Bukefalos 28 år!

Stinsen Brinner *ulvleken alltså*

Det som jag har fetat. Hur tänker du här? På vilket sätt skulle ängeln kunna få hjälp av spionen tänker du? Och på vilket sätt skulle ängeln ha mer nytta av att klura ut vet spionen är än andra spelare?
Iom att ängeln vet vem den skyddar så kan den kanske räkna ut snabbare än andra goda vem som är spionen? Bara för att spionen kanske håller någon som lite god för att käket misslyckades i mitt tänka scenario? ( Myrten ( ängel) skyddar BSF, ulvarna försöker käka BSF ,spionen cirkus får veta att BSF var tänkt ulvmat. Myrten ser att cirkus verkar hålla BSF för god och kan anta att cirkus är spion. Typ om det blev klarare?) Eller ett ännu troligare scenario spionen "vet" vem som är ängel efter dl1 om ängeln skyddar sig själv oavsett om käk misslyckas eller inte.
Om den har mer nytta av att hitta spionen vet jag inte direkt, utan det är just att den kan hitta spionen snabbare och kan då iaf undvika att lyncha just denna?Och det kan också framgå till andra goda att ängel och spion hittat varandra efter ett tag?
 
Iom att ängeln vet vem den skyddar så kan den kanske räkna ut snabbare än andra goda vem som är spionen? Bara för att spionen kanske håller någon som lite god för att käket misslyckades i mitt tänka scenario? ( Myrten ( ängel) skyddar BSF, ulvarna försöker käka BSF ,spionen cirkus får veta att BSF var tänkt ulvmat. Myrten ser att cirkus verkar hålla BSF för god och kan anta att cirkus är spion. Typ om det blev klarare?) Eller ett ännu troligare scenario spionen "vet" vem som är ängel efter dl1 om ängeln skyddar sig själv oavsett om käk misslyckas eller inte.
Om den har mer nytta av att hitta spionen vet jag inte direkt, utan det är just att den kan hitta spionen snabbare och kan då iaf undvika att lyncha just denna?Och det kan också framgå till andra goda att ängel och spion hittat varandra efter ett tag?
Ok. Jag hänger med i ditt resonemang. Tror jag. :p
 
Nu är jag här igen! Leken verkar inte riktigt ha kommit igång än (eller så är det jag som har svårt att komma igång...)

Det har varit lite diskussioner om antal som vanligt, att det finns fler namngivna onda än det borde skapade lite förvirring men har blivit utrett av LL.

Q reagerade på min och någon mers kommentar om sparsmakad lek (eller annan liknande formulering), och i mitt fall handlar det helt enkelt om att de flesta lekar jag lekt faktiskt varit de lite mer komplicerade, och ombyte förnöjer!

Habina har lagt en röst på CorpseBride för att hon inte hittat leken, känns dock väldigt långsökt att det skulle indikera något av hennes roll, och varför det skulle vara just fåret förstår jag inte riktigt?

Några ambitiösa har försökt sig på sammanställningar (nu senast Klara och lite tidigare Paddington om jag minns rätt?).
 
Så här långt då, Quarter4ever tycker att ulvarna har ett försprång i och med att det inte finns några sior, jag är mer åt Dentakus håll att det inte är en sån stor nackdel för den goda sidan, goda sidan har tvillingarna som känner till varandra och siaren som efter natten bör få koll på vem ängeln är. Men den onda sidan få ingen info alls utan måste enbart gå på vad de tror efter inlägg i tråden.
Habina känner samma panik som jag alltid känner in för första dl och det hjälper inte mig så mycket... ;)

Läser ikapp så nån kanske redan kommenterat. Ang. det jag fetade: onda sidan har ett svart får och det är ju mycket starkare än en ond roll utanför lyan som inte känner till lyan. Fåret vet ju vilka ulvarna är så den kan söka deras uppmärksamhet så den inte blir käk. Att visa sig som ond utanför lyan utan att veta vilka ulvarna är, är mycket svårare.
 
Jag är lite osäker på hur tiden ser ut ikväll för mig, så för att inte riskera någonting tänker jag säkerhetsrösta. Känns som ikväll kan bli en sådan där kväll när jag fastnar i stallet utan någon täckning...

Habina röstar på _CorpseBride_

Då hon inte ens hittat leken. För mig finns det bara en roll som kan känna sig så säker att de inte behöver läsa leken och det är svarta fåret. Alltså tror jag att _CorpseBride_ är svarta fåret.
Jag fattar att det inte fanns nånting att gå på, men motiveringen :laugh: :D
 
Ängeln kan väl visst ha info att tillgå om den skyddar rätt förresten? Om ulvarna misslyckas med ett käk så vet den ju att det är rätt troligt att den personen är god ( jokern i leken är det svarta fåret, vilken givetvis också kan bli skyddad av ängeln och ulvarna försöka käka den samtidigt)
Vilket också brukar vara den information en ängel kan tänkas ha från sin egen roll.
Sedan kan ängeln få en hel del hjälp av spionen att räkna ut ett och annat? Förutsatt att den vet vem som är spion då.....

Jag hänger inte riktigt med i hur du menar här, jag vill nog hellre vända på resonemanget.
Eftersom vi inte har ngn info som når onda sidan så är det inga problem för ängeln att skydda sig själv natt1 - det gör att spionen vet vem som garanterat är god. Sedan hoppas jag att spionen är lite om sig och kring sig så det inte blir så tydligt vem dem vet är god samtidigt som ängeln ändå uppfattar ev signaler. Om spionen blir för tydlig så är det lätt att båda rollerna röjs för alla inkl lyan.

Enda gången ängeln vet att den skyddat en god person är om käket misslyckas och alla är inte lika bra änglar som @Mirtai ;).
 
Läser ikapp så nån kanske redan kommenterat. Ang. det jag fetade: onda sidan har ett svart får och det är ju mycket starkare än en ond roll utanför lyan som inte känner till lyan. Fåret vet ju vilka ulvarna är så den kan söka deras uppmärksamhet så den inte blir käk. Att visa sig som ond utanför lyan utan att veta vilka ulvarna är, är mycket svårare.
*muttrar* det är ett elände att vara ond utanför lyan som jag var i förra leken... :cautious: Men jag har misslyckats så kapitalt även när jag har varit svart får så jag har nog av den anledningen inte sett det som någon jättefördel. Den här leken kanske det är någon som är skickligare än mig. :D Och för att vara tydlig, jag är inte det svarta fåret i den här leken, men samtidigt skulle jag skriva det även om jag var det så jag vet inte om det hjälper så mycket... :D
 
EmmaN hittat till leken frågar om full spioninfo, tycker precis som jag att det kan vara fördel onda pga inga sior men också att det utjämnar sig iom att LL ändrat vinstvillkoren till att det räcker att goda får ut alla ulvar

Habina Jag reagerade lite på hennes kommentar att det är roligare med en lek utan sior, men kan förstå hur hon menade. Noterat är det iaf och Habina lägger en typisk förstaDL röst tidigt idag ifall hon inte hinner in senare, Hon lägger den på _CB_ med en motivering att hon skulle vara fåret pga att hon inte hittat leken än? Det går inte att säga något om vilken roll Habina har utifrån detta, hon brukar rösta tidigt ganska ofta vad jag minns.

Niyama räddade leken från att försvinna ner i glömska långt ner på sida 2. Samtidigt tycker hon att det beror på mig, ändå ligger jag i fronten på inläggsstatistisken? jag har bara mobil med svajigt bredband i mina föräldrars stuga, med hela min syskonskara på plats så jag förvarnade tidigt i anmälningstråden att jag inte kommer vara online som jag brukar, så blir ju lite fundersam på att Niyama ändå påpekar det? Det kan ju vara i skämtsam ton men noteras ändå... Tycker att svarta fåret är en rejäl förstärkning för den onda sidan eftersom den vet vilka ulvarna är, och jag är böjd att hålla med om det. Ser att hon undrar om LL kan ha glömt siorna också och det kunde ju vara trevligt om hon är något på spåret där:D

_CorpseBride_ ä
nnu inte hittat hit ( hoppas det inte hänt nåt?) taggar en gång till för säkerhets skull
@_CorpseBride_

zassoo har hittat hit men inte mer

quarter4ever Det är jag:D

Snurrfian Får bakläxa på sin mattesummering av Klara,och även jag noterar det- och det kan ju vara bara en vanlig felskrivning av en god , eller så är det något mera bakom det -att hon faktiskt vet hur många ulvar det är och därmed också gör denna felskrivning?( Gör sedan ännu en felskrivning då skriver hon siaren istället för spionen) Nu brukar det ju mest vara goda som lyckas med sådana felskrivningar och blir genast misstänkta för det- ffa i DL1 där minsta halmstrå grips efter. Men noterat är det förstås, även om det kanske troligast inte betyder något alls

Dentaku funderar även hon kring antal ulvar kontra de namngivna, funderar mycket kring jägaren och frågar LL efter ett förtydligande om jägaren får låta bli att ta med sig någon när/om den dör, detta efter att jag skrivit att det kanske den inte behöver- men LL förtydligar att det skall väljas. Verkar lite ringrostig då hon glömmer bort att ängeln kan få viss info om käk misslyckas. Inte spelat på länge så en viss rostighet kan kanske vara förståelig

Klara gjort en seriös översikt som i princip tagit med allt som hänt i leken , trots tidsbrist och fysisk aktivitet. Som vanligt går det inte att säga något om Klaras roll utifrån hur hon resonerar och skriver, hon har blivit mycket skicklig på att verka god när hon är ond, så bara för gamla meriter har jag ögonen på henne. likväl som flertalet andra. Verkar i alla fall leta på, dök på Snurrfian direkt ang matten och frågar även efter förtydligande ang siaren som ju borde vara spionen då ingen siare finns med enl rollistan. Frågar även mig efter förtydligande ang hur ängeln skulle kunna bli hjälpt av att få reda på vem som är spionen

Paddington får dela på förstaplatsen med Klara att hittat leken efter de dividerat lite om det tillsammans med Snurrfian. Håller med mig om spioninon och antal rader spionen kan tänkas få och är först med att göra en kort sammanfattning i morse.

LenaH Vågar inte meddela att hon hittat leken via mobilen, och glömmer bort det senare för att leken hamnat på sida 2, verkatr tycka att det skulle vara en fördel om det var många ulvar för att det blir lättare att hitta dem?

Gabby_Ossi Jag reagerade på hennes kommentar om att det skulle vara roligt med en mer sparsmakad lek, hon förtydligar senare att det hon menade var att ombyte förnöjer för att hon bara hittills deltagit i mer komlicerade lekar än denna. har inte skrivit något mera än detta plus en kort översikt på ett litet antal deltagare än så länge

Lobelia frågar mig om hur namngivningen påverkar att alla som vanligt är onda, jag tror hon missförstod hur jag menade med meningen " Så då är det lika bra att räkna med det värsta, som vanligt är alla onda tills motsatsen bevisats...."
det värsta man ska räkna med = det kan vara flera onda än man kan tro utifrån beräkningen att det är 1/3 onda
Som vanligt ( menar då oavsettt antal onda) så är alla onda i mina ögon tills motsatsen bevisats
Håller med om att spionen inte får mycket info, men borde kunna få vetskap om ängeln iallafall sedan vet jag inte vad hon menade med en aning till?

bollen__
har än så länge bara skrivit "här" i tråden så finns inte mycket mer att tillägga
 
Jag hänger inte riktigt med i hur du menar här, jag vill nog hellre vända på resonemanget.
Eftersom vi inte har ngn info som når onda sidan så är det inga problem för ängeln att skydda sig själv natt1 - det gör att spionen vet vem som garanterat är god. Sedan hoppas jag att spionen är lite om sig och kring sig så det inte blir så tydligt vem dem vet är god samtidigt som ängeln ändå uppfattar ev signaler. Om spionen blir för tydlig så är det lätt att båda rollerna röjs för alla inkl lyan.

Enda gången ängeln vet att den skyddat en god person är om käket misslyckas och alla är inte lika bra änglar som @Mirtai ;).

ja jag skrev ju precis det att ängeln kan veta att den skyddat en god person om käket misslyckas? Dock kan et ju rent teoretisk också vara svarta fåret så länge den finns kvar i spelet-
så helt säker kan den väl inte vara ändå?

Sedan håller jag med om att spionen får vara försiktig så den inte outar ängeln för ulvarna ffa om skyddandet lyckas senare i leken då det inte behöver vara sig själv den skyddat.
Skulle Ulvarna misslyckas med käket första natten räknar jag med att de kan veta vem ängeln mest troligt är ändå.
 
Nu är jag inte Lobelia men jag antar att hon menar vem jägaren väljer. Det blir ju bara två spionrader i denna lek om jag inte missat nåt.
jo det kan mycket väl vara så, men det borde väl vara tre rader spionen får?
vem ängeln skyddar
Vem ulvarna vill käka
Vem jägaren väljer att jaga?
 
jo det kan mycket väl vara så, men det borde väl vara tre rader spionen får?
vem ängeln skyddar
Vem ulvarna vill käka
Vem jägaren väljer att jaga?

Ja, om käket misslyckas. Men annars är ju den raden uppenbar för alla.

Tillägg: Dessutom är den ängeln skyddar den enda som är skyddad i denna lek, så spionen vet ju vem ulvarna försökt käka genom att den vet vem ängeln skyddade. Alltså är den raden värdelös för spionen, för ulvarna lär ju inte låta bli att käka.
 
ja jag skrev ju precis det att ängeln kan veta att den skyddat en god person om käket misslyckas? Dock kan et ju rent teoretisk också vara svarta fåret så länge den finns kvar i spelet-
så helt säker kan den väl inte vara ändå?

Sedan håller jag med om att spionen får vara försiktig så den inte outar ängeln för ulvarna ffa om skyddandet lyckas senare i leken då det inte behöver vara sig själv den skyddat. Skulle Ulvarna misslyckas med käket första natten räknar jag med att de kan veta vem ängeln mest troligt är ändå.
Jo men sannolikheten att ängeln skyddar rätt brukar tyvärr vara ganska så låg så att denne får extra information den vägen känns lite vansklig (och räknar man även in svarta fåret då så kan inte denne vara helt säker på att det är en god den skyddat). Det är mycket troligt att ängeln väljer att skydda sig själv natt1 vilket gör att jag tycker att spionen har större sannolikhet att få reda på en god roll.

Ja om ulvarna misslyckas första natten så är de nog ganska så klara över vem som är ängel.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 342
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 532
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 086
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 884
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp