Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Inga som helst problem, varken med hinkmodell eller greenguard, de dricker obehindrat, och har så i princip gjort sen dag ett. Dock kan det kanske vara läbbigt dricka ur hink (blir trångt?) i början, mina har ju haft kar.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

klart jag inte kan veta om han utvecklat full fång utan detta(hade fångkänning)
men hästen var dålig, varm i hovarna, markerade fram, kunde inte äta ordentligt utan att bli varm. detta var för 10 år sen, ingen kunde något, veten tyckte proteinöverskott. Jag ville hjälpa hästen och köpte protexin eftersom han var lös, ett halvt år senare gick han på gräs halva dagen, året efter gick han fullt på bete och gick så resten av sitt liv. tyvärr dog han under en buköpning:cry:(min underbara fjordhingst och min bästa vän)jäst i burk är ganska lätt att hantera och gömma i mat därför just protexin. Glömde han fick faktiskt djävulsklorot i ett halvt år ochså, det tror jag med var viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Jag förstår att du inte kan veta det men då kan du kanske inte heller påstå att det hjälpte?
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Bara en fråga till er som har använt denna.
Hur funkar det för era hästar att dricka?

Min häst har haft problem med sårskador & stog med bandage & boxila vääääldigt länge.
Vilket resulterade i att hästen åt upp bandaget ett antal gånger/dag. pga bandaget kliade, hästen fick fritillgång på mat.
Vet sa till mig att sätta på en betesreducerare så att det skulle bli svårare för han att ta av den. provade en sån & en mer haklappsliknande sak.
Allt funkade jätte bra förutom att hästen inte vågade dricka med den på. Pt inte heller ur krubban med den på.
kunde inte lösa det, är det någon mer som har haft det problemt & hur löste ni det :)?
Du måste nog observera den o vattna den i början.

Min drack inte tillräckligt o fick foderstrupsförstoppning 3-e dagen- när jag inte hade vattnat ordentligt utan reduceraren. Otäck upplevelse. Gav sig dock innan Vet hann ut *puuh*.

I år har den hajjat att det går.:bow:
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Nu har nordis fått en greenguard och flyttat till gräshagen. Premiären var i morse, i början stod han bara och såg olycklig ut, försökte gnida av den mot backen osv. Alltså fick inte i sig något! Ägaren var tvungen att åka till jobbet efter ett tag, men bara ett par timmar senare kom jag till stallet, då åt han gräs, så då hade han fått in snitsen eller hur man säger!

Men nu uppkom en fråga! Hur långt ifrån munnen ska den sitta? Några cm mellan mun och greenguard eller så nära munnen det går?
Tacksam för svar från er som kan! :bow:
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

jag har provat det på alla mina hästar. dom blev apatiska och jätteledsna, gav upp att försöka äta öht. rent djurplågeri och jag har inte samvete att utsätta dom för det. tänk dig att du är vrålhungrig, på bordet framför dig står det du tycker bäst om i hela världen och du vill så gärna äta maten men du kan inte eftersom någon har satt på dig en munkorg. :crazy:

funkar kanske bättre för mindre känsliga hästar. en nordis tar väl saker som det kommer och låter sig kanske inte påverkas så mkt.

Min travarnordis blev apatisk när han fick munkorg på sig första gången... det var hemskt att se. Han är är en typisk häst-ponny :angel: som älskar mat över allt annat på jorden.

Efter att han stått apatisk i hagen under mer än ett dygn så klippte jag sönder korgen så hålet blev större och gräset lättare skulle hitta in i hålet, för att han skulle förstå att korg=mat! :idea:
Det var en lycklig häst som sedan började öva in en bra gräsätarmetod! Det var några strån först i början, men snabbt blev hålet för stort och jag fick byta till en ny korg med det lilla hålet. Nuförtiden kan han även äta hösilage genom det lilla hålet, så de kan lära sig, men ibland kanske man får hjälpa dem på traven!
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

