Bukefalos 28 år!

Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Håller också med! Dom är helt klart värda sitt pris i varenda krona. Nu när jag vet hur gott dom gör för lederna så hade jag nog tillomed kunna betala ännu mera faktiskt.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Alltid ledade stigbyglar är en enorm skillnad för lederna men främst av allt för att den ledade plattan är en stor säkerhetsaspekt, två gånger har jag fastnat i stigbygeln vid avfallning samt jag har en vän som blev släpad efter sin häst i ridhuset (red ensam) i en kvart i samtliga fall kilade foten sig på höjden i stigbygeln = tänk dig att du tippar rakt baklänges alltså satt foten fast med klacken mot bottendelen och tån uppe vid fästet, foten hade alltså inte åkt igenom stigbygeln. Har pratat med många genom åren och det verkar som att det är så de flesta har fastnat och de ledade är de enda som verkligen hjälper i det läget genom att bottenplattan tippar, hjälper inte mkt i det läget att ha utlösning åt sidan som majoriteten av stigbyglar har.

Skulle aldrig ens få för mig att så mkt som skritta en runda med stigbyglar som inte är säkerhets, har man legat med huvudet precis framför en framhov som man vet att man precis innan satt i 4 spetsiga rejäla gräsbroddar i med foten fastkilad i stigbygeln i vad som kändes som en evighet eftersom ingen vågade rusa fram precis utan funktionärerna smög fram för att inte skrämma hästen. Då har man lärt sig läxan att aldrig någonsin vilja hamna i det läget igen.

Jag föredrar dock sprengers "vanliga" ledade före bowbalans har både och men gillar tyngden i de vanliga avskyr lätta stigbyglar, mkt lättare att fastna i lätta stigbyglar iom att de gärna följer med foten.

Vill du inte lägga de summorna sprenger kostar så finns det ju numera massor av kopior för bara några hundralappar, de är inte lika bra eller lika ledade men kollar man runt finns det några som är riktigt hyffsade billigt, man får testa hur rörliga de är i ledningen vilket skiljer mkt på billiga.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Jag har ett par från Equipe och ett par andra av ett annat märke som jag inte minns just nu.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Jag föredrar dock sprengers "vanliga" ledade före bowbalans har både och men gillar tyngden i de vanliga avskyr lätta stigbyglar, mkt lättare att fastna i lätta stigbyglar iom att de gärna följer med foten.

Jag läste en intervju med en akutsjuksköterska i Ridsport för ett par år sen och hon hävdade motsatsen. Att de lätta stigbyglarna var bättre då de släpper från fötterna och försvinner bort. Det var hennes rekommendation att använda stigbyglar i plast.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Jag läste en intervju med en akutsjuksköterska i Ridsport för ett par år sen och hon hävdade motsatsen. Att de lätta stigbyglarna var bättre då de släpper från fötterna och försvinner bort. Det var hennes rekommendation att använda stigbyglar i plast.

Då har hon totalt fel hon borde nog själv rida med de olika ett tag innan hon uttalar sig. Det finns liksom en anledning till att de lätta är populära och det är för att det skall mycket till innan man tappar stigbyglarna iom att de följer med foten även om man inte har tramp i dem. Vilket också är det som gör att det är mkt lättare att fastna i dem.
De tunga strävar bara åt ett håll neråt, har du inte tramp i en tung stigbygel då tappar du den för den följer inte med foten.
Har mer än en gång hållit på att få bowbalans stigbyglen på bortre sidan med mig när jag skall sitta av man måste aktivt se till att bli av med den före man sitter av går inte att bara glida ur den som de vanliga tunga inte ens med tunna släta sommarridskor.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Rider med vanliga i stål, för att det är sådana jag har. Nu har jag dock köpt ett par i plast för att rida i på vinterhalvåret då metall blir väldigt kallt och plast leder inte kyla på samma sätt som metall, ska bli intressant att uppleva skillnaden. :)
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

På dressyrsadeln sitter ett par vanliga i stål, eftersom jag inte hittat ett par säkerhetsstigbyglar som funkar optimalt för mig i dressyren och akut behövde köpa ett par bredare som rymmer mina vinterstövlar nu i höstas. Hööks.

På distanssadeln sitter ett par EZ Ride i plast, med sviktande fotplatta. Jag älskar dem. De är snäppet för breda för mina ridskor (funkar, men inte helt perfekt), men perfekta vintertid. Fotplattan är rejält djup och ger ett suveränt stöd till foten. Och de är grymt bekväma. I början märkte jag inte av svikten, men när jag ett tag bytte till vanliga stigbyglar kändes det :p . Märker också av att de inte blir iskalla på vintern, speciellt de dagar då jag inte har rejäla kängor utan ridskor - kanske för att jag rider så pass långa turer med dem.

På hoppsadeln har jag hittills haft mina EZ, men planen är att införskaffa ett par Sprenger BB till sommaren (enbart pga EZ är för breda för ridskorna = risk att jag "trampar snett" i stigbygeln när det ska hoppas och härjas. Hoppar bara sommartid, på terrängbana, som det ser ut idag och vill då stå helt stadigt sas).

På westernsadeln sitter ett par stadiga trästigbyglar. De är också helt underbara när det är kallt ute.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

*kl

Finns det ens säkerhetsstigbyglar i plast? Tänkte på detta idag då jag red ut med mina stålbyglar med gummisnodd - jag vill ju ha säkerheten likt den jag har med snoddarna men samtidigt vill jag slippa frysa om fötterna, för det gjorde jag efter 45 min i skritt :o
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Det ÄR klumpigt! Jag gillar inte alls att rida med dem, men min vän har bara såna stigbyglar så när jag följer med henne och på rider på någon av hennes hästar får jag ju lov att rida med dem.

Kan säkert vara vanesak också men jag föredrar mina sprenger iaf och de har ju gummiplatta och gummi längst ned på sidorna där man har fötterna så de borde ju inte leda kyla lika mycket som rena metallstigbyglar iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Jag upplever dem inte alls som klumpiga, eftersom de är så lätta. Mina (EZ ride) är betydligt bredare i foten, och därmed klumpigare, men så är ju mina termostövlar och tjocka kängor rejält breda jämfört med vanliga nätta ridskor också..

Du frågade ju efter säkerhetsstigbyglar i plast ;) Korg är den enda vettiga varianten jag sett i det materialet.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Läste samma men inte i Ridsport - och hon red själv och dottern också om jag minns rätt. Mig veterligen finns ingen test på om de är lättare eller svårare att fastna i de lätta så jag tror varken det ena eller andra men jag har aldrig fastnat i mina lätta i alla fall.

Jag rider med alu eller plast. Provat både Sprengers ledade och FreeJump och hatar dem bägge.
 
Sv: Stigbyglar i stål, aluminium eller plast?

Kanske blir att införskaffa ett par ändå, åtminstone tills jag flyttar norrut och har betydligt mer vinter. Kanske ryms mina muckboots i dom också...
 

Liknande trådar

Utrustning hej, jag håller på att kolla på bra stigbyglar just nu, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. jag är hoppryttare och vill ha...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: caballus
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 557
Senast: Enya
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: tanten
·
Utrustning Nytt stall och får leta efter nya lösningar. Jag har två sadlar (en hopp, en dressyr) men bara en hängare i nya stallet. Vilken av...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp