Bukefalos 28 år!

Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Sparrisen123

Trådstartare
Om man står i ett isolerat, men inte uppvärmt, stall, där temperaturen är ca 3-5 + även när det är minusgrader ute. Hur tänker man då när man ska välja stalltäcke?
Det är ju varmare än ute = tunnare täcke borde räcka, men det är också begränsad yta så hästen står stilla, samt att ute är det fri tillgång = hästen fryser lättare?
Så säg att jag har fleecefodrat regntäcke ute, vill jag ha fleecetäcke i stallet då? Naket? 100 gram?
Om det är dags för 200 grams vintertäcke, vad kan vara lämpligt i stallet då?
Och så vidare...
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

För mig beror det på hästen.

Om det var en oklippt häst som inte var fryslort = inget täcke.

Klippt häst = Tunt täcke.

Fryslort, rygghäst eller gamling = Något tjockare täcke.

Ungefär så skulle jag resonera. Jag har blivit mer täckningsbenägen sen min hästatant blev känsligare.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Om stallet håller några plusgrader, så tänker jag tunt täcke = ofodrat, typ fleece eller liknande. Och med lite tjockare tänker jag runt 100 grams fodring, fast de är inte så lätta att hitta tycker jag. O_o

Jag blev visst lite otydlig såhär på kvällskvist, kanske borde sova snart! :nailbiting:
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Ah okej :)
Nej, stalltäcken runt 100 gram verkar inte så lätt att hitta har jag märkt.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

För att komma med något mer konkret så hade min egna hästatant ett 150 grams täcke i stort sett hela förra vintern. Hon står i ett stall som kan gå ner i minugrader men oftast håller det någon plusgrad eller nollan när hästarna är inne i det.

Det jag saknade var en stable sheet (vad heter det på svenska?). Alltså ett tunnare ofodrat täcke som inte glider bak och stramar som jag tycker fleecen gör. Så det ska jag köpa tills i höst tror jag.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Beror lite på hur kallt det är ute, om det blåser, snöar, regnar osv, och även på hur mkt hästen faktisk rör sig i hagen.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Min häst är inte frusen. Han är spårklippt på vintern. Vi har oisolerat kallstall som i bästa fall håller någon grad varmare än ute. Det blev en bit under -10 som kallast. Då hade han, och var mer åt för varm än för kall, 300 g. Resten av vintern ner till ca -5 eller lite kallare (inomhus temp alltså) hade han ett hyfsat urtvättat 150 g. Och var sval under, vilket han vill vara inomhus (och tidigare även utomhus).

Ute däremot var det första vintern i Skåne, ett helvete enligt hästen. För att inte stå och skaka och vara extremt obekväm här, där det alltid blåser massor) ville han vara väldigt varm under täcket. Det gick bara att uppnå med dubbla täcken en stor del av dagarna. Dubbla som i 300 + 300 med fodrad helhals.

Jag gissar att HW o liknande har supertjocka stalltäcken pga uteboxar mitt dilemma är att hitta tillräckligt tjocka utetäcken och tillräckligt tunna innetäcken. Hade mer än gärna velat ha ett 100 g med rejält yttertyg. Utetäcken kanske är svårt att göra megatjocka? Lösningen till i vinter är 420 g utetäcke med 400 g liner. Och ev en extra hals i den tunt fodrade som följer med. Skåneblåst är inte att leka med när de går ute ca/drygt 12 h, trots fritt med mat i vindskydd.

Men min häst har alltså extremt olika mycket inne/ute eftersom han helt enkelt inte har ont av kylan utan av blåsten i hagen.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

+ the_connemara

Ni har rätt såklart, blåst och sånt påverkar ju också. Tänkte inte på det :o
Men om vi tar ett exempel då. Säg att det är nånstans runt mellan 5 och 10 minusgrader, blåser några m/s, lätt snöfall. Ute har hästen fri tillgång, några kompisar. Går omkring lite men springer och leker inte speciellt mycket. Har 200 grams täcke. Vad kan vara lagom i stallet då?

Eller runt nollan och regnigt och blåsigt, typisk senhöststorm. Fleecefodrat regntäcke med hel eller halvhals ute, vad inne?

Hästen är inte speciellt känslig för blåst eller nederbörd ute och har lite extra isolerande fett.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Jag gissar att HW o liknande har supertjocka stalltäcken pga uteboxar mitt dilemma är att hitta tillräckligt tjocka utetäcken och tillräckligt tunna innetäcken. Hade mer än gärna velat ha ett 100 g med rejält yttertyg.

Jag håller verkligen med om detta! Det finns en uppsjö av innetäcken som är runt 400 g (även hos ex Hööks) men väldigt få som är 50 - 100 g. Märkligt då jag antar (men vet ju inte säkert..) att den vanligaste uppstallningsformen är "inne" i stall och inte i uteboxar.

I vintras var min häst spårklippt och var naken inne (vi har alltid plusgrader i stallet; +3 när det är som kallast ungefär). I vinter funderar jag på att helklippa, då hästen blir så galet svettig. Tänker att ett 100 g (vid lite varmare perioder) och ett 200 g (för lite svalare perioder) innetäcke borde täcka behovet?
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Om hästen inte är klippt och inte har svårt att hålla värmen eller har ryggproblem eller liknande skulle jag ha den utan täcke i ett stall som håller plusgrader.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Fast det beror ju på temp i stallet? Är det ruggit och runt noll typ börjar jag täcka inne. Men blir det varmare än typ 5+ så behövs verkligen inget täcke inne på min :-)
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Som sagt, temperaturen i stallet ligger på några plusgrader även när det är kallt ute :)
Kanske ligger precis vid nollan om det är 20-25 minus.

Och hästen ska klippas, men hel- eller halvklippning har jag inte bestämt än.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Vi har ungefär ett sådant stall du pratar om. Isolerat ouppvärmt och håller alltid plusgrader när hästarna är inne. (Någon enstaka dag var det minus efter en längre period av rejäl kyla) Ingen av våra hästar är klippta. Tre går med utetäcken (normalt ett ofodrat, två fodrade). Inomhus är de nakna om de inte kommer in och är våta och fryser. Med undantag med en som får ha ett fleecetäcke på sig "dygnet runt" de kallaste dagarna. De har fri tillgång till grovfoder och verkar hålla temperaturen bra på det. Någon gång har de blivit insläppta kalla och blöta och ändå inte fått täcken på sig, bara hö, och senare vid kontroll varit torra och varma igen.

Nu är inte det här elithästar med daglig extrem belastning men å andra sidan inga skogsmullar heller. Det är normala halvblodsunghästar som rids "normalt".
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Jag har samma sorts stall, klipper jag mina har de täcken bara om det närmar sig minusgrader inne, annars nakna. Har de täcke inne tar jag det som finns närmast till hands (termo). Hästar har en komfortzon på ca 20 grader så hur många gram det är struntar jag i. Gissar att de täcken jag har är på 2-300 g.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

När hästen verkar behöva ett täcke, lägg på ett tunt täcke som ligger bra. :)

De är oftast inte alls så frusna som vi tror, utan mer känsliga för drar och liknande. Med tillgång till mat minskar också frusenheten.

Hästar funkar dessutom inte som vi gör, att det automatiskt krävs ett tjockare täcke ute än inne är inte alls säkert. De är inte känsliga för temperaturskillnader på samma sätt som oss.

Välj i allra första hand ett täcke som ligger bra, om det ens behövs!
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

*kk*
Om hästen inte är frusen hade jag kört naken. Om hästen är frusen hade jag först provat med att ge mer foder, funkar inte det: det tunnste möjligaste. Pälsen behöver luftas och andas.
Har hittills inte behövt täcka inne alls (11 olika hästar på 30 år). :) Lycka till.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Vi har samma förutsättningar. Har jag oklippt häst har den varit naken inne och haft 2-400gr ute under vintern beroende på väderförhållande. Den helklippta har jag haft 300gr inne på och sen lagt på 2-400gr över det ute beroende på väder, den hästen hade jag dock bekymmer med att hon frös förskräckligt ute.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Om man står i ett isolerat, men inte uppvärmt, stall, där temperaturen är ca 3-5 + även när det är minusgrader ute. Hur tänker man då när man ska välja stalltäcke?
Det är ju varmare än ute = tunnare täcke borde räcka, men det är också begränsad yta så hästen står stilla, samt att ute är det fri tillgång = hästen fryser lättare?
Så säg att jag har fleecefodrat regntäcke ute, vill jag ha fleecetäcke i stallet då? Naket? 100 gram?
Om det är dags för 200 grams vintertäcke, vad kan vara lämpligt i stallet då?
Och så vidare...

Det låter ju som en alldeles idealisk stalltemperatur. Jag skulle inte täcka alls. (eller pratar vi om en helklippt häst?)
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Jag står i ett varmstall det är nog 8-13 grader där på morgonen när alla hästar stått inne under natten.
Jag rakar min och kommer ha ett max 200 grams täcke på henne inne.
Har aldrig haft henne i ett varmstall förut så jag vet inte alls hur de kommer bli.
Kan vara som så att hon klarar sig utan täcke inne eller ett fleecetäcke bara,
Har ett fleecetäcke med ett bomullstyg på utsidan så spån mm inte ska fastna lika bra som är super, kanske har de bara som inner i vinter.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 375
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp