Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Jag söker inte jobb nu men började på mitt nya jobb för en månad sen så sökte nyligen ☺️ Kan tipsa om att be ChatGPT att både ge feedback på CV men främst att skriva ens personliga brev. Jag matade in mitt CV och annonsen och bad ChatGPT att skriva ett passande personligt brev (som jag sedan kollade över och redigerade där det behövdes såklart). Skulle aldrig använda AI för tester eller liknande men tycker det var toppen till det personliga brevet

Jag söker inte jobb nu men började på mitt nya jobb för en månad sen så sökte nyligen ☺️ Kan tipsa om att be ChatGPT att både ge feedback på CV men främst att skriva ens personliga brev. Jag matade in mitt CV och annonsen och bad ChatGPT att skriva ett passande personligt brev (som jag sedan kollade över och redigerade där det behövdes såklart). Skulle aldrig använda AI för tester eller liknande men tycker det var toppen till det personliga brevet
Och jag varnar för det, som rekryterande chef märker jag direkt när AI använts och det gör ofta hela ansökan ganska märklig. Nu rekryterar jag i ett område där detaljer är viktigt och koherens är viktigt så det kanske är ett specialområde där det funkar extra sämst.

Däremot de som skriver hela texten själva först och sedan har låtit AI ge feedback, tror jag har fått bra hjälp.

Om man vill kan man prova, men om man i slutändan ser ett resultat som man inte hade kunnat skriva själv så bör man kasta. Undantaget är väl om man söker en tjänst där AI uttalat ska användas - då kan man se det som ett inbakat arbetsprov….

Jag har varit med i rekryteringsprocesser och suttit med på anställningsintervjuer på mitt nuvarande jobb, och ibland är det verkligen svårt när alla man träffat verkar vara härliga personer och perfekta för jobbet. Hade helst velat anställa allihop, men är tvungen att välja bara en.
När jag själv sökte jobb hade jag så lätt för att bli besviken och starkt självkritisk varje gång jag fick veta att jag inte fått jobbet, kände mig så ratad och misslyckad. Vet inte om det är fler som slåss med såna känslor men jag tänkte på det efter senaste rekryteringsprocessen - tänk om de vi säger nej till känner sig värdelösa för att de inte fick jobbet, samtidigt som vi verkligen gillade allihopa och hade jättesvårt att välja för att alla verkade så himla bra! Jag skulle så gärna ha velat säga till de vi tvingades tacka nej till att de är fantastiska människor och att vi gärna hade kunnat tänka oss att anställda dem! Men det är i alla fall en erfarenhet jag tar med mig in i framtiden: bara för att man får ett nej så behöver inte det betyda att man är dålig på nåt sätt eller har gjort nåt fel. Det kan vara att marginalerna var på fel sida den gången bara...
I senaste rekryteringen på mitt jobb var det nånstans mellan 300-350 st sökande till EN tjänst (och då är det inte ens en storstadsregion), och bara det antalet gör ju att det blir väldigt tufft med konkurrensen och många jättebra sökande som man tvingas sortera bort...

Och jag varnar för det, som rekryterande chef märker jag direkt när AI använts och det gör ofta hela ansökan ganska märklig. Nu rekryterar jag i ett område där detaljer är viktigt och koherens är viktigt så det kanske är ett specialområde där det funkar extra sämst.

Däremot de som skriver hela texten själva först och sedan har låtit AI ge feedback, tror jag har fått bra hjälp.

Om man vill kan man prova, men om man i slutändan ser ett resultat som man inte hade kunnat skriva själv så bör man kasta. Undantaget är väl om man söker en tjänst där AI uttalat ska användas - då kan man se det som ett inbakat arbetsprov….
Givetvis måste man ju se till att det är sammanhängande, passar till tjänsten och faktiskt representerar en. Men har man varit bra på att använda sig av AI och bearbetat det som behövs så är ju tanken att man inte kommer märka att AI är använt. Tog examen nyligen och både jag och mina vänner har använt oss av AI när vi sökt jobb och alla har fått jobberbjudande(n). Med tanke på hur många sökande det är till alla jobb tycker jag att man bör använda sig av alla tillgängliga verktyg

Jag har skrivit mitt personliga brev och sedan kört den genom ai för att få tips. Kanske omformulerat någon mening eller så efter.

Bad ai skriva personligt brev till ett jobbansökan jag inte vet hur jag ska skriva och den blev väldigt fel. Men då var det en tjänst med helt andra arbetsuppgifter än vad jag har idag.

Jag som rekryterar ibland får panik av alla AI-skrivna PB. Kanske 50% lämnar in PB, och 9 av 10 inskickade PB är antingen skrivna av AI och/eller supergenerella (nämner inte ens företaget eller tjänsten). Hellre skita i PB än att använda AI, speciellt nu när det är så svårt som arbetssökande.

Jag som rekryterar ibland får panik av alla AI-skrivna PB. Kanske 50% lämnar in PB, och 9 av 10 inskickade PB är antingen skrivna av AI och/eller supergenerella (nämner inte ens företaget eller tjänsten). Hellre skita i PB än att använda AI, speciellt nu när det är så svårt som arbetssökande.
Det är just det som är så klurigt med personliga brev tycker jag, att inte skriva dem för generella. Om man hittar ett jobb som är extra extra intressant så kanske man kan ta sig tid att skriva ett personligt brev som är riktat till just det jobbet. Men söker man 10 jobb om dagen så har man ju sällan tid att skriva ett per tjänst, tyvärr

Det är just det som är så klurigt med personliga brev tycker jag, att inte skriva dem för generella. Om man hittar ett jobb som är extra extra intressant så kanske man kan ta sig tid att skriva ett personligt brev som är riktat till just det jobbet. Men söker man 10 jobb om dagen så har man ju sällan tid att skriva ett per tjänst, tyvärr
Hellre inget PB alls än ett generellt PB tycker jag, speciellt nuförtiden när PB inte är ett krav.

Det var en som tyckte att jag skulle lägga upp bild på LinkedIn och jag hatar verkligen att vara på bild!
Och alla videoklipp (där man ska prata i 1 min om varför man vill ha jobbet) som alla vill ha! Det har man ju förklarat mycket bättre i sitt personliga brev som de också kräver, så det känns lite ytligt för mig

Och alla videoklipp (där man ska prata i 1 min om varför man vill ha jobbet) som alla vill ha! Det har man ju förklarat mycket bättre i sitt personliga brev som de också kräver, så det känns lite ytligt för mig
Än är jag inte så desperat för jobb 🙈

Har lyckats fixa ett extrajobb till december!! :)

Har inte hört nåt från stället jag gick på intervju hos förut. Det är oerhört vanligt att bli ”ghostad” av företag nu, man får inte ens ett nej-mail utan det är liksom underförstått att om de inte svarar inom x tid så har du inte fått jobbet. Samtidigt har jag fått svar efter över en månad på vissa ställen, så var lägger man gränsen? Efter hur lång tid ska jag tänka att jag inte fick jobbet? Suck.

Så svårt kan det väl inte vara att skicka ett brev med ett generiskt ”tyvärr har vi gått vidare med en annan kandidat”, bara så jag slipper hoppas i onödan? 😅

Har lyckats fixa ett extrajobb till december!! :)

Har inte hört nåt från stället jag gick på intervju hos förut. Det är oerhört vanligt att bli ”ghostad” av företag nu, man får inte ens ett nej-mail utan det är liksom underförstått att om de inte svarar inom x tid så har du inte fått jobbet. Samtidigt har jag fått svar efter över en månad på vissa ställen, så var lägger man gränsen? Efter hur lång tid ska jag tänka att jag inte fick jobbet? Suck.

Så svårt kan det väl inte vara att skicka ett brev med ett generiskt ”tyvärr har vi gått vidare med en annan kandidat”, bara så jag slipper hoppas i onödan? 😅
Jag har sökt ett jobb som passar min erfarenhet bra, tänkte att de säkert hör av sig direkt. Men inte ett ljud, men samtidigt är sista ansökningsdag 30 november.

Jag har sökt ett jobb som passar min erfarenhet bra, tänkte att de säkert hör av sig direkt. Men inte ett ljud, men samtidigt är sista ansökningsdag 30 november.
Ja, det här jobbet sökte jag i början av oktober, fick mejl om intervju i början på november :crazy: minst 3 veckor efter sista ansökningsdagen. Så det kan ta evigheter.

Sökt ett jobb där det var helt panik, inringning till telefonintervju, irl intervju samma vecka. Panik över referenter jag inte fick tag på. Helt hysteriskt. Nu har jag inte hört ett ord från dem så gissar på ett mail så småningom med tack för visat intresse vi har valt att gå vidare med en annan kandidat.

Hur hemskt är det att tacka ja till ett jobb och ev. säga upp sig kort därefter för ett annat jobb?

Jag har blivit erbjuden ett jobb som jag inte är kompatibel med och som historiskt alltid har slutat i långa sjukskrivningar. Dock har jag inte ekonomin för att tacka nej (har dock inget krav från AF då jag inte är inskriven). Jag söker andra jobb, gått på intervjuer och väntar på slutgiltigt besked från två andra jobb, något jag får om kanske 1-2 veckor

Jag blir tokig, jag har ju tidigare jobbat som chef hos riktiga strulpellar som ägde HVB hemmet jag jobbade på. De är lite halvt kriminella om vi säger så och får inte tag på dem trots idogt ringande, messande och tom skrivit brev. Ingen respons. Nu behöver jag en referens till och det går undan. Skrapar botten på folk jag jobbat för för en väldigt lång tid sedan och har gått i pension utan att lämna kontaktuppgifter, 15 år sedan osv. Blir galen. Vad göra?

Hur hemskt är det att tacka ja till ett jobb och ev. säga upp sig kort därefter för ett annat jobb?

Jag har blivit erbjuden ett jobb som jag inte är kompatibel med och som historiskt alltid har slutat i långa sjukskrivningar. Dock har jag inte ekonomin för att tacka nej (har dock inget krav från AF då jag inte är inskriven). Jag söker andra jobb, gått på intervjuer och väntar på slutgiltigt besked från två andra jobb, något jag får om kanske 1-2 veckor
Inte alls hemskt! Du är inte livegen hos de du jobbar för. Tacka ja och om det behövs får du ju säga upp dig, och såklart ta hänsyn till uppsägningstiden. Ta uppsägningstiden på förstajobbet med i beräkningen om startdatum om du vill tacka ja till något av de andra jobben med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka