Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Jag verkar vara lyckligt lottad, jag är sällan sjuk så att jag känner att jag måste stanna hemma från jobbet.
Jag går till jobbet med enklare förkylningar, jag sitter i ett eget rum och kan enkelt undvika andra på kontoret de få gånger jag är sjuk.
Jag verkar ha en hög tolerans mot temperaturhöjningar och märker sällan av att jag har feber förrän jag kommer upp mot 39 grader. Det innebär tyvärr också att jag säkert jobbar när jag egentligen har feber, men utan att märka det.
 
Det låter som väldigt dålig uppfostran. Men du kan nog inte lagstifta mot det.
Jooooodå. Staten kan allt, vettu. Gratis ytdesinfektion, handsprit, tvål till alla medborgare inklusive en pamflett om dess användande. Och nys i armvecket för bövelen.
Kan man inte förresten hamna i fängelse om man slänger ett papper på gatan i Singapore? Så höga böter och fängelse är alltså en väg här.
Uppgiven katt idag, inne på tredje veckan med vabb av sjuka barn.
 
Och jag har inget val vad det gäller immunförsvaret. Medicinerar jag inte som jag gör har jag inget liv.

Inte direkt till dig:
Jag förstår att det inte är kul att ta sjukdagar och att hänsynen inte bara ska gå åt ett håll men jag blir beklämd av attityden hos en del i tråden. Jag och flera andra har som sagt inget val och jag tycker nog vi kan förvänta oss lite hänsyn också. Jag förstår absolut att man måste gå och handla om man är sjuk men ge då faan i att stå på mina hälsenor och nys över mig (ett scenario jag har varit med om, jag fräste till ordentligt kan jag säga). Har man ett yrke där man har mycket med människor att göra kanske det inte är lämpligt att utföra det de dagarna man mår som sämst utan ha en annan syssla då om man är så pass att man kan jobba trots allt. Jag har vänt och gått ut från butiker där personalen uppenbart är ordentligt sjuka, det är som sagt inte värt det för mig.

Dvs förståelse - från båda hållen.
Självklart ska man visa hänsyn! Jag får också spunk på folk som hostar och nyser rätt ut, eller i handen för den delen, om man inte går direkt och tvättar händerna efteråt.

Jobbar man med livsmedel är det ju dock rimligt att vidta mer försiktighet än om man jobbar framför en dator.

Sen håller jag med dig, är man riktigt dålig och uppenbart sjuk bör man stanna hemma, det är ju för de flesta bara 1-2 dagar. Men en hel förkylning vid minsta symptom är inte rimligt, det är ju väldigt vanligt att man är lite snuvig eller har lite hosta som sitter kvar rätt länge. Men då lär ju smittorisken vara betydligt mindre och självklart ska man fortfarande sköta hygienen ordentligt och hålla lite avstånd.

Precis som du säger, hänsynen ska självklart gå åt båda håll. :)
 
I alla fall på mitt jobb(vet ej hur det är på andra arbetsplatser då det här är min enda) så känns det lite som att det blivit en ”skrytgrej”, nästan som en tävling vem som har minst sjukfrånvaro eller vem som minsann är hård nog att gå till jobbet trots att man är sjuk.
Om någon t.ex har varit hemma ett par dagar för influensa så får den personen ofta höra från kollegor sen att ”jag har inte varit sjuk en enda gång på ett år nu men du har ju varit hemma två” eller ”Ja jag har ju också varit dålig men jag tog allt mina ben och gick hit ändå till skillnad mot dig”.
Ger en väldigt tråkig stämning för man kan ju ofta inte styra vad man drabbas av eller hur ens kropp reagerar. Ibland är man kanske inte sjuk på flera år men sen kanske man av olika anledningar kommer in i en period där man drabbas av allt efter varandra. Upplever nästan lite samma tendenser i denna tråd på sina håll, att det är lite ”duktig-stämpel” på att ha låg sjukfrånvaro eller att man går till jobbet fast man är sjuk.
 
Men jag måste bara undra...
Om jag har förkylning A och jag är stressad och sovit dåligt och åker till jobbet och känner mig risig men med ipren och nässpray och halstabletter så funkar det.
Och Pelle kommer med förkylning B men mår helt ok.
Båda två bär smitta. Men det är ok för Pelle att jobba men inte för mig??

Det är ju inte hur sjuk jag är som avgör hur sjuk Lisa blir om hon råkar smittas. Och jag är så hemsk att jag tycker att om kollegorna mår bra nog att jobba så vill jag att de kommer trots snuva. Stannar de hemma så är det för deras skull- inte för min. Jag kan bli smittad på tusen andra sätt. Och det är ju kollegornas åsikt oxå. Är jag sjuk så löser det sig men ingen vill ju göra mitt jobb bara för att jag är förkyld och inte vill smitta.
 
På tal om det. I USA finns det arbetsgivare som använder teknik för att kontrollera att anställda tvättar händerna efter toalettbesök. Men hur lockande det än vore, så känns det en smula integritetskränkande med sådana åtgärder.
På en av de tavernor jag brukar besöka i Grekland sitter en skylt på toa: Staff must wash their hands before returning to work, ungefär.

Jag har alltid undrat hur de gör på alla andra tavernor där den skylten INTE sitter :angel:
 
Jooooodå. Staten kan allt, vettu. Gratis ytdesinfektion, handsprit, tvål till alla medborgare inklusive en pamflett om dess användande. Och nys i armvecket för bövelen.
Kan man inte förresten hamna i fängelse om man slänger ett papper på gatan i Singapore? Så höga böter och fängelse är alltså en väg här.
Uppgiven katt idag, inne på tredje veckan med vabb av sjuka barn.
Handsprit finns ju redan på många ställen, och fattar man inte att man ska använda tvål så tror jag inte att en broschyr hjälper.

Krya på barnen!
 
För mig beror det mycket på vilket jobb jag ska utföra. Ska jag vara på kontoret är jag där om jag inte är för mig störande sjuk. Jag kan omöjligt vara hemma varje gång jag är lite förkyld men därmed inte sagt att jag går till kontoret om jag verkligen snorar, har feber eller hostar lungorna av mig. Det stör andra. Jag jobbar hemifrån om möjlighet finns men det beror lite på möten etc.

Om jag däremot är på andra jobbet hanterar jag livsmedel och vi serverar mat, där är man mer restriktiv med när det är okej att jobba eller inte, att vara förkyld hör inte riktigt till. Men om man ändå känner att man kan utföra ett bra jobb kan man alltid låta bli att servera och förbereda mat och istället hänga mer i disken. :)
 
Jooooodå. Staten kan allt, vettu. Gratis ytdesinfektion, handsprit, tvål till alla medborgare inklusive en pamflett om dess användande. Och nys i armvecket för bövelen.
Kan man inte förresten hamna i fängelse om man slänger ett papper på gatan i Singapore? Så höga böter och fängelse är alltså en väg här.
Uppgiven katt idag, inne på tredje veckan med vabb av sjuka barn.
Nä, fängelse för att kasta papper på gatan får man knappast, dock kan man mycket väl få böter. Men man kommer inte ens på tanken att slänga nåt på gatan för det är så satans rent och finns soptunnor överallt. :D
 
Men det är ju stor skillnad på att gå till jobbet med slemhosta efter sjukdom och när man smittar som mest, typ när personen snorar så man knappt hör vad personen säger, nyser, är blank i ögonen och uppenbart väldigt förkyld. Den mest smittsamma fasen varar ju bara några dagar, max en vecka, i de flesta fall.

Såklart, men med tanke på hur olika folk uppenbarligen reagerar på just förkylning/influensa är det ju omöjligt att avgöra när det är okej att gå tillbaka till jobbet och när man egentligen borde vara hemma.
Jag tycker ju att så länge jag är arbetsför går jag dit. Någon grad av feber gör mig inte så mycket, tar jag inte tempen går det mig nog förbi i de flesta fall.. men jag ska alltså stanna hemma ändå och kanske missa en veckas lön?

Självklart ska man visa hänsyn, jag behöver ju inte sitta och trängas med folk och dela tekopp med dem på lunchen, men att vissa människor drabbas värre av ett virus än jag gör kan jag inte rimligtvis ta ansvar för. Tycker jag då. De allra flesta stånkar sig ganska lätt genom en förkylning.
Nu arbetar jag naturligtvis inte inom vården eller med mathantering.
 
Tycker det är ett orimligt argument att det är ”omöjligt att vara sjuk på min arbetsplats”. Finns det ingen som helst backup om personal inte kan ta sig till jobbet är det ju allvarliga brister på arbetsplatsen. Det måste ju indirekt också leda till en väldig stress för samtliga medarbetare. Jag har också jobbat i butik och varit ensam ansvarig för öppning/stängning osv, men det har alltid funnits en plan B om något kör ihop sig.

Det är allvarliga brister på den arbetsplatsen och chefen är under all kritik på fler sätt än detta. Det har varit uppe till diskussion högre chefer x antal gånger, men det händer inget eftersom cheferna håller varandra om ryggen. Jag är inte kvar där mer än att jag numera hoppar in på timmar om någon blir sjuk (just nu innebär ju det att övriga faktiskt har den möjligheten, men när jag jobbade där "på riktigt" fanns ingen backup alls). Men jag sörjer faktiskt inte att inte behöva jobba där mer.
 
Jag ska väl också tillägga att jag med sjuk menar förkyld, snuvig och kanske ont i halsen/tung i huvudet. Vid feber eller influensa stannar jag givetvis hemma. Tänkte mer på dem som sa att de var så känsliga att folk ska stanna hemma för minsta lilla kli i näsan. Det funkar, tyvärr inte på alla arbetsplatser.
 
Jag ska väl också tillägga att jag med sjuk menar förkyld, snuvig och kanske ont i halsen/tung i huvudet. Vid feber eller influensa stannar jag givetvis hemma. Tänkte mer på dem som sa att de var så känsliga att folk ska stanna hemma för minsta lilla kli i näsan. Det funkar, tyvärr inte på alla arbetsplatser.

Nej, och hur skumt skulle inte det te sig:
sjukskriven från jobbet för förkylning (för att inte smitta ner någon annan), men vara ute och rida eftersom man faktiskt inte är sjuk...

nej, fy.

Eller, det andra scenariot: sjukskriven från jobbet för förkylning (för att inte smitta ner någon annan), och sitta inne i stugan och bli irriterad eftersom jag tycker att om jag är för sjuk för att jobba, så är jag banne mig för sjuk för att rida.
Orimligt.
 
Såklart, men med tanke på hur olika folk uppenbarligen reagerar på just förkylning/influensa är det ju omöjligt att avgöra när det är okej att gå tillbaka till jobbet och när man egentligen borde vara hemma.
Jag tycker ju att så länge jag är arbetsför går jag dit. Någon grad av feber gör mig inte så mycket, tar jag inte tempen går det mig nog förbi i de flesta fall.. men jag ska alltså stanna hemma ändå och kanske missa en veckas lön?

Självklart ska man visa hänsyn, jag behöver ju inte sitta och trängas med folk och dela tekopp med dem på lunchen, men att vissa människor drabbas värre av ett virus än jag gör kan jag inte rimligtvis ta ansvar för. Tycker jag då. De allra flesta stånkar sig ganska lätt genom en förkylning.
Nu arbetar jag naturligtvis inte inom vården eller med mathantering.

Men det räcker väl med att många blir väldigt dåliga av en influensa för att man ska undvika att smitta andra? Jag tycker faktiskt att när man är som mest smittsam så håller man sig hemma om man jobbar väldigt nära andra människor. Och det är självklart skillnad på en lätt förkylning där man inte nyser, inte har tjock snuva, inte har feber eller inte har ont i halsen. Jag vet inte ens om jag skulle kalla det för sjukdom då?
 
Nä, fängelse för att kasta papper på gatan får man knappast, dock kan man mycket väl få böter. Men man kommer inte ens på tanken att slänga nåt på gatan för det är så satans rent och finns soptunnor överallt. :D
Undrar om de är lika strika med hygienen och hur deras förkylningar ser ut måntro. För att inte glömma magsjukorna. Å andra sidan är ju Singepore ett av världens minst jämställda länder så de behöver ju knappast vabba.
 
Men det räcker väl med att många blir väldigt dåliga av en influensa för att man ska undvika att smitta andra? Jag tycker faktiskt att när man är som mest smittsam så håller man sig hemma om man jobbar väldigt nära andra människor. Och det är självklart skillnad på en lätt förkylning där man inte nyser, inte har tjock snuva, inte har feber eller inte har ont i halsen. Jag vet inte ens om jag skulle kalla det för sjukdom då?
Fast influensa verkar lösa sig av själv, tänker jag. Jag har aldrig haft det själv, men vet att man blir otroligt dålig av den. Det borde vara väldigt få som klarar att ens ta sig till jobbet om de faktiskt har influensa (även om jag nu förmodligen får en rad svar på temat "jag sprang NY marathon med influensa" ;))

För mig verkar det som om många förväxlar kraftig förkylning med influensa. Och med kraftig förkylning klarar man ju rätt mycket på alvedon, även om man naturligtvis inte bör vara på smittavstånd mot andra när man har den.
 
Tycker det är ett orimligt argument att det är ”omöjligt att vara sjuk på min arbetsplats”. Finns det ingen som helst backup om personal inte kan ta sig till jobbet är det ju allvarliga brister på arbetsplatsen. Det måste ju indirekt också leda till en väldig stress för samtliga medarbetare. Jag har också jobbat i butik och varit ensam ansvarig för öppning/stängning osv, men det har alltid funnits en plan B om något kör ihop sig.

Ja, men om situationen på arbetsplatsen är kass i det avseendet och man behöver jobbet så förstår jag att man går och jobbar sjuk. Tack och lov har jag inte det problemet med mitt jobb men när jag var sjuk mycket ifrågasattes trots att de visste att jag hade ett barn som gick på förskola. Det gör ju att man höjer tröskeln för när man stannar hemma när man är sjuk.
 
Undrar om de är lika strika med hygienen och hur deras förkylningar ser ut måntro. För att inte glömma magsjukorna. Å andra sidan är ju Singepore ett av världens minst jämställda länder så de behöver ju knappast vabba.
Förkylning är ju inte lika vanligt i varma länder, sprids sämre i värme. Det är ju lite anledningen till att vi främst har förkylningar under vinterhalvåret och inte året runt.

Men det är ju lite av ett sidospår.
 
Men det räcker väl med att många blir väldigt dåliga av en influensa för att man ska undvika att smitta andra? Jag tycker faktiskt att när man är som mest smittsam så håller man sig hemma om man jobbar väldigt nära andra människor. Och det är självklart skillnad på en lätt förkylning där man inte nyser, inte har tjock snuva, inte har feber eller inte har ont i halsen. Jag vet inte ens om jag skulle kalla det för sjukdom då?
Det tycker jag verkar svårt?

Vanligtvis smittar influensan som mest ett dygn innan sjukdomen bryter ut. Man är smittbärare i cirka fem dagar efter det att man insjuknat.
http://www.doktorn.com/artikel/influensa

Då ska man alltså vara hemma ett dygn innan man får influensa och sedan fem dagar till? Jag är ju inte framtidsseende. Så jag kör på att vara hemma när jag är för sjuk för att jobba, det känns mer enkelt. Faktum är att jag vet inte ens om jag någonsin haft influensa eller bara varit väldigt förkyld och eländig. Jag har inte fått -ont i alla leder osv problemen och jag brukar inte få ngn direkt feber, eller om jag känner mig så sjuk så orkar jag inte klättra i skåpet efter termometern.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 083
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 637
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp