Stallhyra??

de vill bara betala för 8 månader.
Sen tog de hästen på annat bete nu i sommar som inte är hos oss.
Men de vill fortfarande ha hö från oss att stå till med då hästen är van vårat hö.

Därav att jag funderar på kallhyra så får dom sköta sig själv.
Vet om att det finns andra som vill hyra då det ligger väldigt centralt.
Men jag vet inte längre om jag vill hyra ut då det verkar va bekymmer.
De verkar jättekonstiga. Tycker inte du ska ändra något alls utan kör på din modell. Säg upp dem om de vägrar betala stallhyran.
 
När vi hyrde ut stallplats tog vi samma hyra åtet om. Bete och skötsel av bete kostar, samt att hö ändå behöver finnas hemma om det behövs tex vid boxvila, mycket insekter eller väldigt dåligt väder så hästarna behöver stå inne.
Så stå på dig! Passar det inte så får de flytta.
 
Ja typ.
Räknar jag så är det cirka 16-17000 i fasta kostnader sista året.
Nu har ju hö gått upp med cirka 6000 så då är jag på 22-23000 i kostnad för kommande år.

Förra året tog vi in 24000 i hyra för dom.
Sa redan i sommar att hö är dyrare så priset blir ändrat beroende på kostnad.
Detta avtalade vi förra året att hyra. Varierar beroende på hö pris.

Dock det som jag har gått i vinst har jag köpt täckes hållare i sadelkammaren, fått vatten till hagen. ( investering och värde höjande för mig dock ).
Så det ska bli både lättare och trevligare för alla.
Men som sagt jag gör det inte för pengarna, men jag vill heller inte lägga tid och energi och sen
duger det inte.

Eller är en idé att köra på kallhyra med utsläpp.
Sen kan dom köpa hö från oss till aktuellt pris? Vet ju ganska precis då de måste väga hö till sin häst så får hon betala i månaden det som hö kostar.
 
Eller är en idé att köra på kallhyra med utsläpp.
Sen kan dom köpa hö från oss till aktuellt pris? Vet ju ganska precis då de måste väga hö till sin häst så får hon betala i månaden det som hö kostar.
Ja om du vill kan du ha en grundhyra som inkluderar allt utom hö som då faktureras utifrån förbrukning och aktuellt kilopris. Då kan du ha din grundhyra året om. Du behöver inte sänka hyran ytterligare på sommaren om du inte vill, det är upp till dig.
 
Surt när det ska krångla.
Värsta jag vet när det ska bråkas speciellt om pengar.
Sämsta man kan bli ovänner över.
Men jag har sett på nytt avtal, men är osäker på än om jag ens vill ha dom kvar eller hur jag ska göra.
 
Är de tjafsiga så sparka ut dem...Det ska ju inte ta mer än det ger! 🙃.

Jag står i stall där utsläpp ingår alla dagar samt ridbana på gården vilket inte du verkar ha? Och fina hagar. Det har jag betalat sista året 2000 för, nu väntas höjning i och med dyrare hö men inte fasen kan hyresvärden finansiera våra hästar heller! Betala eller flytta!
 
Surt när det ska krångla.
Värsta jag vet när det ska bråkas speciellt om pengar.
Sämsta man kan bli ovänner över.
Men jag har sett på nytt avtal, men är osäker på än om jag ens vill ha dom kvar eller hur jag ska göra.

Min erfarenhet: har inackorderingarna börjat att trilskas och man själv har börjat störa sig på det och samtidigt känner att man ansträngt sig utan att det noteras eller uppskattas, så är det svårt att vända till något positivt igen. Då är det en större lättnad att säga upp och börja om från noll om man vill det, eller som i mitt fall vara utan inhyrda.
 
Jag tycker 2 500 kr i kallhyra, annars 5 000 kr (minst).

Samtidigt så måste man ju jämföra med andra stall i närheten, om man nu vill ha inackorderingar.
De priser jag hittade runt Karlstad var inte ens i närheten av 5 k.

Här kostar det inte ens så mycket på de större anläggningarna med ridhus, utebanor, träningsslingor, skrittmaskin, solarium osv.
 
Jag räknade på hö osv så sa vi en hyra på 2000 kr förra året gånger 12 månader.
Dock så blev det bråk om att de tänker inte betala mer än för 8 månader för sen ska hästen på bete.
Då sa jag att då blir det 3000 gånger 8 då annars kan det vara.
För jag ville vara lite snäll sa jag att hellre betala lite mindre 12 månader än mer i 8 månader men det kunde dom inte förstå.
Satte till och med upp vad de förbrukar i hö spån el vatten låna transport tömma skit flak jag ska hämta spån hö osv och visa på att det är inget pluss företag jag driver utan det är nästan självkostnad.
Gör det för att det är kul med lite hästar hemma som rör sig.

Eller som jag sa bara en kallhyra men där är jag osäker vad jag kan begära så får de ordna spån och hö själva.
Kan 7-800 kr i kallhyra va lagomt?

För jag sa till dom att passar det inte så behöver jag inte hyra ut

Nej!

Gnäller dom om 2000kr så blir det inte bättre av att ta en billig kallhyra, då är risken att dom börjar tumma på hästens välfärd istället. Jag gjorde det misstaget, tog billig kallhyra för att vara snäll. Det blev jävligt jobbigt jävligt snabbt.

2500kr året om låter rimligt i ditt område, det är ju massa service som ingår, så du backar ju om du räknar arbetstimmar också.

Skaffa ny hyresgäst eller ingen alls.
 
Min erfarenhet: har inackorderingarna börjat att trilskas och man själv har börjat störa sig på det och samtidigt känner att man ansträngt sig utan att det noteras eller uppskattas, så är det svårt att vända till något positivt igen. Då är det en större lättnad att säga upp och börja om från noll om man vill det, eller som i mitt fall vara utan inhyrda.
Jag har inte valt i den sitsen, men jag tror dig helt och fullt!
 
Samtidigt så måste man ju jämföra med andra stall i närheten, om man nu vill ha inackorderingar.
De priser jag hittade runt Karlstad var inte ens i närheten av 5 k.

Här kostar det inte ens så mycket på de större anläggningarna med ridhus, utebanor, träningsslingor, skrittmaskin, solarium osv.
Om man vill sponsra någon annan så är det ju bara att ta lägre pris. Större anläggningar kan ju sprida ut kostnaderna på fler hästar, men det är ju ändå väldigt billigt med en helinackordering med massor av faciliteter för långt under 5000 kr.
 
Ja typ.
Räknar jag så är det cirka 16-17000 i fasta kostnader sista året.
Nu har ju hö gått upp med cirka 6000 så då är jag på 22-23000 i kostnad för kommande år.

Förra året tog vi in 24000 i hyra för dom.
Sa redan i sommar att hö är dyrare så priset blir ändrat beroende på kostnad.
Detta avtalade vi förra året att hyra. Varierar beroende på hö pris.

Dock det som jag har gått i vinst har jag köpt täckes hållare i sadelkammaren, fått vatten till hagen. ( investering och värde höjande för mig dock ).
Så det ska bli både lättare och trevligare för alla.
Men som sagt jag gör det inte för pengarna, men jag vill heller inte lägga tid och energi och sen
duger det inte.

Eller är en idé att köra på kallhyra med utsläpp.
Sen kan dom köpa hö från oss till aktuellt pris? Vet ju ganska precis då de måste väga hö till sin häst så får hon betala i månaden det som hö kostar.
Ta bort all extra krimskrams . Krimskrams benämner jag det som verkligen kan vara värt mycket men som tar tid från stallägaren. Ta betalt för hyra av släp. Låt dem fixa strö själv. Har du krav för att hantera gödseln så skriv halmpellets eller spån. Ta bort värmen i sadelkammaren eller alltså låt dem få plats som de kan ställa salar stjäl-säkert. Annars ta betalt för elen som sadelkammaren använder. Låt dem köpa hö själva. Dra ned till absolut grundläggande skötsel av stall och fodringar.

Jag tänker att din standard har blivit för dyr för dina hyresgäster. Dra ned på standarden. Tro inte att det säkert är lätt att få nya hyresgäster när du bor i skogen i Värmland då tror jag du lurar dig själv. Folk vill gärna hyra av hästmänniskor som kan göra vissa bedömningar när man själv inte är på plats och ditt inlägg tyder på att du inte är så hästerfaren. Folk kan betala och låta bli att betala för upplevd kompetent stallägare. Oavsett riktighet iden åsikten.
 
Samtidigt så måste man ju jämföra med andra stall i närheten, om man nu vill ha inackorderingar.
De priser jag hittade runt Karlstad var inte ens i närheten av 5 k.

Här kostar det inte ens så mycket på de större anläggningarna med ridhus, utebanor, träningsslingor, skrittmaskin, solarium osv.

Ja tyvärr är den kommunen jag bor i utanför Karlstad en av de mer hästtätaste kommunerna i Sverige.
Är ont om både hagar och stall.
Finns det stall så är det oftast utebox eller lösdrift.

Sett att en vill ha 1200 i kall hyra men de har mindre hage än oss att ha häst i.
Vet att en vi känner tar 3500 för box plats men då är det enormt stora hagar som är där.
 
Ta bort all extra krimskrams . Krimskrams benämner jag det som verkligen kan vara värt mycket men som tar tid från stallägaren. Ta betalt för hyra av släp. Låt dem fixa strö själv. Har du krav för att hantera gödseln så skriv halmpellets eller spån. Ta bort värmen i sadelkammaren eller alltså låt dem få plats som de kan ställa salar stjäl-säkert. Annars ta betalt för elen som sadelkammaren använder. Låt dem köpa hö själva. Dra ned till absolut grundläggande skötsel av stall och fodringar.

Jag tänker att din standard har blivit för dyr för dina hyresgäster. Dra ned på standarden. Tro inte att det säkert är lätt att få nya hyresgäster när du bor i skogen i Värmland då tror jag du lurar dig själv. Folk vill gärna hyra av hästmänniskor som kan göra vissa bedömningar när man själv inte är på plats och ditt inlägg tyder på att du inte är så hästerfaren. Folk kan betala och låta bli att betala för upplevd kompetent stallägare. Oavsett riktighet iden åsikten.
Nja erfaren eller inte vet ja inte vi har häst själv. Haft i flera år. Så jag är inte helt grön.
Sen tror jag inte jag bor helt i skogen heller då jag har 7 km in till Karlstad centrum.
Så jag bor rätt centralt
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 513
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 886
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp