Vad spelar det för roll när de inte finns längre?Och hur länge håller en AXE-växel utan ström?
Det där går ju att utöka om man vill.
Det behövs inget fast nät av koppar med utdaterade telefonväxlar för det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad spelar det för roll när de inte finns längre?Och hur länge håller en AXE-växel utan ström?
Det där går ju att utöka om man vill.
Det behövs inget fast nät av koppar med utdaterade telefonväxlar för det.
Man slipper sakna det och kan titta framåt i stället.Vad spelar det för roll när de inte finns längre?
Ja, man slipper även telegrafen sedan länge men ser inte att det hör till saken.Man slipper sakna det och kan titta framåt i stället.
Vi har en. Men det är ju inte samma sak som fast lina.Mycket sen på på tråden eftersom den poppade upp nu, men det finns ju vevradio så du kan hålla dig underrättad även om allt slås ut.
https://krisskydd.se/?gad_source=1&...T6FrUN-9itE9TVDbIhyIGkubilZeGDhBoCSlAQAvD_BwE
Visa bifogad fil 189492
https://www.mcf.se/sv/om-oss/lattla...-till-kommunikation-och-information-vid-kris/
Mycket möjligt, men vår telefon på landet fungerade alltid vid strömavbrott. Dock kunde det vara separat avbrott på telefonens lina, men det var mycket mer sällan än strömavbrott.Men telefonväxlar fungerar inte heller utan ström.
Och de gamla AXE-växlarna drog massor av ström och behövde enorma dator-hallar.
Mobilmasterna har reservkraft och de går att ladda med elverk.
Och behöver inga ledningar som kan rivas ner i stormen.
Jag brukar säga att för varje myndighetsperson och politiker utan konsekvenstänk som försvinner kommer det oftast två nya och det stämmer rätt bra, titta bara på vad som hände nedmonteringen av försvaret och skrotandet av svenska lagerhus.Vi har en. Men det är ju inte samma sak som fast lina.
Dessutom har ibland regeringen idéer om att stänga ned hela radionätet och bara köra allting på samma system som mobiltelefonernade har verkligen inget konsekvenstänk.
Hur många gånger har du varit utan möjlighet att ringa vid strömavbrott efter att det fasta nätet har monterats ned?Mycket möjligt, men vår telefon på landet fungerade alltid vid strömavbrott. Dock kunde det vara separat avbrott på telefonens lina, men det var mycket mer sällan än strömavbrott.
Inte så ofta på senare tid. Men för några år sedan var det faktiskt hyggligt ofta jag var irriterad över att inte ha fast telefon.Hur många gånger har du varit utan möjlighet att ringa vid strömavbrott efter att det fasta nätet har monterats ned?
Det är väl det som man måste jämföra med, kan jag tycka.
Inte så ofta på senare tid. Men för några år sedan var det faktiskt hyggligt ofta jag var irriterad över att inte ha fast telefon.
Men det går ju egentligen lätt att åtgärda utan att behöva något fast nät.Senast nu i vinter med snökaoset som var så var det ju många mobilmaster som laddades ur.
Hur tänker du här?Iom att vi har wifi nu så fungerar även mobilen när vi är på landet, så var det inte förut.
Det blir en väldigt dyr lösning med elverk till varje mast som dessutom ska servas. Jag tror masterna hade väldigt låg prio när det var snökaos och massor med skog som föll överallt. Jag har ju kört många gånger upp och ner längst med E4:an nu i sommar och viltstängslen är på flera håll fortfarande trasig med liggande trädstammar kors och tvärs.Men det går ju egentligen lätt att åtgärda utan att behöva något fast nät.
Mera batterier och i värsta fall ett elverk som går igång automatiskt.
På flygfyren bredvid min närmaste mobilmast går ett elverk igång vid längre strömavbrott.
Backup-ström har blivit väldigt mycket billigare de senaste åren, så det skall egentligen inte vara något problem.
Och jag tänker tvärtom.Det blir en väldigt dyr lösning med elverk till varje mast som dessutom ska servas. Jag tror masterna hade väldigt låg prio när det var snökaos och massor med skog som föll överallt. Jag har ju kört många gånger upp och ner längst med E4:an nu i sommar och viltstängslen är på flera håll fortfarande trasig med liggande trädstammar kors och tvärs.
Absolut är det bättre. Men det är riskigt i händelse av krig eller kris, speciellt om man stänger ned radionätet.Men det går ju egentligen lätt att åtgärda utan att behöva något fast nät.
Mera batterier och i värsta fall ett elverk som går igång automatiskt.
På flygfyren bredvid min närmaste mobilmast går ett elverk igång vid längre strömavbrott.
Backup-ström har blivit väldigt mycket billigare de senaste åren, så det skall egentligen inte vara något problem.
Men det är koppartråd i stolpar också.Absolut är det bättre. Men det är riskigt i händelse av krig eller kris, speciellt om man stänger ned radionätet.
Vad du tjatar om AXE-växlar, det är ju nedlagt redan?Och jag tänker tvärtom.
Om man skall kunna arbeta rationellt med det kaos som ett oväder medför, så behöver man mobiltelefoni.
Ungefär överallt.
Det är oändligt mycket billigare att ordna med ordentlig backup-ström till mobilmasterna jämfört med att fortsätta att köra fast telefoni med koppartråd och AXE-växlar.
Bara lokalerna med klimatkontroll kostar massor.
Dessutom så fungerar mobil telefoni även för människor som sitter fast i bilar eller av annan anledning inte befinner sig i ett hus med fast telefoni.
Så jag anser att det inte finns någon reell orsak till att telefoni över koppartråd skulle på något sätt vara bättre än trådlös telefoni.
För den som är riktigt orolig finns dessutom telefoni via satellit.
Lättare slå ut master ägda av kinesiska bolag, dvs det kan de lätt göra själva på distans (kanske har de ökat säkerheten)Men det är koppartråd i stolpar också.
Bara att klippa.
Jag bor i Australien på en ö i flood- och cyklondrabbat område, remote.Efter strömavbrottet i Spanien kom jag att tänka på att man kanske skulle skaffa Starlink eftersom det går via satellit och är inte lika känsligt för elavbrott. Har man bara en powerbank laddad så klarar man sig ett tag med laddning därifrån.
Är det någon som använder Starlink? Hur tycker ni att det fungerar?
Ja och jag vill att de människor som tjatar om att " det var bättre med kopparnätet" förstår varför inte kopparnätet finns kvar.Vad du tjatar om AXE-växlar, det är ju nedlagt redan?
Vilka Kinesiska bolag äger några master i Sverige?Lättare slå ut master ägda av kinesiska bolag, dvs det kan de lätt göra själva på distans (kanske har de ökat säkerheten)