Lånar knapp och tråd:o

min pålle blir gigantisk sommartid runt buken,jag har nog alltid varit nojjig över att han ska få fång...
i dagarna inhandlades en betesreducerare som jag provade i dag.
Hästen frustar konstant och bökar och tittar på marken,hade den iof bara på i 2 omgångar ca 10min vardera:angel:.
det är en globus och jag fattar inte hur det ska kunna komma in något övht i det lilla hålet :confused:

hur vande ni era hästar?,beskriv gärna utförligt:angel:
bild..
31078897.jpg
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

På med reduceraren.
Jag tog ut hästen på en gräsmatta (gräset står rakt upp, enklast att lära hästen på), han försökte beta, gick inte så bra...
Jag pillade i lite gräs i hålet
Försökte få honom att försöka.
Gjorde så några gånger.
Sen lämnade jag honom att försöka själv.
Hästen blev apatisk, slutade försöka äta.
Jag klippte upp hålet så det blev större och gräset blev lättare att nå.
Hästen kunde då förstå att det gick att äta med korgen.
Sen fick han snabbt in en bra teknik och mängden gräs som kom in i hålet blev mer och mer så till slut var det dags att äta med en korg med litet hål.
I dagsläget lyckas han t.om äta hösilage genom det lilla hålet.
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

måste jag klippa sönder denna,för att sedan köpa en ny när han fått in tekniken?
gräset/klövern i hagen är ju inte speciellt kortväxt just nu,men får försöka hitta någon plats att "träna" på.

jag tänkte bara har munkorgen på nattetid,så han kan äta som vanligt på dagen.eller är det dumt?

hur tajt mot mulen ska den föressten sitta?
jag kommer förmodligen återkomma med fler frågor:angel:

i morgon ska vi i alla fall göra nya försök:D
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

*KL*

Jag körde ursprungligen med Lillen (som inte fick i sig något alls och blev frustrerad och stressad av det) att ta av, ta på, peta in mat, större hål osv. I backspegeln så hade det varit bättre ha den på och låta honom räkna ut det.

Med shettisen är jag en brutal matte. Han får lösa det. Det går rätt värdelöst för honom just nu, han har lika kass teknik som L i början. Han är hemskt olycklig, varvar apatisk med att frustrerat försöka, skrapa i marken etc. Skriker så fort han ser mig och kommer springandes. Jag stålsätter mig. Han lär sig fortare om jag INTE tar av, gör jag det lär han sig bara att vänta tills den tas av. De dör INTE av att inte få i sig något på säg 4 - 5 h, och sen kan man ta in och ge lite hö etc.

Jag gjorde lika med greenguarden på shettisen, inom två dygn åt han så det förslog, inom fyra hade han lärt sig en alldeles för bra teknik, inkl äta silage med den.

L har numera exemplarisk teknik och släpper ner korgen i backen och biter av, lyfter, släpper ner. Han kan äta silage med munkorgen i samma hastighet som utan munkorgen. Första hösten fattade han inte hur man fick in silaget dock.

Shettisen kör som sagt HELT fel teknik än, men av erfarenhet vet jag alltså att kortast obehag, frustration osv ger faktiskt den brutala metoden, även om den gör ONT i mattehjärtat
 
Sv: Stor suck! Gräs eller jordbacke, ensam...

måste jag klippa sönder denna,för att sedan köpa en ny när han fått in tekniken?
gräset/klövern i hagen är ju inte speciellt kortväxt just nu,men får försöka hitta någon plats att "träna" på.

jag tänkte bara har munkorgen på nattetid,så han kan äta som vanligt på dagen.eller är det dumt?

hur tajt mot mulen ska den föressten sitta?
jag kommer förmodligen återkomma med fler frågor:angel:

i morgon ska vi i alla fall göra nya försök:D

Jag klöpp sönder den första eftersom hästen blev helt apatisk. 200:- extra kan det absolut vara värt att ha en smalare häst ;)

ang strl
Jag kommer inte ihåg vem som skrev det, men det lät ungefär såhär: hästen ska kunna "arbeta" innuti korgen. Hellre stor och rymlig än för liten. Min häst verkar iallafall tycka att en stor korg är bättre än en liten. Så på min häst sitter den inte tajt alls, den sitter inte emot någonstans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 515
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 885
Senast: lizzie
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp