Bukefalos 28 år!

Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Har en tik just nu och har tänkt lite på om jag skulle ha en till hund. Eller ja, om "pappa" ska ha en hund. Men det är ändå jag som kommer göra allt med den såsom gå rundor, träna osv. Jag hade tänkt mig en Golden Retriever (sån mörkare modell) eller någon blandras. Min nuvarande tik är 50% Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel. Så jag hade isåfall letat efter en hund i hennes storlek, ingen med intryckt nos, ingen med rynkor, ingen för kraftig och inte Rottweiler (inget emot temperamentet men gillar inte sådana muskelberg).
Jag undrar nu främst vad det är för märkbara skillnader med två hundar. Jag förstår att det blir dubbla kostnader med mat, vaccinationer, försäkring och sådant. Men annars då, jag kan gå med två hundar (tränar då och då för att vara redo) och den största av de hundar jag tränar med är en Jaktlabrador.
Så vad är största skillnaden?
Och även om det är någon speciell ras eller blandning ni tror skulle passa?

Kommer inte köpa den (om det blir aktuellt) förens på vinterlovet eller på nästa sommarlov då jag vill vara hemma första tiden med den. Vi måste även kolla över ekonomin så vi vet om vi har råd med en till hund.

Men skulle vilja höra era åsikter om det. Är det svårare på något sätt eller mer "komplicerat" med två hundar eller? Alla åsikter tack!
(Såklart kommer jag att gå rundor med min vuxna hund och valpen ensamma i början så jag kan träna med valpen själv och även gå kortare rundor med den samt längre med min vuxna. Jag vet ansvaret med valp och hund då jag har ju en själv och fick henne när hon var 8v. Bor i lägenhet på 101kvm så det finns gott om plats för hundarna.)
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Ja, det är dubbelt upp av allt men många saker blir också enklare. Hundarna har utbyte av varandra (hur mycket diskuteras här ibland, men jag tycker åtminstone mina verkar ha det). Det blir inte lika känsligt med ensamtiden. Att ha konkurrens kan stärka motivationen hos en del hundar att vara till lags. Sen beror det förstås på vilka hundar man har, kön, skillnad i ålder och storlek och behov. Gör det lätt för dig, problem får man ändå, och välj inte två alltför olika hundar. Och tänk att båda ska passa in i den livsstil du vill ha, vad du nu är intresserad av att göra med dina hundar och hur du vill leva.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Jag tycker att det är större skillnad från 2->3 än från 1->2. Två hundar är två hundar, tre är en flock.
Nackdelar kan vara att det är svårare att få plats i bilen, i synnerhet som du tittar på lite större hundar.
Samma sak om du åker kollektivt.
Krångligare rent praktiskt att hantera två hundar på promenaden.
Kostnaderna såklart - har man nedrans otur skadar sig båda hundarna samma månad och åker på X tusen i veterinärräkningar. En bra försäkring är nästan ett måste, i synnerhet om man inte har massa pengar undanstoppade i madrassen ;).
Svårare att ta med sig två hundar än en hem till folk.
Svårare att hitta hundpassning.
Har den nuvarande hunden några olater eller "svagheter" så är det väldigt stor risk att valpen tar efter.
Är den ena olydig drar den antagligen med sig den andre, t ex på jakt eller liknande.
Det KAN vara svårt att hinna med båda och känna att de får "egentid" eller vad man skall kalla det (min ena är i ganska stort behov av det).
Jisses, det blev en längre lista än jag trodde.
MEN...
Det är mysigt med två hundar :)!
De har sällskap av varandra - även om det aldrig kan ersätta husse/matte vid ensamhetsträning etc.
Även om de inte leker särskilt mycket ihop så interagerar de ju och jag tror att det för de flesta hundar är skönt att ha en artfrände.
Är den ena hunden egentligen din pappas så delar ni ju på ansvaret/arbetet även om det är du som gör merparten.
Jag blev tvåhundsmatte igen i mars efter några år med bara en hund och det var visserligen lite lättare när jag bara hade Skroffan men det är mycket roligare när jag har Nikka också :).

Angående ras så beror det väl mycket på vad ni vill göra med hunden och hurdan personlighet den skall ha. Golden är generellt en bra allroundhund men måste få jobba, helst apportera. De finns i hela registret från mer eller mindre aktiva sällskapshundar till jaktmaskiner - välj vilken typ ni vill ha beroende på vad ni vill ha den till, inte beroende av färgen ;).
Blandras avråder jag ifrån även om du är jättenöjd med din. Men det kommer säkert massa andra skriva om, det har också diskuterats ett antal gånger på forumet.
Lycka till med hundfunderandet :)!
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Jag har en vuxen hund och en 6-månaders. Gamlingen är schäfer-stor och lillen kommer att bli ngt mindre, mellanstorlek. Än sålänge upplever jag inte att det är så stor skillnad på att ha två mot en.

Dom tar mer plats i bilen. Man får inte alltid ta med två hundar in till vänner och familj även om dom annars tyckt att det är ok med en, två hundar är mer att hålla reda på ibland (men oftast håller de ju ihop så det hjälper också att ha två stycken). Två hundar kan egga varandra med dåligt beteende, tex att skälla när någon kommer, det kan ta längre tid att få tyst på två. Ibland kan man behöva träna/promenera med dom var för sig. Har man stora problem med sin första hund bör man inte skaffa en till kanske, då har man snart två med samma olater. Men om den första hunden fungerar fint kan den bli en bra förebild för den nya. Tänk också på att skaffa en jämlik hund med den du har så att dom orkar och behöver lika mycket.

Jag upplever inte att det är något problem i min vardag, tycker inte hittills att det är jobbigare att ha två. Tvärt om har dom mycket nöje av varandra och det är lättare att lämna dom hemma när jag vet att dom är två och inte en som lämnas av familjen. Det kommer dock kanske bli svårare att ha med dom på jobbet såsom gamlingen varit med tidigare - folk kan ha överseende med en hund, ffa om den är väldigt trevlig. Med två stycken blir folk genast mer petiga.

Nu är gamlingen pigg men kräver inte lika mycket som förr, vilket gör att jag med gott samvete kan lämna honom hemma och ta med bara den lilla när jag ska rida och så för att han ska bli självständig och fokusera på mig. Så jag tycker att det fungerar väldigt bra. Det är INTE dubbelt jobb med två, i alla fall inte för mig. Kräver lite mer hjärnaktivitet dock.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Mina hundar har garanterat nöje av varandra. De leker flera gånger om dan, dividerar om ben, springer tillsammans på promenaderna, sover tillsammans, äter tillsammans, jobbar tillsammans. Min gamling har lyst upp sen den lilla kom och verkar tycka om att vara plastpappa. Han uppfostrar och tillåter och vägleder. Sen är dom ingen hel flock utan sin matte så inte kan jag lämna dom mer för att dom är två eller så, men dom har absolut nytta av att vara två och mår bra av det. Dom har någon som talar samma språk, som leker likadant och som läser av dom korrekt. Någon att prata med helt enkelt. Hundar är trots allt flockdjur.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Först och främst tycker jag att man ska landa med den hund man Har innan man skaffar en till.

I vår familj tyckte jag att jag hade rätt plattform; en okomplicerad, väluppfostrad vuxen tik på fyra år och sedan en valp på det.
Det blev inte riktigt som jag tänkt mig.

Vi har inte några gigantiska bekymmer - men den äldre tiken kommer nog aldrig att uppskatta sin "lillasyster" som jag hoppats (jag måste ständigt hålla koll på relationen) och de utvecklar gemensamma problembeteénden.

Med tanke på att jag precis läst om era koppelpromenader känns det som om du redan har händerna fulla!
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Mycket större skillnad än jag trodde!

Nu är visserligen min hund nr 2 mer krävande (vilket jag räknat med men hennes aktivitetsnivå är nog snäppet högre än jag trott faktiskt. Inte för att det är ett problem), större och unghund="bråkigare". Men ja, då äldsta hunden är lugnare men levt aktivt hadr jag inte väntat mig såpass stor skillnad.

De trivs bra ihop, leker med varandra osv. Den ääldre reagerade inte odelat positivt till en början dock.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

...kan bara instamma i vad Sel skrev... Hon uttrycker sig battre an mig.


TS, ta en lang, serios kik pa din unghund du har nu med de problem som finns dar - att lagga till en annan unghund uppe pa det kanns inte sa vidare klokt forran det ar stabilt med forsta hunden...
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Jag haller med.
Min vuxna rottis ar en drom ... en skarp drom, men en drom att leva med. Hennes hela "purpose of life" har alltid varit att vara mig till lags. Nu har jag en 4 manaders som jag visste skulle vara snappet varre i energi ... men Miss Mandy gillar henne inte sarskilt mycket (annu, jag hoppas fortfarande). Hon tollererar valpis, men blir lite upprord:p nar den lilla terrorn inte slutar att hoppa pa hennes huvud.:crazy:
Mandy anser sig behova vakta mer nu:meh: sa vi ar tillbaka till traning att JAG bestammer vad som ska vaktas och den lilla har inget stop. Gemensamma koppel promenader ar helt ute. Om Mandy ser nagot hon maste vakta valpis mot har jag inte en chance med bada tva, sa jag maste ga men en i taget. Det tar upp nastan all min lediga tid.:crazy: WAY mer job an en 6 arig val fungerande hund.:p
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Nej, du ska nog inte ha en till hund. Du har tidigare sagt att det var någon veterinärundersökning eller ingrepp du inte hade råd med (röntgen, kanske?), och ska du plötsligt betala försäkringar, mat och träning för två? Nej.

Om dina föräldrar inte tidigare ville punga ut med veterinärpengar, varför skulle de vilja betala en ny hund?

Sen, med tanke på de problem du redan verkar ha, så skulle jag inte dra in en ny hund i mixen. Som bäddat för problem.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Jag tyckte det vart jobbigare än jag räknat med.

Och det var framförallt tiden det tar att träna och stimulera två hundarna som inte räckte till för ett för mig tillfredsställande sätt. Det är ju inte bara under valptiden man måste träna på saker enskilt utan mina hundar stimuleras med spår/sök/lydnad så länge dom har fysik för det, dvs hela deras liv. Dom gemensamma vanliga promenaderna var ju ok med två men ändå skillnad mot en. Promenerade jag med bara en hund låg fokus på mig, oerhört kontaktsökande och inga problem att möta gruffande hundar. När jag promenerade med båda fann dom stöd hos varandra och blev dom där gruffande hundarna man inte gillar att möta :o

Samma sak i trädgården där dom alltid gått lösa. En och en satt dom och tittade på människor och hundar som promenerade förbi. Båda ute, tjaaa återigen fann dom stöd hos varandra och sprang emot staketet och skällde. :meh:

Så jag vill inte ha två hundar igen. Tog ett tag faktiskt innan jag tyckte att träna hund är kul då det stod mig upp i halsen under många år, brände nog ut mig på det:(
 
Senast ändrad:
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Jag tycker allt är både lättare och roligare med två. Men så har jag två ganska små, ingen av dem kräver särskilt mycket.
Promeneraderna blir roligare, speciellt när jag och min man går tillsammans och har varsin, samma sak med kurser.
De har väldigt stort utbyte av varandra
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Det enda som jag egentligen tycker är svårt är att få ihop träningen. När den ena tränar så är den andra olyckligast i världen och vice versa. Går jag ut och lämnar den andra ute så river den som blir kvar hemma lägenheten. Och delar jag inte på dem så stör den som inte får träna den som ska träna. Det blir inte riktigt optimalt och det är svårt för både mig och hundarna att få fullt fokus.

För många funkar den bit som jag beskriver superfint, men jag har inte fått det att funka. Jag har dock en hundtyp som inte har självbehärskning som främsta egenskap och det märks tydligt här.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

*kl*

Jag har haft som mest 4, ligger på 3 st nu. I ärlighetens namn var det inget problem att gå från 1 till 2 till 3 till 4. Men jag hade en schäferkorsning och resten shelties. Och shelties, som många vet, är det celldelning på. Det går bara av farten så har man fler :D

Mina vuxna har varit uppfostrade så valparna har bara tagit efter med inkallning och diverse. Det jobbigaste är väl att varenda en tycker att man ska krama dem först och allra mest. Så att de ligger på dig i en tvångskram-hög är inte helt ovanligt..

Just med träningen - att de andra vill vara med - har jag inte sett som ett problem. Jag har antingen lagt ned krut på att få dem tysta eller satt dem i bur med dörren täckt så lugnar de ned sig. Annars är det mycket användbart om man vill öka motivationen hos de andra.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Ja men så dum jag är som inte har lagt ner krut på att få dem tysta och stilla! :D

Jag tycker nog inte att man ska säga att det "bara" är att träna eller "bara" är att stoppa in hunden i en bur och täcka över. Jag lägger in ungefär 10 träningspass i veckan var på balans/koordination och lydnad. Samtidigt tränar jag den andra hunden på att vänta (men ibland så stänger jag bara in mig och hunden som ska träna i ett annat rum eftersom det inte finns oändligt med tid och tålamod). På ett år blir det ganska många pass som handlar om att lära sig "vänta" och det funkar fortfarande inte klockrent. Mina hundar är inte obildbara och jag kan inte vara helt usel på att träna mina hundar eftersom de trots allt lär sig det mesta utöver just detta. Jag ville därför understyrka att det är ett problem som faktiskt kan uppstå.
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Många av er svarar på frågan och ni andra verkar snacka om något helt annat? Som jag sagt så bor jag hos min pappa nu, inte min mamma. Det enda problemet jag har med min hund i nuläget är att hon drar (piper lite mot andra hundar men hon stressar inte upp sig om någon kompis skäller tillbaka), hon är lite hoppig och så när man kommer hem men hon är fortfarande en unghund och hon har lugnat ner sig rejält om man jämför med för ett tag sen.
Så min hund kommer alltså vara minst (runt) 3år när vi köper nästa, jag har tid på mig att träna koppelpromenaderna och har hon inte lärt sig om vi skaffar valpen så får jag helt enkelt gå med henne dit själv tills hon kan det. Det är ju bara när vi går till ett visst ställe. I början kommer inte heller valpen kunna gå den rundan.
Min hund är inte den som är direkt svartsjuk och hon är inte så krävande när det gäller mys och sånt. Hon älskar att vara med andra hundar och vi är då och då hos min farmor och då är det tre hundar i samma hem. Hon är lite "stirrigare" då hon vill ju såklart ta alla tillfällen till lek men när vi var i stuga (1vecka) så lugnade hon ner sig efter någon dag.
Jag skulle också vilja ha en valp så "tidigt" som möjligt i min nuvarande hunds liv då det är enklare att den stöter bort den nya hunden, disto äldre den är. Har jag hört i alla fall. Min älskar allt och alla nu och då leker dem istället för att vara mer "mogna och självständiga". Och då blir det inte heller så att den unga hunden är mycket på den äldre.
Vi har även tänkt byta ut vår bil till en kombi så vi kan ha bur där bak och då kan man ju "bara" köpa dubbelbur istället för enkelbur.

Jag vill ha en hund som inte är för skarp/hård i psyket. Den ska vara lättlärd och gärna tycka att freestyle/agility är kul. Ingen vallhund eller jakthund (jakt går men vill kunna ha den lös) så inte för kraftig jaktinstinkt. Den ska gärna vara "öppen" mot andra hundar och inte för reserverad. Men den behöver inte heller älska allt och alla. Jag gillar inte småhundar så gärna i Schäferstorlek, lite mindre går men även större. Den ska även kunna vara ute då och då länge men den ska inte må dåligt av en dag med kortare rundor (händer inte så ofta men det händer då och då om jag är supertrött). Den får gärna frysa på vintrarna (haha, skämt åsido men älskar täcken så det hade inte varit ett problem haha).

Tror det besvarade alla frågor eller så x)
 
Sv: Stor skillnad med 2 hundar istället för en?

Om pengarna och tiden finns, så varför inte. Det går ju åt ganska mycket mer tid, då man måste ge egen tid åt båda hundarna för träning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 069
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 842
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 965
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 341
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp