Bukefalos 30 år!

Mycket sen på på tråden eftersom den poppade upp nu, men det finns ju vevradio så du kan hålla dig underrättad även om allt slås ut.

https://krisskydd.se/?gad_source=1&...T6FrUN-9itE9TVDbIhyIGkubilZeGDhBoCSlAQAvD_BwE

Visa bifogad fil 189492

https://www.mcf.se/sv/om-oss/lattla...-till-kommunikation-och-information-vid-kris/
Vi har en. Men det är ju inte samma sak som fast lina.
Dessutom har ibland regeringen idéer om att stänga ned hela radionätet och bara köra allting på samma system som mobiltelefonerna :D de har verkligen inget konsekvenstänk.

Men telefonväxlar fungerar inte heller utan ström.
Och de gamla AXE-växlarna drog massor av ström och behövde enorma dator-hallar.

Mobilmasterna har reservkraft och de går att ladda med elverk.
Och behöver inga ledningar som kan rivas ner i stormen.
Mycket möjligt, men vår telefon på landet fungerade alltid vid strömavbrott. Dock kunde det vara separat avbrott på telefonens lina, men det var mycket mer sällan än strömavbrott.

Vi har en. Men det är ju inte samma sak som fast lina.
Dessutom har ibland regeringen idéer om att stänga ned hela radionätet och bara köra allting på samma system som mobiltelefonerna :D de har verkligen inget konsekvenstänk.
Jag brukar säga att för varje myndighetsperson och politiker utan konsekvenstänk som försvinner kommer det oftast två nya och det stämmer rätt bra, titta bara på vad som hände nedmonteringen av försvaret och skrotandet av svenska lagerhus.

Mycket möjligt, men vår telefon på landet fungerade alltid vid strömavbrott. Dock kunde det vara separat avbrott på telefonens lina, men det var mycket mer sällan än strömavbrott.
Hur många gånger har du varit utan möjlighet att ringa vid strömavbrott efter att det fasta nätet har monterats ned?
Det är väl det som man måste jämföra med, kan jag tycka.

Hur många gånger har du varit utan möjlighet att ringa vid strömavbrott efter att det fasta nätet har monterats ned?
Det är väl det som man måste jämföra med, kan jag tycka.
Inte så ofta på senare tid. Men för några år sedan var det faktiskt hyggligt ofta jag var irriterad över att inte ha fast telefon.

Iom att vi har wifi nu så fungerar även mobilen när vi är på landet, så var det inte förut.

Men så bor jag oftast i stan också, det finns de ute i landet som har större problem med mobiler.

Inte så ofta på senare tid. Men för några år sedan var det faktiskt hyggligt ofta jag var irriterad över att inte ha fast telefon.
Senast nu i vinter med snökaoset som var så var det ju många mobilmaster som laddades ur.
Men det går ju egentligen lätt att åtgärda utan att behöva något fast nät.
Mera batterier och i värsta fall ett elverk som går igång automatiskt.

På flygfyren bredvid min närmaste mobilmast går ett elverk igång vid längre strömavbrott.

Backup-ström har blivit väldigt mycket billigare de senaste åren, så det skall egentligen inte vara något problem.

På flygfyren bredvid min närmaste mobilmast går ett elverk igång vid längre strömavbrott.

Backup-ström har blivit väldigt mycket billigare de senaste åren, så det skall egentligen inte vara något problem.
Det blir en väldigt dyr lösning med elverk till varje mast som dessutom ska servas. Jag tror masterna hade väldigt låg prio när det var snökaos och massor med skog som föll överallt. Jag har ju kört många gånger upp och ner längst med E4:an nu i sommar och viltstängslen är på flera håll fortfarande trasig med liggande trädstammar kors och tvärs.

Det blir en väldigt dyr lösning med elverk till varje mast som dessutom ska servas. Jag tror masterna hade väldigt låg prio när det var snökaos och massor med skog som föll överallt. Jag har ju kört många gånger upp och ner längst med E4:an nu i sommar och viltstängslen är på flera håll fortfarande trasig med liggande trädstammar kors och tvärs.
Och jag tänker tvärtom.
Om man skall kunna arbeta rationellt med det kaos som ett oväder medför, så behöver man mobiltelefoni.
Ungefär överallt.

Det är oändligt mycket billigare att ordna med ordentlig backup-ström till mobilmasterna jämfört med att fortsätta att köra fast telefoni med koppartråd och AXE-växlar.
Bara lokalerna med klimatkontroll kostar massor.
Dessutom så fungerar mobil telefoni även för människor som sitter fast i bilar eller av annan anledning inte befinner sig i ett hus med fast telefoni.

Så jag anser att det inte finns någon reell orsak till att telefoni över koppartråd skulle på något sätt vara bättre än trådlös telefoni.
För den som är riktigt orolig finns dessutom telefoni via satellit.

Absolut är det bättre. Men det är riskigt i händelse av krig eller kris, speciellt om man stänger ned radionätet.

Och jag tänker tvärtom.
Om man skall kunna arbeta rationellt med det kaos som ett oväder medför, så behöver man mobiltelefoni.
Ungefär överallt.

Det är oändligt mycket billigare att ordna med ordentlig backup-ström till mobilmasterna jämfört med att fortsätta att köra fast telefoni med koppartråd och AXE-växlar.
Bara lokalerna med klimatkontroll kostar massor.
Dessutom så fungerar mobil telefoni även för människor som sitter fast i bilar eller av annan anledning inte befinner sig i ett hus med fast telefoni.

Så jag anser att det inte finns någon reell orsak till att telefoni över koppartråd skulle på något sätt vara bättre än trådlös telefoni.
För den som är riktigt orolig finns dessutom telefoni via satellit.
Vad du tjatar om AXE-växlar, det är ju nedlagt redan?

Efter strömavbrottet i Spanien kom jag att tänka på att man kanske skulle skaffa Starlink eftersom det går via satellit och är inte lika känsligt för elavbrott. Har man bara en powerbank laddad så klarar man sig ett tag med laddning därifrån.

Är det någon som använder Starlink? Hur tycker ni att det fungerar?
Jag bor i Australien på en ö i flood- och cyklondrabbat område, remote.
Vi skaffade Starlink så fort vi fick tillgång till det. Det är verkligen sååå överlägset!

Vi har ett bensindrivet litet elverk på 3500kw som lätt driver ett stort kylskåp med frys, starlink (som har vanligt eluttag), tv, telefonladdare, golvfläktar, golvlampa mm.

För litet elverk för att plugga in hela huset. Så no aircon. Ingen vattenkokare eller micro. Eventuellt skulle vi kunna köra en maskin kallvatten tvätt om vi pluggar ut absolut allt annat.

Men ja, starlink fungerar så länge du har ett eluttag på ett litet elverk

Edit: grejen med starlink är att du fortfarande behöver el till den men eftersom det är via satellit fungerar det när Telecom är utslaget pga väder och vind!

Vad du tjatar om AXE-växlar, det är ju nedlagt redan?
Ja och jag vill att de människor som tjatar om att " det var bättre med kopparnätet" förstår varför inte kopparnätet finns kvar.

Det är alldeles för många som klagar över det och att GSM (2G) som också är/var beroende av AXE-växlar läggs ner.
Telia har kvar AXE-växlar tills att de släcker ner sitt GSM-nät i slutet av 2027.

Liknande trådar

• Energiklass hushållsapparater
  • Vinterrustad bil
  • Hur besvärlig kund får man vara?
  • Barnsäkra hemmet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10