Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Har nu en globus gräsreducerare till min fångkänsliga islandshäst och till hennes överviktiga kompis. Det tog en dag och sedan hade hon fått in tekniken att äta med den. Valacken fixade det på en gång. Men visst ser de lite ledsna ut när de precis fått på den men det går snabbt över.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Jag skiljer på munkorg o reducerare. GG o Globus är munkorgar.
Globus kan man nog förstora hålet på.

Min blev apatisk o försökte inte alls- stog o hängde i en vecka med sin GG.
Den skulle iofs inte äta ngt gräs alls just då, så den fyllde sin funktion.

Sen får väl behovet avgöra. Får den äta måttligt med gräs eller knappast alls? Det är även stor skillnad i hur mkt en ponny resp. stor häst måste få i sig.

Min går med reducerare på natten o flyttas sen till magert obete o då tas den av o det funkar bra. Den får i sig lagom o tas bort från betet minst 8 h o står fortfarande på hö- för tillvänjningen.
Rids ordentligt dagligen o är nu mkt fin i kroppen. Var ngt för smal innan betet- avsiktligt. Man får ha stenkoll.

Reduceraren är av remmar o ger hål på 5-7 cm i diameter. Hästen kan dessutom andas utan problem:grin:
Är tveksam till om ngn typ är bra för framtänderna:crazy:
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Jag har en globus till min och tycker det fungerar jättebra.
Men jag håller med dig om andningen eller i alla fall så att när det är mkt varmt så verkar det jättejobbigt. Jag funderar på att köpa en helt annan modell och vaiera lite.
Nu fick hon bara gå på gräs med den på så hon har aldrig protesterat.

Den första jag hade skar jag upp flikhålen på, de som sitter undertill på sidorna. Det var ingen bra ide för då slets den upp mit snabbt.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

En från K-qvist som har köpts upp av G. o därmed utgått ur sortimentet.

Visste om detta o har köpt upp de som fanns runt om i riket:D
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Jag skulle nog hellre välja en sådan häringa än en med gummibotten

dgANydENgyAQANBLN-gaJnDgcXfQHRzCWIM0sZLAh5O4QQfpZu37fdN3_lxwwXC_QV17g633-kB8Fu-8bdtRa3lnuxw7ln3Oa_sPsiIH5IghMoly4KROkiwchYQ08hi8EI2snEQNhXSSi8YZZ181A_wA


TROR... att man kan lägga in gummibotten vid behov.

Jag ska sy sådana som jag har den dagen de tar slut.

Tänk globuskorgen med mkt smalare remmar o ingen botten. En större ring håller ihop allt.
Inget skav alls.
Hittade den första på Grann.... för 70 spänn. En enkel modell som ngn borde kunna tjäna pengar på.
Sitter kvar... om hästen inte tar av sig grimman. Min största fasa är att ngn gren/ pinne ska fastna i den. har nyckelring på grimmhaken. Jag använder aldrig grimma i hagen annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Ang tänderna så är det något som bekymrat mig med. Inte just framtänderna med globus, men med GG. Däremot rent generellt så vad det ev gör med tuggmönstret och slitningen av tänderna (de övriga alltså)

Hitills verkar det dock på just L inte ha någon påverkan dock, har kollat honom 1 gång i halvåret senaste 1½ åren, och än iaf *peppar peppar* så har det varit utmärkt fint ändå.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

http://www.vetnutra.com/produkter/protexin/protexinhstar3.html
läs här, på min häst funkade det mot fång, på min kanin gav jag pastan så tålde han sitt pencilin, vilket är problem på ninor.

Saccharomyces cerevisiae är alltså precis samma sak som bakjäst. Nu vill jag inte påstå att bakjäst är precis lika bra som just det där preparatet då jag inte provat det.

Men i många fall så 'går det lika bra med selleri' :Devil: Eller ja jäst då. Dvs att ge färsk bakjäst är både billigare och ofta effektivare än att ge som Forest_Autumn så bra uttryckte det 'jäst i mycket dyrare förpackning'

Det finns dock en del preparat, t ex ProEquo som innehåller levande bakterier isolerade ur frisk hästtarm. Dessa prep är inte att jämföra med bakjäst. (Dessa prep är dock kylskåpspreparat med begränsad hållbarhet, och inte 'torrprodukter').

Jag var länge skeeptisk mot jäst och föredrog andra preparat. Sen provade jag jäst och tja, det funkade iaf på mina bättre än de pulvriserade magtarmprep som fann (PE slår inget dock, men jag vill inte hälla det i fånghäst annat än i akut läge, inte som förebyggande. Dessutom är det dyrt)
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Men magsår? Om det var det som en eller flera verkade tro att hästen i fråga har. Veterinären ansåg det ju inte, och jag tycker det känns otroligt att den hästen (och liknande hästar) över huvud taget skulle få magsår?
Vad jag förstått så är det tävlingshästar och/eller hästar som får för lite sysselsättning och/eller för lite stråfoder som får magsår. Denna häst får inte ens "ett halvt rätt" på att passa in i någon av de kategorierna.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Lite vad jag var inne på alltså! Det finns ju så enormt många preparat nu för tiden som sägs göra underverk! I många fall är det ju som du skriver, bara något billigt som packas om och säljs betydligt dyrare.
Jag vet en tjej som för många år sedan gav sin häst mäsk (restprodukt från ölproduktionen) till sin svårfödda häst med magproblem, det innehöll visst också mycket jäst och bra bakterier för normal tarmflora.

På tal om nya dyra preparat (hör väl kanske inte hit men ändå) så såg jag i en annons att man kunde ge oral tuppkam för att smörja hästens leder. Jag frågade då en läkare (man kan tydligen behandla även människors leder med tuppkam) om man kan ge tuppkam oralt och behandla leder. Svaret var ett 100% nej! Finns inte en chans att få ut tuppkammen till leden om man tar det oralt! Vilket får mig att tro att det nog är samma sak med häst...
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Men magsår? Om det var det som en eller flera verkade tro att hästen i fråga har. Veterinären ansåg det ju inte, och jag tycker det känns otroligt att den hästen (och liknande hästar) över huvud taget skulle få magsår?
Vad jag förstått så är det tävlingshästar och/eller hästar som får för lite sysselsättning och/eller för lite stråfoder som får magsår. Denna häst får inte ens "ett halvt rätt" på att passa in i någon av de kategorierna.

Fast för det kanske man inte ska avfärda det heller.
Alla visar inte sin stress utåt öht och det behöver inte bero på "vanliga"orsaker. Men hästen verkar ju hur som helst ha ett ganska rejält stressmoment vad gäller maten...

Det behöver inte vara magsår heller. Jämförelsevis med att en annan kan ha magkatarr
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Jag är inte alls lika övertygad. Hur vet du att den hade fått fång utan detta?

Dessutom innehåller den inget annat än dessa jästsvampar och några kortare fruktaner. De sista kan nog min häst klara sig utan. Jag vet att jästsvamparna är bra för bakteriebalansen i magen, ger vanlig bakjäst till min fångponny. Men oligofruktosernas positiva verkan på tarmen tycks vara ganska omdiskuterad. Det är möjligt att just de föreningar som detta preparat innehåller är bra, kanske, eller också inte.

Jag gav på veterinärens inrådan protexin till min ponny för några år sedan men slutade när jag läste här på forumet att det var samma sak som jäst. (Långt efter det hittade jag en gammal burk hemma och upptäckte att det stod klart och tydligt på den att den skulle förvaras i kylskåp. Det gjorde den inte där jag köpte den och inte jag här hemma heller.)
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

ANg magsår, så medicin (t ex NSAID) kan utlösa det med.

Nu låter som sagt inte hästen som någon typisk magsårspatient, så var mest för 'protokollet' jag ville påpeka den anledningen med. (Mitt fbl fick ju magsår så, stackarn. Trots fritt grovfoder, lugn etc..)
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Tänk globuskorgen med mkt smalare remmar o ingen botten. En större ring håller ihop allt.
Inget skav alls.
Hittade den första på Grann.... för 70 spänn. En enkel modell som ngn borde kunna tjäna pengar på.
Sitter kvar... om hästen inte tar av sig grimman. Min största fasa är att ngn gren/ pinne ska fastna i den. har nyckelring på grimmhaken. Jag använder aldrig grimma i hagen annars.

Jag har köpt en sån(låter det som), men tyvärr fans den inte i så stora storlekar att den gick att knäppa runt mulen på min häst:crazy:
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Den modellen btw (som fortfarande går att köpa, såg sådana häromdagen) hindrade inte intaget alls för min L dock, så det är nog bäst till sådana där man inte behöver begränsa så hårt, och/eller inte är lika glupska som de flesta ponnyer.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Bara en fråga till er som har använt denna.
Hur funkar det för era hästar att dricka?

Min häst har haft problem med sårskador & stog med bandage & boxila vääääldigt länge.
Vilket resulterade i att hästen åt upp bandaget ett antal gånger/dag. pga bandaget kliade, hästen fick fritillgång på mat.
Vet sa till mig att sätta på en betesreducerare så att det skulle bli svårare för han att ta av den. provade en sån & en mer haklappsliknande sak.
Allt funkade jätte bra förutom att hästen inte vågade dricka med den på. Pt inte heller ur krubban med den på.
kunde inte lösa det, är det någon mer som har haft det problemt & hur löste ni det :)?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 878
Senast: lizzie
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp