Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Då fattar jag! I mitt fall ser arbetsuppgifterna mellan de två titlarna lika ut för en oinsatt men i verkligheten är de ganska olika vilket jag också tror påverkade 😅

Är ju superrimligt att ligga högre än andra sökande om arbetslivserfarenheten är längre!
Jag tycker detta med lön är svårt. Speciellt nu, jag vill ha ett nytt jobb samtidigt som jag skulle vilja öka lönen.

Jag tycker detta med lön är svårt. Speciellt nu, jag vill ha ett nytt jobb samtidigt som jag skulle vilja öka lönen.
Min erfarenhet är att löneanspråk, om de inte är helt vilda, sällan ”tyst” fäller en kandidat utan då brukar det bli åtminstone tillfälle att diskutera det hela igen om man är utvald på andra parametrar. Så jag tänker att du gör rätt i att stå upp för vad du vill ha i lön, även om det känns läskigt.

(Snart blir det förbjudet i lag att fråga kandidater om vilken lön de haft tidigare plus att företaget måste ange vilket lönespann en tjänst har. )

Min erfarenhet är att löneanspråk, om de inte är helt vilda, sällan ”tyst” fäller en kandidat utan då brukar det bli åtminstone tillfälle att diskutera det hela igen om man är utvald på andra parametrar. Så jag tänker att du gör rätt i att stå upp för vad du vill ha i lön, även om det känns läskigt.

(Snart blir det förbjudet i lag att fråga kandidater om vilken lön de haft tidigare plus att företaget måste ange vilket lönespann en tjänst har. )
Det var därför jag blev så förvånad över att få frågan om min nuvarande lön. Det är väl vad företaget anser att min erfarenhet är värd som är det intressanta? Och att vi ligger hyfsat lika gällande löneläge.

Det blev strul med mitt timvik 😞 När jag tackade ja till jobbet skulle jag arbeta på ett visst sjukhus men när allt var påskrivet så hade avdelningarna där plötsligt inget behov av timmisar

Då blev alternativet att jobba på ett annat sjukhus men där jag också vårdas relativt ofta. Kändes inte okej för mig och skulle sätta kollegor i en jobbig sits också

Så då är det bara att sätta igång och leta nytt jobb igen 🫠

Ska försöka få in några ansökningar till traineeprogram i helgen

Hade behövt läsa någon distanskurs för att komplettera min utbildning men traineeprogrammen har olika inriktningar, så jag vet inte vad jag ska satsa på 😩

Jag var på en intervju för ett jobb några timmar bort. Arbetsmarknaden svämmar inte direkt över med jobb som passar min arbetslivserfarenhet. Fick väldigt mycket frågor om varför jag ville flytta ditt. Men är det inte det samhället förväntar sig? Att jag ska flytta till jobb?
Jo, samhället. Den enskilda arbetsgivaren vill nog helst höra trovärdiga skäl till att du förväntar dig att kunna skapa ett liv på den nya orten som du kommer att trivas jättebra med. Om du inte gör det så är ju risken att du flyttar tillbaka igen så fort du får jobb "hemma".

Jo, samhället. Den enskilda arbetsgivaren vill nog helst höra trovärdiga skäl till att du förväntar dig att kunna skapa ett liv på den nya orten som du kommer att trivas jättebra med. Om du inte gör det så är ju risken att du flyttar tillbaka igen så fort du får jobb "hemma".
I mitt fall har jag inget "hemma".

Men förhoppning hittar jag rätt jobb nästa år 🙂

Grattis! Har du några tips och/eller kan du berätta hur du fick det?
Tips o tips, jag skickade in ansökan, gick på intervjun och svarade rätt på alla frågor , enligt intervjuaren - min nya chef 😄 😊 !
Jag sökte inom ett område som jag har ganska mycket erfarenhet av så kompetensen finns (från en myndighet till en annan) . Var positiv och pratade såklart positivt om min nuvarande arbetsplats.
Hade ett för högt löneanspråk så där fick jag backa lite men men, var värt ett försök i alla fall 😄.

Sökte jobb med ett återanvänt personligt brev idag :o söker ju samma typ av jobb så..
En telefonintervju senare i veckan för ett annat jobb som låter kul men lite fundersam över lönen.

Sökte jobb med ett återanvänt personligt brev idag :o söker ju samma typ av jobb så..
En telefonintervju senare i veckan för ett annat jobb som låter kul men lite fundersam över lönen.
Jag sökte tre jobb i lördags med nästan identiskt personligt brev. Det var samma typ av tjänst men olika företag, så var ju samma information jag ville framföra, så förstår inte poängen att ändra allt för mycket.

Var ju på en intervju i mitten av december, har inte hört något.

Ringde dit i morse, och chefen lät väldigt jäktad. Tydligen har de ännu inte bestämt något angående rekryteringen, men jag fick starkt intrycket "don't call us, we'll call you", vilket sällan (eller aldrig) är ett gott tecken.

Eftersom jag inte hört något på så länge, och jag ändå tyckte att intervjun gick väldigt bra, så tänkte jag att jag ville ringa. Men nu vete katten, känner mig så besviken.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka