Stengallor och hovböld.

H

Hallon

Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär (en gång) och hovslagaren (tre gånger) kunde vi konstatera att min pojke har otroligt känsliga sulor och efter någon veckas barfotagång (i gräshage men fick lov att gå 20-30m på "grusväg" in till stallet när jag skulle sköta honom) hade han fått flera blåmärken på båda fram. Han skoddes först med en "vanlig" sula som var utskuren som en sko, sedan en stenhård sula och sen smala travskor. Efter fyra dagar var det otroligt stor skillnad, det märktes att det hjälpte att avlasta, svullnaden i benet försvann, hältan minskade till knappt märkbar och han började röra sig betydligt mer. De senaste dagarna har det varit så kallt ute (bor i norra norrland) så har haft honom inne om nätterna, så för tre dagar sen (fyra dagar efter att han skotts) tyckte jag att det såg liiiite sämre ut och han var lite varm över ballarna och liite svullen där runtom. Igår hittade jag nått söligt (varigt, luktade illa) på ballen, tvättade och lät honom stå ute under natten då det var milt ute. Så imorse när jag var där kom jag på, SÅKLART DET ÄR EN HOVBÖLD! (måste varit tankspridd dagen före) Klämde ut lite var, tvättade med utspädd jodopax/sårsprit och gjorde ett omslag med jodopax, bomull, wetflex han skulle få ha över dagen. Han rör sig otroligt bra i hagen nu, ser väldigt bra ut :rofl:

Ska strax dit och kolla vad som riktigt kommit ut under dagen och lägga in nytt omslag. Har lite frågor nu: (Kommer såklart tillkalla veten/hovis om jag ser någon sorts försämring men än så länge ser det väldigt bra ut)
1. Hur vet man att hela bölden kommit ut? Alltså allt var, kan väl lika gärna ligga kvar där inne och götta sig och bli hur enorm som helst?
2. Ska man bara och försöka klämma ut var eller ska omslaget få sköta det?
3. Nu sitter ju utgången i ena ballen, och eftersom att han har de avlastande sulorna ser jag ju inte på själva sulan, är det vanligt att hovbölden söker sig ner där också?
4. Nått mer jag bör hålla koll ?
 
Sv: Stengallor och hovböld.

Jag hade lagt ett luftigt bandage med alsolspritindränkt kompress, gasbinda och vanlig elastisk linda så att det inte blir tätt men skyddas från skit utifrån. Så länge hästen inte visar hälta skulle jag röra på den så att ev kvarvarande skit trycks ut samt hålla koll på temp men framför allt rörelsemönstret. Blir hästen haltare måste andra åtgärder vidtas men iom att den ser bättre ut är den nog OK så länge det inte gror igen. Jag skulle ha hästen ute dygnet runt så länge underlaget är torrt just för att den inte ska stå still mer än nödvändigt.
 
Sv: Stengallor och hovböld.

Han sa åt mig att hålla koll på allmäntillståndet, värme i hoven, feber och så vidare :)
 
Sv: Stengallor och hovböld.

Samma kväll var hältan bättre (han har varit halt över en månad pga. Sulömhet och blåmärken i sulan som skon klämde på när den väl kom på) så tragiskt och tråkigt men har som sagt haft ut både veterinär och Hovslagare som
Båda säger samma sak :)

I lördags la jag om det första gången, på kvällen gick han mycket bättre, söndags haltfri i skritten och sprang runt och busade i hagen, sparkade bakut, stegrade och såg så otroligt lycklig ut! Samma sak igår (måndag), bus i hagen, traven är fortfarande oren och det går fortfarande lite trögt att vända snävt med bättre blir det! Värmen i hoven som fanns innan lördagen är borta, svullnaden och pulsen i benet likaså! Köpte väteperoxid idag som ska dra ut det sista nu, såret ser i övrigt mycket fint ut nu! Har varit ut på ca 1km lång promenad om dagen, uppskattas verkligen av honom !! Så nu hoppas jag innerligt att han får bukt på traven så vi slipper ett klinikbesök!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 761
Senast: mackan
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 483
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 192
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp