Står du i kö i Bostadsförmedlingen i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Hur länge har du stått i kö i Stockholms Bostadsförmedling?

• Står inte i kö

Röster: 104 68,4%
  • <1 år

Röster: 1 0,7%
  • 1-5 år

Röster: 7 4,6%
  • 6-10 år

Röster: 9 5,9%
  • 11-15 år

Röster: 13 8,6%
  • 16-20 år

Röster: 13 8,6%
  • 21-25 år

Röster: 4 2,6%
  • 26-30 år

Röster: 1 0,7%
  • 31-35 år

Röster: 0 0,0%
  • 36-40 år

• >40 år

• Antal omröstningsdeltagare
    152
Och eftersom det var jag som skrev höga hyror, så kan jag väl poängtera att jag vid behov vill kunna få en så låg hyra som möjligt. Inte nödvändigtvis en låg hyra punkt. Jag förstår att de med bra pensioner eller partners kanske inte är i behov av att leta billigare hyror, men jag kommer troligen inte ha råd med nyproduktion och dess hyror som pensionär och behöver då kunna få en äldre lägenhet med lägre hyra.

Har man stått länge i kön har man ju i regel lättare att få de lägenheter som har lägre hyra...

Här i centrala Göteborg betalar jag 8500:- för en fin trea på 72 kvm, i tyst och grönt område (huset har en lummig park utanför balkongen). Bostadsrätterna på andra sidan gatan finns inte i motsvarande storlek, men man betalar närmare 2,5-3 miljoner för en tvåa på 45 kvm där. Har svårt att se att jag skulle få en bättre boendeekonomi i vardagen av att köpa. Är man äldre äger man ju rimligtvis inte för att göra bostadskarriär heller.

Jag får erkänna att jag har dålig koll på hyresnivåerna rent generellt. Men vad är rimligt att förvänta sig att betala för ett "billigt boende"?

Min enda referens till innerstadshyra är min studenlägenhet från allmännyttiga Svenska Bostäder. Det var en tvåa på 38 kvm och kostade knappt 8000:- i månaden när vi flyttade ut för 14 år sedan. Så jag hade nog snarare blivit förvånad om det funnits massa tvåor idag med en hyra på under 10 000:- Men min referensram kan ju å andra sidan vara helt tokig :)
Centralt i Göteborg är min hyra lite över 10 000. 4 rum, 110 kvadrat, värme, vatten och el ingår. 70-talshus. När folk betalar ett par hundra tusen om året bara i räntor för sina bostadsrätter, har jag lite svårt att se poängen.

Ja och dessutom vill man ha folk med bra lön så man får bra skatteintäkter till kommunen. Och då är det bättre att ha mer exklusiva boenden. Dessutom vill ofta inte höginkomsttagare bo i områden där det också finns billigare bostäder.

Ovan är resonemang jag hört från kommunpolitiker både från M och S.
Det är ett populärt politiskt argument men det är fel. Kommunernas utjämningssystem gör att det är marginell skillnad för en kommuns skatteintäkter huruvida invånarna tjänar bra eller ej.

Centralt i Göteborg är min hyra lite över 10 000. 4 rum, 110 kvadrat, värme, vatten och el ingår. 70-talshus. När folk betalar ett par hundra tusen om året bara i räntor för sina bostadsrätter, har jag lite svårt att se poängen.

Poängen med vad?

Jag tänker att för de flesta som vill bo på 110 kvm i centrala Göteborg så är en hyresrätt för under 10’ i månaden inkl el inte ett faktiskt alternativ. Alldeles oavsett om man egentligen föredrar hyresrätt eller bostadsrätt 😊

Har man stått länge i kön har man ju i regel lättare att få de lägenheter som har lägre hyra...

Här i centrala Göteborg betalar jag 8500:- för en fin trea på 72 kvm, i tyst och grönt område (huset har en lummig park utanför balkongen). Bostadsrätterna på andra sidan gatan finns inte i motsvarande storlek, men man betalar närmare 2,5-3 miljoner för en tvåa på 45 kvm där. Har svårt att se att jag skulle få en bättre boendeekonomi i vardagen av att köpa. Är man äldre äger man ju rimligtvis inte för att göra bostadskarriär heller.
Precis, vi har (utan amortering) en boendekostnad på 15000 i liknande läge men lite större. Och en stor del av pengarna låsta i boendet. Jag hade gladeligen bott i hyresrätt i samma område, men har inte den möjligheten (än). Står däremot i kö för att kunna göra det när jag blir äldre. Mina föräldrar som bor i centrala Stockholm har samma tanke. Mina mor och farföräldrar ägde sina boenden när de blev gamla och det var rätt meckigt när något hände med tex kyl/frys osv. Väldigt smidigt att ha en hyresvärd när man är gammal jämfört med hur vi fick hålla på när farmor råkade stänga av frysen och fick vattenskada 😅. I Göteborg går det ju att få en hyresrätt hyfsat centralt (vad som nu är centralt.. en del skulle hävda att mariaplan är centrum) men i Stockholm känner jag bara en i min ålder (40) som lyckats få en lägenhet innanför tullarna. Kanske blir annorlunda nu med typ dibz och homeq.

Poängen med vad?

Jag tänker att för de flesta som vill bo på 110 kvm i centrala Göteborg så är en hyresrätt för under 10’ i månaden inkl el inte ett faktiskt alternativ. Alldeles oavsett om man egentligen föredrar hyresrätt eller bostadsrätt 😊
Nej, det har du såklart rätt i. Väldigt många hyreshus har ombildats. Troligen av folk som ser poängen med att betala räntor.

Rätt många människor verkar ju aktivt vilja äga hellre en hyra. Det är det jag inte ser poängen med, tex pga räntor.

Men visst, om alternativen är att betala räntor eller sova under broarna, så har jag privilegiet att kunna välja räntorna. Men då inte en rymlig fyra centralt. En sån kan jag inte köpa. Bara köa mig fram till i bostadskön.

Nej, det har du såklart rätt i. Väldigt många hyreshus har ombildats. Troligen av folk som ser poängen med att betala räntor.

Rätt många människor verkar ju aktivt vilja äga hellre en hyra. Det är det jag inte ser poängen med, tex pga räntor.

Men visst, om alternativen är att betala räntor eller sova under broarna, så har jag privilegiet att kunna välja räntorna. Men då inte en rymlig fyra centralt. En sån kan jag inte köpa. Bara köa mig fram till i bostadskön.
De som ombildar är ju inte de som åkt på de största räntekostnaderna. Skulle gissa att de flesta som bott i mitt hus sen ombildningen är i princip skuldfria. Har vänner i min egen ålder som också är i princip skuldfria efter ombildning för 10 år sedan. Så det är ju bara kapital i deras lägenheter samt låg avgift. Men de köade sig ju dit någon gång i tiden också.

De som ombildar är ju inte de som åkt på de största räntekostnaderna. Skulle gissa att de flesta som bott i mitt hus sen ombildningen är i princip skuldfria. Har vänner i min egen ålder som också är i princip skuldfria efter ombildning för 10 år sedan. Så det är ju bara kapital i deras lägenheter samt låg avgift. Men de köade sig ju dit någon gång i tiden också.
Nej. Jag hade väl hellre sett att ombildningarna hade begränsats av politiken, men det är ju så dags. Bostadsbristen är inte ombildningarnas fel, men de bidrar verkligen inte heller positivt.

Vi har ju haft galen inflation vad gäller just bostadskostnader länge nu. Jag förstår inte varför det inte problematiseras mer. Som det nu är, ses det ju inte ens som inflation, utan som en ekonomi bredvid ekonomin, eller nåt.

Fast du tror väl inte att folk som föredrar bostadsrätt eller äganderätt gör det för att man ser ett egenvärde i att betala räntor. Det är väl snarare en negativ konsekvens av den boendeformen för de allra allra flesta (som behöver låna). Det är väl snarare så att folk anser att fördelarna överväger nackdelarna.

Jag kan se massor med fördelar med hyresrätter. Sen för mig personligen så överväger inte fördelarna nackdelarna, men det är ju bara för just mig.

Fast du tror väl inte att folk som föredrar bostadsrätt eller äganderätt gör det för att man ser ett egenvärde i att betala räntor. Det är väl snarare en negativ konsekvens av den boendeformen för de allra allra flesta (som behöver låna). Det är väl snarare så att folk anser att fördelarna överväger nackdelarna.

Jag kan se massor med fördelar med hyresrätter. Sen för mig personligen så överväger inte fördelarna nackdelarna, men det är ju bara för just mig.
Naturligtvis inte.

Då förstår jag inte varför du använder retoriken "antingen så bor jag i hyresrätt, eller så betalar jag räntor". Förstår inte syftet med att uttrycka sig på det sättet?
Vi är nog framme vid att jag inte hela vägen igenom lyckats uttrycka mig med perfekt precision. Jag är väldigt van att möta argument om att jag borde köpa en lägenhet. Det är troligen det som slår igenom. Jag förstår ärligt talat inte helt poängen med att pressa punkten vidare, var kontexten verkligen så svårgenomtränglig?

Jag hade som jag skrivit gärna hyrt, men jag har liksom inte den möjligheten här där jag bor. Även hyreslägenheter är ju bostadspolitik på något sätt där många sitter och håller på kontrakt ”för att”. Det blir liksom ingen större rörlighet utan mest interna byten upplever jag av de av mina kompisar som lyckats få ett förstahandskontrakt i storstad. Hade kompisar som satt kvar i sina studentlägenheter och läste strökurser många år efter examen (och med jobb) i väntan på att antingen ha sparat ihop en insats eller lyckats ta sig tillräckligt långt fram i kön.

Vi är nog framme vid att jag inte hela vägen igenom lyckats uttrycka mig med perfekt precision. Jag är väldigt van att möta argument om att jag borde köpa en lägenhet. Det är troligen det som slår igenom. Jag förstår ärligt talat inte helt poängen med att pressa punkten vidare, var kontexten verkligen så svårgenomtränglig?

Ja alltså det är ju inte så att jag fortsatte fråga bara för sakens skull. Jag trodde ärligt att det var räntebetalandet som sådant som var din utgångspunkt när du utryckte dig på det viset. Om det inte alls var så, utan i princip bara ett annat sätt för dig att skriva "bo i bostadsrätt" så är det ju inte så mycket att diskutera. Men det var ju först nu det framkom (för mig) :)

Står inte i kö till lägenhet i Sthlm. Men står i kö till lägenhet i Örebro. Hade massor med vänner där och ställde mig i kö. Kommer troligen aldrig hamna där men kan vara bra att ha.
Har en sambo från Örebro som också står i kö till samma bolag. Jag har mer poäng än vad han har :laugh:

Jag hade som jag skrivit gärna hyrt, men jag har liksom inte den möjligheten här där jag bor. Även hyreslägenheter är ju bostadspolitik på något sätt där många sitter och håller på kontrakt ”för att”. Det blir liksom ingen större rörlighet utan mest interna byten upplever jag av de av mina kompisar som lyckats få ett förstahandskontrakt i storstad. Hade kompisar som satt kvar i sina studentlägenheter och läste strökurser många år efter examen (och med jobb) i väntan på att antingen ha sparat ihop en insats eller lyckats ta sig tillräckligt långt fram i kön.
Nej, hyresrätterna är på tok för få. För mycket har ombildats. Tycker jag.

Men berätta för mig, bor folk verkligen i bostäderna i Stockholm? Jag är övertygad om att det är olika för olika områden men vissa områden lyser verkligen få fönster vid de tillfällen man ser?

Jag tror att många lägenheter är tillfälligt upptagna emellanåt men man släpper ingen lägenhet Stockholm. Typ Zlatans familj som misslyckades avhysa någon som hade en ettan deras hus men de bor ju Italien mer eller mindre?

Utreda boendetvång vore inte det något?

Ett problem är att man i många förorter byggt nya hyreslägenheter och bostadsrätter med så höga avgifter att folk inte har råd. Jag kollade på en brf i malmö i med mycket attraktivt pris men månadsavgiften för en tvåa var 12000 i månaden. Plus då lån på 1,5 miljoner. Då kan jag hitta något annat med lägre månadsavgift, har hellre högre lån än hög avgift.

Liknande trådar

• Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Bukes bokcirkel!
  • I'll come running with a heart on fire

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka