Stallhyra, Dyrt eller ej?

E

Ever

Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig med att svara på den här frågan...:

Är det rimligt att betala 1000kr för en stallplats (box på 9m2) när detta ingår?
*Paddock 35x18m. (sand på gammal tennisbana typ, ingen hinderpark)
*Uppvärmd sadelkammare
*Hag-utrustning

Alltså inget foder, eller strö. INGEN service. EJ varmvatten. Sköter allt me hagar osv själva. INGEN TOA.
SKALL tilläggas att stallet finns mitt i skogen i dalsland och en ridskola i närheten tar 1250kr i kallhyra och då ingår typ, ut och insläpp, strö och ridhus.... Stallvärden tycker redan det är för billigt pga att man har fri hyra 2 månader/år (betestid) MEN då är inte stallet tillgängligt ändå. får alltså gratis (dåligt) bete bara.

Kom gärna med synpunkter! TACK

Sv: Stallhyra, Dyrt eller ej?

Låter som att du inte tycker att det är rimligt så det är väl bara att flytta därifrån? Eller inte ställa dit din häst?

Är det folk som är beredda att betala det så är det väl okej.

Jag skulle själv dock inte ge så mycket för det. Får mycket mer i mitt nuvarande stall för endast några hundra mer.
I nya stallet betalar jag 700:- då är det ett större stall med stor belyst utebana, ridhus, spolspilta, 2 sadelkammare m.m. m.m.

Mvh Domino_s

Jag tycker det är rimligt. Men du verkar inte tycka det, så stalla upp din häst någon annanstans?

Är det stallets prissättning är det väl bara att gilla läget eller dra vidare?

Personligen tycker jag det är billigt, vi betalar 1000 kr för bara box och el, gödselhantering, foderinköp, strö - allt får vi ordna själva och bekosta också givetvis. Inkl. skötsel av hagar och paddock samt underhåll och reparationer. Ingen service med hästarna ö h t, vi får göra allt själva. Kan tilläggas att vi inte har något vatten alls, utan har fått köpa tank och ordna dit vatten själv.

Jag tycker det är rimligt ....

Det är inte gratis att underhålla stall eller bygga , elen , vatten ,elstaket (underhåll matrial) ta hand om gödsel , betsputsa hagar, redskap osv .

Nähdu kanske bättre att stalla upp någon annan stans eller köpa eget stall för det är ju faktiskt gratis att ha :D

Mia

Tack för synpunkterna! Kanske skulle tilläggas att alla i stallet e måttligt trötta på att det som ska ingå, missköts. Och alla funderar på att gå ihop och sätta press på stallvärden för att få ner priset. Och för att vara häromkring är det dyrt tycker jag, för 1500 kan man få allt... Detta är det närmsta stallet för mig och jag trivs ändå rätt bra, vill inte flytta, men de e lite surt när det kostar mig mer i månaden att ha min häst här än vad det gjort i ett tävlingsstall m ridhus och där hö o strö ingick, kostade 2300kr då... Vill bara få reda på om jag kan dra detta längre eller om jag ska dra mig ur. TACK alla

Ja det är rimligt anser jag. Är ju inte direkt gratis att ha ett stall även om det ligger i skogen eller långt från en stad t.ex. Men sedan får det ju vara upp till en själv hur man gör om man vill stå där eller inte.

Kicki :laugh:

Tack för synpunkterna! Kanske skulle tilläggas att alla i stallet e måttligt trötta på att det som ska ingå, missköts. Och alla funderar på att gå ihop och sätta press på stallvärden för att få ner priset. Och för att vara häromkring är det dyrt tycker jag, för 1500 kan man få allt...

Är väl kanske mer så att de andra stallen, där man kan få "allt" för 1500:-, dumpar priserna!

Och det är ju alltid trist om det som är överenskommet inte följs, men att försöka påverka priset anser jag är fel. Kräv det som ni har rätt till och det som är bestämt ska ingå i 1000:-, eller så flyttar ni. Svårare än så är det inte.

Nej det är inte rimligt. Jag bor också i dalsland och här finns väldigt gott om stallplatser.

Jag betalar 500kr och då ingår detta

Stooor box i mycket frächt stall. Vattenkoppar.

Spolspilta

Stora hagar men vi står för matrial.

Paddock

Varmvatten

Vi sköter allt och står för all mat osv själva. Om du vill så PM:a mig om var du bor. är det runt omkring där jag bor så kanske jag kan tipsa om annat stall.

Antingen betalar du o gillar läget, eller så flyttar du. Svårare är det inte. Det spelar ingen roll om vi tycker det är rimligt eller ej det är ditt val.

I mina öron låter det lite mycket eftersom man här uppe kan få en box i ett fräscht stall fem minuter utanför stan för 1600. Då ingick hö eller hösilage, havre, korn och spån förutom det vanliga såsom spolspilta med varmt och kallt vatten, uppvärmt fikarum med toa, kyl och micro, varm sadelkammare, hage, bete och gödselhantering.
Dock är det ju stallägaren som bestämmer vad som är rimligt i hans eller hennes läge, så det är nog bara att gilla läget eller dra. Vad som är "rimligt" varierar ju så himla mycket beroende på var i landet man bor också.

Bor i småland och betalar 500 kr kallhyra. Varmt stall med 4 boxar, uppvärmd sadelkammare, in/utsläpp ingår, gödselhantering, upplyst paddock med super hinderpark. Jättebra ridvägar och 6 km till närmsta ridhus.

Så jag tycker det är dyrt.

I mina öron låter det lite mycket eftersom man här uppe kan få en box i ett fräscht stall fem minuter utanför stan för 1600. Då ingick hö eller hösilage, havre, korn och spån förutom det vanliga såsom spolspilta med varmt och kallt vatten, uppvärmt fikarum med toa, kyl och micro, varm sadelkammare, hage, bete och gödselhantering.
Dock är det ju stallägaren som bestämmer vad som är rimligt i hans eller hennes läge, så det är nog bara att gilla läget eller dra. Vad som är "rimligt" varierar ju så himla mycket beroende på var i landet man bor också.

Bor ju åxå i Umeå och jag anser att ett sånt pris är dumpning. Finns ju inget som helst vinsttänk i en sådan prissättning, vilket åxå leder till att hästbranchen är ett låglöneyrke iom. att många stallägare "bjuder under" varandra. Jag skulle aldrig ha så låg hyra i mitt stall, får jag inte betalt för vad det kostar och mitt jobb så får de stå någon annanstans och låta folk finansiera deras hobby. Jag tänker då inte göra det!

Jag betalade 600 för kallhyra,fodring och in och utsläpp ingick, sen betalade jag för halmbalar och höbalar(rundbal) plus havre , paddock ingick och jag tyckte det var billigt.

jag tycker det är dyrt... i mitt förra stall, som bara ligger typ 4 km utanför centrala örebro betalade jag 1100 kr inkl padock med hinderpark, hösilage (fri tillgång), rätt så bra hagar, dock väldigt lerigt vid ingångarna höst o vår men eftersom dom står två o två i hagara på minst 1-2 ha så blir det inte lerigt längre ut, varmvatten, fikarum, uppvärmd sadelkammare och typ torkrum.
Nu står jag typ mitt i centrala örebro där jag betalar 2850 och då ingår ALLT utom in o utsläpp, men allt foder, mineraler, torv, 4 fodringar om dagen, välskott stall, ridhus, ridbana, hinderpark o okey hagar. Om man jämför med det priset så tycker jag 1000 kr för ingenting är dyrt....

Jag tycker det är dyrt och hade aldrig betalat det där jag bor nu.

Bor i Dalarna, 20 minuter utanför Falun och har 700 (vitt) i kallhyra. Då ingår 2/3 av alla pass, maskkoll/medel vår och höst, fritt lån av transport, salt/mineralstenar, belyst paddock, och en del annat. Betalar inget för hag- eller stallmaterial eller om något går sönder - såvida jag inte orsakat det genom vårdslöshet, förmodar jag - eller dylikt.

Jag har inte heller hyra under betesmånaderna (i år juni - september), ska tilläggas, oavsett om hästen går kvar på gården på bete eller flyttas.

Bor ju åxå i Umeå och jag anser att ett sånt pris är dumpning. Finns ju inget som helst vinsttänk i en sådan prissättning, vilket åxå leder till att hästbranchen är ett låglöneyrke iom. att många stallägare "bjuder under" varandra. Jag skulle aldrig ha så låg hyra i mitt stall, får jag inte betalt för vad det kostar och mitt jobb så får de stå någon annanstans och låta folk finansiera deras hobby. Jag tänker då inte göra det!

Självklart tycker jag att det ska löna sig att bedriva en hästverksamhet, men jag som då hade ett lågavlönat yrke (lokalvårdare 75%) var tacksam för att det stallet med de möjligheterna fanns eftersom det annars hade blivit för dyrt för mig att ha häst. Tror att han kunde erbjuda så låg stallhyra eftersom han bedrev ett väldigt framgångsrikt jordbruk på sidan :).

Jag tycker att det är dyrt. Betalar f n 1000 i kallhyra, men då ingår ridhus och hinderpark + att det är 8 km till en större stad.

Självklart tycker jag att det ska löna sig att bedriva en hästverksamhet, men jag som då hade ett lågavlönat yrke (lokalvårdare 75%) var tacksam för att det stallet med de möjligheterna fanns eftersom det annars hade blivit för dyrt för mig att ha häst. Tror att han kunde erbjuda så låg stallhyra eftersom han bedrev ett väldigt framgångsrikt jordbruk på sidan :).

Den ena rörelsen ska ju inte bära den andra, allt ska ju vara självbärande anser jag. Jag och min man driver faktiskt åxå ett rätt "framgångsrikt" jordbruk med 85 mjölkkor plus kalvar och ungdjur. Men det vi får i intäkter där är ju något som ska gynna vår familj och vårt liv, inte för att hålla hästägare med en hobby. Ingen annanstans än i hästbranchen fungerar det så här, att man sponsrar andras intressen. De boxplatser som vi hyr ut ska vara självbärande, kallhyran baseras på den omkostnaden som boxen/arna kostar per månad i fasta utgifter, till det kommer foder, spån och tjänster.

Och jag kan ju förstå att man, om man inte tjänar så mycket, uppskattar att hitta ett billigt stall. Men krasst har de ju samma dåliga lönebild som du har och inte tillräckligt med kred för det jobb och ytor som de tillhandahåller.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 267
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 878
Senast: Pilot
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 421
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur