Bukefalos 28 år!

Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Tack för alla svar :)
Jag har inte bestämt än om jag ska helklippa eller "bara" halvklippa. Det lutar väl kanske åt att se hur det går med halvklippt, eftersom det verkar som att jag troligen inte behöver täcka i stallet då och det måste ju vara bra för pälsen och huden att få luftas.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Rekommenderar starkt att inte klippa över ryggen! Testa och se, det gör mer nytta än man tror att klippa lite grann. Sen helklipper jag sista gången på våren så överlever hästen när det blir varmt i april maj oxå :-)
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Jag brukar halvklippa, men i år är hästen i bättre form, tränar hårdare och så. Men det kanske räcker ändå :)
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Jag har ungefär som du, oftast straxt över nollan, ibland under, fast det är kallt ute. Ganska rejäl ventilationsanläggning och högt i tak så det blir aldrig fuktigt utan är rätt friskt där inne. Kör faktiskt samma inne som ute. De springer och äter mycket ute så de har aldrig megatjocka täcken. Har nån nån gång helhals om den är nyklippt eller det är extra kallt så låter jag den vara öppen inomhus. Alltid bara ett täcke i taget :) funkar fint, stillaståendet kompenserar för skillnaden i blåst, så i mitt stall hade jag ändå haft samma tjocklek på innetäcket.
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Hmm det är så olika. Min som i princip aldrig fryser står utan täcke inne till +5. Han får begränsad tillgång på hösilage och står på halm. Ute får han ett regntäcke till det blåser och regnar för mycket eller kryper neråt 0-5 minus, då får han ett 100g istället med avtagbar hals. Skulle vädret bli ännu kallare (ovanligt i skåne) får han ett 300g. Inne kryper det sällan under noll (står vägg i vägg med hundratalet köttdjur = VARMT) men skulle det göra det så har jag ett dubbelfleece. Jag har faktiskt ett stalltäcke också, men han har inte varit helklippt på många år så jag har inte behövt det. Brukar ha honom klippt på hals och mage för att slippa borsta som en tok när leran kommer...

På ponnyn som är en riktig fryslort sitter fleecetäcket på inne redan vid +8. Då går hon med 100g ute med hals till ca 5-0 plus och sen åker 300g med hals på. När det är runt nollan inne står hon med 100g stalltäcke. När det är som kallast går hon med 450g och helhals ute och 200 g stalltäcke inne. Ponnyn klipps inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Täckesdjungeln är svår, väderlek, stallklimat, individens egna förmåga, osv...
Personligen hade jag valt bort fleece helt. Kan ge statisk elektrisitet. Hade hellre valt ett ylletäcke inne...
 
Sv: Stalltäcke... Hur ska man tänka?

Om man står i ett isolerat, men inte uppvärmt, stall, där temperaturen är ca 3-5 + även när det är minusgrader ute. Hur tänker man då när man ska välja stalltäcke?
Det är ju varmare än ute = tunnare täcke borde räcka, men det är också begränsad yta så hästen står stilla, samt att ute är det fri tillgång = hästen fryser lättare?
Så säg att jag har fleecefodrat regntäcke ute, vill jag ha fleecetäcke i stallet då? Naket? 100 gram?
Om det är dags för 200 grams vintertäcke, vad kan vara lämpligt i stallet då?
Och så vidare...

Vi har nästan precis exakt samma förutsättningar i vårat stall.:D
Ingen av våra hästar är särskilt frusna, men alla av olika varianter och en är lite känsligare än de andra.

Hästen som inte klipps har inget innetäcke. Möjligen när det är de där 25 minusgraderna men inte annars. Jättekallt-vintertäcke ute. Lagom vintertemp ner till -10 kanske har den ett tunt vintertäcke/fodrat regntäcke eller naket beroende på väder och vind.

Min häst spårklipps, han klarar sej utan innetäcke, men brukar använda ett fleccetäcke(BoT) bara. Särskilt som nyklippt. Jättekallt får han ett tunt fodrat innetäcke. Jättekallt ute har han 400g vintertäcke, men normalt ett 200-300g täcke beroende på.

Den känsliga har tunt fodrat innetäcke. Ute samma som min.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 375
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp