Stärka 3 åring

Kan du förtydliga hur du gör när du lyfter frambenen, proceduren 🙏
Jag lyfter frambenet precis som när jag ska kratsa hoven (och inbland gör jag det samtidigt :-) ) Sen tar jag i hoven med handen närmast hästen, dvs vänster hand på hästens vänstra framben och tvärt om. Jag vrider mig så jag står med magen vänd mot hästen, tar den andra handen (höger om vi håller oss till vänster fram) och lägger den på manken. Sen drar jag försiktigt manken mot mig samtidigt som jag håller upp frambenet. När hästarna är vana och håller emot använder jag min egen kroppsvikt lite och böjer knäna och liksom hänger i manken. Draget tar ca 3 sekunder, jag hänger inte kvar. Sen lättar jag och upprepar.

Ja, alltså, det är ju säkert rätt. Jag tycker bara att det verkar osäkert och obehagligt med en ohanterad häst på 169 cm. Men så har jag ingen erfarenhet av unghästar heller.
Varför skulle det vara mer osäkert och obehagligt än med en häst på t.ex. 160 cm? Mankhöjden spelar ju ingen roll, en A-ponny kan vara osäkrare att hantera än en storhäst.

Varför skulle det vara mer osäkert och obehagligt än med en häst på t.ex. 160 cm? Mankhöjden spelar ju ingen roll, en A-ponny kan vara osäkrare att hantera än en storhäst.
En 3-årig rätt ohanterad ponny är väl väldigt mycket enklare än en 3-årig rätt ohanterad häst på 170cm? Storleken har betydelse 😉 vi har ponnysar som kan bralla till vid intag, men det går inte att jämföra med en storhäst som brallar vid intag.

3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift.
Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring.
Upplever att han inte riktigt ”har kontroll” på benen och kan stå väldigt ojämnt med fram. Han har också lite problem med att lyfta framhovarna, han tappar lite balans. Bak är inga problem.
Nu är han inte mycket hanterad, han kan ledas in och ut från hage och då lyfta hovarna ok. Jag övar på hovarna varje kväll.
Men jag skulle vilja hitta något som vi kan göra så styrka och balans blir bättre. Ska jag kolla balans-kuddar eller vad de heter?
Andra enkla övningar?
Han ser ut som en älg. Han är 169 cm
Tror han växer igen då han gärna vilar mycket. Nu står han på box ca 10 timmar om dygnet, går stora hage på dagen med kompis och om ca 1 månad är det bete ute dygnet runt.
Hur obalanserad är han. Min erfarenhet är att de oftare är stadiga fram och mer obalanserade bak? Kan man utesluta något neurologiskt knas (wobbler)? Enda anledningen att jag tar upp det är att jag har haft en som var obalanserad fram. Han ställde alltid ut ett framben så han stod brett fram. Svårt att lyfta framhovarna. Han var wobbler. Vet inte exakt diagnos, det var väldigt längesedan.

Jag har ju inte sett din häst och mest sannolikt är det väl växande unghäst obalanserat. Men om du upplever det onormalt tänkte jag.

Hur obalanserad är han. Min erfarenhet är att de oftare är stadiga fram och mer obalanserade bak? Kan man utesluta något neurologiskt knas (wobbler)? Enda anledningen att jag tar upp det är att jag har haft en som var obalanserad fram. Han ställde alltid ut ett framben så han stod brett fram. Svårt att lyfta framhovarna. Han var wobbler. Vet inte exakt diagnos, det var väldigt längesedan.

Jag har ju inte sett din häst och mest sannolikt är det väl växande unghäst obalanserat. Men om du upplever det onormalt tänkte jag.
Nej han är inte kollad så det vet jag faktiskt inte. Men tanken har slagit mig. Vad är symtomen?
Ska ändå göra en vetcheck tänkte jag, kanske ska kolla det med. Det jag reagerar på är att han ibland står lite under sig med fram eller att ena frambenet är långt framför det andra (min fånghäst stod också så innan vi fick ordning på skoningen). Och att han tycker det är jobbigt att ta upp framhovarna och tappar lite balansen (eller vill ”hoppa”). Han är opererad för bockhov.
Annars rör sig han sig inte hackigt eller så. Han vilar mycket också, växlar bak ofta.
IMG_0809.webp

Har länge velat köpa repgrimma men vet inte vad som är bra.
Jag har lärt mig massor om repgrimmor eftersom min hemska 7-åring är så reaktiv ute. Nu handlar ju mycket om tycke och smak, men jag tycker hellre om de som är lite stelare än de som är lite mer sladdriga så att säga. Jag väljer alltid en med löpande ring under, dvs inga knutar eller liknande utan löpande ring. Sen väljer jag en med en lite "argare" nosgrimma. Någon som är dubbel gärna. Och kolla på YouTube hur du knyter den korrekt, för de flesta knyter den inte bra.

På min 7-åring gör det jättestor skillnad. Hon har respekt för repgrimman på ett helt annat sätt än hon har på en vanlig vadderad grimma. Och viktigt för säkerheten är ju att man är lite starkare än hästen. Efter att jag hjälpt min western-granne med deras hästar så har jag investerat i ett Weaver-grimskaft. Det är all time mitt favoritgrimskaft.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 095
Senast: skuggi
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i... 2
Svar
33
· Visningar
5 235
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 959
Senast: __sofia__
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka