Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Jag blir tokig, jag har ju tidigare jobbat som chef hos riktiga strulpellar som ägde HVB hemmet jag jobbade på. De är lite halvt kriminella om vi säger så och får inte tag på dem trots idogt ringande, messande och tom skrivit brev. Ingen respons. Nu behöver jag en referens till och det går undan. Skrapar botten på folk jag jobbat för för en väldigt lång tid sedan och har gått i pension utan att lämna kontaktuppgifter, 15 år sedan osv. Blir galen. Vad göra?
Någon kollega? Någon som jobbade under dig? Meddela de som vill ha referenterna att det var dessa du fick tag på med kort varsel, men att du väntar in svar från fler om de behöver ytterligare namn :)

Någon kollega? Någon som jobbade under dig? Meddela de som vill ha referenterna att det var dessa du fick tag på med kort varsel, men att du väntar in svar från fler om de behöver ytterligare namn :)

De är så otroligt noga med att påpeka att det är just fd chefer de behöver. Jag pluggade ju för några år sedan och vet att programansvarig kan ställa upp. Jag skrapar verkligen botten. Den person som jag tidigare använt har tydligen dömts för diverse brott så det fungerar ju inte direkt om vi säger så. Vi är nu nere på sjätte, sjunde alternativet. Folk ska inte gå i pension eller dömas för brott utan att höra av sig anser jag ;)

Jag har en person som erbjudit sig att vara referens, jag hade inte tänkt tanken att hen skulle kunna vara referens. Vi har jobbat på samma ställe i många år. Har alltid tänkt att det skulle vara en av mina närmsta kollegor, men hen kommer vara en jättebra referens! Så kommer ha hen plus nuvarande chef som jag har haft i plus 10 år.

Är egentligen inte aktivt jobbsökande men såg ett intressant jobb för ett tag sedan som jag ändå sökte. Den myndigheten har på sin hemsida status i alla rekryteringsprocesser. Ansökningstiden gick ut för en månad sedan och de har inte ens börjat gå igenom kandidater än.

Tror inte mina chanser är stora 294 sökande på en tjänst och jag har inte allt som är meriterande.

Jag har en person som erbjudit sig att vara referens, jag hade inte tänkt tanken att hen skulle kunna vara referens. Vi har jobbat på samma ställe i många år. Har alltid tänkt att det skulle vara en av mina närmsta kollegor, men hen kommer vara en jättebra referens! Så kommer ha hen plus nuvarande chef som jag har haft i plus 10 år.

Problemet är ju att jag har flera fd chefer men att få tag på en till vilket är ett helvete. Vet inte om det är acceptabelt med en kollega eller programansvarig från min senaste utbildning. Har mailat och frågat och om hur lång tid jag har på mig :banghead:

Blev erbjuden ett andra jobb nu i eftermiddags. Jag sa ja till att gå vidare i processen till det första och "jag återkommer med svar" till det andra

De jobben jag har fått erbjudande om är båda extrajobb på timmar inom vården
Jobb 1:
+ behöver bara jobba 4 pass per månad för att behålla min tjänst
+ bra lön (bättre än senaste vårdjobbet)
+ patientgrupp som jag jobbat med tidigare
+ kollegor
+ jag kan själv välja avdelning och byta om jag vill
- hög risk för hot och våld oavsett avdelning
- tät patientkontakt
- mer medicintekniska moment och stort medicinskt ansvar
- kommer inte kunna jobba heltid till sommaren
- jag mår dåligt av arbetsuppgifterna

Jobb 2:
+ möjlighet till heltidsjobb till sommaren
+ låg risk för hot och våld
+ mindre medicinskt ansvar
+ kortare patientmöten
- behöver jobba minst 2 pass per vecka för att behålla tjänsten
- mestadels ensamarbete
- fysiskt tungt mycket oftare
- tidseffektivitet är avgörande
- sämre betalt (men ingen stor skillnad)
- jag mår dåligt av arbetsuppgifterna

Svårt 😩 Jag lutar åt att hålla fast vid jobb 1 som jag valt att gå vidare med just nu (bredvidgång innan avtal skrivs på) - för att kunna arbeta så lite som är ekonomiskt möjligt 🤣🫣

Ska söka ett jobb, på LinkedIn står det att jobbet är i stad x, men på deras hemsida är enda adressen som finns i stad y. I annonsen som finns på hemsidan står det inte något om stad :arghh: stad y är nära där jag för närvarande bor.

Hur hittar ni jobb att söka? Tycker att många arbetsgivare bara verkar lägga ut på sin egen hemsida. Och hur ska jag hitta alla dessa jobb?

Hur hittar ni jobb att söka? Tycker att många arbetsgivare bara verkar lägga ut på sin egen hemsida. Och hur ska jag hitta alla dessa jobb?
Jag söker mycket på Platsbanken men även på rekryteringsverktygen för min region och kommun

Om du är intresserad av arbete inom ett specifikt område kan du kanske googla efter närliggande företag (etc.) inom just det och se om de lägger ut tjänster på sin hemsida?

Jag har också frågat personer jag möter om de har något förslag på arbetsgivare som de tycker är intressanta eller som de tror att jag kan vara intresserad av

Indeed och Linkedin, främst. Många av företagen jag söker till verkar undvika platsbanken, antar att de får in för många ansökningar därifrån.

Jag har efter långtidssjuksrivning och arbetsrehabilitering blivit erbjuden ett längre vikariat. Egentligen är det på 100% men arbetsgivaren vill inte ge mig mer än 75% eftersom dom är rädda att jag inte kommer hålla annars. Stor del av min lediga tid kommer läggas på behandling. Det kan man egentligen få förebyggande sjukpenning för, om den sker på arbetstid. Är det någon som har erfarenhet av det?

(Min läkare anser inte heller att jag klarar heltid)

Jag har efter långtidssjuksrivning och arbetsrehabilitering blivit erbjuden ett längre vikariat. Egentligen är det på 100% men arbetsgivaren vill inte ge mig mer än 75% eftersom dom är rädda att jag inte kommer hålla annars. Stor del av min lediga tid kommer läggas på behandling. Det kan man egentligen få förebyggande sjukpenning för, om den sker på arbetstid. Är det någon som har erfarenhet av det?

Haft förebyggande sjukpenning när jag varit heltidsanställd och behövt gå på behandling på arbetstid. Behandlingen/rehabiliteringen var tvungen att uppta minst 25% av min ordinarie arbetstid.

Krävs läkarutlåtande och hyfsat utförliga behandlingsplaner från vårdgivare som styrker typ av behandling, planerad behandlingslängd och hur många timmar per vecka som behandling pågår inkl. restid samt motivering.

Har aldrig varit några problem eller strul med FK angående förebyggande sjukpenning.
Arbetsgivare har knorrat lite grann över schemaplanering men eftersom din arbetsgivare redan är medveten om din situation från början borde det inte vara så problematiskt tänker jag?

Hade intervju i fredags, vet inte riktigt vad jag ska säga. Känslan var inte densamma som vid det inledande samtalet.

Det är just bristen på arbetsbeskrivning i kombination med att uppgifterna spretar som gör mig osäker.

På 16 timmar i veckan skulle jag vara ansvarig för:
- Administration (telefon, offerter, bokningar, vårdadministration etc.)
- Sälj av tjänster
- IT (datavisualisering och analys, support, medverka vid inköp, automatisering, systemutveckling etc.)
- Omvårdnadsuppgifter (vara del av utredningar, utveckla provtagningsverksamhet, göra behandlingsuppföljningar)
- Framöver marknadsföring :crazy:

De kan inte ge något förslag på hur jag skulle fördela min tid mer än att jag skulle starta med administrationsansvar och därefter ta upp fler.
Eventuellt skulle jag behöva jobba mer men inte initialt och inte heltid.

Jag vet inte ens hur jag skulle lösa ovanstående med 40 timmar/vecka :confused:

Nu är jag inte aktivt arbetssökande, men jag prenumererar fortfarande på olika nyhetsbrev som innehåller platsannonser eller direkt från större arbetsgivare som har den funktionen. Sen är jag med i olika grupper på Facebook där man tipsar om jobb inom sektorn. Sen kommer LinkedIn, även om jag hatar deras funktion, sen tips från vänner och sist Platsbanken.

Jag har haft förebyggande sjukpenning för rehab. Rehaben måste ta minst 25 procent av din ordinarie arbetstid, du får räkna in restid med i den tiden. Det krävs behandlingsplan från läkare och så kom jag inte ihåg nu om det även krävdes något intyg även från fysioterapeut som det var i mitt fall som utförde rehaben. Finns ganska utförlig information om det på FKs hemsida.
Man ansöker i två steg om inget ändras, först måste behandlingsplanen godkännas och sedan om du får förebyggande beviljad får du söka från de timmar som du är borta. Nackdelen var att pengarna kom rätt långt efter behandlingarna och löneavdraget eftersom det var en rätt krånglig process med ansökan.

Jag söker mycket på Platsbanken men även på rekryteringsverktygen för min region och kommun

Om du är intresserad av arbete inom ett specifikt område kan du kanske googla efter närliggande företag (etc.) inom just det och se om de lägger ut tjänster på sin hemsida?

Jag har också frågat personer jag möter om de har något förslag på arbetsgivare som de tycker är intressanta eller som de tror att jag kan vara intresserad av

Indeed och Linkedin, främst. Många av företagen jag söker till verkar undvika platsbanken, antar att de får in för många ansökningar därifrån.

Jag prenumererar på en tjänst som skickar mail med lediga jobb med ett visst ord i annonsen (min yrkestitel).

Nu är jag inte aktivt arbetssökande, men jag prenumererar fortfarande på olika nyhetsbrev som innehåller platsannonser eller direkt från större arbetsgivare som har den funktionen. Sen är jag med i olika grupper på Facebook där man tipsar om jobb inom sektorn. Sen kommer LinkedIn, även om jag hatar deras funktion, sen tips från vänner och sist Platsbanken.
Jobben jag söker just nu har jag hittat genom att googla min yrkesroll plus närmsta stad och sedan gå igenom företagens hemsidor. De annonserar inte jobben på något annat ställe. Känner att det är svårt att hitta alla dessa jobb.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka