Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

kopparberg

Trådstartare
...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning!

Har ni någon gång radikalt fått ändra en uppfattning ni haft när det gäller hästar? Jag har alltid ansett att sk betesreducerare, det är något man har högst tillfälligt om alls! Jag har nu fått ändra uppfattning om det! Och det rejält! Och fått inse att en betesreducerare, det kan vara det snällaste för en häst!

Så här är det:
Min häst är uppstallad hos min kompis. I stallet finns två boxar och två hästar, kompisens och min. Min häst är ett halvblod, normal i hullet, står på fri tillgång hö och kan äta gräs i obegränsad mängd. Kompisens häst är en sjukligt lättfödd nordis, blir fet av att se foder på bild! Dessutom äter han konstant, han gick en gång i tiden på lösdrift, då var han inte tjock, det var fetma! :crazy: Att han då åkte på fång var ju inte ett dugg konstigt!
Nåväl, kompisen har bantat honom, men han är ju forfarande mycket lättfödd och äter konstant om det finns något att äta! Vilket resulterat att våra hästar kan ju inte gå ihop vintertid när det är hö som gäller! Min häst har ju fri tillgång, äter sisådär runt 10kg/dag i hagen, och de uppdelat på hela dagen. Nordisen äter non-stop så länge det finns hö, så han får ju tilldelad mängd. Skulle nordis och mitt halvblod gå tillsammans på vintern skulle min häst få sisådär 2-3kg/dag i hagen gissar jag, och han sisådär 25-30kg/dag! :crazy:
Så de går i varsin hage vintertid med bara en tråd emellan dem så de kan "umgås" över stängslet.

Men på somrarna kan de ju gå tillsammans! Härligt va? Det är inga beteshagar, men i allafall gräshagar så det finns härligt gräs att beta hela dagarna!
I en drömvärld ja! :(
Det fungerade EN sommar! I och med att nordisen så fort han blir "gräsfet" även blir orkeslös i ridningen (han motioneras regelbundet, körs och rids), så togs frågan upp med hästveterinär. Veterinären berättade att nordis förmodligen har rejält med fett runt de inre organen, därav orkeslösheten (vilket vi misstänkt också). Dessutom har han fettdepåerna så att fången "knackar på dörren". Och till sist har han de första små tecknen på cushing! Enligt veterinären allt pga hans sjukliga matintag, ät allt och hela tiden! :crazy:

Så rekommendationerna är betesreducerare eller gå i avbetad hage, på jordbacke!
Så väljer nordis inte betesreducerare kan våra hästar inte gå tillsammans på sommaren heller! :( Min häst vill ha gräs, vill inte gå på avbetad jordbacke!

Vi valde nordis med betesreducerarmunkorg och hästarna tillsammans i gräshagen.

Vad är era erfarenheter av betesreducerare? Jag har ju aldrig varit i ett stall där någon häst haft en sådan?
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Om ni har ett eget stall och bara era hästar där så är ett väldigt bra alternativ också att skaffa andra djursorter som kan putsa och beta ner hagarna.

Vi kommer testa detta året med att låta våra får (vi har fåruppfödning på gården) beta ner hagen och sen släppa hästarna på det betet. På det viset kan vi kanske slippa att sätta betesmask på nordsvensken (som vi helt enkelt vill hålla i ett bra hull under sommaren) och min arab kan få äta lagom bra gräs och eventuellt få extramat när han ska in för ridtur osv. Min syster som i sommar ska ha sin halvblodsvalack här på bete tyckte först att det var dumt av oss att släppa hästarna på redan nerbetat område men har fått ändra uppfattning då denna häst är mer lättfödd än hon trodde.

Om man har tur så kan det finnas fåruppfödning i närheten som vill "låna ut sina får" under sommaren. Och när det gäller staket så kan många får stanna inom eltråd så det bara behövs shettishöjd :)
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Det fungerar säkert olika bra på olika hästar. Min erfarenhet är dock väldigt possitiv. Min häst gick tillsammans med en shettis på bete under flera sommrar. Shettisen gick med greenguard och det fungerade perfekt. Då den inte utförde något arbete så var den tjock ändå men inte i närheten av vad shettisar ofta blir på bete.
Shettisen fungerade precis som en vanlig häst i allt utom att hon fick lära sig en lite ny teknink för att klia men det listade hon enkelt ut och jag såg dem ofta kliandes på varandra.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Min erfarenhet av reducerare är god. Även om det TYVÄRR inte alltid är tillräckligt för att ha 2 hästar med olika behov ihop. Dvs nordisen kanske inte kan gå på betet ens med reducerare utan att bli för tjock. Då borde det iaf kanske gå att ordna så de går ihop halva dygnet, och den andra halvan går nordisen i bantarhage?

Ang fått ändra radikalt - JA. Jag har ju fått i princip slakta ALLA mina principer, just för att hålla vikten nere. Dvs jag har fått gå under minimiTS, nattetid fått acceptera på tok för många timmar utan mat osv.

Och betesreducerare då, de har jag dock aldrig sett som 'hemskt', utan tvärtom, det som KAN vara skillnaden just mellan gå i en vettigt stor hage, med kompis, jmf med att stå själv i en liten ruta med stampat jordgolv.

Mina går med reducerare, och på MYCKET begränsat bete, dvs iaf L får knappt i sig något. Han är HUNGRIG hela tiden. MEN.. de är banne mig så mycket lyckligare där de går och skaver i sig ett grässtrå här och ett grässtrå där hela dagen nu, än i vintras när det kom en liten portion silage var 4:e timme, och inte fanns mycket att göra utom gnaga på ett träd eller vänta på nästa portion mat. Just att de kan gå och födosöka är enormt mkt värt både för mig och dem.

Betesreduceraren är skillnaden mellan att gå i hyfsat stor hage och iaf kunna födosöka/gnaga lite gräs, jmf med att stå i en liten hage med stampat jordgolv, äta upp sin portion silage på 10 minuter och sen vänta 4 h på nästa miniportion.

Så, håller tummen det funkar med nordisen. Mina kan tyvärr inte gå på normalt bete ens med reducerare - de blir feta =/ (Shettisen blir fet även på det här hårt begränsade, trots greenguard och trots bara 8 - 11 h per dygn på det lilla gräset.. Så som sagt, ibland hjälper inte ens begränsare, men när den gör det så är det enligt migjust ett PLUS för den kategori hästar du beskriver)
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Veterinären berättade att nordis förmodligen har rejält med fett runt de inre organen, därav orkeslösheten (vilket vi misstänkt också). Dessutom har han fettdepåerna så att fången "knackar på dörren". Och till sist har han de första små tecknen på cushing! Enligt veterinären allt pga hans sjukliga matintag, ät allt och hela tiden! :crazy:

Men nu blev jag fundersam - är det inte tvärt om att hans problem kan beror på cushing?

Jag ahr förstått det som att cushings sjukdom är en metabolisk sjukdom som framför allt drabbar äldre hästar. En orsak kan vara en tumör i hypofysen eller i binjuren. Dessutom har jag förstått att de hästarna brukar tappa i vikt men också lätt få fång. Så som jag tolkar det du skriver påstår vet att hästen utvecklat cushing pga fetma - det känns för mig något konstigt. Vad säger ni andra?
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

jag har provat det på alla mina hästar. dom blev apatiska och jätteledsna, gav upp att försöka äta öht. rent djurplågeri och jag har inte samvete att utsätta dom för det. tänk dig att du är vrålhungrig, på bordet framför dig står det du tycker bäst om i hela världen och du vill så gärna äta maten men du kan inte eftersom någon har satt på dig en munkorg. :crazy:

funkar kanske bättre för mindre känsliga hästar. en nordis tar väl saker som det kommer och låter sig kanske inte påverkas så mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Finns tyvärr ingen plats för andra djur på gården! Det vore kanon att kunna ha det som du beskriver!
Tror att det är för lite mark för att låna får också, gissar att hagarna är bara ca 2 ha totalt uppdelat på 4 hagar.

Att hagarna är uppdelade är för att vi tycker det är bättre att hålla vinter och sommarhagar, dvs ha ungefär hälften som inte trampas sönder vår och höst i leran.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Åh vad bra att det verkar fungera med greenguard! Och att de kan komma på ny teknik att klia! Just stå och klia varandra är något min häst älskar! Hon är så söt när hon "tjatar" på nordisen att de ska klia, han vill ju bara äta! Men då och då lyckas hon tjata honom till några minuters kliande!
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Tack för ditt svar!

Det går ju att fixa att sätta nordis i avbetade hagen regelbundet. Dessutom är min häst hemsk när hon är brunstig under sommaren, hon nära nog våldtar sina manliga kamrater i hagen! :o
Så några dagar varje månad måste de ju delas ändå sommartid, och då kan ju nordis även de dagar gå på "jordbacken" och min pålle på gräset.
Jag vill alltså inte ha "valackbetäckning", jag planerar att avla på mitt sto och är avrådd att "valackbetäcka" då.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Enligt veterinären har han inte cushing. Bara de första tecknen som enligt henne var vätskeansamlingar ovanför ögat.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Ja, jo, men vad är nordis alternativ? :crazy:
Han klarar ju inte att styra sitt matintag normalt. Och en gissning är att om han får gå på jordbacke så försöker han bryta sig ut/in för att komma till maten, så gjorde han ett par gånger i vintras, in till min hästs hö.

Om jag skulle äta så jag blev sjukligt fet skulle jag söka vård. För jag skulle anse att jag hellre ville leva än äta ihjäl mig! ;)
Det finns ju människor som också äter ihjäl sig, dock tillhör jag inte den kategorin. Är man hungrig hela tiden som människa bör man nog ta hjälp av en dietist eller någon annan kunnig! Och inte glatt äta hela tiden i stället, då blir man sjuk.

Tror inte kompisen vill avliva hästen för att han har ett dumt ätbeteende, det är ju alternativet om man avstår gå på jordbacke eller betesreducerare. Det eller låta hästen dö i fång...

Varför valde du att använda betesreducerare? Om du kunde välja att låta dem äta gräs ändå menar jag?
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

olika orsaker. mest för säkerhets skuld. men min fånghäst kunde gå ute i gräshage året om, hade endast munkorgen på vid extremt hög fångrisk. dvs frostnätter på hösten. men hans problem var fruktan, ej fetma.

för mina hästar skulle det vara klart bättre att gå i hage med minimalt med gräs än att ha munkorg.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Betesbegränsaren fungerar alltså också när hästen äter hö eller hösilage? Har kollat runt lite på andra trådar (tack för tipset) och sett att den används även för lösdriftshästar.
Ser framför mig om våra hästar kunde gå tillsammans i vinter också om nordis kan ha betesreducerare då också! :)
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Det är nog så! Att man måste se till individen alltså! Det är allt så när det gäller att begränsa betande också. Tyvärr är ju just betande något som ju alla hästar är programmerade att göra, så synd när några individer inte kan få göra det som de vill! :cry:
Hoppas dina hästar är friska och fräscha allafall! Det är ju så jobbigt när man som hästägare går och oroar sig för sina hästars hälsa!

Får jag gissa är vår nordis tvärt om! Han skulle må sämre i avbetad hage än med betesreducerare i gräshagen!
Minns ju hur det var i vintras! Han bröt sig in till min häst och vrålåt hö några gånger, och förutom de gångerna så stod han längtansfullt på sin sida stängslet och tittade på min häst som åt, eller på hennes stooora höhög.

En fördel med nordis är i allafall att han kan stå på halm och fodras med halm! Det är förvånande egentligen tycker jag att han fungerar på halm! Han äter runt 2-3 kg/dygn, min häst äter ofta nästan det dubbla trots fri tillgång på hö! Och det beror inte på höet, vi har haft två olika leverantörer av hö i år, dessutom en period av hösilage. Tydligen smaskig halm! :D
Så trots att nordis får tilldelad mängd hö har han ju sin halm att plocka i! Kompisen ska på sommaren nu ha halmpellets som strö och fodra med halm och se hur det fungerar. Då får han ju lite mer strå att plocka i.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Centaur - inte som kritik, utan ren nyfikenhet? Hur länge 'härdade du ut' innan du gav upp?

För det är något som TS kan vara beredd på. Vissa fattar 'direkt', andra tar det längre tid för. Och de kan vara just frustrerade, apatiska eller liknande, för de begriper inte hur de ska få i sig gräset, använder helt fel teknik etc.

För L tog det lång tid att fatta hur man gjorde, och det var jättesynd om honom den tiden. Den lilla fattade snabbare hur man skulle göra, men hade en något överilad teknik och fick därför inte i sig något alls första dagarna.

Men sen när de kom på tricket, så är det ju inte synd om längre, och man får försöka tänka på det, att det är en kort period obehag för en lång period av 'plus' jmf med utan. Men det finns säkert hästar som helt enkelt inte alls passar med betesbegränsare, som aldrig lär sig.

Men att dte tar 2 - 3 - 4 dagar är inget ovanligt alls. Men man känner sig som en skurk den tiden..
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

inte så länge kan jag erkänna. hade den nog aldri mer än några timmar i taget.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

en tanke bara, har ni provat att ge nordisen probiotika som protexin eller nåt? djur har mycket svårt att skilja på hunger och "ont i magen", han låter lite för mycket "på" tycker jag. Det kan hjälpa och är inte en stor kostnad. vill ni prova så köp ett veterinärpreparat som just protexin och håll på i minst 3 månader. det kan vara så att han har ett mindre magsår som gör att han är så förtvivlat hungrig, för förtvivlat hungrig har jag uppfattat honom som han är.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Jag har väl haft ungefär samma inställning som du. Jag har en kallblodstravare nu och samma stallsituation som du: två hästar i stallet, min som lätt lägger på sig och så grannens unghäst - stor, lite spinkig hbl/fbl. Det har gått bra i vinter, då vi reglerat högiva på natten, samt att min dam äter långsammare än grannens valack. Nu är det betesdags och hon äter ockå hela tiden. Det där med magsår borde jag kolla upp, då hon kom från travet förra sommaren (=inte ovanligt med magsår).

Jag är i stånd att prova betesreducerare, då jag inte vill att hon ska bli fet (i något överhull för tillfället, men inte farligt än) med tanke på att hon kan ha pålagringar och sånt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 878
Senast: lizzie
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp