Stanna eller gå?

Sv: Stanna eller gå?

Du skriver "Vi trivs ihop, har roligt och kärleken är tydlig. Men lika kvickt vänder det och han är sur som ättika".

Hur ofta är det himmel och hur ofta är det helvete? Det är ju liksom inte värt att ha ett helvete 90 % av tiden ni är tillsammans för att han är gullig resterande 10 %. 50/50 duger inte på långa vägar heller, enligt mig, det måste till en rejäl övervikt på himmel-sidan för att det ska vara värt att ha ett förhållande, annars kan man ju lika gärna vara singel.

Jag har varit i en liknande sits som din, och den absolut bästa dagen i mitt liv var när det förhålladet tog slut. Livet är alldeles för kort för att slösa bort det på idioter. :heart
 
Sv: Stanna eller gå?

Handling säger mer än ord, och de handlingar han gör mot dig säger att han inte älskar dig, oavsett hur fina ord han använder dagen efter.

Den person du beskriver är troligen inte kapabel att älska på det sätt som resten av världen menar. Att prioritera någon annan än sig själv ibland, att vilja det bästa för den andra personen, att den ska känna sig trygg och lycklig.

Du är inte trygg, du är inte lycklig, han ger dig inte kärlek, även om han själv kanske tror det.

Han tycker säkert det är bra att du tvättar och städar och ordnar för att han ska ha det bra och vara glad. Men det räcker ju uppenbarligen inte. Han är inte glad vad du än gör.

Du älskar honom, men en person kan inte älska för två...
 
Sv: Stanna eller gå?

Kärleken kan vara fruktansvärd, tyvärr väljer vi inte vilka vi kärar ner oss i. Det vi får göra är att någonstans agera när magkänslan säger att något inte stämmer. Den här personen verkar manipulera dig, likt många här säger, en psykopat. Han får dig att tro att problemet ligger hos dig när det egentligen är han själv som behöver reda ut sitt psyke.

Du är redan medveten om att problemet ligger hos honom, du har rannsakat dig själv och dina tankar. Ja, du är kanske förälskad i honom - i den du vill att han ska vara och den som ibland kommer fram (när han är på bra humör osv). Men är det rimligt att du behöva trippa på tå runt honom, för att få ett förhållande att gå runt? Allt sker på hans villkor, är du inte värd någonting tycker du?

Jag hoppas att du kan vara stark nog, för dig själv och för din dotter, och lämna den här mannen att reda ut sina problem på egen hand.
 
Sv: Stanna eller gå?

nu ligger fokus på hur jag lär mej leva med någon som har de problem han har. Fått lära mej om låg-affektivt bemötande

Alltså är det psykologen som håller på så här?

Vad är det för pucko till psykolog som tycker att du och dina barn ska leva med en sån man? :banghead:
 
Sv: Stanna eller gå?

Tja, senaste veckan har det ju varit bra hela tiden i princip, men en vecka är kort tid. Räknar man senaste 4 månaderna så är det väl ungefär 50/50, ibland mer negativt....
 
Sv: Stanna eller gå?

*kl*
En partner som handgripligen kastar ut en och ens barn är inte vatten värd.
Fly så fort du kan innan det går till handgripligheter. Om det känns extra svårt så tänk på om du skulle vilja att din dotter levde i en sådan situation, kanske kan du hitta lite extra styrka i den tanken?
 
Sv: Stanna eller gå?

Men det negativa är ju fullkomligt oacceptabelt! Det spelar ingen roll om ert dåliga bara vore 10%; han kastar ut dig och ditt barn! Han bryter ner dig fullkomligt!

Jag får helt ärligt ont i magen av att läsa dina inlägg. Jag skulle inte önska en sån relation med en sån man ens på min värsta fiende. Det där är inte sunt, normalt eller OK. Någonstans.
 
Sv: Stanna eller gå?

Nja, jag har frågat rakt ut vad som krävs för att jag ska kunna leva med honom, vill förstå hans problematik och vad jag kan göra. Rent krasst säger psykologen att han inte är bra för mej, men att jag måste samla styrka för att kunna gå. Men jag har ju varit villig att förändra mej och förstå honom för att det ska fungera. Men det hjälper ju inte att bara jag gör jobbet...
 
Sv: Stanna eller gå?

Å nä, jag vill inte tvätta hans kläder.. Men vill underlätta för honom så att han är på bra humör när han kommer hem. Men jag blir arg på mej själv... Inte fan hade jag accepterat att nån annan tvättade mina kläder å städade mitt hem gång på gång, man måste va självgående. Men han bara tackar o tar emot. Han ber mej aldrig, men tvätten gör jag ju som sagt för att han ska va på bra humör å kanske ge mej lite beröm, och städandet sköter jag för att det inte blir gjort annars, o jag o tösen vill inte leva i en svinstia, om än bara varannan vecka. Jag är dessutom kvalsterallergiker.

Du låter som en kvinna i ett förhållande med misshandel. "Om jag bara..", "Om jag bara var lite bättre/snällare/försiktigare/duktigare så skulle han inte...". Jo, det skulle han. Oavsett hur du beter dig eller kommer bete dig kommer inte han att förändras i en handvändning. Har ni kämpat så länge och inte kommit någonvart, dra, för då har han inte försökt tillräckligt.

Han misshandlar ju dig psykiskt.
 
Sv: Stanna eller gå?

Men snälla du, som någon skrev längre upp:

Tänk på dina barn.
Vill du att din dotter ska bli behandlad likadant som du, av sina pojkvänner när hon växer upp???
Genom att stanna hos honom signalerar du ju att hans beteende är OK i ett förhållande - oavsett om man är sambo eller särbo!

DET ÄR INTE OK!!!

Vänligt men bestämt,
Keb
 
Sv: Stanna eller gå?

GÅ!
du har inget som helst ansvar för hans känslor, du ska inte behöva redigera dig själv till nåt du inte är för att han inte ska bli upprörd/arg. Vill du inte bli älskad för den du är?
Är han den pappaförebild du vill ha till din dotter? Han kan ju inte ens för fan(ursäkta, men jag blir så arg) köra henne/er till sjukan för att han inte har lust.Hur kommer det att bli när han är ensam med dottern när han nu har sådana känslovallningar? Ett barn kan man inte sätta på paus hursom helst.
En sådan person gör stor skada på ett barn.
 
Sv: Stanna eller gå?

Först och främst, hans agerande är helt och hållet uppåt väggarna. En sak har han dock rätt i och det är att han inte ska vara sambo med någon. Han vill vara särbo eftersom han då kan hålla sitt humör under kontroll. När det gäller det så verkar han ha viss självinsikt.

Vad han har fel i är att det skulle vara du, barnen eller faktorer i omgivningen som gör honom arg (och även någon slags pervers rätt att agera med ilska på detta). Det beror helt och hållet på honom själv och så länge han inte har förstått det så kommer inga problem att lösas.

Jag skulle varken acceptera att vara sambo eller särbo med en sådan person. Särbo hade dock kunnat fungera om han hade full insikt om de egna problemen och kunnat hantera dem. Men det senare scenariot ligger ju mycket långt från hur pappan till dina barn ser sitt eget agerande.
 
Sv: Stanna eller gå?

Jo, fast varför tycker han då det är helt okej att jag o ungarna bor hos honom varannan vecka? eller ja, nu är det ju en halv vecka, men ändå. Han vill ju att vi ska göra det så han slipper köra fram o tillbaka till mitt hem. Men ändå vill han inte ge mej en egen nyckel. Hans syster har reservnyckeln, och jag har bett att få den, innan han slängde ut oss hade jag väldigt mkt grejor här, men han vägrade. Känns inte bekvämt att ha grejor här utan en egen nyckel... Nu har jag minimalt med grejor här, men känns ändå inte okej. Han har nyckel till mitt hus, ifall det skulle vara något. Känns som om han försöker kontrollera mej...
 
Sv: Stanna eller gå?

Usch, låter inte som någon trevlig karl alls :(

Jag tycker du ska sluta låta honom ge dig skulden för hur han beter sig! Du och dina barn förtjänar bättre. Blir ju en väldigt konstig situation för barnen också speciellt när de blir lite större om ni ska bli utkastade från hans lägenhet och liknande.

Att han inte kan ställa upp för dig när du mår dåligt och inte ens när hans egen dotter måste till sjukhus, för att det är jobbigt för honom tycker jag visar vilken typ av människa det handlar om. Tror ni klarar er mycket bättre utan honom.
 
Sv: Stanna eller gå?

Vilken karl. Låter som han skulle ha borderline. Vill inte ställa någon diagnos över nätet men något fel på honom är det ju..

Lämna direkt. Vill du verkligen leva med en som person?
Han borde söka hjälp för sina problem.
 
Sv: Stanna eller gå?

*kl*

Min son är snart tre år, i samma ålder som din äldsta TS. Tanken på att någon skulle kasta ut honom i vredesmod på morgonen för att han "väsnas" får mig att se rött... Barn har rätt att känna sig trygga.
 
Sv: Stanna eller gå?

Du har ett ansvar som mamma, och nu är det dags att du tar det! Dina barn mår inte bra av att ni har det såhär. :(
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 228
Senast: Whoever
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 199
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 633
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp