För att om du blir aktuell för tjänsten ringer de referenserna.Men varför måste de då be om de referenserna? Det finns ingen poäng i världen att göra det.
Jag beklagar vad du råkade ut för angående din förra chef. Verkligen inte ok!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att om du blir aktuell för tjänsten ringer de referenserna.Men varför måste de då be om de referenserna? Det finns ingen poäng i världen att göra det.
Men då kan de be om referenserna om man blir aktuell. Bättre för alla inblandade tänker jag. Det tar inte många min att be om dem liksom?För att om du blir aktuell för tjänsten ringer de referenserna.
Jag beklagar vad du råkade ut för angående din förra chef. Verkligen inte ok!
Men gud vilken oproffesionell chef.Fick precis veta att jag inte hade fått ett jobb. Frågade vad jag kunde arbeta på osv - och det föll på bristande erfarenhet. Och sedan tog hon upp att med den referensen jag hade så hade de aldrig någonsin anställt mig. Och sedan fick jag en lång lista över varför min förra chef var missnöjd med mig - saker jag aldrig har hört talas om. Detta trots att jag bad om regelbundna möten där jag ville ha kritik om vad jag kunde förbättra, om de var missnöjda osv osv. Dessa möten uteblev.
Jag är så ledsen nu. Kunde de inte tagit upp den här kritiken med mig istället? Och när jag frågade om referens, kunde de inte varit ärliga och sagt att "Jag kan inte vara en bra referens".
Jag känner mig så besviken och sviken nu. Och det känns som att vad jag än gör så blir det inte bra. Hur mycket jag än försöker så kan jag tydligen inte bli omtyckt på jobbet. Det känns så hopplöst alltihopa.
Nej, det är inte bättre för alla inblandade. Jag har förklarat varför ovan. Då har jag blivit rekryterad, varit referens och rekryterat. Som den som söker jobb har jag inga problem att lämna in referenser. Som den som är referens vill jag bara prata med rekryterare om personen är aktuell och som den som rekryterar vill jag inte börja jaga de sökande igen - och kanske ge falska förhoppningar - för att få tag på referenser. Jag vill att det är klart efter intervjun.Men då kan de be om referenserna om man blir aktuell. Bättre för alla inblandade tänker jag. Det tar inte många min att be om dem liksom?
Ja alltså... Jag sitter bara och gråter nu. Känner mig sämst i världen.
Ja gud ja. Jag är SÅ tacksam till den här rekryterande chefen som var helt ärlig.Nej, det är inte bättre för alla inblandade. Jag har förklarat varför ovan. Då har jag blivit rekryterad, varit referens och rekryterat. Som den som söker jobb har jag inga problem att lämna in referenser. Som den som är referens vill jag bara prata med rekryterare om personen är aktuell och som den som rekryterar vill jag inte börja jaga de sökande igen - och kanske ge falska förhoppningar - för att få tag på referenser. Jag vill att det är klart efter intervjun.
Jag förstår verkligen att du är ledsen! Väldigt dåligt av den aktuelle chefen! Men du vet i alla fall att du inte ska uppge hen som referens igen.
Utifrån resonemangen i tråden om referens så tänker jag att det kanske fyller två funktioner:Ja gud ja. Jag är SÅ tacksam till den här rekryterande chefen som var helt ärlig.
Ja men jag köper inte riktigt förklaringen. Vad tar det att skicka iväg ett mail o fråga om referenser? 1 minut om man är långsam?
Det kan ju ta timmar till någon dag att få svar tillbaka? Det är väl snarare där skon klämmer, istället för att beta av alla ev referenser i ett svep blir det långsammare och mer upphackat.Ja gud ja. Jag är SÅ tacksam till den här rekryterande chefen som var helt ärlig.
Ja men jag köper inte riktigt förklaringen. Vad tar det att skicka iväg ett mail o fråga om referenser? 1 minut om man är långsam?
Min erfarenhet är att rekryteringarna tar rätt långt tid - alltså månader. Att hela rekryteringen då skulle hänga på de timmarna känns orimligt. I en process där det måste gå FORT så kan jag köpa det, absolut. Men där rekryteringen tar flera månader? Mja. Det känns inte rimligt alls att det skulle hänga på det.Det kan ju ta timmar till någon dag att få svar tillbaka? Det är väl snarare där skon klämmer, istället för att beta av alla ev referenser i ett svep blir det långsammare och mer upphackat.
Rekryteraren kan ju annars boka av en timme till referenser tex, istället för att skicka mail, vänta på svar, en lucka i schemat osv. Tänker att det gynnar oss som söker också i slutändan![]()
Spännande metod. Vet inte alls vad jag tycket om det. Framförallt som det där sedan potentiellt blir offentlig handling?För övrigt vet jag en myndighet som bara skickade ut typ ett formulär via e-post till referenser, de ringer alltså inte längre.
Kan det finnas en vits i att be om referens i ett tidigt skede för att sålla bort oseriösa personer. Det finns personer som är med i ständiga konflikter och som inte förstår att de är de som ofta är roten till konflikterna. De kan vara väldigt bra på att sälja in sig vid intervjuer, de får lätt anställning men sällan förlängt.Min erfarenhet är att rekryteringarna tar rätt långt tid - alltså månader. Att hela rekryteringen då skulle hänga på de timmarna känns orimligt. I en process där det måste gå FORT så kan jag köpa det, absolut. Men där rekryteringen tar flera månader? Mja. Det känns inte rimligt alls att det skulle hänga på det.
Spännande metod. Vet inte alls vad jag tycket om det. Framförallt som det där sedan potentiellt blir offentlig handling?![]()
Jag brukar skriva i mina ansökningar att referenser kan lämnas. Går jag vidare i processen så meddelar jag vilka de är och då har jag även pratat med referenserna innan att de kan bli kontaktade. Två olika jobb som jag sökt och där det även ledde till anställning blev referenserna uppringda.Kan det finnas en vits i att be om referens i ett tidigt skede för att sålla bort oseriösa personer. Det finns personer som är med i ständiga konflikter och som inte förstår att de är de som ofta är roten till konflikterna. De kan vara väldigt bra på att sälja in sig vid intervjuer, de får lätt anställning men sällan förlängt.
Brukar ta timmar till dagar att få svar gällande vilka referenser som ska kontaktas. Som den som rekryterar vill jag gärna ha alla referenser redo när det är 1-3 kvar i processen så jag snabbt kan stämma av med alla referenser och ta beslut (helst samma dag).Ja gud ja. Jag är SÅ tacksam till den här rekryterande chefen som var helt ärlig.
Wow! Berätta mer!!Har en slutintervju på gång. Kanaliserar min inre Elle Woods och förbereder mig på livets match.
Jag håller med dig. Dessutom om man som sökande och referens är seriös så pratar man med referensen, berättar om jobbet osv. Så det är för mig inte bara att lämna ut namn och nummer. Jag har dessutom varit med om de ringt min referens som enbart hade gott att säga om mig, vilket rekryterande företag höll med om, men tyckte jag var för ung för tjänsten... det visste det ju innan, så varför slösa med allas tid? jag brukar försöka förhala referensgivningen, men också för att många rekryterare missar att det finns två sidor i en rekrytering. En intervju är lika mycket för mig - jag ska ju vilja jobba på företaget också och är inte road av att ge referenser innan jag vet om jag är intresserad att gå vidare.Ja gud ja. Jag är SÅ tacksam till den här rekryterande chefen som var helt ärlig.
Den här har fastnat lite hos mig. Tänk om jag är sån? Är det därför min referens gjorde som hen gjorde? Jag trodde att jag var omtyckt av mina kollegor åtminstone. Men jag kanske har fel? De hade mycket konflikter på den arbetsplatsen innan jag kom dit. Jag märkte mest av att en person vägrade prata med andra, men det var liksom inte nytt.Kan det finnas en vits i att be om referens i ett tidigt skede för att sålla bort oseriösa personer. Det finns personer som är med i ständiga konflikter och som inte förstår att de är de som ofta är roten till konflikterna. De kan vara väldigt bra på att sälja in sig vid intervjuer, de får lätt anställning men sällan förlängt.