ut och får sedan i min tur krävs hästägaren.
 
Jag har för min del slutat ha inackorderingar för att det så lätt blir den här typen av diskussioner. Hästägaren vill med all rätt bestämma över sin häst och jag vill med all rätt bestämma över mitt stall ....
Allt är inte möjligt att reglera i avtal och en del saker som kan uppstå diskussion kring inser man inte förrän diskussionen uppstår. Det finns hur många åsikter som helst om hästhållning utan att det finns något rätt eller fel.
Om jag hade bett ngn lägga täcke på sin häst för att det är min uppfattning att hästen behöver det och hästägaren hade tryckt upp en diskussion från Buke under näsa på mig så hade jag vänligt men bestämt konstaterat att det nog är bäst hästen flyttas och sagt upp avtalet.
Så du anser att stallägaren ska kunna beordra hästägaren att lägga täcke på hästen för att den tycker hästen ska ha täcke :crazy:. Någon motivation behövs alltså inte eller utifrån din text utan ägaren ska bara bocka och buga och göra som stallägaren vill.
Jag hade då inte blivit långvarig i ditt stall. Visst tar jag gärna emot information om saker men beslutet måste till syvende och sist vara mitt.
 
Ser att flera har skrivit inlägg utifrån att hästen faktiskt fryser. Gör den det ska den självklart ha täcke på. Mitt första inlägg har jag däremot helt tolkat trådskaparens första och enda inlägg som att hästen inte fryser utan att den som äger stallet anser att alla hästar måste ha täcke på oavsett vad det är för häst och vad den har för päls bara för att det är vintertid.
 
Lite nyfiken - Hur ser ni på följande:
Det är sommar och hästarna går på bete enligt avtal ( dvs ingen uppstallning). Det är gott om bitande insekter. Vissa dagar så illa att hästarna springer sig svettiga för att komma undan. Jag lägger flugtäcken på mina hästar medan en inackordering vägrar med motiveringen att hästen ska härdas och att den vänjer sig. Hästen är då periodvis orolig och springer och drar även med sig mina hästar. Har jag rätt att lägga mig i hästägarens beslut?
Alla är ju olika känsliga. Själv bor jag i ett blåshål (en normal sommar, 2018 var ett undantag). Så har sällan problem annat än precis i början av sommaren vanligtvis beroende på vädret.
Tänker framförallt på en häst som var helt omöjlig. Jättestressad så fort det var nån insekt i närheten. Kunde inte ha täcke på för de gick sönder på löpande band. Jag gav tips på både anti bit och annat men inget funka. Vi testade ha honom i egen hage, funka inte heller. De gick ändå sönder trots inte ens ett träd eller något i den så jag fattar inte hur han lyckades :crazy:
Det enda var att han fick så inne helt enkelt när det var vindstilla och smörja massor och insektsmedel dagligen.
 
Fast de flesta här tycker ju att jag som stallägare inte ska lägga mig i saker som täcke av eller på ... utan det bestämmer hästägaren ...
Du får väl lägga dig i saker men inte bestämma. Att ha en häst ute på det sätt du beskriver är inte förenligt med god djurhållning. På ditt första inlägg låter det bara som att alla som står installade hos dig ska vika sig för din minsta vink och varken ifrågasätta eller ta reda på mer om det du pratar om.
Jag ska ge dig ett exempel som du garanterat reagerat på. Min vita som jag berättade om tidigare (snöstormshästen) gick alltid utan flughuva/flyveil. Jag kan nästan garantera att du reagerat på det. Hade du då gått in med den attityd du beskrivit tidigare så hade du inte fått reda på att hästen avskydde flugskydd. Hon tog av sig allt, gärna strax efter jag åkt av stallplanen, ja hon stod och spanade. En betesägare skrattade halvt ihjäl sig åt oss innan jag gav upp.
Flugtäcke var inte ens att tänka på (hon hatade även täcken) utan hon fick en bromsfälla i present av mig, vilket ju faktiskt också är ett sätt att lösa problemet på.
 
Ser att flera har skrivit inlägg utifrån att hästen faktiskt fryser. Gör den det ska den självklart ha täcke på. Mitt första inlägg har jag däremot helt tolkat trådskaparens första och enda inlägg som att hästen inte fryser utan att den som äger stallet anser att alla hästar måste ha täcke på oavsett vad det är för häst och vad den har för päls bara för att det är vintertid.
Det där fick mig osökt att tänka på hästen jag hade. När jag köpte henne sa säljaren att hon sätter dåligt med vinterpäls och behöver täcke.
När första vintern kom, undrade jag vad det var de hade menat. Hästen såg mer eller mindre ut som en björn med all vinterpäls, däremot om hon hade täcke la sig vinterpälsen och såg inte alls lika tjock ut.
Såvitt jag kände till frös hon aldrig under vintern utan täcke.

Är på ett sätt glad att jag är hästlös nu och slipper problem sådana här problem. :p
 
Så du anser att stallägaren ska kunna beordra hästägaren att lägga täcke på hästen för att den tycker hästen ska ha täcke :crazy:. Någon motivation behövs alltså inte eller utifrån din text utan ägaren ska bara bocka och buga och göra som stallägaren vill.
Jag hade då inte blivit långvarig i ditt stall. Visst tar jag gärna emot information om saker men beslutet måste till syvende och sist vara mitt.
För mig är problemet i grunden att vi har olika inställning - då finns det ett djupare problem ang synen på hästhållning. Du och jag skulle mycket väl komma hur bra överens som helst, men om vi inte är överens så är min uppfattning att som stallägare har jag sista ordet efterdom det är mitt stall och min gård och om du inte accepterar det så funkar det inte.
 
Jodå väldigt vanligt.
Gäller inte bara täcken. Foder oxå

Nej VÄLDIGT VANLIGT är det nog inte skulle jag våga dryfta mig till. Däremot betvivlar jag självklart inte att flera verkar ha råkat ut för det osv.

Min fundering var till TS, som tyvärr inte varit i tråden sen ett tag 😄
 
För mig är problemet i grunden att vi har olika inställning - då finns det ett djupare problem ang synen på hästhållning. Du och jag skulle mycket väl komma hur bra överens som helst, men om vi inte är överens så är min uppfattning att som stallägare har jag sista ordet efterdom det är mitt stall och min gård och om du inte accepterar det så funkar det inte.

Håller helt med. Dock gällande ditt exempel ang flugtäcke så nej - du kan inte kräva att din inack införskaffar ett flugtäcke . Du kan föreslå och motivera det men inte kräva.

Du kan ju däremot välja att säga upp avtalet med motivering att du inte tycker inackorderingen funkar.
 
Du får väl lägga dig i saker men inte bestämma. Att ha en häst ute på det sätt du beskriver är inte förenligt med god djurhållning. På ditt första inlägg låter det bara som att alla som står installade hos dig ska vika sig för din minsta vink och varken ifrågasätta eller ta reda på mer om det du pratar om.
Jag ska ge dig ett exempel som du garanterat reagerat på. Min vita som jag berättade om tidigare (snöstormshästen) gick alltid utan flughuva/flyveil. Jag kan nästan garantera att du reagerat på det. Hade du då gått in med den attityd du beskrivit tidigare så hade du inte fått reda på att hästen avskydde flugskydd. Hon tog av sig allt, gärna strax efter jag åkt av stallplanen, ja hon stod och spanade. En betesägare skrattade halvt ihjäl sig åt oss innan jag gav upp.
Flugtäcke var inte ens att tänka på (hon hatade även täcken) utan hon fick en bromsfälla i present av mig, vilket ju faktiskt också är ett sätt att lösa problemet på.
Min poäng är att ett privatstall faktiskt inte är en demokrati. Ett tydligt avtal och vettig problemlösning hanterar det mesta, men om man inte kommer överens så har stallägaren i regel ett övertag. Stallägaren är dessutom ytterst ansvarig för hästhållningen på gården.
Med det sagt så visar väl diskussionen i den här tråden att jag gör helt rätt som säger nej till förfrågningar om box och bete ... För stor tjafsfaktor helt enkelt ...
 
Håller helt med. Dock gällande ditt exempel ang flugtäcke så nej - du kan inte kräva att din inack införskaffar ett flugtäcke . Du kan föreslå och motivera det men inte kräva.

Du kan ju däremot välja att säga upp avtalet med motivering att du inte tycker inackorderingen funkar.

Håller med! Sen hade nog ändå slängt på det stackars djuret ett flugtäcke i väntan på att ägaren kom och hämtade det🤓😎
 
Med det sagt så visar väl diskussionen i den här tråden att jag gör helt rätt som säger nej till förfrågningar om box och bete ... För stor tjafsfaktor helt enkelt ...
Nja diskussionen i den här tråden visar egentligen mest att vi inte talar samma språk eller att du är oerhört rigid. Det senare har jag inte sett av dig förut så jag får nog tro att det är det tidigare som gäller :)
 
Nej VÄLDIGT VANLIGT är det nog inte skulle jag våga dryfta mig till. Däremot betvivlar jag självklart inte att flera verkar ha råkat ut för det osv.

Min fundering var till TS, som tyvärr inte varit i tråden sen ett tag 😄
typ råkat ut för det i alla stall jag har stått i, med min gammelman
 
typ råkat ut för det i alla stall jag har stått i, med min gammelman

Ja men det betyder inte att det är väldigt vanligt för den skull.

Har man/upplever ständigt konflikt med stallägare i de stall man står i, handlar det snarare om att man endera fått otydliga direktiv från början vad som gäller, eller att man ändå ställt sig i ett stall som egentligen inte passar en utifrån ens egen grundfilosofi.

Bägge scenarion är problematiska för samtliga inblandade - stallägare och inackorderad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 384
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp