Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Kiwifrukt

Trådstartare
Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?
 
Jag stannar hemma om jag har feber eller känner mig så nedsatt att jag inte kan jobba ordentligt.

Sist satte sig förkylningen på mina luftrör och jag hostade rätt ordentligt. Mådde bra i övrigt även om det inte hostan lät så kul.
Höll i sig några veckor, har känts helt orimligt att vara hemma pga det.

Däremot när jag hade halsfluss i höstas var jag hemma eftersom jag mådde skräp.
 
Sällan jag är sjuk.
Men jag stannar definitivt hemma om jag har feber. Dels, kan jag utan problem ta den lilla ekonomiska förlusten. Dels, vill jag inte och kan inte jobba ordentligt med feber.
För mig är iaf den personliga hälsan viktigare än den ekonomiska.
 
Jag är också kluven, men mer av att jag sätter dom andra i skiten av att inte dyka upp. Pluggar just nu, men förut så var vi kort om folk och hade inga extra att ringa. Så det uttalades aldrig, men det var inte populärt att vara sjuk av den anledningen.

Om jag bara ser till mig själv så stannar jag hemma, trots att det är en dålig idé ekonomiskt. Men det är främst för min egen skull, tänker inte på kollegorna där.
 
Snorig näsa och trött = jobb
Feber mm hemma

Nu har jag ju sen 2 år tillbaks ett jobb jag kan göra mycket hemifrån på så jag har möjlighet att vila upp mig när jag är krasslig.

Tidigare jobb hade man inget val (hotell & restaurang) öppnade receptionen själv var bara åka in hur sjuk man än var och vänta på att någon kollega skulle dyka upp. Fanns ingen man kunde sjukskriva sig emot och var någon sjuk så drabbade det ju en annan med att ställa upp och jobba ext6ra pass på redan full arbetstid.

Tacka gudarna för att jag är därifrån
 
Jag behöver stanna hemma ganska strikt om jag är sjuk, eftersom jag jobbar i infektionskänsliga miljöer. Det kan förstås betyda fler karensdagar; jag hanterar det genom att i möjligaste mån stämpla ut sjuk på eftermiddagen istället för att stanna hemma på morgonen. :(
 
Har jag feber stannar jag hemma. Är jag "bara" förkyld jobbar jag. Hostar jag för mycket stannar jag hemma (jobbar eventuellt hemifrån om det passar just den dagen vilket det inte är alltid det gör det).
 
Jag är också kluven, men mer av att jag sätter dom andra i skiten av att inte dyka upp. Pluggar just nu, men förut så var vi kort om folk och hade inga extra att ringa. Så det uttalades aldrig, men det var inte populärt att vara sjuk av den anledningen.

Om jag bara ser till mig själv så stannar jag hemma, trots att det är en dålig idé ekonomiskt. Men det är främst för min egen skull, tänker inte på kollegorna där.

Ja, det är ytterligare en aspekt som ställer till det moraliskt i mitt jobb. Att man sätter kollegorna i skiten om man inte dyker upp. För att hårddra det så är det förstås chefens ansvar, och ingen kan hjälpa att man blir sjuk. Men jag som alltid jobbat de mest hatade passen (sena stängningar och helger) har hela tiden vetat att någon annan (finns inte på kartan att chefen tar det) kommer behöva ta de passen om jag stannar hemma. Och alla är dödsless på dem.

Av samma anledning är det svårt att "gå till jobbet på morgonen för att slippa karensdagen". Då måste fortfarande någon annan ta stängningen, och det är aldrig populärt.
 
Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?


Vid feber är jag hemma. Likaså vid kräkningar eller gravt illamående.

Vid förkylning är det en gråskala... jag jobbar med människor och vill inte smitta någon. Samtidigt arbetar vi tajt schemalagt och är jag hemma blir det någon annan som får gå in på kort varsel. I realiteten får personen ofta dubblera, vilket gör att jag ligger hemma och skäms för att kollegor får ta mina lektioner.

Karensdagen är trist, men ekonomiskt är det ingen katastrof, skam-faktorn är värre och stressar mig mer.
 
Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?
Jag stannar hemma om jag är sjuk, dvs sovaheladagen sjuk, ordentligt ont i halsen, hostar och snörvlar och ögonen rinner osv osv. Feber har jag sällan. Men jag är inte hemma om är lite snuvig eller har lite känningar i halsen, svullna lymfkörtlar el dyl -lite förkyld.

Det vore rent knasigt om jag vore det för jag kan vara snuvig i en vecka eller två men helt ok i övrigt. En gång hostade jag i en månad. Låter bli att träna bara.

Jag undviker inte sjuka/förkylda personer, blir jag sjuk så blir jag, blir jag inte blir jag inte. Om någon har röda rinniga ögon och feber på jobbet tycker jag hen ska gå hem för att hen mår dåligt. Inte för min skull.

Magsjuka är en självklar "stanna hemma" grej, med marginaler. Jag undviker helst magsjuka människor. Men jag har inte varit magsjuk på många herrans år.
 
Klart att jag stannar hemma. Är jag sjuk så orkar jag ju knappt ta hand om mig själv, hur ska jag då orka vårda andra(jobbar alltså i vården). Och hur snällt är det att smitta ner sina vårdtagare? Finns ingen på mitt jobb som tackar en för att man plågar sig till jobbet snarare tvärtom.
Dessutom är det ju inte speciellt hälsosamt att jobba om man är riktigt sjuk. Kan ju få alla möjliga följder. Har varit hemma några dagar nu för influensa. Feber och hosta. Inte en chans att jag hade jobbat även fast det är vikariebrist!

Självklart jobbar jag om jag bara är lite småförkyld, men absolut inte om jag är SJUK.
 
Vid feber stannar jag hemma tills jag varit hemma en hel dag feberfri. Vid magsjuka självklart + 48 timmar. Jag jobbar med mat, så något annat är otänkbart. Förkylning/snuvig/hosta är väl avgörande från fall till fall. Är inte allmäntillståndet nämnvärt påverkat och det inte är konstant hosta/snorig går jag till jobbet, annars hemma.
 
Stannar hemma om jag på något vis kan smitta andra. Om jag absolut måste jobba så gör jag det då hemifrån, men i 90% av fallen så sjukanmäler jag om jag är förkyld, dvs feber/riktigt ont i halsen/dyl. Jobbet kanske är viktigt, men min filosofi är att när jag går i pension kommer jag aldrig ångra att jag tog den eller den sjukdagen en gång i tiden.
 
Jag stannar hemma.
Nu är jag förvisso student, men när jag jobbade stannade jag hemma om jag t ex hade feber. En gång ringde jag och sjukanmälde mig för magsjuka, varav dåvarande chefen försökte övertyga mig att komma och jobba ändå, det kunde ju "bara" vara matförgiftning och då smittade jag ju inte. :crazy: Jobbade då i matbutik, så lagom fräscht...

Min sambo har varit väldigt dålig på att stanna hemma som sjuk, han är ju egenföretagare (hantverkare) . Men efter att jag fick hjärtmuskelinflammation i somras och inte fick anstränga mig eller lyfta tungt på 6 månader så har han blivit mycket bättre på det. Det var nog en ögonöppnare för vad man kan råka ut för om man anstränger sig när man är sjuk och vi har inte råd med att det drabbar honom. :angel:
 
Jag har under mina år på mitt jobb bara stannat hemma vid magsjuka.
I övrigt har jag aldrig varit så sjuk att jag inte kan jobba. Träffar folk i utomhusmiljö och smittrisken är rätt obefintlig. Men jag hade gärna stannat hemma oftare... Svårt med vikarier...
 
Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?

Jag stannar hemma de (få) gånger jag är så sjuk att jag inte kan göra mitt jobb.
 
Jag är rätt bra på att sjukskriva mig. Är jag sjuk (kraftig förkylning, feber eller dylikt) så har det liksom aldrig funnits någon tvekan. Nu jobbar jag dessutom på sjukhus och hör just nu så gott som dagligen om avdelningar som stänger, isoleras, stoppar intag av patienter och avvisar anhöriga för att på något sätt försöka hejda influensan som går just nu. Även om jag teoretiskt sett kan jobba så riskerar jag att smitta någon där samma förkylning får bra mycket värre konsekvenser.
 
Det ska mycket till innan jag stannar hemma. Jag håller i föreläsningar, utbildningar och ärenden och vi är alltid kort om folk. Därför är det svårt för mig att stanna hemma.

Är dock alltid hemma vid magsjuka såklart.
 
Jag jobbar gärna hemifrån om möjligt när jag inte är kry. Just när man är lite sådär mellansjuk så tycker jag att det absolut värsta kan vara att behöva duscha, klä på mig och ge mig ut i kollektivtrafiken. Jobba i sängen eller soffan i pyjamas är ju en annan femma. Än så länge har jag inte varit så sjuk att jag inte orkat hålla lite koll på mail och mobil, men hade jag varit däckad i riktig influensa, magsjuka eller så så hade jag sjukanmält mig, ja.

Är jag förkyld och hängig / febrig men har något superviktigt möte eller så, så släpar jag mig in till kontoret och pallrar mig hem med datorn efteråt. Just nu har jag visserligen eget rum på jobbet så jag kan stänga in mig och undvika att smitta ner andra (eller störa med hosta och sådär), det är lite skillnad i stort öppet landskap tycker jag. Dessutom blir jag alltid väldigt ljud- och ljuskänslig när jag är febrig vilket är helt hopplöst i öppet landskap.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 849
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 331
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp