Stallhyra??

Ja tyvärr är den kommunen jag bor i utanför Karlstad en av de mer hästtätaste kommunerna i Sverige.
Är ont om både hagar och stall.
Finns det stall så är det oftast utebox eller lösdrift.

Sett att en vill ha 1200 i kall hyra men de har mindre hage än oss att ha häst i.
Vet att en vi känner tar 3500 för box plats men då är det enormt stora hagar som är där.
Äsch. Gör det enkelt.

Säg upp dem, och ta tid på dig att fundera på hur du vill ha det.

Räkna på allt och utlys boxarna igen till en fast summa och ett ordentligt avtal till nästa hyresgäst.
 
Generellt sett tycker jag att hästmänniskor är duktiga på att gnälla över stallhyran :angel: jag har hört många olika resonemang om varför hyran borde vara lägre eller att det borde ingå mer service i förhållande till priset.

Jag hade nog bett dessa extremt struliga människor att flytta. Även om hästarna är på bete på annat ställe måste man betala för att ha kvar sin stallplats. Liknande gäller ju för exempelvis lägenheter. Är jag bortrest en månad måste jag ändå betala hyra för att behålla min lägenhet. Så det korkade resonemanget håller inte.

Som ovan, annonsera ut ett fast pris och skriv ett tydligt avtal. Tycker man att det är för mycket får man stå i ett annat stall.
 
Ta den hyran du är nöjd med, så får man flytta eller betala. Har aldrig förstått mig på gnäll alls, utan man får ju sköta det som avtalat- dom kan inte komma och säga dom inte vill betala. Om avtalet är hyran gäller för 12månader om året, så är det vad som gäller, punkt slut. Om dom inte förstår det får dom ju flytta sin häst.
 
Nja erfaren eller inte vet ja inte vi har häst själv. Haft i flera år. Så jag är inte helt grön.
Sen tror jag inte jag bor helt i skogen heller då jag har 7 km in till Karlstad centrum.
Så jag bor rätt centralt
Alltså jag är ändå lite frågande till ditt upplägg. Tar du eget hö från egen mark? Vissa bönder tar in stallhyresgäster för att ha säker och smidig avkastning för vallen som de tar på egen mark. Kan vara så även med havre. Om inte varför köper du in hö till dem? Varför köper du in strö? Varför låter du dem hyra kärra gratis? De har ju redan någon som tar utsläpp regelbundet så att sköta stängsel och hela anläggningen själva kanske är ett mindre arbete för dem.
 
Alltså jag är ändå lite frågande till ditt upplägg. Tar du eget hö från egen mark? Vissa bönder tar in stallhyresgäster för att ha säker och smidig avkastning för vallen som de tar på egen mark. Kan vara så även med havre. Om inte varför köper du in hö till dem? Varför köper du in strö? Varför låter du dem hyra kärra gratis? De har ju redan någon som tar utsläpp regelbundet så att sköta stängsel och hela anläggningen själva kanske är ett mindre arbete för dem.

Nej jag köper in hö till våra hästar.
Då analysen var så bra då de har en häst som är känslig i kistan och han klara av det hö med en gång så ville dom med ha hö därifrån.
Då ordna jag hö och spån då jag ändå kör hem 3-4 pallar.

Så för mig är det bara mer jobb när dom krånglar.

Kärran har bara de fått bruka när de har hyrt hos oss, men det blir ju som en service åt dom att den finns.

De har velat tatt utsläpp själva, sen tack vare att vi bor där så vill dom att vi släpper in när vi tar in våra hästar.
Dock så har vi släppt in 7 dagar i veckan, men händer att vi släpper ut med.
Det gör mig iof inget att släppa in osv för det är mysigt å pyssla lite.

Men det är att det gnälls på kostnaden som jag blir lite fundersam över för jag tycker inte det är dyrt.
 
Nej jag köper in hö till våra hästar.
Då analysen var så bra då de har en häst som är känslig i kistan och han klara av det hö med en gång så ville dom med ha hö därifrån.
Då ordna jag hö och spån då jag ändå kör hem 3-4 pallar.

Så för mig är det bara mer jobb när dom krånglar.

Kärran har bara de fått bruka när de har hyrt hos oss, men det blir ju som en service åt dom att den finns.

De har velat tatt utsläpp själva, sen tack vare att vi bor där så vill dom att vi släpper in när vi tar in våra hästar.
Dock så har vi släppt in 7 dagar i veckan, men händer att vi släpper ut med.
Det gör mig iof inget att släppa in osv för det är mysigt å pyssla lite.

Men det är att det gnälls på kostnaden som jag blir lite fundersam över för jag tycker inte det är dyrt.
Du är på tok för snäll. Varför hålla på och fixa för dem om de ändå klagar.

Nej, säg upp dem och du behöver inte ge dem tillgång till din transport. De flesta lånar aldrig ut sin transport.
 
Problemet är väl att jag är för snäll samtidigt så tycker jag det är kul med djur.
Lite rörelse osv här hemma.
Men klag orkar jag inte med.
Finns säkert andra som vill ha en box annars

Jo det är ju lätt att vara sk "dumsnäll" tyvärr och särskilt när folk utnyttjar det blir det ju inte bra. Det är nog inte svårt att hyra ut på nytt om du som du säger bor hyfsat centralt ändå :).
 
Stå på dig och håll din plan som du tänkt angående hyran. De får flytta om det inte passar.
 
Jo det är ju lätt att vara sk "dumsnäll" tyvärr och särskilt när folk utnyttjar det blir det ju inte bra. Det är nog inte svårt att hyra ut på nytt om du som du säger bor hyfsat centralt ändå :).

Ja nej det är centralt.
Ja dumsnäl är ja men det är för jag tycker om djur och rörelse runt här.

Men kan säkert va bäst att hitta någon annan för har man en gång börjat krångla så ger det sig säkert inte.
 
Ja nej det är centralt.
Ja dumsnäl är ja men det är för jag tycker om djur och rörelse runt här.

Men kan säkert va bäst att hitta någon annan för har man en gång börjat krångla så ger det sig säkert inte.

Jo och det är såklart trist att det ska vara så! Nä de lär nog inte ge sig
 
Hej.
Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra?
Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris.

Fakta:
Litet nybyggt stall med 3*4 m boxar.
Vattenkoppar i box.
Varmvatten och värme finns i stallet.
Bra ventilation som går på fukt/värme.
Liten sadelkammare med värme och hängare för täcken och hyllor och garderober.
Har annat uppvärmt utrymme att hänga täcke på med.
Liten hage med thermobar.
Finns vatten i samband med hagen.
De som har hyrt har även fått låna hästtransporten min.
Paddock och ridhus finns att hyra ett par hundra m bort.
Fina ridvägar i skogarna runt.
Buss förbindelse 100 m bort där det tar 10 minuter till Karlstad centrum.

Vi har hyrt ut box med insläpp 7 dagar i veckan och ofta utsläpp under veckan.
Spån och hö ingår.
Nu är det klag hela tiden på priset.
Jag funderar på att hyra ut bara med kallhyra vad skulle ni vara villig att betala i kallhyra.
Kontra hyra med hö och spån??
Kommun gränsar till Karlstad med brist på hästplats.
Låter som otacksamma hyresgäster.
Jag betalar 750kr/mån per box året runt i kallhyra. Är också i en mindre kommun så går inte riktigt att jämföra med "storatadspriser" kanske 😅
Tycker det låter som väldigt förmånligt med 2000kr i månaden, så säg till att de antingen får sluta klaga eller söka annat stall. 💪😁
 
Ja tyvärr är den kommunen jag bor i utanför Karlstad en av de mer hästtätaste kommunerna i Sverige.
Är ont om både hagar och stall.
Finns det stall så är det oftast utebox eller lösdrift.

Sett att en vill ha 1200 i kall hyra men de har mindre hage än oss att ha häst i.
Vet att en vi känner tar 3500 för box plats men då är det enormt stora hagar som är där.

Det bästa är ju att jämföra vad andra tar för sina platser och sen räkna på dina kostnader för att han en inackordering.
Går ekvationen ihop och du vill ha en eller flera inackorderingar kan du lägga ut en annons, var noga med att ta ordentliga referenser 😊
 
Om man vill sponsra någon annan så är det ju bara att ta lägre pris. Större anläggningar kan ju sprida ut kostnaderna på fler hästar, men det är ju ändå väldigt billigt med en helinackordering med massor av faciliteter för långt under 5000 kr.

Nu tror jag ju inte att alla stall i mitt område sponsrar hästägare, då skulle de inte ha några inackorderingar 😁
Gamla stallet tar 3 k för stallplats inklusive allt utom mockning, de har ridbana och ridhus. Mindre, privatägt stall.
Det är helt normala priser i mitt område.
 
Nu tror jag ju inte att alla stall i mitt område sponsrar hästägare, då skulle de inte ha några inackorderingar 😁
Gamla stallet tar 3 k för stallplats inklusive allt utom mockning, de har ridbana och ridhus. Mindre, privatägt stall.
Det är helt normala priser i mitt område.
Helt sjukt att det kan skilja så mycket egentligen. Du är ju bara typ 20 min från mig men här är det mkt dyrare!
 
Storstan 😁
Är ganska många från stan som har häst här ute, förstår varför.
Ja, men bränsle till bilen är ju inte gratis heller iofs🤪

Tror grundhyran hos oss är 3800 kr (inkl viss del mat och strö), men då har vi både kvällsfodringar och helgjourer på löpande schema. Jag betalar typ 4500 kr eller mer beroende på hur mkt mat och strö som går åt.

Jag tycker dock det är rätt prisvärt iom två ridhus, skrittmaskin osv😊
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 513
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 886
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp