Stallhyra...

Oxxx

Trådstartare
Jag var tvungen att ta bort min häst i november, hade då en box i ett stall där det var ett pris för kallhyra och ett annat pris för halv-inackordering (dvs. morgonfodring och utsläpp + kallhyra). I tron om att min nya häst skulle komma ganska snart betalade jag in halv-inackorderingsavgifen i lite mer än 2 månader (först skulle hästen komma efter 10 dagar, sen efter 30 dagar, osv..). Betalade alltså även för morgonfodring och utsläpp utan att ha en häst där.
Jag har betalat in 1200 kr för mycket, det känns inte så bra, men kan man då kräva att få tillbaka dessa pengar även fast man själv har haft ansvar att betala in "rätt" summa?
Kan tillägga att vi har skrivit kontrakt, har dock sagt upp stallplatsen..

:bow: :bow:
 
Sv: Stallhyra...

Som jag förstår det så uppehöll du en boxplats under de där två månaderna och stallägaren kunde inte hyra ut platsen till någon annan. Då bör du rimligen inte kunna få tillbaks dina pengar, även om du inte använde boxen.

Immer
 
Sv: Stallhyra...

Nu prata jag om att få tillbaka pengar för utsläpp och morgonfodring, då jag inte nyttjade detta. Och den hyran ligger på 600 kr mer än kallhyran. Jag räknar alltså inte med att få tillbaka kallhyran utan bara pengar för utsläpp och fodring.
Kallhyran ligger på 2000 kr, 2600 kr betalar man för att även få utsläpp och morgon fodring. Jag betalade 2600 kr/månad dessa två månader utan att ha en häst i boxen. Alltså 600 kr i månaden för mycket.
 
Sv: Stallhyra...

Du har förmodligen ingen "rätt" att kräva tillbaka något eftersom det är du som har betalat in fel summa.

Däremot om det hade varit min hyresgäst och om vi har en normal/bra relation så hade jag som stallägare nog visat lite god vilja och återbetalat. Nu har du ju sagt upp platsen helt så då är det nog ännu lite svårare förstås.
 
Sv: Stallhyra...

OK, då förstår jag. Och även jag, om det varit mitt stall, hade betalt tillbaks pengarna.
Gör ett försök!

Immer
 
Sv: Stallhyra...

Nej, du har inte rätt att få tillbaka pengar. Om stallhyran är 2600:- så är det det du ska betala. Om sedan det ligger en del som är kallhyra så räknas inte det om det inte står så i kontraktet.
 
Sv: Stallhyra...

Men stallhyran är inte 2600 kr om man inte har någon häst i boxen eller om det är sommarbete. Det står även i kontraktet att kallhyran ligger på 2000 kr/mån för tom box/sommarbete.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 748
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 369
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp