Stärka 3 åring

Bukefalos 30 år!

Lägger till att ta en koll med kiropraktor/equiterapeaut också om han är ok på röntgen och neurologiskt. Min 3-åring kunde plötsligt inte lyfta bakbenen ordentligt och då var det en häftig låsning i IS-leden. Det är jättevanligt med låsningar på föl och unghästar, så jag brukar kolla mina regelbundet 1-2 gånger om året.

I övrigt gör det nog absolut ingen skada att promenera med honom i skogen oavsett, snarare tvärt om. Jag föredrar själv att ha unghästarna som handhäst till en vuxen häst så jag är utom sparkhåll, men din är nog såpass lugn så det borde vara lugnt att gå på marken också med honom. :)

Men stackarn! Hoppas det blir bra snabbt.
Tack! Det hoppas vi. Det ska först bedömas kring sprickan. Ingen operation förrän sprickan är läkt isåfall. Men benbiten måste bort. Veterinären tryckte det var typisk ocd och inte från trauma men kirurgen ska bedöma allt.
Inga restriktioner ännu, han går i hage som vanligt, är ju inte en häst som lever rövare precis.

Tack! Det hoppas vi. Det ska först bedömas kring sprickan. Ingen operation förrän sprickan är läkt isåfall. Men benbiten måste bort. Veterinären tryckte det var typisk ocd och inte från trauma men kirurgen ska bedöma allt.
Inga restriktioner ännu, han går i hage som vanligt, är ju inte en häst som lever rövare precis.
Fast om han var en spricka kan den väl bli en fraktur med otur?

Snart ska vi röntga igen, sprickan i hasen.
Jag har” koll på” ocd:n, gallan har varken minskat eller ökat och allt utåt sätt verkar som för några veckor sen.

Han har blivit jätteduktig på att lyfta hovarna också. O han står bättre nu också när min hovslagare varit ute men mycket är kvar.
Vi övar på att hanteras också, ibland blir det bakslag då hans hjärna ”tiltar” direkt när det blir mycket intryck. Då är han överallt och ingenstans, likaså hans långa ben… men han är inte dum, det blir bara lite mycket..
Jag ska kolla TRT för det tror jag passar oss.

Ingen uppföljande röntgen ännu för veterinären återkommer inte om tid. Men mailar jag om fakturan, bilder etc svarar han inom ett dygn.
Så idag skickade jag bilderna till en klinik, klinik 2.
En klinik innan har jag tittat på de (den som veterinären hänvisar till).
Klinik 2 hörde av sig inom 8 timmar och var så sjukt trevliga och svarade på alla mina frågor utifrån det de hade sett på bilderna och från journalen.
Klinik 2 ansåg sig inte se någon spricka alls. Mot då att de fått bilder skickade till sig i jpg-format via mail.
De svarade och resonerade med mig både när det gällde ”sprickan” och benbiten. Eftersom min veterinär misstänker spricka och även kirurg har sett den säger klinik 2 att en uppföljande röntgen är viktig. För är det en spricka ska inte hästen va ute…

Fortsättning följer typ… jag ska testa en gång till med veterinären, annars bokar jag tid på klinik 2.
Där kommer jag operera också känns det som. När vi nu ska göra det.

Ingen uppföljande röntgen ännu för veterinären återkommer inte om tid. Men mailar jag om fakturan, bilder etc svarar han inom ett dygn.
Så idag skickade jag bilderna till en klinik, klinik 2.
En klinik innan har jag tittat på de (den som veterinären hänvisar till).
Klinik 2 hörde av sig inom 8 timmar och var så sjukt trevliga och svarade på alla mina frågor utifrån det de hade sett på bilderna och från journalen.
Klinik 2 ansåg sig inte se någon spricka alls. Mot då att de fått bilder skickade till sig i jpg-format via mail.
De svarade och resonerade med mig både när det gällde ”sprickan” och benbiten. Eftersom min veterinär misstänker spricka och även kirurg har sett den säger klinik 2 att en uppföljande röntgen är viktig. För är det en spricka ska inte hästen va ute…

Fortsättning följer typ… jag ska testa en gång till med veterinären, annars bokar jag tid på klinik 2.
Där kommer jag operera också känns det som. När vi nu ska göra det.
Vänta inte utan boka tid på klinik 2. Jag hade blivit galen på första kliniken av att inte få ny tid för nåt så viktigt!

Efter op hjälper jag dig med ett schema😁.

Happ. Torsdags-veterinären hörde av sig och undrade om sprickan. Veterinären ser ingen och ville att ”den okontaktbara” veterinären skulle precisera sprickan. Annars är det ingen idé vi gör en röntgen imorgon.

Happ. Torsdags-veterinären hörde av sig och undrade om sprickan. Veterinären ser ingen och ville att ”den okontaktbara” veterinären skulle precisera sprickan. Annars är det ingen idé vi gör en röntgen imorgon.

Men var det inte en till vet som sett den? Den som gjorde bedömningen kring ocd-operation?
Ifall vet nr 1 inte svarar....

Eta: Vore ju jätteskönt om det faktiskt inte ÄR någon spricka där, dock...! Om nu ett flertal veterinärer inte kan se den...

Men va? Själva poängen med en ny röntgen är väl att se 1) om det faktiskt finns en spricka, och 2) hur status isf är.

Eller menar vet att hen vill ha info om sprickans lokalisering så att man tar bilder i rätt vinklar osv?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka